Jump to content

Hjälp!! Går inte ner i vikt.


enasor
 Share

Recommended Posts

Vi är ett par som startade vår LCHF resa för 3 veckor sedan. Jag är normalviktig och min make överviktig (behöver gå ner ca 20 kg). Han väger, mäter, antecknar sina måltider varje dag. Jag går ner i vikt, och jag är inte äter mer än 20 kh per dag, men det händer absolut inget för honom, han står stil, går varken ner el upp, hans intag av kolhydrater ligger mellan 5-17 kh / dag. Fett intag 70-80%/dag. Protein ca 150 gr/dag. Han tänker på att inte dricka mjölk och använda för mkt mejeriprodukter. Varför händer det inget för hans del?? Behöver hjälp för att kunna stöta honom i hans resa. En extra "last" är ett glas saft funlight, inte varje dag, men då och då. Hur skall han göra för att det skall hända något? Vi läser att dom flesta rasar i vikt när man lägger om kosten :(..

Tacksam för tips och råd

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra att det går bra för dig! Desvärre så har du inte berättat speciellt mycket om din man (matvanor) och hur han är byggd för övrigt. Att han "behöver gå ner 20 kg" säger inte speciellt mycket heller  med tanke på att vi inte vet hur lång han är exempelvis, men en kan anta att det rör sig mer om en helhetsbild?

 

Det skulle som sagt vara hjälpsamt om du la till lite information om hur din mans (typiska) frukost, lunch, middag såg ut. Vad han dricker, hur mycket han dricker samt andra vanor som eventuellt alkohol. Skriv även om han brukar äta "färdiglagad" mat är redo att äta efter man värmt upp dom får dom kan innehålla en hel del saker som bromsar viktnedgången.

 

Rent spontant tror jag att han kanske inte är helt ärlig nog med vad han äter mellan måltiderna eller så kör han inte strikt nog för att hans kropp ska börja använda "fett" som huvudbränsle.

Link to comment
Share on other sites

Vi är ett par som startade vår LCHF resa för 3 veckor sedan. Jag är normalviktig och min make överviktig (behöver gå ner ca 20 kg). Han väger, mäter, antecknar sina måltider varje dag. Jag går ner i vikt, och jag är inte äter mer än 20 kh per dag, men det händer absolut inget för honom, han står stil, går varken ner el upp, hans intag av kolhydrater ligger mellan 5-17 kh / dag. Fett intag 70-80%/dag. Protein ca 150 gr/dag. Han tänker på att inte dricka mjölk och använda för mkt mejeriprodukter. Varför händer det inget för hans del?? Behöver hjälp för att kunna stöta honom i hans resa. En extra "last" är ett glas saft funlight, inte varje dag, men då och då. Hur skall han göra för att det skall hända något? Vi läser att dom flesta rasar i vikt när man lägger om kosten :(..

Tacksam för tips och råd

 

Det är ingen lätt bit det här när inte viktminskningen kommer direkt. Det kan vara så att om din man har jojo bantat mycket i sitt liv så vågar inte kroppen släppa ifrån sig något fett i början. Det tar ett tag innan den litar på att den skall slippa svält. Jag tror ni skall fortsätt som ni gör och se vad som händer framöver. Ni har ju trots allt bara hållit på i tre veckor och det är väldigt lite  i detta perspektivet. Vänta någon månad och se, ni äter ju gott och mår bra under tiden hoppas jag :D

Lycka till och rapportera gärna hur det går.

//Lars

Ps// Fortsätt och bokför er kost så det inte smyger sig in mer kh än ni tror. Det finns bra kostverktyg på nätet. Ett är http://www.matdagboken.se/?p=start&PageID=5 som är gratis men kräver att man registrerar sig (enkel process). Det är lite bökigt i början men man vänjer sig snabbt. Detta är nästan ett måste om man skall få en riktig koll på fördelningen.

Link to comment
Share on other sites

Varför så mycket protein som 150 g?
Även om han väger 150 kg  och är 2 meter lång så är det väldigt mycket om man vill gå ner i vikt. Räkna på 0,8 g per önskat kg kroppsvikt (det han vill väga när han gått ner)

 

Jag får inte riktigt ihop dina siffror heller då du blandar g med %, men rent instinktivt låter det som han äter väldigt stora prortioner också?


 

Link to comment
Share on other sites

Hej enasor,

 

Knepigt när det står still.

 

Jag har också lite funderingar kring de data du uppger.

 

Om vi rundar kolhydratintaget uppåt så landar vi på det intag du äter, dvs 20 gram. Proteinintaget var 150 gram. Energiinnehållet blir då i runda slängar (20 + 150) * 4 = 680 kcal.

 

Om vi nu utgår från att din mans fettintag ligger på 70-80% av totala intaget så innebär detta att intaget av kolhydrater + proteiner totalt hamnar på 20-30%. Baserat på den tidigare uträkningen så kan vi då beräkna din mans totala energiintag:

 

Om fettintaget är 70% blir K+P 30% vilket ger ett energintag på ca 2267 kcal/dag.

 

Om fettintaget är 80% blir K+P 20% vilket ger ett totalt energintag på 3400 kcal/dag.

 
Om vi då väger in att ovanstående framräknade energiintag dessutom skall generera negativ kaloribalans, dvs innebära ett energiunderskott, så kan vi för enkelhets skull anamma att underskottet skall vara 500 kcal/dygn och, väldigt teoretiskt, leda till ett knappt halvkilo viktminskning/vecka.
 
Om vi tar höjd för underskottet så innebär detta att din mans s.k. TDEE, dvs det han nprmalt förbrukar på en dag ungefärligen måste ligga någonstans i spannet 2800 - 3900 kcal/dag för att leda till viktminskning enligt ovanstående tankegångar. Nu vet jag ingenting om ålder, vikt, längd, fysisk aktivitet för din man men spontant låter detta lite högt (i "normalfallet"). Är han storvuxen och mycket fysisk aktiv så kan det dock stämma.
 
Hur det än ligger till med ovanstående så är hans förbrukning sannolikt inte i paritet med hans behov sett ur perspektivet att han måste skapa ett kaloriunderskott så använd de data ni/han de facto samlar in och få koll på hur det verkligen ligger till. Först därefter kan man gå vidare och reglera energiintag etc på ett säkert sätt.
 
Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

En av de största faktorerna att få på plats för att lyckas med Lchf är att åter få fungerande mättnadskänslor

 

Söta drycker som fun light riskerar att se till att nästa mål han äter blir större än nödvändigt eftersom det triggar sötsug och hunger

 

Som flera andra sagt låter proteinmängden onödigt hög?

Visst vet ni att animalier innehåller ca 20% protein vilket bör medföra att 150 gram protein bör bli 750 gram kött om dan i runda slängar vilket nog är i överkant även för en stor kille

Link to comment
Share on other sites

En av de största faktorerna att få på plats för att lyckas med Lchf är att åter få fungerande mättnadskänslor

 

Sant och oftare handlar det kanske om att anpassa ätandet efter mättnadskänslorna. Många äter ju mindre frekvent exempelvis och det verkar fungera bra. Bl.a. av detta skäl som LCHF och PF blir en naturlig kombination för många.

 

Söta drycker som fun light riskerar att se till att nästa mål han äter blir större än nödvändigt eftersom det triggar sötsug och hunger

 

Hmm...det där har jag själv aldrig märkt av men utesluter inte att det kan hända (eller t.o.m. kanske är vanligt om man reagerar starkt på sött).

 

Som flera andra sagt låter proteinmängden onödigt hög?

Visst vet ni att animalier innehåller ca 20% protein vilket bör medföra att 150 gram protein bör bli 750 gram kött om dan i runda slängar vilket nog är i överkant även för en stor kille

 

Jo, allt är relativt. Om man inte tränar och inte är stor kroppsligt (och inte är är i stressobalans eller lider av något annat som ökar proteinbehovet) så kan det vara i överkant ur perspektivet behov eller negativa effekter av neoglukogenes. Samtidigt så är det minimala behovet av protein långt ifrån en indikator på vad som är idealt för hälsan. Likaledes är åtminstone min egen erfarenhet att negativa effekter av neoglukogenes verkar överdrivna. Jag har legat på strax under 3 gram/kg kroppsvikt innan jag märkt av något. Å andra sidan tränar jag så mitt behov ligger sannolikt högre än de riktvärden som man brukar höra.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla era svar.

Förtydligande: Frukost äter han 2 ägg, en klick majonäs,en ostskiva med smör på, detta varje dag.

Lunch, kött, fisk el kyckling, sallad och dressing

Kvällsmat: kött, fisk el kyckling, sallad och sås. Byter en sådan måltid till ibland 2 stekta ägg och en korv, t.ex cabanoz med hög kötthalt

Ibland mellanmål i form av en minibel ost.

Dricker 1-2 liter vatten om dagen.

Menar ni alla att han äter för mycket?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla era svar.

Förtydligande: Frukost äter han 2 ägg, en klick majonäs,en ostskiva med smör på, detta varje dag.

Lunch, kött, fisk el kyckling, sallad och dressing

Kvällsmat: kött, fisk el kyckling, sallad och sås. Byter en sådan måltid till ibland 2 stekta ägg och en korv, t.ex cabanoz med hög kötthalt

Ibland mellanmål i form av en minibel ost.

Dricker 1-2 liter vatten om dagen.

Menar ni alla att han äter för mycket?

Han väger 105 kg och är 1.78 lång, inte direkt fysisk aktiv, kontorsråtta :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla era svar.

Förtydligande: Frukost äter han 2 ägg, en klick majonäs,en ostskiva med smör på, detta varje dag.

Lunch, kött, fisk el kyckling, sallad och dressing

Kvällsmat: kött, fisk el kyckling, sallad och sås. Byter en sådan måltid till ibland 2 stekta ägg och en korv, t.ex cabanoz med hög kötthalt

Ibland mellanmål i form av en minibel ost.

Dricker 1-2 liter vatten om dagen.

Menar ni alla att han äter för mycket?

På den där beskrivningen låter det inte som att det är för mycket, fast du anger inte storlek på lunch och middag. Om det är "normala" portioner så är det nog inte för mycket, nej.

 

Anledningen till att så många reagerat på mängden är att du i första posten nämnde att han äter 150 gram protein och 5-17 gram kolhydrater per dag, vilket ger en total på mellan 155 och 167 gram kombinerat och därmed 620-668 kcal på dessa båda. Samtidigt säger du att fettet ligger på 70-80% vilket alltså, med tidigare nämnda siffror för protein och kolhydrater, skulle ge ett intag på som minst 2066 kcal per dag (om 5 g kolhydrater, och om fettet utgör 70% av energin) och som mest 3340 kcal per dag (om 17 g kolhydrater, och om fettet är 80%). Vid den lägsta siffran här (2066) kan man nog tycka att han äter lagom eller strax därunder, men vid den högre siffran (3340) låter det lite för mycket för viktnedgång om han inte har en välfungerande metabolism.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att utesluta, men har ni testat mäta med måttband runt midja, lår, knä och se ifall måtten där minskar? Även om kilona inte försvinner så kanske kläderna sitter lite lösare? Att dricka två liter vatten är rätt så mycket faktiskt, speciellt för en "kontorsråtta", det räcker för en hyfsat stillasittande människa att enbart dricka när han är törstig och inte dricka så mycket "för sakens skull" eftersom man får i sig en hel del vätska via födan också. 

 

Annars kan du be din man prova periodisk fasta, d.v.s. att han har än "ät period" X antal timmar under dygnet där han kan äta 1-2 eller eventuellt 3 mål om man känner för, och sen inte äta/dricka något som innehåller kalorier (svart kaffe går bra). Jag kör periodisk fasta två till fyra ggr i veckan och äter "brunch" klockan 12 och sen en middag klockan 16:30 (Man brukar ange hur länge man fastar/äter genom att skriva exempelvis: 16/8 då fastar man i 16 timmar och äter under dom resterande 8). Normen säger väl att man ska fasta i minst 12-14 timmar för att det ska vara effektivt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...