Jump to content

Jag går inte heller ner i vikt på min LCHF-resa


Mowgli
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jag började min LCHF resa den 7 januari 2013 (Alltså ca 4,5 vecka sedan). I dagsläget har jag inte gått ner i vikt eller minskat i midjemått. Jag är man och 33 år gammal. . 

 

En typisk dag för mig ser ut såhär:

 

Frukost

Ekologisk Turkisk Youghurt+vispgrädde+5-6 valnötter ( Detta äter jag varje morgon och tycker det är supergott)

 

Lunch

 

Ofta ngt med kött el färs, kycklingfile, fisk.

Som tillbehör: stuvad vitkål, blomkålsris, kokta grönskaker, grönsaker i ugn med ost på, feta såser gjorda på vispgrädde har jag ofta till. Alltid kolhydratsnåla såser kan tillägas.

Kan också nämna det att har jag glömt matlåda på jobbet så går jag på ICA och köper från deras lunchbuffe och då tar jag alltid en kycklingfile, köttbit med stekta grönsaker till och en fet sås.

 

Middag

 

Samma som lunch eftersom middagsresterna ofta blir lunchlåda.

 

Kvällsmål

 

Vissa kvällar brukar jag äta ngt och då blir det Ekologisk turkisk youghurt+vispgrädde+5-6 valnötter eller vispgrädde och 3-4 st hallon till.

Ibland på fredagkvällar kan jag unna mig max 1-2 st glas konjak men som jag förstått det så kan man dricka det i måttliga mängder.

 

I övrigt så tränar jag 2-3 ggr i veckan på det...

 

Nu till mina frågor:

 

Varför går jag inte ner i vikt (börjar bli lite stressad nu)?

 

Har jag hållit på för kort tid?

 

Jag har läst att turkisk youghurt kanske inte är optimalt tíll frukost men den innehåller bara 3,5 gram kolhydrater per 100 gr och sen älskar jag det. Skulle vara jobbigt att byta ut det och knapra bacon varje morgon istället=(.

Snälla hjälp mig gärna med lite tips eller råd hur jag ska tänka. Jag har inte gjort ett enda felsteg förutom att jag ätit "lchf chokladmousse med 86% choklad" 2 ggr under 4,5 vecka i övrigt ätit enligt ovan.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Mowgli,

 

Gick du inte ned någonting alls ens i början? Det låter lite märkligt eftersom man då brukar tappa rejält med vätska som även om det inte är den typ av vikt man vill förlora ändå genererar viss minskning.

 

Se över energiintaget så att du vet exakt vad du äter och får i dig.

 

Om du vill anamma problemet ur ett beteendeperspektiv (och inte räkna kalorier) skulle jag prova att äta det du äter till lunch 2-3 ggr/dag och strunta i grädde, yoghurt etc. Åtminstone under en testperiod. Ex. grädde är finemang om man har en rejäl kaloribuffer, dvs behöver få i sig energi utan så mycket krusiduller och merarbete. Jag själv brukar exempelvis dricka varm choklad åtminstone en gång/dag beståendes av 2 dl grädde och 1 dl lantmjölk. Det ger strax under 1000 kcal på ett väldigt enkelt (och gott) sätt.

 

Men om man har som mål att minska på energiintaget så kan den typen av livsmedel vara värt att se över och ersätta med något med högre näringsdensitet sett till proteininnehåll etc. Då blir lunchmåltiden lämpligare. Möjligtvis kanske du kan reducera mängden av denna på morgonen och/eller kvällen beroende på ditt behov men i bästa fall behövs inte det.

 

Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Mowgli,

 

Gick du inte ned någonting alls ens i början? Det låter lite märkligt eftersom man då brukar tappa rejält med vätska som även om det inte är den typ av vikt man vill förlora ändå genererar viss minskning.

 

Se över energiintaget så att du vet exakt vad du äter och får i dig.

 

Om du vill anamma problemet ur ett beteendeperspektiv (och inte räkna kalorier) skulle jag prova att äta det du äter till lunch 2-3 ggr/dag och strunta i grädde, yoghurt etc. Åtminstone under en testperiod. Ex. grädde är finemang om man har en rejäl kaloribuffer, dvs behöver få i sig energi utan så mycket krusiduller och merarbete. Jag själv brukar exempelvis dricka varm choklad åtminstone en gång/dag beståendes av 2 dl grädde och 1 dl lantmjölk. Det ger strax under 1000 kcal på ett väldigt enkelt (och gott) sätt.

 

Men om man har som mål att minska på energiintaget så kan den typen av livsmedel vara värt att se över och ersätta med något med högre näringsdensitet sett till proteininnehåll etc. Då blir lunchmåltiden lämpligare. Möjligtvis kanske du kan reducera mängden av denna på morgonen och/eller kvällen beroende på ditt behov men i bästa fall behövs inte det.

 

Lycka till!

Näe, jag har inte gått ner ngt ännu inte ens i början.  Men om jag inte ska äta Turkisk Youghurt vad ska man äta då till frukost? Kostdoktorn skriver ju att han äter Turkisk Youghurt och vispgrädde varje dag hela sommaren och det är ju en god frukost. Kan det vara så att jag har hållit på för kort tid ännu eller?

Link to comment
Share on other sites

Näe, jag har inte gått ner ngt ännu inte ens i början.  Men om jag inte ska äta Turkisk Youghurt vad ska man äta då till frukost? Kostdoktorn skriver ju att han äter Turkisk Youghurt och vispgrädde varje dag hela sommaren och det är ju en god frukost. Kan det vara så att jag har hållit på för kort tid ännu eller?

 

En nyckel till det du tar upp är att du kanske får börja leka med tanken att frukost är en tidsrelaterad måltid istället för en viss typ av måltid. Det är alltså helt ok att äta en mer matig måltid på morgonen än en mer "frukostig" dito som i normalsammanhang konstitueras av flingor, yoghurt, juice, mackor etc. Men det där är ju väldigt relaterat till vana och individuell variation. En del människor har svårt för att äta "riktig mat" på morgonen. En del människor har ju rent utav svårt att överhuvudtaget äta frukost. Vad jag har märkt är att en del människor på LCHF-kost efter ett tag finner det mer naturligt att helt skippa frukosten eller i varje fall skjuta på den. Det man skulle kunna tänka sig då är att istället äta rejält men bra och "riktig mat" vid lunch och middag allena.

 

Jag tror inte alls att du har hållit på för kort tid för att härvidlag ha kunnat märka av något slags resultat. Det är ju en stor poäng med att anamma en "Atkinsfierad" variant av LCHF där man går ut stenhårt à la induktionsfas...och tyvärr också brukar må där efter. Så då återstår att trimma energiintaget så att det börjar hända något.

 

För att sammanfatta lite:

 

Energiintaget måste sannolikt justeras nedåt. För att åstadkomma detta så kan man göra det den "vanliga" men lite jobbiga vägen, dvs att hålla koll på intaget under ex. en vecka och därefter kunna dra slutsatser av dels ditt energiintag och hur mycket detta måste justeras för att åstadkomma önskat mål. Man kan också anamma ett mer vane- och beteendeinriktat perspektiv där man micklar med måltidernas innehåll och/eller måltidernas frekvens och mängd.

 

När man pratar om behov av längre tids anpassning och s.k. maximal ketoadaption så är det i regel enzymers mängd och aktivitet i kombination med muskulära anpassningar man menar. Men de mest basala och "normala" effekterna av LCHF brukar märkas relativt omgående, ex. vad gäller diures, negativa effekter på ork/energi etc.

Link to comment
Share on other sites

Hej

jag skall testa det med lunch flera ggr. Äter mkt turkisk youghurt, men det kanska jag skall sluta med. (älskar den ryska) ägg, ägg får det bli,

o bacon, korv 82% så får vi se...

 

Jo hur får jag den dära timetickern som en del har?

 

funkar inte på ifånen....

Link to comment
Share on other sites

En nyckel till det du tar upp är att du kanske får börja leka med tanken att frukost är en tidsrelaterad måltid istället för en viss typ av måltid. Det är alltså helt ok att äta en mer matig måltid på morgonen än en mer "frukostig" dito som i normalsammanhang konstitueras av flingor, yoghurt, juice, mackor etc. Men det där är ju väldigt relaterat till vana och individuell variation. En del människor har svårt för att äta "riktig mat" på morgonen. En del människor har ju rent utav svårt att överhuvudtaget äta frukost. Vad jag har märkt är att en del människor på LCHF-kost efter ett tag finner det mer naturligt att helt skippa frukosten eller i varje fall skjuta på den. Det man skulle kunna tänka sig då är att istället äta rejält men bra och "riktig mat" vid lunch och middag allena.

 

Jag tror inte alls att du har hållit på för kort tid för att härvidlag ha kunnat märka av något slags resultat. Det är ju en stor poäng med att anamma en "Atkinsfierad" variant av LCHF där man går ut stenhårt à la induktionsfas...och tyvärr också brukar må där efter. Så då återstår att trimma energiintaget så att det börjar hända något.

 

För att sammanfatta lite:

 

Energiintaget måste sannolikt justeras nedåt. För att åstadkomma detta så kan man göra det den "vanliga" men lite jobbiga vägen, dvs att hålla koll på intaget under ex. en vecka och därefter kunna dra slutsatser av dels ditt energiintag och hur mycket detta måste justeras för att åstadkomma önskat mål. Man kan också anamma ett mer vane- och beteendeinriktat perspektiv där man micklar med måltidernas innehåll och/eller måltidernas frekvens och mängd.

 

När man pratar om behov av längre tids anpassning och s.k. maximal ketoadaption så är det i regel enzymers mängd och aktivitet i kombination med muskulära anpassningar man menar. Men de mest basala och "normala" effekterna av LCHF brukar märkas relativt omgående, ex. vad gäller diures, negativa effekter på ork/energi etc.

Hej igen

 

Jag är inte sådär jätte matglad heller på morgonen. Vad tror du om att skippa Turkisk Youghurt+vispgrädde+nötter helt och istället bara ta en kopp kaffe på morgonen och sen äta rejält till lunch och middag? Det skulle jag helt klart kunna tänka mig=). Att börja steka bacon el liknande 06.30 på morgonen ger mig kväljningar då dricker jag hellre bara en kaffe på morgonen. I övrigt verkar det vettigt att äta lunch och middag som jag skrev ovan?

Link to comment
Share on other sites

 

Hej igen

Jag är inte sådär jätte matglad heller på morgonen. Vad tror du om att skippa Turkisk Youghurt+vispgrädde+nötter helt och istället bara ta en kopp kaffe på morgonen och sen äta rejält till lunch och middag? Det skulle jag helt klart kunna tänka mig=). Att börja steka bacon el liknande 06.30 på morgonen ger mig kväljningar då dricker jag hellre bara en kaffe på morgonen. I övrigt verkar det vettigt att äta lunch och middag som jag skrev ovan?


Tycker det verkar jättebra ide för det drar iväg med kolhydrater med både grädde yoghurt och nötter. Ta lite cocosfett i kaffet så står du dig länge eller prova pf. Se sedan över grönsaksintaget det drar också iväg. Sedan när du gått ned kanske du kan pröva dig fram med yoghurt o grädde. Föresten hur mycket övervikt har du.
Link to comment
Share on other sites

Hej igen

 

Jag är inte sådär jätte matglad heller på morgonen. Vad tror du om att skippa Turkisk Youghurt+vispgrädde+nötter helt och istället bara ta en kopp kaffe på morgonen och sen äta rejält till lunch och middag? Det skulle jag helt klart kunna tänka mig=). Att börja steka bacon el liknande 06.30 på morgonen ger mig kväljningar då dricker jag hellre bara en kaffe på morgonen. I övrigt verkar det vettigt att äta lunch och middag som jag skrev ovan?

 

Jag instämmer med Margaretha här ovan. Det låter alldeles utmärkt det. Åtminstone som en en slags "nystartsbörjan". Uppdatera oss framöver så får vi se hur det går!

 

Jag ser egentligen inget fel med vare sig fetare yoghurt, grädde etc. Som jag själv nämnde så konsumerar jag ju själv den här typen av livsmedel. Det kan dock bli lite tokigt i de fall då man inte har så mycket "kaloribuffer" att tala om att då i synnerhet dricka väldigt energitäta livsmedel. Jag tror också det är viktiga att uppleva känslan av att äta "på riktigt" så även ur detta perspektiv är det bättre med "riktig mat".

 

Lycka till!

 

P.S. Ifall någon hakar upp sig på att det verkar som att jag kallar grädde för att inte vara "riktig mat" så menar jag detta enbart ur perspektivet att man inte behöver tugga den och därför blir ofta upplevelsen inte densamma som man får om man äter någon varmrätt istället. Grädde är bra skit...fast i rätt sammanhang och för personer som inte behöver tänka så mycket på att hålla kolla på mängden man stoppar i sig. D.S.

Link to comment
Share on other sites

Hej

jag skall testa det med lunch flera ggr. Äter mkt turkisk youghurt, men det kanska jag skall sluta med. (älskar den ryska) ägg, ägg får det bli,

o bacon, korv 82% så får vi se...

 

Det handlar ju alltid om att uppnå någon slags balans så att man även upplever livskvalitet och inte till slut känner sig som en maskin som man stoppar bränsle i. Men om det inte innebär för stort avbräck ur detta perspektiv OCH du inte uppnår dina önskade resultat som läget nu är så kan det vara något som ger bättre resultat. Och tänk även på att anpassa mängden om detta behövs. Om den där måltiden beståendes av yoghurt, grädde eller vad det nu kan vara ligger på 400 kcal och man ersätter detta med något som landar på 500 kcal så har man ju inte förbättrat någonting. :) Bättre då att äta färre måltider men som ger både upplevelsen av fysisk (mättnad) och psykisk (mängd, matkombination, smak etc) tillfredställelse.

 

Jo hur får jag den dära timetickern som en del har?

 

funkar inte på ifånen....

 

Timeticker låter som en potentiell pacemaker. :) Själv har jag en "ajFån" från 2006 så jag lever kvar i stenåldern (vilket inte heller i detta perspektiv är något negativt ur ex. ett säkerhetsfokus. Smartfånar är den presumtiva hackerns våta dröm.).

Link to comment
Share on other sites

 

Tycker det verkar jättebra ide för det drar iväg med kolhydrater med både grädde yoghurt och nötter. Ta lite cocosfett i kaffet så står du dig länge eller prova pf. Se sedan över grönsaksintaget det drar också iväg. Sedan när du gått ned kanske du kan pröva dig fram med yoghurt o grädde. Föresten hur mycket övervikt har du.

Tack för era svar. Väldigt uppskattat=)

Link to comment
Share on other sites

Jag instämmer med Margaretha här ovan. Det låter alldeles utmärkt det. Åtminstone som en en slags "nystartsbörjan". Uppdatera oss framöver så får vi se hur det går!

 

Jag ser egentligen inget fel med vare sig fetare yoghurt, grädde etc. Som jag själv nämnde så konsumerar jag ju själv den här typen av livsmedel. Det kan dock bli lite tokigt i de fall då man inte har så mycket "kaloribuffer" att tala om att då i synnerhet dricka väldigt energitäta livsmedel. Jag tror också det är viktiga att uppleva känslan av att äta "på riktigt" så även ur detta perspektiv är det bättre med "riktig mat".

 

Lycka till!

 

P.S. Ifall någon hakar upp sig på att det verkar som att jag kallar grädde för att inte vara "riktig mat" så menar jag detta enbart ur perspektivet att man inte behöver tugga den och därför blir ofta upplevelsen inte densamma som man får om man äter någon varmrätt istället. Grädde är bra skit...fast i rätt sammanhang och för personer som inte behöver tänka så mycket på att hålla kolla på mängden man stoppar i sig. D.S.

Tack för era svar. Väldigt uppskattat=)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Tycker det verkar jättebra ide för det drar iväg med kolhydrater med både grädde yoghurt och nötter. Ta lite cocosfett i kaffet så står du dig länge eller prova pf. Se sedan över grönsaksintaget det drar också iväg. Sedan när du gått ned kanske du kan pröva dig fram med yoghurt o grädde. Föresten hur mycket övervikt har du.

Jag har ca 10-12 kg i övervikt. Skulle vara väldigt kul att bli av med det. Jag ska följa era råd. Uppdaterar om det börjar hända ngt med hullet=).

Link to comment
Share on other sites

PISS? (Post induction stall syndrome). Brukar slå in andra eller tredje veckan, men jag antar att det kan dröja längre. Det är en period på någon vecka eller två då man tappar mindre vikt (ibland kan man gå upp något kilo). Efter det tar det fart igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...