Jump to content

recept från kostrådgivare??

everest

Recommended Posts

Detta med5g kolhydrater/100g vara är en rekommendation för nybörjare eller den som vill köra striktare LCHF/ketogent. De flesta börjar nog ändå med LCHF för viktens skull (även om andra orsaker finns). Nu vet inte jag hur mycket bönor det kan bli per portion men jag har svårt att tro att det inte skulle kunna funka om man inte är superstrikt. Anna Hallén har många bra recept och har en sund inställning till hälsa tycker jag. Hon brukar skriva ut om det avviker och varför hon i så fall tycker det är okej. Kokboken receptet kommer ifrån är jättebra. 

• Like 2

Ja ...  Bönor har ju blivit på modet ... får en känsla av att många räknar det som LCHF ... efter alla rapporter om stabilt blodsocker.

Jag har inte följt det så jättenoga eftersom jag inte börjat äta bönor i någon större omfattning .... än ;-)

Finns det någon länk om bönor och ketos ... skulle vara intressant.

• Like 2

13 minuter sedan, Annika Rane sade:

30 energiprocent från kolhydrater är i mesta laget för att kallas LCHF

Notera att Anna skriver "Bönorna i denna chili con carne innehåller en del kolhydrater, men då de påverkar blodsockret i ett lugnt tempo är det många som kan äta bönor utan att suget triggas. Känner du att mängden kolhydrater blir för stor så gör din chili con carne med stekt svamp i stället för bönor. /Anna Hallén"

Nu är vi inne på det där igen, det finns tyvärr ingen entydig definition av LCHF. :( Blir det mer än 50g kolhydrater i det man äter på ett dygn man äter så är det enligt Annika Dahlqvist INTE LCHF men enligt Kostdoktorn är upp till 100g fortfarande LCHF. För inte menar väl Kostdoktorn att om man väljer att äta upp till 100g kolhydrater per dygn så ska man öka övriga makronutrienter så att kolhydraterna stannar på en låg energiprocent? 
Så, som Anna skriver, jag borde nog ta svamp istället. Om inte annat tycker jag det är godare. Gillar man bönor och äter LCHF av andra skäl än att gå ner i vikt så kanske det finns utrymme för en liten portion av denna Chili com carne..?

• Like 4

Ligger man på de lite högre värdena  (>40 gram om dagen) tycker jag inte att det är så viktigt ... för min del skulle man också kunna kalla 150 gram kolhydrater för liberal LCHF. ;)

Men för de som vill äta strikt/ketogent är detta viktigt ... då ska man undvika kost som tar en ur ketosen .... stabilt blodsocker är inte nödvändigtvis samma sak som att man är i ketos.

Om man ligger mellan 10-40 gram då skulle jag mäta om jag var i ketos ( om man tycker att det är viktigt )

Om man ligger under 10 gram då skulle jag utgå från att man ligger i ketos utan att mäta.

• Like 5

4 timmar sedan, everest sade:

Hittade ett recept https://www.koket.se/lchf---husmanskost/anna-hallen/chili-con-carne-med-svarta-bonor/

som enligtdom kallas LCHF men har läst att det inte ska överstiga 5 gr /100 gr men i bönorna är det ju 13 gr per/100 gr och krossade tomater är väl socker i också? liknar inte LCHF längre!!

Mm.. nu skall jag förklara skillnaden mellan Ketogen diet och att äta riktig mat, samt lite trix o tips, för lite olika personer!

Iallafall man tangerar ketogen diet vid cirka 20E% kolhydrater.. någon har räknat om detta för personer som tarvar 2000 Kcal per dag.. då landar man på 100 gram kolisar om dagen!

Dvs då tenderar kolisarna ligga så lågt att kroppen pendlar mellan fettförbräning och glukosförbräning!

Vill man sen uppgradera fettförbränningen så är det säkrare att lägga sig på 50 gram per dag.. eller lägre!

Oså till 5/100, det handlar mer om att välja livsmedel där de inte ersatt fett med kolhydrater, främst handlar det om sammansatta livsmedel.

Och du kan fortfarande äta livsmedel med 100/100.. så länge du äter lite och inte överskrider ditt dagliga behov/din gräns!

Såå.. 5/100 är ett knep när du står i affären och väljer olika sammansatta livsmedel, typ charkuterier!

Oså till bönor.. finns en massa olika men de flesta kan betraktas som sk riktig mat.. i jämförelse med godis, läsk, bullar, kakor.. you name it.

Dvs om de är ingredienser till din måltid som du lagat från rena råvaror!

• Like 2

Att kombinera bönor med LCHF har blivit trendigt det senaste halvåret. Patrik Olsson och Lars-Erik Litsfeldt har släppt boken "Låt bönor förändra ditt liv" och följt upp den med en kokbok tillsammans med Birgitta Höglund och det finns ett par LCHF-bloggare som börjat med bönor och fått positiva effekter av det, då bönor innehåller resistent stärkelse.  Samtidigt så avråder Anna Hallén från baljväxter på sin blogg, bl a i det här inlägget, som är från 2010, samma år som receptet publicerades på nätet. 
 https://www.annahallen.se/lektiner-och-annat-spannande/ 

Vidare tycker hon att resistent stärkelse ska komma från fibrer i grönsaker. 

https://www.annahallen.se/mat-ar-information-2/

På Facebook finns en stor LCHF-grupp som inte tillåter att man publicerar recept med baljväxter eller bilder på rätter som innehåller baljväxter (undantaget vaxbönor + ev något mer), eftersom man menar baljväxter inte är förenligt med LCHF och man stödjer sig bl a på inlägg på Anna Halléns blogg.  

Det finns en del recept på nätet, tidningar, receptbilagor och i kokböcker som sägs vara LCHF, men kanske inte är det, beroende på vilken defintion av LCHF som man utgår från, antingen för att de har för mycket kolhydrater eller för att de innehåller otillåtna ingredienser, enligt någon definition av LCHF.

• Like 2

Vill börja med att hälsa everest välkommen!

Paleokostarna har ju inte heller godkänt bönor tidigare. Undrar om de också har svängt? Själv har jag testat att dekorera tallriken med 5-6 kokta kidneybönor en gång  per dag och tycker att magen mår bättre av det. Men större portion bönor än så får det inte bli för min del.

• Like 3

tack för alla svar! inte lätt det här, mest krångligt tycker jag med LCHF, i en burk svarta bönor är det 250 gr och 13 gram kolhydrater per 100 gr och lika mkt i kidneybönor, det blir ju en hel jäkla del kolhydrater eftersom man skulle ha i båda burkarna, men det borde ju inte va onyttiga kolhydrater, snart kan man väl inte äta nånting om man ska följa LCHF, såg ett LCHF recept till : https://www.koket.se/chicken-tikka-mas-a-la-par där i skulle det vara 150 gram inlagd ananas?? 

• Like 3

6 minuter sedan, everest sade:

tack för alla svar! inte lätt det här, mest krångligt tycker jag med LCHF, i en burk svarta bönor är det 250 gr och 13 gram kolhydrater per 100 gr och lika mkt i kidneybönor, det blir ju en hel jäkla del kolhydrater eftersom man skulle ha i båda burkarna, men det borde ju inte va onyttiga kolhydrater, snart kan man väl inte äta nånting om man ska följa LCHF, såg ett LCHF recept till : https://www.koket.se/chicken-tikka-mas-a-la-par där i skulle det vara 150 gram inlagd ananas?? 

Sååå är det.. du är i mål, dvs det handlar om hur mycket du äter.

Aså det krångliga är själva teorierna.. om vad som gör vad.

Men du skall få ett tips från mig,, säg inget till andra, men om du bara äter mat som du lagat själv från rena råvaror. två gånger om dagen då har du det mesta hemma.

Och det gäller altså oxå de där matvarorna med 5/100.. gör din korv själv.. annars håll dig till 5/100 om du inte orkar göra egen korv!

Altså.. korv är en tubformad slakteriavfallsemusion.. då borde kött och fett vara dominerande.. om kolhydrater dominerar så är det en tubformad spannmålsemulsion!

Oså till bönor vad är det för fel med en eller två skedar till en måltid?

I samma kokbok som Chili con carne:n kom från finns ett recept på tomatsalsa som går att äta som godis. :ph34r: Inte ett ägg så långt ögat kan nå. Jättegod! Birgitta Höglunds recept på falsk potatissallad (zucchinibaserad) och räksallad är också ljuvliga! För jag håller med, många LCHF-recept blir lite same, same... Jag älskar ägg. Jag älskar kål. Men som omväxling är det gott med nånting fräscht som salsa eller räkor. Shrimp scampi är inte heller fel, på tal om räkor.

• Like 1

2 timmar sedan, Zepp sade:

Och du kan fortfarande äta livsmedel med 100/100.. så länge du äter lite och inte överskrider ditt dagliga behov/din gräns!

Såå.. 5/100 är ett knep när du står i affären och väljer olika sammansatta livsmedel, typ charkuterier!

Precis så där brukade jag också resonera, och det funkade bra. I början uteslöt jag helt enkelt allt över 5g/100g, lätt för nybörjare. Sen när jag började räkna kolhydrater så märkte jag att det ofta fanns utrymme för mer grejer, t.ex. en liten öl till hamburgaren, en liten skiva smörstekt bröd att lägga gåslevern på, och ändå hålla sig kring 30-40 g kolhydrater. Gott och livar upp rätten, men ändå full fettförbränning.

• Like 3

1 timme sedan, everest sade:

Det blir alltså 16 g kolhydrater per portion från bönorna. Lägg till lite från tomaterna och paprikan så kanske det blir 20-25 g per portion. Tänk dig att man äter endast två mål mat om dagen, och man tagit fettkaffe eller smörstekta ägg till lunch/frukost, alltså noll KH. Då hamnar man på totalt 20-25g KH på hela dagen. Riktigt strikt, och förmodligen keto läge för de flesta skulle jag tro. 

När man då dessutom funderar på all näring som finns i bönorna, både för din kropp och tarmbakterierna, så låter det som ett bra recept.

• Like 4

On 2018-02-02 at 18:40, everest sade:

har kollat dietdoctor recept men är så trött på blomkål och ägg så ja snart kräks :lol: blir riktigt tjatigt .

Då tycker jag att du ska ta en titt igen. Det finns nämligen SÅ många recept som innehåller annat än kål och ägg :)

• Like 6

On 2018-02-02 at 18:40, everest sade:

har kollat dietdoctor recept men är så trött på blomkål och ägg så ja snart kräks :lol: blir riktigt tjatigt .

Då bör du läsa lite till men framförallt variera ditt matintag/din kokkonst!

Ersätt iallafall ibland blomkålen med bönor emellanåt!

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/09/om-boken-lat-bonor-forandra-ditt-liv-och-recept-pa-bonsallad/

Jada jada.. jag tror lixom inte en sekund på att bönor är  "one size fits all".. men de är en variation.. och iomed att jag själv är en "fagiolic" , så har de aldrig försvunnet ur min kost.

Och det samma gäller således oxå en massa former av bladgrönsaker, samt brocoli, kronärtskocockor, jordärtskocokor, råa morötter, surkål.. dvs en massa annan god mat som är hälsosam och som regel inte höjer blodsocker/insulin nämvärt!

• Like 1

Det kan så klart bli enformigt och tråkigt ibland på alla former av kosthållningar. Men det är inte nödvändigtvis dåligt. Studier när man låter folk äta fritt från en buffé visar på större kaloriintag ju fler rätter och smaker som bjuds. Nyhetens behag leder till överätande.

Tittar man på mänsklighetens historia så har det nog ofta varit enformigt och mycket samma basföda igen och igen. Det är först i modern tid man kunnat gå ner till affären och köpa mat med exotiska smaker från världens alla hörn. 

När mat blir tråkigt så äter man mer för att slippa vara hungrig, och då överäter man inte.

Det betyder inte att det man äter inte är gott, men om man hela tiden söker nya kickar från mat och smaker så är det svårt att gå ner i vikt. Man äter av ren lust, inte av hunger.

• Like 4

1 timme sedan, RobertAnd sade:

Det kan så klart bli enformigt och tråkigt ibland på alla former av kosthållningar. Men det är inte nödvändigtvis dåligt. Studier när man låter folk äta fritt från en buffé visar på större kaloriintag ju fler rätter och smaker som bjuds. Nyhetens behag leder till överätande.

Tittar man på mänsklighetens historia så har det nog ofta varit enformigt och mycket samma basföda igen och igen. Det är först i modern tid man kunnat gå ner till affären och köpa mat med exotiska smaker från världens alla hörn. 

När mat blir tråkigt så äter man mer för att slippa vara hungrig, och då överäter man inte.

Det betyder inte att det man äter inte är gott, men om man hela tiden söker nya kickar från mat och smaker så är det svårt att gå ner i vikt. Man äter av ren lust, inte av hunger.

Haha.. då skall du testa All Inclusive.. de två första dagarna äter/dricker  man av allt.. och allt för mycket.. man får f*n paltkoma.. tills man inser att det inte funkar!

• Like 1
  • Haha 2