Popular Post Xiro Posted February 2, 2018 Popular Post Share Posted February 2, 2018 Mot sin vilja får barn vegetarisk skolmat flera dagar i veckan. Detta är diskriminering, och kan ha stor negativ inverkan på trivsel och prestation i skolan, och inte minst deras hälsa. Dessutom är vegetariskt inte bättre för miljön, utan i många fall sämre. Man kan ha olika åsikter och det finns olika vetenskap och experter. Men varför ska makthavande vegovurmare tvinga sina åsikter på våra barn? Vi tvingar inte vegovurmarnas barn. Såhär ser det typiskt ut i kommunen där vi bor, för de som INTE valt vegetariskt: Vegetariskt 3 dagar/vecka Fisk 1 dag/vecka Kött 1 dag/vecka Och de som har fläskfri kost får ofta vegetariskt istället, alltså får de vegetariskt 4 dagar och inget kött, vissa veckor. VAR OCH HUR ANMÄLER JAG DENNA DISKRIMINERING? NÅGON EXPERT ELLER INFLYTELSERIK PERSON JAG BÖR/KAN ALLIERA MIG MED I DETTA? 8 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 2, 2018 Author Share Posted February 2, 2018 Exempel på veckomatsedel i skolan: Måndag Tacofärs (soja) med yoghurt, ris tunnbröd/tacoskal Tisdag Broccolisoppa serveras med mjukt bröd och pålägg Onsdag Fiskburgare med bröd och dressing, serveras med ugnsstekt potatis Grönsaksburgare med bröd och dressing, serveras med ugnsstekt potatis Torsdag Kycklinggryta serveras med ris Ungersk paprikagryta serveras med ris Fredag Bolognasås (soja) med pasta 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 2, 2018 Author Share Posted February 2, 2018 Skolan diskriminerar också de som vill äta mindre kolhydrater. Bl a genom att barnen tvingas ta mycket stor andel pasta/ris/potatis och annan utfyllnad. De tvingas också till stor andel bröd i förhållande till pålägg. Mycket allvarligt då detta ökar risken för bl a övervikt och diabetes. Många barn har svårt att äta sig mätta på utfyllnaden. Det får ont i magen, blir trötta och slöa efter maten, och håller sig inte mätta. Det försämrar deras skoldagar. Det finns barn i grundskolan som förstår allt detta och som tycker att skolan sviker dem. Barn är mycket kloka och det ska man ta vara på. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Du får skicka med dina telningar lite Baybybelost eller ölkorv och nötter. Indoktrineringen hemma är viktig! Förklara, förklara och förklara igen. Med bilder, med filmer, med texter - vad som helst som går hem. Frågesport vid middagsbordet kanske. Min yngsta går på gymnasiet nu, och han petar i maten i skolan. Han vet iaf vad som är rätt och fel. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Åh vad jag älskar kocken i mina barns skola! Jo, de får nog broccolisoppa nån gång men då är det ost till brödet. Sen serveras det också stekt fläsk ibland. Tror inte det finns en enda helvegetarisk dag i veckan även om det förstås är mycket kolhydrater. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Jag förstår ditt problem och håller med dig. Dock har jag inte haft lust att bråka med skolan och skickar istället matlåda med min son. Tro mig han är också troende och äter gärna det han tar med sig istället det som serveras i skolan. Det sociala biten är inte optimal förstås. Vi har försökt att få honom att äta den medhavda maten tillsammans med kompisarna i matsalen... men ... hör och häpna. Han fick inte äta sin matlåda i skolmatsalen. Det måste ju vara gifter och främmande bakterier där som kan smitta alla om han råkar öppna matlådan i matsalen. Nu är han så stor att efter ett tag började han packa lådan själv och han finner många fördelar med detta arrangemang. Han slipper pasta, bröd och annat spännande som kan slinka in i barnens mat när det viktigaste verkar vara att göra den så billig som möjligt istället för så näringsrik som möjligt. Så när ingenting annat funkar får man ta saken i egna händer. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Hur ser det ut med grönsaker i veckomatsedeln? Har de nån sorts salladsbuffé? Annars ser det ju ytterst torftigt ut. Sen brukar väl sallad i såna situationer bestå av grönsallat, gurka, glesa inslag av tomat och kanske majs. Bara utfyllnadsgrönsaker som jag ser det. Vore spännande att få en detaljerad näringsanalys av de där måltiderna. Nån som kan ordna det? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Melker Posted February 3, 2018 Popular Post Share Posted February 3, 2018 11 timmar sedan, Xiro sade: Exempel på veckomatsedel i skolan: Måndag Tacofärs (soja) med yoghurt, ris tunnbröd/tacoskal Tisdag Broccolisoppa serveras med mjukt bröd och pålägg Onsdag Fiskburgare med bröd och dressing, serveras med ugnsstekt potatis Grönsaksburgare med bröd och dressing, serveras med ugnsstekt potatis Torsdag Kycklinggryta serveras med ris Ungersk paprikagryta serveras med ris Fredag Bolognasås (soja) med pasta Den där matsedeln hade medfört en katastrofvecka för mina barn. De hade inte ätit lunch mer än en dag vilket resulterat i att 9-åringen hade varit som en blek trasa och 12-åringen hade gått hem från skolan och missat de två sista lektionerna. Precis det hände i torsdags när de glada i hågen skulle hugga in på lasagne i skolan men ”det var inte vanlig lasagne utan det var något konstigt som inte smakade gott”. Kollade in matsedeln för deras skola nu och det var sojafärs två dagar i veckan. Inte undra på att skicket på barnen är så varierande mellan dagarna. Jag har tänkt att de får lära sig äta olika mat i skolan för de får i alla fall bra mat hemma. Omelett till frukost och oftast något viltköttsbaserat på kvällen. Känns inte som man vill styra dem i vad de gillar i skolan men vi måste nog fundera på att gå igenom matsedeln på söndagar och planera matsäck på sojafärsdagarna. Jag blir rätt irriterad på att de ska ge sådant elände till mina barn... 5 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 3, 2018 Share Posted February 3, 2018 Barn i Argentina får bättre mat. https://www.dietdoctor.com/se/skolbarn-argentina-far-mat-med-lagre-kolhydratinnehall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kickilotta Posted February 3, 2018 Popular Post Share Posted February 3, 2018 Sojafärs är ett otyg - svårsmält och illasmakande. En billigt producerad utfyllnadsprodukt som ingen bör äta. En väg att gå är att hävda sojaallergi och begära vanligt kött de dagar detta serveras eftersom barnen får ont i magen och inte kan smälta soja. (Jag mår dåligt av soja) 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 3, 2018 Share Posted February 3, 2018 Ann Fernholm skriver: "Har du problem med din skola? Ta med detta mejl om du möter på motstånd. Myndighetsutlåtanden kan ha en rätt lugnande effekt på upprörda känslor, framförallt hos personer som är ålagda att följa just myndighetsrekommendationer." https://www.dietdoctor.com/se/godis-skolan-ar-det-okej http://sjukmat.se 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted February 3, 2018 Author Popular Post Share Posted February 3, 2018 Blev många kommentarer och reaktioner på fb. De flesta positiva. Någon tycker detta är ett icke-problem. Några tycker inte att det kvalar som diskriminering. Vad tycker ni? En person som kommenterat negativt har ett barn med epilepsi som hen inte ger ketogen kost eftersom den inte passar i deras vegotänk... Väldigt ignorant mot sitt eget barn. Och klankar nu ner på mig som månar om skolmaten. 6 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted February 3, 2018 Popular Post Share Posted February 3, 2018 Jag tror en väg fram om man tar upp det med skolan är att inte nämna ordet vegetarisk utan istället tex trycka in menyn i något kostprogram och påvisa att de flera dagar i veckan får en icke komplett kost som saknar ett antal livsnödvändiga näringsämnen. 12 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 18 timmar sedan, The Biochemist sade: Jag tror en väg fram om man tar upp det med skolan är att inte nämna ordet vegetarisk utan istället tex trycka in menyn i något kostprogram och påvisa att de flera dagar i veckan får en icke komplett kost som saknar ett antal livsnödvändiga näringsämnen. Bra idé, men misstänker att det skulle leda till ändlöst fruktlöst ältande. Jag tror det är bättre att försöka etablera konsensus om att det faktiskt finns seriöst vetenskapligt stöd för att omnivor kost är bra för hälsa och miljö, och att omnivor kost därför ska serveras varje dag tillsammans med vegetariskt alternativ. Nuvarande hjärntvätt går ut på att älta att vegetariskt är sååå mycket bättre än omnivort - man ger vegovurmarna en privilegierad ställning samtidigt som omnivorerna diskrimineras. Man måste komma till en hållbar balanserad syn där ingen privilegieras på den andras bekostnad. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Om du orkar ta upp diskussionen med skolläkare (om de finns), rektor, ansvariga tjänstemän på kommunen, politikerna - det är valår ... Kommunjuristen. Lokaltidningen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 1 timme sedan, Erik 2 sade: Om du orkar ta upp diskussionen med skolläkare (om de finns), rektor, ansvariga tjänstemän på kommunen, politikerna - det är valår ... Kommunjuristen. Lokaltidningen. Politiker tänker jag - de är i regel mer känsliga för vad föräldrar/väljare tycker än tjänstemän. Det är ju valår - tryck på och få någon toppolitiker att lova bättre mat och möjlighet att t ex välja mellan riktigt kött eller vegetariskt. Du behöver förbereda dig, men det kan gå vägen om du själv kommer med tydliga och bra förslag och önskemål, som det blir svårt att säga nej till. Kontakta en ansvarig politiker och be om ett möte. - Politiker är svaga för bra förslag som de kan göra till "sina". Be om ett besked och en tidsplan, följ upp. Kontakta också lokaltidningen som kan skriva om förslaget och mötet. Om du får nobben vänd dig till en annan toppolitiker, kanske annat parti. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 Skickade idag en annan grej till alla större tidningar jag kunde komma på. Som lite övning för att se hur det går till. Måste också testa nåt sätt att nå politiker effektivt. Detta har spridit sig på fb, med blandade reaktioner. 33 delningar och 135 kommentarer bara på min personliga sida. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Skapa positiv uppmärksamhet - att få människor att känna sig väl till mods - att man inte känner sig påhoppad tror jag hjälper en att nå framgång för en sak. Envishet, vänlighet och fakta, att ha en tydlig plan man själv följer, samt att få människor över på sin sida. - Läste själv en aktuell bok om hur man kan få sina kritiker att tycka att man har rätt iallafall. - Min erfarenhet är att politiker gärna lyssnar på medborgare - det ska de ju också. Om man får till ett möte så kan man förbereda sig på olika scenarios - positiva resp negativa och att man har tänkt ut på förhand hur man ska agera. Läste Petter Stordalens bok om hur han kunde agera utifrån att han var minutiöst förberedd vid affärsmöten - mycket intressant 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 6 minuter sedan, kickilotta sade: Skapa positiv uppmärksamhet - att få människor att känna sig väl till mods - att man inte känner sig påhoppad tror jag hjälper en att nå framgång för en sak. Envishet, vänlighet och fakta, att ha en tydlig plan man själv följer, samt att få människor över på sin sida. - Läste själv en aktuell bok om hur man kan få sina kritiker att tycka att man har rätt iallafall. - Min erfarenhet är att politiker gärna lyssnar på medborgare - det ska de ju också. Vad heter boken? (På beskrivningen låter det som en jag skrev upp på att-läsa-listan.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Ja det är en form av diskriminering då man tar hänsyn till veganer men av den anledning tvingar på andra vegansk kost. Hade man ändrat från vegansk till carnivor så hade det definitivt betraktats som diskriminering. Det är en komplicerad skolmatssituation idag. Först har vi vegetarianism, veganism, carnivorism, LCHF, dietister som anser att kolh är livsviktigt och dessutom olika religioner där ibland fläsk inte är tillåtet. Att få ihop en matsedel där inte någon kommer att gnälla blir mycket svårt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Vänta litet - jag ska kolla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Maktspelet : sympatiska tekniker för att bestämma över allt och alla av Henrik Fexeus 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 1 timme sedan, MrB sade: Ja det är en form av diskriminering då man tar hänsyn till veganer men av den anledning tvingar på andra vegansk kost. Hade man ändrat från vegansk till carnivor så hade det definitivt betraktats som diskriminering. Det är en komplicerad skolmatssituation idag. Först har vi vegetarianism, veganism, carnivorism, LCHF, dietister som anser att kolh är livsviktigt och dessutom olika religioner där ibland fläsk inte är tillåtet. Att få ihop en matsedel där inte någon kommer att gnälla blir mycket svårt. Många skolor kör omnivort + vegetarisk varje dag parallellt. Just vår skola är en av dem som "rationaliserat" maten... Ja det hade blivit ett jävla liv om man hade hoppat över det vegetariska alternativet nån dag 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Ett annat sätt att gå fram är att rekommendera bara oprocessad mat, eller ekologisk. (Då slipper du sojan) På det sättet kanske man får med sig fler? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 LCHF är ju en "sekt" sägs det. Du borde alltså med framgång kunna kräva LCHF-mat till barnen av religiösa skäl 2 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Helt apropå: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/politiker-vill-se-kottalternativ-pa-vegetarisk-dag 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Jag säger bara - stöt på politiker om ni vill ha till bra förändringar, de har ofta gott om sunt förnuft, Det finns väldigt många bra kommunpolitiker som jobbar för sina innevånare. Det är inte en kommuns uppgift att tvinga barn att äta vegetarisk mat om man inte vill ha. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 6, 2018 Author Share Posted February 6, 2018 Hur hittar man de politiker som kan göra skillnad, som man bör försöka påverka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 25 minuter sedan, Xiro sade: Hur hittar man de politiker som kan göra skillnad, som man bör försöka påverka? Absolut ingen som helst aning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 3 timmar sedan, Xiro sade: Hur hittar man de politiker som kan göra skillnad, som man bör försöka påverka? På din kommuns hemsida finns det information om vilka nämnder som finns och vilka politiker (Namn och parti och ev telefonnr eller e-post brukar finnas angivet på webbsidan) som sitter där valda av medborgarna - T ex Skol- (Bildningsnämnden) Eller Socialnämnden, Byggnadsnämnden, Kultur o Fritids-nämnden, Fastighet o Tekniknämnden. Nämnderna heter litet olika i olika kommuner. Man kan skriva ett brev (eller e-post) adresserat till Bildningsnämnden i X-kommun + postadress. I brevet beskriver man på ett enkelt sätt vad man önskar, vilka förslag man har i en viss fråga. Samt ber om ett skriftligt svar från nämnden. - I det här fallet vänder man sig till HELA nämnden som består av politiker från alla partier och som blivit invalda av medborgarna. Brev o mail som kommer till kommunen måste diarieföras och är offentliga handlingar och kommer att sparas i kommunens arkiv efter att man behandlat skrivelsen som en punkt på agendan under ett nämndmöte. Eller så söker man upp partierna i sin kommunen på webben - alla har webbsidor med info om sina politiker som har uppdrag i din kommun. Man kan t ex ringa upp eller maila eller be om ett möte. - Partierna är intresserade av medborgarna/väljarna och brukar alltid lyssna och vilja ha kontakt. - Man märker vilken respons man får! De flesta politikerna i kommunerna är vanligtvis "fritidspolitiker" och är inte anställda utan väljs i varje val. De har vanliga jobb och arbetar politiskt på ledig tid. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 I den kommun där jag bor tar man väldigt seriöst på medborgarförslag/frågor. - 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Jag ramlade över en artikel angående vad barn (bör) serveras i skolan. Här handlar det specifikt om mjölk, men resonemanget de för kan användas mer generellt som jag ser det. Exempelvis kan man generellt resonera kring vad barn bör få i sig för att de ska tillgodogöra sig tillräckligt med näringsämnen, och samtidigt ge minimalt avtryck på miljön. Och då krävs en betydligt mer detaljerad kunskap och analys än det som vanligtvis mycket slarvigt hävdas, nämligen att vegetariskt (alltid) är bättre för hälsa och miljö än animaliskt. Tyvärr innehåller texten ordet "magra" lite för många gånger för min personliga smak, men för övrigt har den en del bra poänger. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 23 timmar sedan, jala sade: Absolut ingen som helst aning. Här har vi ett allvarligt problem med vår demokrati. Endera vet man inte hur man påverkar sina politiker. Eller också, som i mitt fall, så tycker man politikerna ligger så långt från min vardag att jag tappat tron på dem och inte ens försöker påverka. Resultatet blir att politikerna blir ännu mer fjärmade från oss vanliga arbetande människor. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 Xiro, kanske den här mamman kan ge dig inspiration. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/vill-ha-renare-skolmat 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 On 2018-02-07 at 18:19, Melker sade: Här har vi ett allvarligt problem med vår demokrati. Endera vet man inte hur man påverkar sina politiker. Eller också, som i mitt fall, så tycker man politikerna ligger så långt från min vardag att jag tappat tron på dem och inte ens försöker påverka. Resultatet blir att politikerna blir ännu mer fjärmade från oss vanliga arbetande människor. Tja - så kan man förstås tänka. Men fritidspolitikerna ute i kommunerna är vanliga medborgare som vi alla andra och har vanliga jobb. - Ibland tänker jag att det skulle vara bra om alla medborgare gav litet av sin tid i sin kommun och var med och jobbade i olika nämnder under några år. - Det är lärorikt och givande och man förstår allt eftersom att i en kommun kan man inte ha alltför snabba svängar utan det är träget arbete som gäller och förmåga att samarbeta med andra även om man inte tycker lika. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 10, 2018 Author Share Posted February 10, 2018 Har fått kontaktuppgifter till en rektor i Kristanstad. Såg deras matsedel - omnivort och vego parallellt varje dag. Ingen soja, bara pasta en dag, bara bröd till lunch en dag. Sägs ha kommit folk från USA på studiebesök. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 10, 2018 Author Share Posted February 10, 2018 On 2018-02-08 at 07:44, iAnna sade: Xiro, kanske den här mamman kan ge dig inspiration. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/vill-ha-renare-skolmat Tack! Helt klart en potentiell allierad, mycket bra tänk. Artikeln visar ytterligare exempel på myndighets- och kommunfolk som är totalt okunniga och ignoranta. Margarin för att få ner mängden fett, jösses...... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 Här kommer en länk till Weston Price org. - en mycket bra och välinformerad site. Sök upp Soya på deras hemsida så får man veta massor om varför det inte är bra att äta soyaprodukter utan varför man bör undvika dem. - Inte vill man att våra skolbarn ska serveras sojaprodukter i skolan - särskilt alla de som vägrar att äta dem pga att de är ohälsosamma. - Ingen - absolut ingen ska tvingas till vegetarisk eller vegokost. https://www.westonaprice.org/ 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 10, 2018 Author Share Posted February 10, 2018 Weston är min husgud ❤ Icke tunnelseende forskning som rimmar med verkligheten 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 Xiro, lyssna på senaste Kropp och Själ, där kan du kanske hitta själsfränder. Bl a säger någon myndighet att "maten i skolan ska vara näringsriktig". http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1019403?programid=1272 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 On 2018-02-04 at 22:57, kickilotta sade: Maktspelet : sympatiska tekniker för att bestämma över allt och alla av Henrik Fexeus Tog hem boken för några dagar sedan och har hunnit med några kapitel. Mycket intressant! Bekräftar/förstärker och sätter bra ord på många avgörande fenomen, varav flera redan snurrat i mina tankar. Att läsa boken kommer definitivt vara till nytta i min kost- och hälsoaktivism. Och säkert även i debatter om miljö, teknikmani, ekonomism. Drömmen är att få starkt inflytande utan att själv behöva bli politiker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 3 minuter sedan, Xiro sade: Tog hem boken för några dagar sedan och har hunnit med några kapitel. Mycket intressant! Bekräftar/förstärker och sätter bra ord på många avgörande fenomen, varav flera redan snurrat i mina tankar. Att läsa boken kommer definitivt vara till nytta i min kostaktivism. Och säkert även i debatter om miljö, teknikoptimism, ekonomism. Drömmen är att få starkt inflytande utan att själv behöva bli politiker Ja visst är det mycket intressant och användbart han skriver om- hur man kan få sina motståndare att gå åt samma håll som en själv. - Utan att hamna i dispyter med varann! - Kul att läsa nya bra saker man har nytta av. Hela livet kan man fortsätta att utvecklas. - Coolt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Försökte också läsa den men min hjärna tyckte den var för tråkig så jag kom inte långt innan den hamnade på hyllan för böcker som jag borde läsa någon annan gång... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 1 timme sedan, Melker sade: den hamnade på hyllan för böcker som jag borde läsa någon annan gång Den hyllan börjar bli full. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 17, 2018 Author Share Posted February 17, 2018 6 timmar sedan, Melker sade: Försökte också läsa den men min hjärna tyckte den var för tråkig så jag kom inte långt innan den hamnade på hyllan för böcker som jag borde läsa någon annan gång... Jag kämpar med det dilemmat själv. Något i mig vill bara att saker ska funka utan att jag läser en bok om detta. Och så spinner hjärnan igång på varje stycke så jag får tvinga mig själv att lämna spinnandet för att komma vidare i boken. Största motivationen är nog vad jag kommer kunna lära mina barn, så jag ska jädraranamma ta mig igenom bokf-n 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Nåt tips på bra app som beräknar näringsvärdet i maten? I skolan igår fick sonen vegetarisk lasagne, gjord på sojafärs såklart. Salladsbordet innehöll bönsallad med sojabönor. Sonen säger ifrån att han inte vill äta sojabönor och får till svar av läraren att "men det är ju så himla nyttigt!". Jag blir så trött... 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Det vore intressant att titta på 1- 2 veckors matsedel av skolmat. - Jag tänker:; - Hur många gram animaliskt kött, hur många ägg, hur mycket fett - olika sorter, hur mycket mjölmat från sädesslag, hur mycket fullfeta mejerier, hur mycket frukt och bär, hur mycket socker, hur mycket mat från havet - fisk, musslor mm. Hur mycket ersättningsprodukter (vegetariskt industriproducerat). Hur mycket ovanjordsgrönsaker, hur mycket rotsaker? När man kollat matsedeln och plockat in ingredienserna i de olika grupperna så kan man summera hur mycket animaliskt protein resp vegetariskt. Fettinnehåll/fördelning och förmodligen massor av kolhydrater. Skolornas måltidsservice har information om vad varje portion ska innehålla, portionsstorlek, näringsinnehåll mm. Fördelning mellan näringsgrupperna, fett, protein o kolhydrater. Kräver en viss arbetsinsats. - Har tänkt på detta och det skulle inte alls förvåna mig om barnen får väldigt litet animaliskt protein per vecka. - Vad tror ni? Förmodligen borde man öka på proteinhalten från animalia istället för att som nu prata om "köttfria dagar". 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 42 minuter sedan, Little Redhead sade: Nåt tips på bra app som beräknar näringsvärdet i maten? I skolan igår fick sonen vegetarisk lasagne, gjord på sojafärs såklart. Salladsbordet innehöll bönsallad med sojabönor. Sonen säger ifrån att han inte vill äta sojabönor och får till svar av läraren att "men det är ju så himla nyttigt!". Jag blir så trött... Man kan ju påpeka att sonen inte tål sojaprodukter...istället kräva vanlig köttbaserad lasagne. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Matkalkyl.se har den funktionen. Lite pilligt bara att lägga in alla maträtter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 16 timmar sedan, kickilotta sade: Man kan ju påpeka att sonen inte tål sojaprodukter...istället kräva vanlig köttbaserad lasagne. Dessvärre behövs läkarintyg för det. Jag har testat... Jag har också haft diskussion med kommunens kostchef om sojabönan och hur jag ser på dess sk nyttigheter. Kostchefen hänvisar såklart till Livsmedelsverket. Det förvånar mig hela tiden hur enkelt det är för den som är vegetarian/vegan eller den som av religiösa skäl inte äter fläsk att få särskild kost. Men att få tillsatsfri ekologisk mat är helt omöjligt. De hävdar att det får man isåfall äta hemma. Varför är det inte så för vegetarianer/veganer? Det är ju ingen religion, det är en kostinriktning lika som eko-tillsatsfri mat. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts