Xiro

KOSTDISKRIMINERING i skolan

Recommended Posts

Exempel på veckomatsedel i skolan: 

Måndag
Tacofärs (soja) med yoghurt, ris tunnbröd/tacoskal

Tisdag
Broccolisoppa serveras med mjukt bröd och pålägg

Onsdag
Fiskburgare med bröd och dressing, serveras med ugnsstekt potatis

Grönsaksburgare med bröd och dressing, serveras med ugnsstekt potatis

Torsdag

Kycklinggryta serveras med ris

Ungersk paprikagryta serveras med ris

Fredag
Bolognasås (soja) med pasta
  • Gilla 1
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut med grönsaker i veckomatsedeln? Har de nån sorts salladsbuffé? Annars ser det ju ytterst torftigt ut. Sen brukar väl sallad i såna situationer bestå av grönsallat, gurka, glesa inslag av tomat och kanske majs. Bara utfyllnadsgrönsaker som jag ser det.

Vore spännande att få en detaljerad näringsanalys av de där måltiderna. Nån som kan ordna det? :unsure:

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ann Fernholm skriver:

"Har du problem med din skola? Ta med detta mejl om du möter på motstånd. Myndighetsutlåtanden kan ha en rätt lugnande effekt på upprörda känslor, framförallt hos personer som är ålagda att följa just myndighetsrekommendationer."

https://www.dietdoctor.com/se/godis-skolan-ar-det-okej

http://sjukmat.se

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, The Biochemist sade:

Jag tror en väg fram om man tar upp det med skolan är att inte nämna ordet vegetarisk utan istället tex trycka in menyn i något kostprogram och påvisa att de flera dagar i veckan får en icke komplett kost som saknar ett antal livsnödvändiga näringsämnen. 

Bra idé, men misstänker att det skulle leda till ändlöst fruktlöst ältande. 

Jag tror det är bättre att försöka etablera konsensus om att det faktiskt finns seriöst vetenskapligt stöd för att omnivor kost är bra för hälsa och miljö, och att omnivor kost därför ska serveras varje dag tillsammans med vegetariskt alternativ. 

Nuvarande hjärntvätt går ut på att älta att vegetariskt är sååå mycket bättre än omnivort - man ger vegovurmarna en privilegierad ställning samtidigt som omnivorerna diskrimineras. Man måste komma till en hållbar balanserad syn där ingen privilegieras på den andras bekostnad. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du orkar ta upp diskussionen med skolläkare (om de finns), rektor, ansvariga tjänstemän på kommunen, politikerna - det är valår ... Kommunjuristen. Lokaltidningen. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Erik 2 sade:

Om du orkar ta upp diskussionen med skolläkare (om de finns), rektor, ansvariga tjänstemän på kommunen, politikerna - det är valår ... Kommunjuristen. Lokaltidningen. 

Politiker tänker jag - de är i regel mer känsliga för vad föräldrar/väljare tycker än tjänstemän. Det är ju valår - tryck på och få någon toppolitiker att lova bättre mat och möjlighet att t ex välja mellan riktigt kött eller vegetariskt.

Du behöver förbereda dig, men det kan gå vägen om du själv kommer med tydliga och bra  förslag och önskemål, som det blir svårt att säga nej till. Kontakta en ansvarig politiker och be om ett möte. -  Politiker är svaga för bra förslag som de kan göra till "sina".  Be om ett besked och en tidsplan, följ upp. Kontakta också lokaltidningen som kan skriva om förslaget och mötet. Om du får nobben vänd dig till en annan toppolitiker, kanske annat parti. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skickade idag en annan grej till alla större tidningar jag kunde komma på. Som lite övning för att se hur det går till. Måste också testa nåt sätt att nå politiker effektivt. 

Detta har spridit sig på fb, med blandade reaktioner. 33 delningar och 135 kommentarer bara på min personliga sida. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa positiv uppmärksamhet - att få människor att känna sig väl till mods - att man inte känner sig påhoppad tror jag hjälper en att nå framgång för en sak. Envishet, vänlighet och fakta, att ha en tydlig plan man själv följer, samt att få människor över på sin sida. - Läste själv en aktuell bok om hur man kan få sina kritiker att tycka att man har rätt iallafall. - Min erfarenhet är att politiker gärna lyssnar på medborgare - det ska de ju också. 

Om man får till ett möte så kan man förbereda sig på olika scenarios - positiva resp negativa och att man har tänkt ut på förhand hur man ska agera.

Läste Petter Stordalens bok om hur han kunde agera utifrån att han var minutiöst förberedd vid affärsmöten - mycket intressant 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, kickilotta sade:

Skapa positiv uppmärksamhet - att få människor att känna sig väl till mods - att man inte känner sig påhoppad tror jag hjälper en att nå framgång för en sak. Envishet, vänlighet och fakta, att ha en tydlig plan man själv följer, samt att få människor över på sin sida. - Läste själv en aktuell bok om hur man kan få sina kritiker att tycka att man har rätt iallafall. - Min erfarenhet är att politiker gärna lyssnar på medborgare - det ska de ju också.  

Vad heter boken? (På beskrivningen låter det som en jag skrev upp på att-läsa-listan.)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är en form av diskriminering då man tar hänsyn till veganer men av den anledning tvingar på andra vegansk kost. Hade man ändrat från vegansk till carnivor så hade det definitivt betraktats som diskriminering. Det är en komplicerad skolmatssituation idag. Först har vi vegetarianism, veganism, carnivorism, LCHF, dietister som anser att kolh är livsviktigt och dessutom olika religioner där ibland fläsk inte är tillåtet. Att få ihop en matsedel där inte någon kommer att gnälla blir mycket svårt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MrB sade:

Ja det är en form av diskriminering då man tar hänsyn till veganer men av den anledning tvingar på andra vegansk kost. Hade man ändrat från vegansk till carnivor så hade det definitivt betraktats som diskriminering. Det är en komplicerad skolmatssituation idag. Först har vi vegetarianism, veganism, carnivorism, LCHF, dietister som anser att kolh är livsviktigt och dessutom olika religioner där ibland fläsk inte är tillåtet. Att få ihop en matsedel där inte någon kommer att gnälla blir mycket svårt.

Många skolor kör omnivort + vegetarisk varje dag parallellt. Just vår skola är en av dem som "rationaliserat" maten... :(

Ja det hade blivit ett jävla liv om man hade hoppat över det vegetariska alternativet nån dag :D

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat sätt att gå fram är att rekommendera bara oprocessad mat, eller ekologisk. (Då slipper du sojan)

På det sättet kanske man får med sig fler?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg