kickilotta Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 Har ni träffat läkare? Det är inget konstigt om man får ont i magen, eller blir uppsvälld å får besvärliga gaser av viss mat. Då gör man sitt bästa för att undvika sådan mat mat. Barn kan tydligen inte få välja bort olämplig skolmat? Du får försöka hitta en empatisk läkare som ger intyg. Tråkigt nog tycks det som om man som förälder måste vara mycket strategisk föratt få hjälp till sitt barn. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 21, 2018 Author Share Posted March 21, 2018 On 2018-03-20 at 16:02, kickilotta sade: Det vore intressant att titta på 1- 2 veckors matsedel av skolmat. - Jag tänker:; - Hur många gram animaliskt kött, hur många ägg, hur mycket fett - olika sorter, hur mycket mjölmat från sädesslag, hur mycket fullfeta mejerier, hur mycket frukt och bär, hur mycket socker, hur mycket mat från havet - fisk, musslor mm. Hur mycket ersättningsprodukter (vegetariskt industriproducerat). Hur mycket ovanjordsgrönsaker, hur mycket rotsaker? När man kollat matsedeln och plockat in ingredienserna i de olika grupperna så kan man summera hur mycket animaliskt protein resp vegetariskt. Fettinnehåll/fördelning och förmodligen massor av kolhydrater. Skolornas måltidsservice har information om vad varje portion ska innehålla, portionsstorlek, näringsinnehåll mm. Fördelning mellan näringsgrupperna, fett, protein o kolhydrater. Kräver en viss arbetsinsats. - Har tänkt på detta och det skulle inte alls förvåna mig om barnen får väldigt litet animaliskt protein per vecka. - Vad tror ni? Förmodligen borde man öka på proteinhalten från animalia istället för att som nu prata om "köttfria dagar". Kostchefen i min kommun säger (skryter!) med att skolmaten är näringsberäknad enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Jag ska f-n begära kopior på dessa beräkningar!!! Håller med om att man borde öka animaliskt och se till att det är av bra ursprung. Väck med giftbesprutat mög, soja och annat från långtbortistan. 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 27 minuter sedan, Xiro sade: Kostchefen i min kommun säger (skryter!) med att skolmaten är näringsberäknad enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Jag ska f-n begära kopior på dessa beräkningar!!! Hoppas du får info som du kan dela med oss - ska bli spännande att att ta del av! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 22, 2018 Share Posted March 22, 2018 On 2018-03-21 at 09:06, Little Redhead sade: Det förvånar mig hela tiden hur enkelt det är för den som är vegetarian/vegan När jag gick i skolan fick de kämpa för sin kosthållning och den förlöjligades ofta. De ligger helt enkelt 30år före LCHF och nu har de som förlöjligades då växt upp och tillhör etablissemanget och tidingsredaktionerna. Då blir det lättare... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted March 22, 2018 Share Posted March 22, 2018 41 minuter sedan, MariaF sade: När jag gick i skolan fick de kämpa för sin kosthållning och den förlöjligades ofta. De ligger helt enkelt 30år före LCHF och nu har de som förlöjligades då växt upp och tillhör etablissemanget och tidingsredaktionerna. Då blir det lättare... Ajdå, ja då är det bara vänta... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted March 22, 2018 Share Posted March 22, 2018 Håller med Maria..... Till Redhead (och andra): Det är nog inte bara att vänta utan vi måste också kämpa,, annars är det risk att vego/vegan-maten blir en större norm och väldigt svår att undvika. Och det blir svårt att hitta alternativ, särskilt om du är i en utsatt position (barn, sjuk, inte kan ta hand om dej själv) och därmed inte kan köra ditt eget race, även om du kanske har kunskapen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Little Redhead Posted March 23, 2018 Popular Post Share Posted March 23, 2018 18 timmar sedan, nokenok sade: Håller med Maria..... Till Redhead (och andra): Det är nog inte bara att vänta utan vi måste också kämpa,, annars är det risk att vego/vegan-maten blir en större norm och väldigt svår att undvika. Och det blir svårt att hitta alternativ, särskilt om du är i en utsatt position (barn, sjuk, inte kan ta hand om dej själv) och därmed inte kan köra ditt eget race, även om du kanske har kunskapen. Nejdå, jag tänker inte vänta. Jag har en idé om att skriva ett medborgarförslag till kommunen. Under 2017 fattade regeringen beslut om en nationell livsmedelsstrategi som innebär (kortfattat) att säkra livsmedelsproduktionen i landet. Strategin ska sedan "brytas" ned i regionala och lokala livsmedelsstrategier. Skolköket serverar sojafärs och quornfärs i tid och otid. Att köpa in livsmedel från långbortistan går direkt emot den livsmedelsstrategin. Lyckligtvis så är flera av mina kommunpolitiker också jordbrukare. De borde ju i sina båda roller vara intresserade av den här frågan och speciellt den här motsättningen. Det är iaf värt ett försök. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 23, 2018 Author Share Posted March 23, 2018 On 2018-03-21 at 21:25, kickilotta sade: Hoppas du får info som du kan dela med oss - ska bli spännande att att ta del av! Fick snabbt svar, här är 7 veckors näringsberäkning: https://drive.google.com/file/d/1IBnQ41llfPFYrLMTeWq4srUq07ujzab9/view?usp=sharing Här är mina snabba reflektioner: - Låg D-vitamin, och jag misstänker mest tillsatt D2 d v s väldigt låg biotillgänglighet. Så är det med PK skräpmat... - Positivt att man ligger lågt i kolhydratintervallet, men vi pratar ungefär 50 E% kolhydrater, vilket inte är lite... - Man ligger mitt i fettintervallet, i snitt 33 E%, kunde ju varit lägre (d v s värre). Ynka 10 E% mättat fett. - Protein snittar på 19 E%, ok mängd, men misstänker stor del vegetabiliskt med låg kvalitet och biotillgänglighet. - Positivt att natrium ligger över målet som är <600 (vet inte om de tagit höjd för att mina barns skola har bordssalt, efter att vi tjatat oss till det). - Järn når nästan upp till rek, men man kan fundera på form och biotillgänglighet. Jag är skeptisk till beräkningarna då personalen i praktiken agerar för att begränsa barnen från att ta mer kött, och uppmuntrar dem att ta utfyllnad med mycket kolhydrater och gluten... D v s om barnen tar extra portion så blir den ännu mer HCLF. Ska ställa följdfrågor på detta. Men man ska ju inte klaga, skolmaten är ju för bövelen G R A T I S............... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 23, 2018 Share Posted March 23, 2018 34 minuter sedan, Xiro sade: Men man ska ju inte klaga, skolmaten är ju för bövelen G R A T I S F-n heller! Den betalar vi allihop så då har vi rätt att ställa krav! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 23, 2018 Author Share Posted March 23, 2018 14 minuter sedan, MariaF sade: F-n heller! Den betalar vi allihop så då har vi rätt att ställa krav! Ville bara kolla om ni är på hugget 2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Det är inte gluten som är farligt, vetet är giftigt. http://realfarmacy.com/reason-toxic-wheat/ och översatt till Svenska https://translate.google.se/translate?sl=en&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Frealfarmacy.com%2Freason-toxic-wheat%2F&edit-text=&act=url Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Saxat från Annikas blogg. Anders says: 28 mars, 2018 at 07:46 ”I reasoned that it couldn’t be the gluten or wheat hybridization. Gluten and wheat hybrids have been consumed for thousands of years. It just didn’t make sense that this could be the reason for so many people suddenly having problems with wheat and gluten in general in the past 5-10 years.” Översättning. Jag motiverade att det inte kunde vara gluten eller vete hybridisering. Gluten och vete hybrider har konsumeras i tusentals år. Det var bara inte meningsfullt att det här kunde vara orsaken till att så många människor plötsligt har problem med vete och gluten i allmänhet de senaste 5-10 åren. " Faktum är att pratar man med äldre generationen bort mot 80, inser man att symtomen gällande problem relaterade till föda innehållande gluten i allra högsta grad fanns då också, innan glyfosat. Att folk ”plötsligt” har problem senast 5-10 åren beror på att många äntligen identifierat att gluten orsakar läckande tarm, kognitiva problem, allergi/känslighet. I och runt gluten ser man att hos oss med exempelvis ADD påverkas via opiatreceptorerna. Nog för att glyfosat har stor inverkan, men det kändes som att författaren försöker hävda att det är inte något problem med vetemjöl och gluten i sig annars – bara för att människan käkat det i några tusen år. Några tusen år ändrar på inget vis några gener att utveckla bättre hantera gluten. Sådant kräver mycket längre tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Att man sprutar vete- och kornfälten med Roundup som dödar plantorna före skörd för att det ska bli enklare att skörda och att utbytet ska bli något större är kvalificerat vansinne. Eftersom vetet säljs på världsmarknaden utan att man anger hur man behandlat vetet med glyfosat så menar jag att man ska vara mycket skeptiskt till att överhuvudtaget äta produkter tillverkade av vete och korn om man inte är säker på att det är organiskt odlade. Så sjukt att man förgiftar råvaror som människor sedan ska äta. - Människan gör sitt bästa för att långsiktigt utrota sin art. Kan mäns mycket minskade fertilitet under senare år bero på påverkan av glyfosat i maten - man bara undrar? Jag tycker att man ska hålla isär problematiken med glutenöverkänslighet och roundup-besprutning. Det är två olika saker. Men båda är mycket allvarliga. - Att man nu medvetet giftbehandlar vete och korn före skörd gör att mjölet kommer att innehålla mycket farliga giftrester i stor mängd. - De som fortfarande tror att ekologiskt odlad mat inte är bättre än konventionellt odlad skulle ta sig en allvarlig funderare och sluta upp att prata strunt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Läs här vad dr Mercola skriver om GMo modifierad soja och majs. Argentina är en en stor producent av dessa modifierade produkter som behandlas regelmässigt enligt schema med glyfosat under odlingsperioden. https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/05/20/glyphosate-roundup-levels.aspx Man har stora problem med ökade missfall, dålig fosterutveckling med missbildade foster och minskad fertilitet hos människor. I Argentina där man har stora odlingar med GMO-gröda och använder mycket glyfosat har de allvarliga följderna för reproduktionen lett till stora folkhälsoproblem där myndigheterna är djupt oroade. Vi har all anledning att engagera oss för att man förbjuder glyfosat eller bara tillåter en mycket restriktiv användning av glyfosat. Organisationerna Avaaz och i Sverige Skiftet, har kampanjat för att minska glyfosatanvändningen och att bannlysa andra herbicider och pesticider som dödar nyttoinsekter och tambin. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Kostdemokrati skriver om hur glyfosat används på våra livsmedel. Margareta har här gjort en översättning av Dr Mercolas artikel om det skadliga glyfosatet. Ett gift som tränger in i hela växten och INTE kan tvättas bort. Han (Dr Mercola) ger också råd om hur man kan undvika mat med glyfosat. http://www.kostdemokrati.se/margareta/2014/05/25/extrema-nivaer-av-gmo-vaxtgiftet-roundup-upptackta-i-mat/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Jag tycker att man ska be skolorna som serverar mycket veganmat om de också kan garantera/bevisa att maten inte har behandlats med glyfosat. Glyfosat stannar kvar i produkterna och kan inte sköljas bort. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 52 minuter sedan, kickilotta sade: Jag tycker att man ska be skolorna som serverar mycket veganmat om de också kan garantera/bevisa att maten inte har behandlats med glyfosat. Glyfosat stannar kvar i produkterna och kan inte sköljas bort. För några år sen fattade vår kommun beslut om att inte ha GMO-råvaror i det offentliga köket och det gjorde att det serverades väldigt sällan sojafärs och så, men det var med en tidigare kostchef. Den nuvarande kostchefen har nog jobbat hårt för att hitta GMO-fri soja, som det verkar... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Litet reflexioner om GMO i svensk mat - vad tror ni? http://gmofrittliv.blogspot.se/2014/10/gmo-mat-saljs-omarkt-i-sverige-dessutom.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Det här tyckte jag var intressant: "EU-regler slår fast att alla producenter inom hela unionen måste kunna lägga anbud i en upphandling och därför får kommunerna helt enkelt inte ställa krav på att det kött de producerar ska vara svenskt. Men det är fritt fram för svenska kommuner att ställa krav på att köttet ska ha producerats på ett sätt som exempelvis stämmer överens med de svenska djurskyddsreglerna." https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/sa-kan-det-bli-svenskt-kott-pa-tallriken-i-skolor-och-aldreboenden 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 3, 2018 Share Posted December 3, 2018 On 2018-02-02 at 16:53, Xiro sade: Mot sin vilja får barn vegetarisk skolmat flera dagar i veckan Fick detta E-mail idag 2018-12-03! Är det inte härligt att enskilda medborgare följer upp myndigheternas sätt att bry sig om barnens bästa. Att de får i sig så mycket energirik mat som möjligt, som gör alla uppspelta nog att kunna följa lärarens pedagogiska arbete!? P.S. Att vegetarisk kost: "är bra för miljön, elevernas hälsa och minskar behovet av specialkost" leder tankarna direkt till religiös anpassning för vissa elever till fläskkött genom att servera halalslaktat (trots att sådan slakt är förbjuden i Sverige) nötkött på bamba - numer en allt dyrare hantering. Inslaget "bra för miljön" har länge varit av större betydelse för exekutiva dietister och ledande kostrådivare än vad som är bra för människokroppen. Inblandningen från djurrättsaktivisternas sida som motsätter sig all slakt representerar ytterligare en faktor som helt avlägsnar sig från det för kroppet viktiga ändamålet. 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 4, 2018 Share Posted December 4, 2018 On 2018-03-28 at 15:45, kickilotta sade: Mycket bra och sevärd intervju - på svenska - med Lars Bern. Ni har kanske sett den förut? Ja, men den mannen är lika njutbar att höra även i repris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts