Blogg-Postare Posted February 3, 2018 Share Posted February 3, 2018 Här följer ett inlägg av Kostdoktorns gästskribent, dr Björn Ekengren. Till vardags arbetar Björn som distriktsläkare i Tyresö. Innan jag fann LCHF var pasta en stor del av mitt liv, både för att det var så gott och eftersom det gick så snabbt att laga. Min favorit var pasta med gremolata, kyckling och chèvre. Eftersom pasta inte längre ingår i min kulinariska vokabulär har jag kommit på ett smaskigt alternativ med grönkål. Ingredienser (jag skriver med flit inga mängder då man själv kan bestämma vilka proportioner man vill ha): Kycklinglårfilé med skinn Grönkål Pinjekärnor Chèvre Vitlök Gul lök Rivet skal från en ekologisk citron Salt och vitpeppar Rikligt med smör Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Rosta pinjekärnorna i en torr stekpanna på stark värme. Passa noga på så de inte bränns. Lägg åt sidan. Strimla och skölj grönkålen. Strimla gul lök, krossa vitlöken med flatan på kniven och hacka den sedan. Bryn kycklingfiléerna i smör i samma stekpanna som pinjekärnorna rostades i. Börja med skinnsidan ner. Salta och peppra medan du steker. När filéerna fått färg läggs de i smord ugnspanna och steks i mitten av ugnen i ca 35 minuter (kontrollera att de är genomstekta när du tar ut pannan). Lägg kål och lök i stekpannan som kycklingen stektes i, tillsammans med rikliga mängder smör. Salta och peppra. Stek på medelstark värme under regelbunden vändning. Tillsätt mer smör om det verkar behövas. Allt ska få färg och grönkålen kommer krympa en hel del. Mot slutet blandas citronskal i. Skär den färdiga kycklingen i strimlor och blanda ner i kålröran tillsammans med pinjekärnorna. Bryt isär chevréosten ovanpå. Servera gärna med ett glas torrt vitt vin. ––Dr Björn Ekengren Tidigare med dr Ekengren Överviktspatienten Att ge patienten makt över sin sjukdom Dr Björn Ekengren: Min LCHF-resa Video om LCHF 11:59 08:57 02:45 07:29 05:44 VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59 Fat Head Directors Cut1:46:20 39:01 02:52 45:06 41:41 05:56 Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 517:49Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF. Varför är många läkare motståndare till LCHF trots att kosten visat sig ha positiv effekt på vikt och hälsa? Obs! På grund av tekniskt fel är ljudet i videon inte av den kvalitet vi önskar. Vi ber så mycket om ursäkt för detta och hoppas att ni finner innehållet intressant ändå. 07:09 02:14 Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost. 27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011. LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt. 06:20 43:29Föreläsning med Monique Forslund från LCHF-Campingen i Säffle 2014. Monique Forslunds hemsida: www.lifezone.se 1:12:26 24:04 37:01 Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den? LCHF-läkare Bör man oroa sig för högt kolesterol?13:49Är högt kolesterol farligt? Vem ska (och vem ska inte) ta statiner och vad kan du göra istället för att medicinera? Mat som medicin14:00Hur behandlar man patienter med kostråd baserade på LCHF? Och vad händer? Dr Jeffry Gerber vet och vi hade den stora äran att få följa honom under en dag på mottagningen. Vad orsakar insulinresistens?29:01Man har 70% risk att det blir som följd av kronisk sjukdom, som har sin grund i insulinresistens. Dr Naiman förklarar vad som orsakar det. Förändrad livsstil är mycket effektivare06:46Kan du förbättra hälsan på bara 21 dagar? I så fall, hur? Att praktisera och förespråka LCHF18:16Dr Joanne McCormack insåg att kostråden vi ger diabetiker helt enkelt inte fungerar. "Att behandla typ 2-diabetes kan vara enkelt"18:52Dr Sadhra ger blivande läkare råd om att behandling av typ 2-diabetes kan vara ganska enkelt så länge man äter LCHF. Läkemedel är inte förstahandsval. Mer LCHF för nybörjare Inlägget Dr Björn Ekengren: Min favoritpasta på nytt vis dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts