Jump to content

Magkatarr och depression

Caroline75

Recommended Posts

Hej! 

Har gått på LCHF i 3 veckor nu. De första 2,5 veckor gick väldigt bra. Kände mig pigg och glad och tappat flera kilon. Men från den ena dagen till den andra så tog all energi slut och jag känner mig jättelåg och vill stundtals bara gråta plus att jag fått min magkatarr tillbaka. Behöver råd om vad jag ska göra?

Mvh Caroline 

• Like 1
  • Sad 2

Välkommen Caroline 75! Tråkig utveckling... :( Jag tror ändå du drabbats av övergångsbesvär, i alla fall vad tröttheten beträffar. 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten brukar hjälpa. Öka salt på maten generellt är ett annat bra sätt.
När det gäller magkatarren, vilket jag förmodar avser obehag i magsäcksområdet, kan det hjälpa att minska fettet vid en enskild måltid. Om du t ex äter fläskkarré eller kyckling med skinn kan du få mindre obehag än om du äter kryddsmör. 
Är du stresskänslig annars? Både känslosvängningar och magkatarr brukar höra ihop med det och en kostomläggning är förstås stressande för kroppen så är du dessutom stressad av andra skäl bidrar säkert kostförändringen.

• Like 6

Ang deppigheten. Det tar ca 3 veckor för hjärnans belöningssystem att ställa om sig, enligt min erfarenhet. Inom LCHF tar man bort en hel del livsmedel som påverkar hjärnans belöningsystem och möjligheterna att känsloäta minskar. Det kan med andra ord vara ett omställningsbesvär. Om inte. Äter du D-vitamin? Det kan behövas under vinterhalvåret eller de månader som innehåller bokstaven R. Köp på hälsokosten på stan eller på nätet, minst 2000 ie. Apotekets brukar har för låg dos. Tror du att du äter för strikt och skulle må bättre om du äter mer liberalt och lägger till rejält med grönsaker till kosten och kanske också äter lite rotfrukter, typ kålrot eller lite morot?

• Like 6
  • Thanks 1

3 timmar sedan, MariaF sade:

Välkommen Caroline 75! Tråkig utveckling... :( Jag tror ändå du drabbats av övergångsbesvär, i alla fall vad tröttheten beträffar. 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten brukar hjälpa. Öka salt på maten generellt är ett annat bra sätt.
När det gäller magkatarren, vilket jag förmodar avser obehag i magsäcksområdet, kan det hjälpa att minska fettet vid en enskild måltid. Om du t ex äter fläskkarré eller kyckling med skinn kan du få mindre obehag än om du äter kryddsmör. 
Är du stresskänslig annars? Både känslosvängningar och magkatarr brukar höra ihop med det och en kostomläggning är förstås stressande för kroppen så är du dessutom stressad av andra skäl bidrar säkert kostförändringen.

Jo det stämmer bra att jag är väldigt stresskänslig och har även problem med ibs. Hoppas verkligen att min nedstämdhet ska ge med sig för jag vill verkligen fortsätta med den här kosten. Från att alltid gått runt med hunger och godissug så är det i stort sett helt borta. Funderar på om det kan vara så att jag ätit för lite och också därför blivit låg. Började ganska hårt med strikt LCHF och fastade varje dag 16 timmar samt träning dagligen, kanske gick jag för hårt ut? Tycker det är jättesvårt att känna hunger och mättnad och kanske är det så att jag äter för små portioner? Tar dagligen saltshotar och magnesium plus kosttillskott. Ska jag kämpa vidare som det är eller tror du jag måste ändra på något?

• Like 4

3 timmar sedan, Petra183 sade:

Ang deppigheten. Det tar ca 3 veckor för hjärnans belöningssystem att ställa om sig, enligt min erfarenhet. Inom LCHF tar man bort en hel del livsmedel som påverkar hjärnans belöningsystem och möjligheterna att känsloäta minskar. Det kan med andra ord vara ett omställningsbesvär. Om inte. Äter du D-vitamin? Det kan behövas under vinterhalvåret eller de månader som innehåller bokstaven R. Köp på hälsokosten på stan eller på nätet, minst 2000 ie. Apotekets brukar har för låg dos. Tror du att du äter för strikt och skulle må bättre om du äter mer liberalt och lägger till rejält med grönsaker till kosten och kanske också äter lite rotfrukter, typ kålrot eller lite morot?

Har ätit d-vitamin i ca 1,5 år med en dos på 5000 ie, tar en sådan varannan dag som jag blivit rekommenderad. Tänker också att jag kanske borde äta lite mer liberalt men är samtidigt lite rädd att jag inte ska få de önskade resultaten på minskad viktminskning.

• Like 3

Oj, du har verkligen gått ut hårt?! :blink: Fasta och strikt lågkolhydrat samtidigt som du tränat dagligen! Vore nästan mer konstigt om du inte märkt något. IBS innebär ju också att du är extra känslig för vad du stoppar i dig. 
Eftersom du går ut så hårt förmodar jag att du vill gå ner i vikt? Kan du omvärdera den önskade takten på detta?
Vad träningen beträffar kan det ta en längre tid att få full effekt igen, upp till flera månader. Det är individuellt men stresskänsliga verkar behöva längre tid, kanske för att kroppen har så många saker att jobba med. Kanske kan du byta något/några träningspass till avslappning istället? Skogspromenad (inte power walk, alltså) eller yoga eller liknande? 
Magen/tarmen behöver läkande mat. Om du kan acceptera en något längre omställningsperiod så öka andelen kolhydrater genom att äta lite mer rotfrukter. Då bör du känna dig en aning piggare. Kanske probiotikatillskott för tarmen? Kanske knapra lite rå potatis (innehåller resistent stärkelse)? Mycket gröna blad.
Sedan rekommenderar jag att avvakta lite med fastan tills alla omställningsbesvär är borta. Är du sådan att du alltid tyckt det varit svårt att äta på morgonen så vänta med frukost/brunch men stirra inte så mycket på klockan utan låt det gå så många timmar som det blir, 10tim ena dagen, 14 nästa. Mycket handlar om att lära sig känna skillnad på kroppens signaler. Anna Halléns handflatemodell är ett bra verktyg om man har svårt att känna mättnad. Tänk dig att du kapar handen vid handleden. Den volym som handen har, platt eller knuten, vardera av protein, grönsaker och nån kladdig gegga (mindre av kryddsmör) är en ganska lagom portion.

• Like 5
  • Thanks 2

3 timmar sedan, MariaF sade:

Oj, du har verkligen gått ut hårt?! :blink: Fasta och strikt lågkolhydrat samtidigt som du tränat dagligen! Vore nästan mer konstigt om du inte märkt något. IBS innebär ju också att du är extra känslig för vad du stoppar i dig. 
Eftersom du går ut så hårt förmodar jag att du vill gå ner i vikt? Kan du omvärdera den önskade takten på detta?
Vad träningen beträffar kan det ta en längre tid att få full effekt igen, upp till flera månader. Det är individuellt men stresskänsliga verkar behöva längre tid, kanske för att kroppen har så många saker att jobba med. Kanske kan du byta något/några träningspass till avslappning istället? Skogspromenad (inte power walk, alltså) eller yoga eller liknande? 
Magen/tarmen behöver läkande mat. Om du kan acceptera en något längre omställningsperiod så öka andelen kolhydrater genom att äta lite mer rotfrukter. Då bör du känna dig en aning piggare. Kanske probiotikatillskott för tarmen? Kanske knapra lite rå potatis (innehåller resistent stärkelse)? Mycket gröna blad.
Sedan rekommenderar jag att avvakta lite med fastan tills alla omställningsbesvär är borta. Är du sådan att du alltid tyckt det varit svårt att äta på morgonen så vänta med frukost/brunch men stirra inte så mycket på klockan utan låt det gå så många timmar som det blir, 10tim ena dagen, 14 nästa. Mycket handlar om att lära sig känna skillnad på kroppens signaler. Anna Halléns handflatemodell är ett bra verktyg om man har svårt att känna mättnad. Tänk dig att du kapar handen vid handleden. Den volym som handen har, platt eller knuten, vardera av protein, grönsaker och nån kladdig gegga (mindre av kryddsmör) är en ganska lagom portion.

Tusen Tack för din hjälp. Precis som du förklarar har mina tankar gått. Ska vara snällare mot mig själv och lägga till lite mer kolhydrater i form av bär och rotfrukter och inte bry mig om klockslag när jag ska äta. Ser också när du förklarar portionsstorlek att jag har ätit för lite mat. Ska köra på dina tips och hoppas bli bättre. Tack☺

• Like 5

strikt, fasta och traening, det kan vara foer mycket. skoeldkoerteln blir chockad och saenker aktiviteten. http://drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/  

en annan sak: ta ett avfoeringsprov och kolla att du inte har candida. https://bodyecology.com/articles/unknown_health_epidemic.php  man blir av med candida av att aeta lchf. yay. men.. om man gaar fram foer haart, vilket du gjort, saa kan man faa sk herxheimer reaktion, eller en "die off" reaktion som kan ha maanga olika symptom. https://www.livestrong.com/article/357215-why-am-i-so-tired-on-the-candida-diet/  jag hade det sjaelv, och sov inte bra, troett paa dagarna, och magproblem. 

sen sa du att det gaatt 3 veckor, varav 2,5 gick bra.  det aer olika, men de flesta maenniskor har en liten saadan reaktion naer kroppen programmerar om sig, ibland kallas det keto flu. haaller med om att ta salt. 

foer mig sjaelv funkar det baettre naer jag tar en carb up dag i veckan. ingen plataa och gick ner till idealvikt och haaller den.

• Like 2