Sebastian Gustafsson Posted February 3, 2018 Share Posted February 3, 2018 Jag undrar om någon har koll på hur länge överblivet fett efter stekning av stekfläsk håller sig i kylen? När jag tillagar stekfläsk brukar jag göra det i ugnen och det brukar bli en hel del fett över i formen. Känns som ett slöseri att kasta allt fett, så har nu senast sparat det överblivna fettet i en skål i kylen och tänkt använda till att steka i. Har än så länge bara stekt ägg i det, och det blev redigt gott, de fick en svag men tydlig smak av stekt fläsk! Den enda funderingen är alltså vad hållbarheten för det här fettet kan tänkas vara. Har googlat en del utan att finna något svar, men tänker att jag inte kan vara den första som undrar. Ett par dagar, en vecka, eller längre? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 3, 2018 Share Posted February 3, 2018 Utan någon vetenskap att luta mig emot så menar jag minst 1 vecka. Kanske ide att sila det varma fettet först om det är mycket andra partiklar. Häll i glasburk, låt svalna, sen in i kylen med lock på. - Så skulle jag göra själv. Förr bredde man fläskflott på bröd, väldigt vanligt att steka upp i. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Jag häller upp på glasburk i flytande tillstånd, men filtrerar ej. Lagrar med lock på i kylen. Tänker mig att det blir som pemmikan, och hållbarheten borde bli ungefär motsvarande. Så du kanske kan googla hållbarhet för pemmikan. Jag gissar att det håller en vinter i alla fall. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Jag häller upp överblivet fett i skål och ställer i kylen. Hittills har det aldrig hunnit bli dåligt. Skulle gissa att det håller bort åt 1 månad eller mer, kanske beroende på hur "rent" det är. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Jag brukar laga bruna bönor till fläsket och då häller jag fettet efter stekningen i bruna bönorna. Blir mycket mer smak i bönorna då?? Jag får alltså aldrig något över ? Rolle på Österlen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Marocko har en tradition av att förvara avrunnet ofiltrerat djurfett i oglaserade krukor täckta med tyg. Ställs ej i kyl, men svalt och skuggigt. Anses hålla minst ett år. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastian Gustafsson Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 Tack för alla bra svar! Känns verkligen som att jag inte behöver oroa mig över hållbarheten! Än så länge har jag hällt över det ofiltrerat och inte haft något lock på burken, men kommer nog skaffa en ny burk, med lock, för bästa resultat. Väldigt kul att kunna dra ner på "svinnet" och använda det för att göra annan mat godare! ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Enligt Livsmedelsverket: Matfett förfars främst på grund av att de härsknar. Matfett härsknar fortare om det förvaras vid höga temperaturer och i kontakt med syre och ljus. Genom att förvara matfett i kylskåp förlängs hållbarheten. Det går även att frysa in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Grisfett är ungefär 90% mättat eller enkelomättat, och dessa typer av triglycerider oxiderar/härsknar inte så lätt som de fleromättade. Så liksom smör håller sig ett par veckor i rumstemperatur så borde även grisfett göra det. Som sagts ovan, i kylskåp och/eller med lock på så ökar hållbarheten. Är du i tvivel så lukta på det, för härsket fett luktar fett illa... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastian Gustafsson Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 1 timme sedan, Tureborgaren sade: Enligt Livsmedelsverket: Matfett förfars främst på grund av att de härsknar. Matfett härsknar fortare om det förvaras vid höga temperaturer och i kontakt med syre och ljus. Genom att förvara matfett i kylskåp förlängs hållbarheten. Det går även att frysa in. 46 minuter sedan, Kjell Granelli sade: Grisfett är ungefär 90% mättat eller enkelomättat, och dessa typer av triglycerider oxiderar/härsknar inte så lätt som de fleromättade. Så liksom smör håller sig ett par veckor i rumstemperatur så borde även grisfett göra det. Som sagts ovan, i kylskåp och/eller med lock på så ökar hållbarheten. Är du i tvivel så lukta på det, för härsket fett luktar fett illa... Skillnaden mot vanligt matfett/smör är ju att det här redan varit uppvärmt ordentligt (brukar ugnssteka fläsket i 200 grader i ca 15-20 minuter) innan det ska förvaras. Jag vet inte om det spelar någon roll, men tänker att det kan spela in i jämförelsen? Att använda luktsinnet är ju dock ett mycket bra tips oavsett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Härskning innebär att syre förstör fettet genom oxidation. https://sv.wikipedia.org/wiki/Härskning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 10 minuter sedan, Sebastian Gustafsson sade: Skillnaden mot vanligt matfett/smör är ju att det här redan varit uppvärmt ordentligt (brukar ugnssteka fläsket i 200 grader i ca 15-20 minuter) innan det ska förvaras. Jag vet inte om det spelar någon roll, men tänker att det kan spela in i jämförelsen? Att använda luktsinnet är ju dock ett mycket bra tips oavsett! Ja det har du rätt i, det borde påverka en del. Alltså lukta! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Hm, är det bara jag som aldrig får något fett över? 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastian Gustafsson Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 5 minuter sedan, Melker sade: Hm, är det bara jag som aldrig får något fett över? Steker du också i ugn? I stekpanna får jag mycket mindre över. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Det håller överraskande länge men oftast går det åt fort. Använd näsan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Lite of topic men jag kommer ihåg min gammelmorfar som var född på 1880-talet. Han var matros och när han var i köket, han lagade mat när han var iland, var kastruller skinande rena som allt annat. Men det jag kommer ihåg är att när han stekte fläsk så bredde han fettet på en grov macka till kvällen eller morgonen därpå. Han hade alla sin tänder kvar till sin död och aldrig varit sjuk i hela sitt liv, han blev nästan 90 år. Har dog av lunginflammation som fick följdverkningar, fick väl glucose på sjukan som sänkte honom ? och då blev han ändå torpederad två gånger under andra världskriget utan att bli sänkt ? Rolle på Österlen 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 I Botswana, så är stekflott på en brödbit höjdpunkten av gastronomisk njutning enligt Alexander Mc Call Smith som skriver böckerna om Damernas detektivbyrå 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Uttrycket "fett bra "måste ju komma av något. Även " rocka fett " antyder att fett är häftigt. Så alla ni som älskar fett är helt rätt ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 I Danmark är det vanligt att man brer svinefedt på sitt rugbrød. Det var iaf det när jag var liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts