Jump to content

Överblivet fett av stekfläsk - Hållbarhet i kyl?

Sebastian Gustafsson

Recommended Posts

Jag undrar om någon har koll på hur länge överblivet fett efter stekning av stekfläsk håller sig i kylen?

När jag tillagar stekfläsk brukar jag göra det i ugnen och det brukar bli en hel del fett över i formen. Känns som ett slöseri att kasta allt fett, så har nu senast sparat det överblivna fettet i en skål i kylen och tänkt använda till att steka i. Har än så länge bara stekt ägg i det, och det blev redigt gott, de fick en svag men tydlig smak av stekt fläsk! 

Den enda funderingen är alltså vad hållbarheten för det här fettet kan tänkas vara. Har googlat en del utan att finna något svar, men tänker att jag inte kan vara den första som undrar. Ett par dagar, en vecka, eller längre? 

• Like 2

Utan någon vetenskap att luta mig emot så menar jag minst 1 vecka. Kanske ide att sila det varma fettet först om det är mycket andra partiklar. Häll i glasburk, låt svalna, sen in i kylen med lock på. - Så skulle jag göra själv.

Förr bredde man fläskflott på bröd, väldigt vanligt att steka upp i.

• Like 4
  • Thanks 1

Jag häller upp på glasburk i flytande tillstånd, men filtrerar ej. Lagrar med lock på i kylen. Tänker mig att det blir som pemmikan, och hållbarheten borde bli ungefär motsvarande. Så du kanske kan googla hållbarhet för pemmikan. Jag gissar att det håller en vinter i alla fall. 

• Like 3
  • Thanks 1

Tack för alla bra svar! Känns verkligen som att jag inte behöver oroa mig över hållbarheten! Än så länge har jag hällt över det ofiltrerat och inte haft något lock på burken, men kommer nog skaffa en ny burk, med lock, för bästa resultat.

Väldigt kul att kunna dra ner på "svinnet" och använda det för att göra annan mat godare! ? 

• Like 2

Guest Tureborgaren

Enligt Livsmedelsverket:

Matfett förfars främst på grund av att de härsknar. Matfett härsknar fortare om det förvaras vid höga temperaturer och i kontakt med syre och ljus. Genom att förvara matfett i kylskåp förlängs hållbarheten. Det går även att frysa in.

Grisfett är ungefär 90% mättat eller enkelomättat, och dessa typer av triglycerider oxiderar/härsknar inte så lätt som de fleromättade. Så liksom smör håller sig ett par veckor i rumstemperatur så borde även grisfett göra det. Som sagts ovan, i kylskåp och/eller med lock på så ökar hållbarheten. Är du i tvivel så lukta på det, för härsket fett luktar fett illa...

• Like 4

1 timme sedan, Tureborgaren sade:

Enligt Livsmedelsverket:

Matfett förfars främst på grund av att de härsknar. Matfett härsknar fortare om det förvaras vid höga temperaturer och i kontakt med syre och ljus. Genom att förvara matfett i kylskåp förlängs hållbarheten. Det går även att frysa in.

46 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

Grisfett är ungefär 90% mättat eller enkelomättat, och dessa typer av triglycerider oxiderar/härsknar inte så lätt som de fleromättade. Så liksom smör håller sig ett par veckor i rumstemperatur så borde även grisfett göra det. Som sagts ovan, i kylskåp och/eller med lock på så ökar hållbarheten. Är du i tvivel så lukta på det, för härsket fett luktar fett illa...

Skillnaden mot vanligt matfett/smör är ju att det här redan varit uppvärmt ordentligt (brukar ugnssteka fläsket i 200 grader i ca 15-20 minuter) innan det ska förvaras. Jag vet inte om det spelar någon roll, men tänker att det kan spela in i jämförelsen?

Att använda luktsinnet är ju dock ett mycket bra tips oavsett! 

10 minuter sedan, Sebastian Gustafsson sade:

Skillnaden mot vanligt matfett/smör är ju att det här redan varit uppvärmt ordentligt (brukar ugnssteka fläsket i 200 grader i ca 15-20 minuter) innan det ska förvaras. Jag vet inte om det spelar någon roll, men tänker att det kan spela in i jämförelsen?

Att använda luktsinnet är ju dock ett mycket bra tips oavsett! 

Ja det har du rätt i, det borde påverka en del. Alltså lukta!

• Like 3

Lite of topic men jag kommer ihåg min gammelmorfar som var född på 1880-talet. Han var matros och när han var i köket, han lagade mat när han var iland, var kastruller skinande rena som allt annat. Men det jag kommer ihåg är att när han stekte fläsk så bredde han fettet på en grov macka till kvällen eller morgonen därpå.

Han hade alla sin tänder kvar till sin död och aldrig varit sjuk i hela sitt liv, han blev nästan 90 år. Har dog av lunginflammation som fick följdverkningar, fick väl glucose på sjukan som sänkte honom ?  och då blev han ändå torpederad två gånger under andra världskriget utan att bli sänkt ?

Rolle på Österlen

• Like 6