Bokmalen70 Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Jag äter Lchf strikt med mjölkprodukter. Hållit på i 29 dagar.Men fortfarande är jag hungrig. Jag har testa att öka fett mängden. Men jag blev illamående efter någon vecka och det höll i sig i 14 dagar. Jag skulle kunna äta en elefant. Och suget är från helevetet. Hur länge dröje det innan detta upphör? jag är sockerberoende och har hetsätströrning. Jag kan inte äta kokta ägg pga IBS mage.Någon som har något tips. Är desperat.Har gått ned ca 6 kg under dessa dagar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 6 kg är ju fantastiskt! Jag kan inget om sockerberoende och hetsätströrning. Men kan du inte äta mer av LCHF-maten? Tills du blir mätt? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Ät mer fett.. främst från feta matvaror! Aså.. drar man ner på kolhydraterna så måste man öka på fettet! Illamåendet kan lätt förväxlas med ohungrig/mättnad! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Läste följande citat häromdagen, på bloggen Optimizing Nutrition: "It’s hard to over-consume protein because it is highly satiating. However, if you avoid protein your body may drive you to consume more calories until you get the protein it needs."Det är svårt att överkonsumera protein eftersom det är mycket mättande. Men om du undviker protein kan din kropp driva dig att konsumera fler kalorier tills du får i dig proteinet den behöver. Själv upplever jag att det måste till en del fett i kombo med proteinet för att jag ska känna mig mätt. Gärna med varm dryck till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Förutom ovanstående tips kan du testa en lite längre fasta. Efter ca 2 dagar(i medel) kommer en period då all form av hunger och sug försvinner. Vissa fastande personer vittnar om att det varit till stor hjälp mot sötsug och andra matberoenden. Men det kanske inte passar dig beroende på hur din ätstörning fungerar. Eftersom du har problem med specifikt socker är det kanske viktigt att du är borta från all form av socker och kolhydrater en längre period. Ät dig helmätt på LCHF och fasta en längre period(om du klarar det) och börja om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Är det för övrigt hunger eller sötsug det handlar om? "Jag skulle kunna äta en elefant" och "jag är sockerberoende". Du behöver ta reda på vad det är. Är det sockerberoende så är det något man helt enkelt får ignorera och vänta ut. Förr eller senare kommer det försvinna. När det gäller LCHF-kosten ska du inte begränsa dig med kalorirestriktion. Ät dig ordentligt mätt på bra mat(LCHF). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 6 timmar sedan, MrB sade: Är det sockerberoende så är det något man helt enkelt får ignorera och vänta ut. "Helt enkelt får ignorera"...? Vilken planet är du från..? Nu har jag ju sett många andra inlägg från dig så jag tror (hoppas) att det inte var riktigt så du menade... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hampuslager Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Testa mejerifritt, jag vet att jag är känslig om det blir för mycket mejerier och triggar mitt sug. Vad äter du mer? Jag höll på mycket med bakning i början med olika sötningsmedel och andra LCHF-godkända 0-kaloriprodukter. Detta höll kvar mitt sötsug och hetsätande i över ett år som konstant gjorde att jag trillade tillbaka till tallriksmodellen och skräpmat innan jag fattade vad jag gjorde för fel. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 7 timmar sedan, MrB sade: När det gäller LCHF-kosten ska du inte begränsa dig med kalorirestriktion. Ät dig ordentligt mätt på bra mat(LCHF). Jag märker stor skillnad när jag har valt att äta en-två stora måltider alt. flera små måltider/mellanmål. Även fast den totala mängden mat kanske är densamma/dag så funkar mättnadshormonerna mycket bättre när jag har ätit mig helmätt. Då dröjer det länge innan jag ens funderar på nästa måltid och kan även ibland hoppa över en senare måltid frivilligt. Omvänt om jag äter liten portion då det följs av hunger, sug, småätande, otillfredsställelse och missnöje resten av dagen. Nu vet jag inte hur du fungerar med hetsätstörning i bagaget. Det kanske inte funkar att äta sig helmätt då. Du ska inte behöva vara hungrig! Kroppen skriker efter mat. Om fett är jobbigt, testa att äta mer protein. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 - Ät när du är hungrig tills du är mätt. - Om vi pratar om energiprocent så c:a 75% naturligt fett, mättat eller omättat, c:a 25% protein och resterande i kolhydrater - undvik substituten som LCHF bröd och andra sötningsmedel. Som överläkaren, i salig åminnelse, Tore Person (narkosöverläkare, musiker, skådespelare och LCHF-are.) på KS sade, smakar det sött på tungan, spotta ut det. Det räcker för att aktivera belöningssystemet och hungern och sötsuget . Rolle på Österlen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Jag har hållit på över 10 år men blir fortfarande hungrig som en varg mellan varven. Då försöker jag tänka att det inte är kroppen som skriker för att den behöver mat för jag vet att den får tillräckligt av allt, utan min förbaskade belöningstörstande hjärna som håller på och vill bli belönad. Under perioder lurar jag hjärnan med att äta nåt fett som en bit lagrad ost eller mer ofta dricker jag något som tex kaffe ibland med smör/MCT. I början hade jag strikt schema med något fett i munnen varannan timme för att förekomma hjärnans skrik, det funkade. Tänk också att det kan vara så att det är precis när kroppen ska gå över till fettförbränning som det värsta suget kommer och om man bara härdar ut de där 30 minuterna av tok-sug så kommer man ut på andra sidan och då kan man bara rulla på. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Hej, Martina Johansson har skrivit ett inlägg om leptinresistens och hur man återställer den. Kanske skulle det vara något att prova. Leptinresistens innebär att mättnadssignalerna inte fungerar som de ska. Tänker på din problematik där med sockerberoende och hetsätning, det kanske inte är så konstigt om du då hamnat ur led. Martina finns här på Dietdoctor, titta på sammanställningen av alla bloggar, så finns hon där. Sök sen leptinresistent. Hoppas att det ordnar sig för dig, men riktig mat är en väldigt bra början. Lycka till och berätta hur det går! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 On 2018-02-04 at 17:30, Bokmalen70 sade: Jag äter Lchf strikt med mjölkprodukter. Hållit på i 29 dagar.Men fortfarande är jag hungrig. Jag har testa att öka fett mängden. Men jag blev illamående efter någon vecka och det höll i sig i 14 dagar. Jag skulle kunna äta en elefant. Och suget är från helevetet. Hur länge dröje det innan detta upphör? jag är sockerberoende och har hetsätströrning. Jag kan inte äta kokta ägg pga IBS mage.Någon som har något tips. Är desperat.Har gått ned ca 6 kg under dessa dagar. Vad brukar du äta under en dag? Och hur mycket av varje? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Bloggen LCHF ingenjören har i många år skrivit om hur man tacklar sockerberoende. Du kan börja med de äldre inläggen och se om det hjälper. Nu kör hon 12 stegsprogram. För mej kan kryddsmör hjälpa när sötsuget drar till som värst. Starkt vitlökssmör eller chilismör ger lite mättnadskänsla och hettan får smaklökarna att tänka på annat än socker. Jag kan inte äta mejerier annat än i mat... Fast riktigt lagrad dessertost med mycket smak är godis för mej. Ska jag riktigt lyxa till det tar Jag minitomater eller paprika till men ofta triggar det sockertrollet. Jag väljer bort allt som har söt smak och lägger in salt och starkt i stället. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bokmalen70 Posted February 6, 2018 Author Share Posted February 6, 2018 21 timmar sedan, iAnna sade: Vad brukar du äta under en dag? Och hur mycket av varje? Jag äter frukost oftas turisk youghurt 10% två deciliter. Sen öter jag lunch typ pannbiff av nötkött och brocolie eller brysselkål. och 1 dl fet sås av grädde eller creme frasch, likande till kvällsmat. Om det blri outhärlgit kan jag äte typ 70 g hårdost eller brie. dricker kokosolja i te en till två ggr per dag och tar l glutamin mot sötsug. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bokmalen70 Posted February 6, 2018 Author Share Posted February 6, 2018 On 2018-02-05 at 06:16, hampuslager sade: Testa mejerifritt, jag vet att jag är känslig om det blir för mycket mejerier och triggar mitt sug. Vad äter du mer? Jag höll på mycket med bakning i början med olika sötningsmedel och andra LCHF-godkända 0-kaloriprodukter. Detta höll kvar mitt sötsug och hetsätande i över ett år som konstant gjorde att jag trillade tillbaka till tallriksmodellen och skräpmat innan jag fattade vad jag gjorde för fel. Jag äter inget mjölsutitut bara vissa ovanjord grönsaker och protein och fett. Jag äter merieriprodukter men vet att jag kan behöv utesluta dom men det blir inte än. eftersom det ställer till det i mathållningen med övriga famijen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bokmalen70 Posted February 6, 2018 Author Share Posted February 6, 2018 On 2018-02-05 at 19:01, Kattuggla sade: Hej, Martina Johansson har skrivit ett inlägg om leptinresistens och hur man återställer den. Kanske skulle det vara något att prova. Leptinresistens innebär att mättnadssignalerna inte fungerar som de ska. Tänker på din problematik där med sockerberoende och hetsätning, det kanske inte är så konstigt om du då hamnat ur led. Martina finns här på Dietdoctor, titta på sammanställningen av alla bloggar, så finns hon där. Sök sen leptinresistent. Hoppas att det ordnar sig för dig, men riktig mat är en väldigt bra början. Lycka till och berätta hur det går! bra tips ska kolla henne. Ja för min hunger och mättnadskänsla är helt off. Jag verklingen hetsäter slänger i mig maten eftersom det är en som jobbig process. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bokmalen70 Posted February 6, 2018 Author Share Posted February 6, 2018 On 2018-02-04 at 22:37, MrB sade: Förutom ovanstående tips kan du testa en lite längre fasta. Efter ca 2 dagar(i medel) kommer en period då all form av hunger och sug försvinner. Vissa fastande personer vittnar om att det varit till stor hjälp mot sötsug och andra matberoenden. Men det kanske inte passar dig beroende på hur din ätstörning fungerar. Eftersom du har problem med specifikt socker är det kanske viktigt att du är borta från all form av socker och kolhydrater en längre period. Ät dig helmätt på LCHF och fasta en längre period(om du klarar det) och börja om. Jag vågar inte labborera med fasta som ätstörd finns det risk att slå över har haft sånna peridoer och det vill jag inte riskera. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 On 2018-02-05 at 05:03, MariaF sade: "Helt enkelt får ignorera"...? Vilken planet är du från..? Nu har jag ju sett många andra inlägg från dig så jag tror (hoppas) att det inte var riktigt så du menade... Jo det var ungefär jag menade. Alla beroenden hos människan fungerar oftast likadant. Sockerberoende, alkoholism, heroin, spelmissbruk...klarar man att hålla sig borta en längre period från det man är beroende utav så försvinner det på sikt. Däremot har jag inte sagt att det är enkelt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 8 timmar sedan, MrB sade: Alla beroenden hos människan fungerar oftast likadant. Sockerberoende, alkoholism, heroin, spelmissbruk...klarar man att hålla sig borta en längre period från det man är beroende utav så försvinner det på sikt. Med den skillnaden att man inte kan sluta äta så länge som man skulle behöva för att det ska försvinna. Andra droger behöver man inte ställas inför dagligen (för jag tror inte vattenfasta i flera veckor/månader är svaret). Intressant nog fungerar självmedicinering med fett nästan lika bra som med socker. Det krävs alltså även andra insatser för att bryta beroendet, både i form av strategier kring maten (där kortare fastor skulle kunna vara ett verktyg) men också psykologi. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Skymning Posted February 7, 2018 Popular Post Share Posted February 7, 2018 När jag fortfarande hade det här problemet gjorde jag matlådor av middagen, som jag plockade fram när jag blev hungrig igen. Ibland hann det bara gå en halvtimme innan jag var på en matlåda. Det viktigaste är att du äter riktig mat när du känner hunger. Lycka Till! 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 On 2018-02-04 at 17:30, Bokmalen70 sade: Jag äter Lchf strikt med mjölkprodukter. Hållit på i 29 dagar.Men fortfarande är jag hungrig. Jag har testa att öka fett mängden. Men jag blev illamående efter någon vecka och det höll i sig i 14 dagar. Jag skulle kunna äta en elefant. Och suget är från helevetet. Hur länge dröje det innan detta upphör? jag är sockerberoende och har hetsätströrning. Jag kan inte äta kokta ägg pga IBS mage.Någon som har något tips. Är desperat.Har gått ned ca 6 kg under dessa dagar. Nämenaltså.. igen.. det metabola är en sak, det mentala är för det mesta något helt annat! Rent metabolt och biokemiskt så är det antingen energibehov eller Dopamin! Och du har gått ner 6 kilo.. på fyra veckor, det tyder då metabolt och biokemiskt på en del vatten samt dåligt intag av energi/kalorier/för lite fett! Grejen är att om man går ner snabbt.. då går man ner cirka 0,5 kilo per vecka.. 4+0,5=2 kilo. Sen så.. fett och mättnadskänsla.. det är rätt svårt att äta för mycket fett såvida inte insulin är svinhögt.. man blir illamående.. och man får lixom ingen dopamininjektion.. utan blir fortfarande sugen. Den mentala grejen är oftast bra mycket besvärligare.. iallafall om att ätande blivit en stor grej för att kompensera för en massa andra tillkortakommanden i livet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 18 timmar sedan, MariaF sade: Med den skillnaden att man inte kan sluta äta så länge som man skulle behöva för att det ska försvinna. Andra droger behöver man inte ställas inför dagligen (för jag tror inte vattenfasta i flera veckor/månader är svaret). Intressant nog fungerar självmedicinering med fett nästan lika bra som med socker. Det krävs alltså även andra insatser för att bryta beroendet, både i form av strategier kring maten (där kortare fastor skulle kunna vara ett verktyg) men också psykologi. Väl formulerat. Men hålla sig borta från socker och kolhydrater mao... själv gillar jag "keep shit simple"-principen och inte att komplicera saker i onödan. Det är delvis därför jag fastnat för fastande tex...det finns inte så mycket att fundera på eller att diskutera öht. Det är bara något som måste göras... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 Nej, fasta är ganska enkelt. Men förr eller senare måste man ändå börja äta, och det är ätandet som är komplicerat. :-( 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 19 timmar sedan, MrB sade: Väl formulerat. Men hålla sig borta från socker och kolhydrater mao... själv gillar jag "keep shit simple"-principen och inte att komplicera saker i onödan. Det är delvis därför jag fastnat för fastande tex...det finns inte så mycket att fundera på eller att diskutera öht. Det är bara något som måste göras... Mm.. prexis.. Keep it simple, men aldrig så enkelt att ingen förstår! Dvs det kan bli så enkelt så att CICO verkar vara helt avgörande? Dvs man bör lixom inte ersätta en tautologi med en annan! Sådåså.. vi jämför tre välbekanta.. 1, CICO.. äter man färre kalorier än vad man gör av med så går man ner i vikt.. rätt uppenbart.. säger inte ett skit om hälsa eller näring för övrigt.. framförallt inget om vad man bör äta! 2. LCHF.. säger litta mer om vad man skall äta.. man bör iallafall dra ner drastiskt på kolhydrater och det finns rätt goda biokemiska och homeostatistiska skäl för detta. 3. Fasta.. säger inte så mycket om vad för mat man bör äta.. utan mer om hur ofta. 4., Slår man då ihop dessa.. till ett o samma koncept så innebär det per se att förklaringsmodellen blir betydligt mer komplex. För då skall man dels dra ner drastiskt på kolisar, dels äta större andel fett, dels äta näringstätt, dels inte äta för ofta.. och framförallt inte äta fören man blir hungrig igen! Och sen så skall man dels bli lyhördare på sin kropps reaktioner/signaler.. kunna strunta i den social kontexten. Iallafall äter man en massa fett och blir illamående.. så signalerar kroppen att man skall äta mindre.. eller mer sällan. Och hinner man inte bli hungrig inför nästa planerade måltid så signalerar kroppen att man helst bör strunta i den sociala kontext som ofta innebär att man äter junkfood utan näring 5-6 gånger per dag.. man kan nöja sig med en slät kopp kaffe/te när andra fikar. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 On 2018-02-08 at 19:00, Zepp sade: Mm.. prexis.. Keep it simple, men aldrig så enkelt att ingen förstår! Dvs det kan bli så enkelt så att CICO verkar vara helt avgörande? Dvs man bör lixom inte ersätta en tautologi med en annan! Sådåså.. vi jämför tre välbekanta.. 1, CICO.. äter man färre kalorier än vad man gör av med så går man ner i vikt.. rätt uppenbart.. säger inte ett skit om hälsa eller näring för övrigt.. framförallt inget om vad man bör äta! 2. LCHF.. säger litta mer om vad man skall äta.. man bör iallafall dra ner drastiskt på kolhydrater och det finns rätt goda biokemiska och homeostatistiska skäl för detta. 3. Fasta.. säger inte så mycket om vad för mat man bör äta.. utan mer om hur ofta. 4., Slår man då ihop dessa.. till ett o samma koncept så innebär det per se att förklaringsmodellen blir betydligt mer komplex. För då skall man dels dra ner drastiskt på kolisar, dels äta större andel fett, dels äta näringstätt, dels inte äta för ofta.. och framförallt inte äta fören man blir hungrig igen! Och sen så skall man dels bli lyhördare på sin kropps reaktioner/signaler.. kunna strunta i den social kontexten. Iallafall äter man en massa fett och blir illamående.. så signalerar kroppen att man skall äta mindre.. eller mer sällan. Och hinner man inte bli hungrig inför nästa planerade måltid så signalerar kroppen att man helst bör strunta i den sociala kontext som ofta innebär att man äter junkfood utan näring 5-6 gånger per dag.. man kan nöja sig med en slät kopp kaffe/te när andra fikar. LCHF och Fastan håller jag med om men CICO kan man gott och väl kasta i papperskorgen för det misslyckande det är. Samtliga misslyckade dieter baseras på CICO. Där ignorerar man näringsinnehåll, basmetabolism och hormoner. Där betraktas en lättyoughurt som är full med kemikalier, e-nummer, socker och skräp a la 1000kcal på samma sätt 1000kcal broccoli och lever. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 14 timmar sedan, MrB sade: LCHF och Fastan håller jag med om men CICO kan man gott och väl kasta i papperskorgen för det misslyckande det är. Samtliga misslyckade dieter baseras på CICO. Där ignorerar man näringsinnehåll, basmetabolism och hormoner. Där betraktas en lättyoughurt som är full med kemikalier, e-nummer, socker och skräp a la 1000kcal på samma sätt 1000kcal broccoli och lever. Mnjae.. man skall inte slänga ut barnet med badvattnet! CICO är en tautologi och vi bör helst inte göra LCHF/fasta till en till. Dvs slutmålet med LCHF och olika fasteperioder leder över macronutrientfördelning/homeostas/näringstät föda till att man eventuellt förbränner den övervikt som är lagrad såsom fett. Och vi kan sätta fettkilona till cirka 7 Kcal per gram.. finns hyfsat bra stöd för detta. Och de måste förbrännas.. vilket innebär att de måste frigöras, vilket innebär förändrad homeostas, vilket innebär att man kan leva mer av energidepåerna utan att bli svinhungrig! Och så har vi då osökt kommit in på LCHF.. det tar iallafall tre veckor innan man gjort den större omställningen, men som regel.. de flesta klarar sådana omställningar under kortare perioder.. gäller för övrigt även CICO! Och då kommer vi in på skillnaden mellan CICO och LCHF.. under de minst tre veckorna blir man i princip tvungen att fundera på vad man äter.. förutom kalorier.. man blir i princip tvungen att byta en del vanor, ta bort/lägga till lite olika livsmedel och lära sig iallafall att känna efter hur kroppen signalerar.. samt skilja på övergångsbesvär samt vad homeostasen signalerar. Sååå, den stora skillnaden mellan CICO och LCHF är att man blir tvungen att tänka till mer.. lära sig något mer om hur kroppen fungerar, lite nya recept, lite nya matvaror/matvanor.. lära sig att lita på kroppens förmåga att överleva utan att bli svinhungrig på interna energidepåer! Och då kan det hampa sig att CICO-förespråkarna ropar.. vi hade ju rätt.. prexis skulle jag då vilja pepåka.. men man får lixom inte glömma alla stegen dessförinnan, som handlar om macronutrientfördelning, näringstät föda, mental omställning, nya bättre vanor.. egentligen helt andra insikter! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bokmalen70 Posted February 11, 2018 Author Share Posted February 11, 2018 On 2018-02-07 at 21:32, Zepp sade: Nämenaltså.. igen.. det metabola är en sak, det mentala är för det mesta något helt annat! Rent metabolt och biokemiskt så är det antingen energibehov eller Dopamin! Och du har gått ner 6 kilo.. på fyra veckor, det tyder då metabolt och biokemiskt på en del vatten samt dåligt intag av energi/kalorier/för lite fett! Grejen är att om man går ner snabbt.. då går man ner cirka 0,5 kilo per vecka.. 4+0,5=2 kilo. Sen så.. fett och mättnadskänsla.. det är rätt svårt att äta för mycket fett såvida inte insulin är svinhögt.. man blir illamående.. och man får lixom ingen dopamininjektion.. utan blir fortfarande sugen. Den mentala grejen är oftast bra mycket besvärligare.. iallafall om att ätande blivit en stor grej för att kompensera för en massa andra tillkortakommanden i livet. Jag kan säga att innan åt jag extremt mycket socker och fett i form av godis.Så det är väl så att jag äter er normala mängder nu så det förklara en del av vikt nedgången tror jag.Tyvärr är det mycket mental hos mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 1 timme sedan, Bokmalen70 sade: Jag kan säga att innan åt jag extremt mycket socker och fett i form av godis.Så det är väl så att jag äter er normala mängder nu så det förklara en del av vikt nedgången tror jag.Tyvärr är det mycket mental hos mig. Jag tror att du redan kommit underfund med en hel del.. dvs LCHF löser inte alla dina problem, på sin höjd tangerar det ditt närings och energibehov i bästa fall! Så det som LCHF kan hjälpa till med är att förändra dina matvanor.. ditt tänk vad gäller mat och ätande. Och som regel när man väl komit in på LCHF-tänket så får man sen utvärdera hur det kan påverka även den mentala biten. Och då finns det även andra som har lite samma problematik. http://lchfingenjoren.se/ Och som en bonus fick du en teoretisk debatt/utveckling/inveckling utav LCHF-konceptet! Om jag säger som så.. det finns ingen "one size fits all", för alla ens tillkortakommanden! Iallafall, mat och ätande är främst en grundläggande biokemisk/metabol mekanism för energi och näring, på det kommer social kontext, mentala hangups, olika vanor/ovanor.. man bör sortera ut dessa, så man blir medveten om vad som gör vad! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kia V. Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Hej Bokmalen! Jag har själv sjukdomen sockerberoende och vet att det inte är något att leka med. Jag fick också diagnosen hetsätningsstörning men den försvann faktiskt helt när jag blev abstinent dvs uteslöt socker, mjöl, alkohol, sötningsmedel och allt annat som min kropp behandlar som en drog. Har man en beroendeproblematik är det svårt att lösa sina problem själv. Jag började med LCHF 2011 och till en början gick bra dvs jag gick ned i vikt vilket var mitt mål då. Men problemet är aldrig egentligen vikten... problemet är att om man äter (eller ägnar sig åt andra utlopp för beroendesjukdomen) det som är beroendeframkallande kommer man aldrig att få lugn, besattheten består och tar gärna nya uttryck. Vikten blev en symbol för mig, något jag tror mig kunna kontrollera, något som jag kan klamra mig fast vid. Men min kropp behandlar socker som vilken drog som helst. Så för att leva i tillfrisknande var jag tvungen att ta bort allt drogande. Och för mig var det avgörande att sluta fokusera på vikten och börja fokusera på att må bra, ta hjälp av en 12 stegsgemenskap (FAA och OA finns i Sverige) och välja att leva i tillfrisknande en dag i taget. Maten är bara 10% av sjukdomen resten är beteende, tankar och känslohantering. Jag undrar också hur länge har du varit abstinent? Har du fortfarande abstinensbesvär? Snälla sluta med fasta och dylikt. Det göder bara sjukdomen. IAF blev mitt sockerberoende klart sämre av det året jag fastade. Tillfriskanandet är en dag i taget men räkna med mellan 3-5 år för fysiskt, mentalt och andligt tillfrisknande. Är man sockerberoende har man drogat bort det mesta av känslor och jobbiga tankar. När drogen försvinner är man kvar med allt det jobbiga som man kan lära sig hantera genom 12 stegsarbete. LCHF är en diet jag tror på för de som har skadligt bruk eller är sk normisar. Det normaliserar blodsockret, skapar mättnad, mm men som sockerberoende kan vi inte gå på dieter. Det ger oss tillåtelse att sluta gå på diet. För mig behövdes ett helhetsgrepp med artegen mat, planering, gemenskap med andra i samma situation, 12 stegsarbete, kunskap, mfl. Jag skriver om min resa på min blogg www.ettsockerfrittliv.nu Önskar dig all lycka till! Kia V. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts