Jump to content

Kollar sjukvården insulinproduktionen när man får diabetes?

MKJ
 Share

Recommended Posts

Kollar sjukvården hur mycket insulin man klarar att producera när man får diagnosen diabetes typ 2?

Diabetes typ 2 kan ju vara reversibelt även utan LCHF om man har tillräckligt stor insulinproduktion. Jag tycker det borde vara rutin att kolla den egna insulinproduktionen men är det det?

Kollar sjukvården hur mycket insulin man klarar att producera när man får diagnosen diabetes typ 2?

Diabetes typ 2 kan ju vara reversibelt även utan LCHF om man har tillräckligt stor insulinproduktion. Jag tycker det borde vara rutin att kolla den egna insulinproduktionen men är det det?

Nej, det görs inte på rutin, jag bad själv om det. Hade inte känt till den analysen utan dessa LCHF-bloggar och forum.

Under rubriken Diabetes på lab-blanketten finns dessa analyser under HbA1c:

- fS-Insulin

- fS-C-Peptid

(f står för fasteprov)

I mitt fall var analysresultatet:

- fS-Insulin 98 pmol/L (ref. <140)

- fS-C-peptid 1.00 nmol/L (ref. 0.20-1.2)

Huruvida detta är bra, dåligt, hyfsat kanske Doc kan uttala sig om. Själv är jag novis på området utöver att jag kan läsa innantill.

Tror inte att det är rutin. De kollade min strax efter diabetesdebuten, men då efter att jag själv bett om det. Vid senaste årskontrollen gjorde de inte det då jag inte bett om det. Håller med om att det borde vara rutin att kolla en gång om året. En annan sak som man skulle önska vore att screena för diabetes, då det finns så många därute som går omkring med för högt blodsocker och därav får sina kärl förstörda, utan att ha den minsta tanke på att de har sjukdomen. Min diabetes upptäcktes först när jag fick ont under ena foten vid längre promenader.

Under tiden som jag gick med högt blodsocker så läste jag till sjuksköterska, så man borde ju märkt symtomen om det funnits några. Det visar verkligen hur smygande sjukdomen kan vara.

• Like 1

Nej, det görs inte på rutin, jag bad själv om det. Hade inte känt till den analysen utan dessa LCHF-bloggar och forum.

- fS-Insulin

- fS-C-Peptid

(f står för fasteprov)

Huruvida detta är bra, dåligt, hyfsat kanske Doc kan uttala sig om. Själv är jag novis på området utöver att jag kan läsa innantill.

Jag vet inte heller vad värdena säger men jag skall kolla sedan. Kommenterade inte läkaren resultatet? Det är intressant med värdena i alla fall. Vad hade du för glukosvärde samtidigt? Hur upptäcktes det att du hade diabetes? Fick du någon information om vad man kan göra själv för att förbättra glukosomsättningen?

Tror inte att det är rutin. De kollade min strax efter diabetesdibuten, men då efter att jag själv bett om det. Vid senaste årskontrollen gjorde de inte det då jag inte bett om det. Håller med om att det borde vara rutin att kolla en gång om året. En annan sak som man skulle önska vore att screena för diabetes, då det finns så många därute som går omkring med för högt blodsocker och därav får sina kärl förstörda, utan att ha den minsta tanke på att de har sjukdomen. Min diabetes upptäcktes först när jag fick ont under ena foten vid längre promenader.

Under tiden som jag gick med högt blodsocker så läste jag till sjuksköterska, så man borde ju märkt symtomen om det funnits några. Det visar verkligen hur smygande sjukdomen kan vara.

Jag håller med dig och det dom framförallt borde kolla är glukosstegring efter måltid och i vissa fall även göra en glukostolleranstest där dom kollar insulinsvar samtidigt. För att komma in ännu tidigare så människor slipper få diabetes så borde dom också informera mer.

Märkte du verkligen ingenting, inte ens ökad törst eller att du var tröttare än vanligt?

Har alltid varit tröttare under den mörka årstiden och sökt ett par gånger för detta utan att något var fel. Hade nog därför börjat acceptera tröttheten.

En annan sak som är märklig med detta är att jag var föremål för en enkät av en läkare på VC under den tiden som jag gick med högt blodsocker. Fick ett brev på posten med frågor som jag besvarade. De handlade om diabetes i släkten och BMI bl a. Svarade på dessa men hamnade tydligen inte inom ramarna för att bli kallad.

- fS-Insulin

- fS-C-Peptid

(f står för fasteprov)

Jag kollade lite men än så länge har jag inte hittat hur man skall tolka värdena. Du ligger ju dock i det övre intervallet när det gäller c-peptid vilket borde innebära att du har en bra insulinproduktion.

Har alltid varit tröttare under den mörka årstiden och sökt ett par gånger för detta utan att något var fel. Hade nog därför börjat acceptera tröttheten.

En annan sak som är märklig med detta är att jag var föremål för en enkät av en läkare på VC under den tiden som jag gick med högt blodsocker. Fick ett brev på posten med frågor som jag besvarade. De handlade om diabetes i släkten och BMI bl a. Svarade på dessa men hamnade tydligen inte inom ramarna för att bli kallad.

Så tråkigt att det gick så långt innan dom upptäckte att ditt blodsocker var för högt! För egen del så fick jag enorma trötthetsdippar när jag ätit snabba kolhydrater. Jag blev så trött så jag orkade inte sitta på en stol och inte gick det över när jag lade mig i sängen heller. Ofta blev jag så törstig efter maten så jag fick dricka hela eftermiddagen och jag var lika törstig ändå. Fastesockret var ändå o´key men dom gjorde aldrig något glukosbelastningstest.

Symptomen försvann när jag undvek snabba kolhydrater och började springa regelbundet så något vad det ju.

Kollade de bara fasteinsulin på dig eller tog dom c-peptid också? Kommenterade läkaren värdena? Det går ju ofta att bli frisk igen man bara har tillräcklig insulinproduktion och det borde ju vara både sjukvårdens och patientens mål.

Senaste rön är att man skall kolla ännumera vid nydebuterad diabetes.. det har visat sig att många diagnoser är felaktiga!

Men det lär nog ta 5-10 år innan det slagit igenom inom alla landsting?

"Typ 1 eller typ 2

Hade patienterna antikroppar mot de insulinproducerande betacellerna i blodet, det vill säga en autoimmun form av diabetes, fick de diagnosen typ 1 diabetes.
Utan antikropper ställdes diagnosen typ 2 diabetes.
Vidare kontrollerades C-peptidnivåer i blodet hos samtliga för att mäta hur stor egen insulinproduktion patienten hade. De som inte hade antikroppar och över ett visst värde C-peptid fick diagnosen typ 2 diabetes."

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/

Mnja.. man skall nog inse att läkarna i första rummet är utbildade experter på vilken medecin som skall skrivas ut mot vilka symptom och diagnoser.

Livstil och förändringar av denna ligger mer på den enskilda individen.

Problemet är nog att varken läkare eller individer vet tillräckligt om hur livsstilsförändringar påverkar hälsan.. och i vissa fall så finns det råd som är rent kontraproduktiva.. tex till diabetiker. 

Ja tyvärr är det så i stor utsträckning. Genom att mäta hur mycket egen insulinproduktion en diabetiker har kan man ju i alla fall få veta hur stor chans personen har att bli frisk. Att ge insulin till en person som redan har för mycket insulin i blodet är ju dessutom kontraproduktivt.

För egen del blev jag erbjuden läkemedel mot muntorrhet när jag blev hopplöst törstig av snabba kolhydrater och det trots att jag berättade att jag blev mindre törstig om jag sprang.

Så tråkigt att det gick så långt innan dom upptäckte att ditt blodsocker var för högt! För egen del så fick jag enorma trötthetsdippar när jag ätit snabba kolhydrater. Jag blev så trött så jag orkade inte sitta på en stol och inte gick det över när jag lade mig i sängen heller. Ofta blev jag så törstig efter maten så jag fick dricka hela eftermiddagen och jag var lika törstig ändå. Fastesockret var ändå o´key men dom gjorde aldrig något glukosbelastningstest.

Symptomen försvann när jag undvek snabba kolhydrater och började springa regelbundet så något vad det ju.

Kollade de bara fasteinsulin på dig eller tog dom c-peptid också? Kommenterade läkaren värdena? Det går ju ofta att bli frisk igen man bara har tillräcklig insulinproduktion och det borde ju vara både sjukvårdens och patientens mål.

De tog ju c-peptid efter att jag själv begärt det. Ingen läkare har kommenterat värdena. Visst tycker man att patientens hälsa ska vara inte bara patientens, utan också sjukvårdens mål. Den tron går väl de flesta omkring och har. Den tron hade jag tidigare innan jag skaffade mig kunskaper efter diabetesdebuten. När det gäller åtminstone diabetesvården så börjar jag tvivla. Sjukvården ser ut som en hierarki, där man gör det som förväntas av överordnad utan att tänka själv. Redan 2007 kunde Annika Dahlqvist visa hur hennes diabetespatienter blev friskare på LCHF. Hon fick också rätt emot dem som anmälde henne. Ändå har vi inte kommit längre 2013, utan vårdcentralerna fortsätter i samma spår. Vill de att vi ska vara friska? Det kan man fråga sig!

Tror ioförsej inte att det är något fel på läkarnas intentioner.. men de är mest utbildade på medeciner.

Och yngre läkare kan knappast missa hela debatten om kost vid diabetes.. man får ju anta att de flesta faktist är intresserade och nyfikna.

Och redan har det skett förändringar av kostråden för diabetiker.. SBU har visat att det inte finns något stöd för de gamla råden, så nu är det fritt fram att välja kost.. och sjukvården är skyldiga att stötta!

• Like 1

Jag vet inte heller vad värdena säger men jag skall kolla sedan. Kommenterade inte läkaren resultatet? Det är intressant med värdena i alla fall. Vad hade du för glukosvärde samtidigt? Hur upptäcktes det att du hade diabetes? Fick du någon information om vad man kan göra själv för att förbättra glukosomsättningen?

Läkaren kommenterade inte resultatet. Fick en känsla av att eftersom jag själv hade bett om det så fick jag härmed en kopia på lab-resultatet. Man ska ju alltid känna sig lite underlägsen!

P-glukosvärdet var vid samma tillfälle 6.3 mmol (ref.4.0-6.0).

HbA1c vid samma tillfälle var 5.1% (ref. 3.9-5.3%).

I samband med ett tidigare läkarbesök då blodprov togs, så hade jag ett P-glukos på 7.2 mmol (ref.4.0-6.0) och HbA1c 5.7% (ref. 3.9-5.3%). Alltså per definition diabetes typ 2.

Ingen information om att en kostförändring skulle vara bra. Metformin föreslogs, men jag tackade nej. . Läkaren höll med om att kolhydrater var väl inte så bra, men fett var värre! Striktade upp LCHF än mer.

Detta var 3 år sedan, sen dess har jag inte kollat.

• Like 1

Tror ioförsej inte att det är något fel på läkarnas intentioner.. men de är mest utbildade på medeciner.

Och yngre läkare kan knappast missa hela debatten om kost vid diabetes.. man får ju anta att de flesta faktist är intresserade och nyfikna.

Och redan har det skett förändringar av kostråden för diabetiker.. SBU har visat att det inte finns något stöd för de gamla råden, så nu är det fritt fram att välja kost.. och sjukvården är skyldiga att stötta!

När jag ifrågasätter om de vill att vi ska vara friska så tänker jag inte på läkarna utan myndigheter på en högre nivå, vars riktlinjer de som arbetar i sjukvården förväntas att följa.

Det är lite mer komplicerat än så, kallas för politik!

Skall man skylla på några så är det politkerna.. och i slutändan oss själva som väljer de politikerna!

På ett högre plan handlar det om kostnad relaterat till folkförsörjningen.

Tex så efter massiv kritik så slopade SLV sina kostråd för sjuka.. så Socialstyrelsen blev tvungna att utreda vad som gäller vid sjukdom, och de gav SBU i uppdrag att utreda detta.

Det framgick klart och tydligt att det inte fanns något stöd för de gamla kostråden.. speciellt inte för diabetker.. samt att det fanns ett visst stöd för lågkolhydratkost.

Och det var bra att det hela blev uppklarat.. så man kan gå vidare.

Sen så.. SLVs råd handlar inte om näringslära utan om kostekonomi.. hur man får ett minimum av näring och energi för en billig peng!

Och deras uppdragsgivare är jordbruksverket.. inte socialstyrelsen.

Jag rekomenderar alla att läsa Wikholm Litsfeldt bok.. så klarnar det mesta.

Och jag kan avslöja en sak innan ni har läst den.. vägen till helvetet är kantat av goda förutsatser!

"Ideologin och pengarna bakom kostråden"

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411422

• Like 1

Ett politiskt parti startat av oss här på forumet kanske vore en idé. Själv är man ju inte så insatt i var olika beslut fattas, men på EU-nivå så verkar ju lobbyismen styra det mesta. Lobbyister som påverkar beslutsfattarna att ta beslut som går ut på att skapa största möjliga vinst för företagen. Skrev ett mejl till Marit Paulsen som man hört talas om kämpat för djurens rättigheter och som själv lider av svår diabetes för att få klarhet i detta. Kan man kämpa för djurens bästa, så varför inte för människans hälsa? Hon har dock inte bemödat sig med att svara.

Vi kan påverka genom att rösta med våra pengar.. det svider där det är som ömmast!

Köp inte skitmaten.. gynna de som odlar och föder upp riktig mat.. kräv att din affär tar in den i sitt sortiment.

Konsumentens makt är större än röstarens!

• Like 2

De tog ju c-peptid efter att jag själv begärt det. Ingen läkare har kommenterat värdena. Visst tycker man att patientens hälsa ska vara inte bara patientens, utan också sjukvårdens mål. Den tron går väl de flesta omkring och har. Den tron hade jag tidigare innan jag skaffade mig kunskaper efter diabetesdebuten. När det gäller åtminstone diabetesvården så börjar jag tvivla. Sjukvården ser ut som en hierarki, där man gör det som förväntas av överordnad utan att tänka själv. Redan 2007 kunde Annika Dahlqvist visa hur hennes diabetespatienter blev friskare på LCHF. Hon fick också rätt emot dem som anmälde henne. Ändå har vi inte kommit längre 2013, utan vårdcentralerna fortsätter i samma spår. Vill de att vi ska vara friska? Det kan man fråga sig!

Det är ju väldigt konstigt att läkarna inte tolkar c-peptid värdet när dom tagit det. Kan man inte det borde man nog inte jobba med diabetespatienter. Har man tillräckligt med insulinproduktion så är det min övertygelse att man kan bli frisk igen så att man kan äta kolhydrater utan att få högt blodsocker. Kanske inte riktigt som förr men långsamma kolhydrater och frukt i begränsad mängd.

Om man blir frisk av LCHF eller bara symptomfri vet jag inte.

Läkaren kommenterade inte resultatet. Fick en känsla av att eftersom jag själv hade bett om det så fick jag härmed en kopia på lab-resultatet. Man ska ju alltid känna sig lite underlägsen!

P-glukosvärdet var vid samma tillfälle 6.3 mmol (ref.4.0-6.0).

HbA1c vid samma tillfälle var 5.1% (ref. 3.9-5.3%).

I samband med ett tidigare läkarbesök då blodprov togs, så hade jag ett P-glukos på 7.2 mmol (ref.4.0-6.0) och HbA1c 5.7% (ref. 3.9-5.3%). Alltså per definition diabetes typ 2.

Ingen information om att en kostförändring skulle vara bra. Metformin föreslogs, men jag tackade nej. . Läkaren höll med om att kolhydrater var väl inte så bra, men fett var värre! Striktade upp LCHF än mer.

Detta var 3 år sedan, sen dess har jag inte kollat.

Undrar om det är samma med alla läkare eller om det är lite av lotteri vem man kommer till.

• 4 months later...

Jag kollade lite men än så länge har jag inte hittat hur man skall tolka värdena. Du ligger ju dock i det övre intervallet när det gäller c-peptid vilket borde innebära att du har en bra insulinproduktion.

Det var ju det som var lite oklart huruvida lågt, mellan eller högt var bra eller dåligt? Jag är dock inte så säker på att C-peptid är detsamma som insulinproduktion?

Så här stod det på ett ställe vad gäller tolkning av C-peptid:

"C-peptid (Connecting-peptide)

• Indikation: Evaluering av endogen insulinproduktion. Hjälp i differentialdiagnosen mellan Typ 1 och Typ 2.

Tolkning: Låga värden talar för Typ 1 (primär betacellsskada) och höga värden för Typ 2 diabetes (fr a perifer insulinresistens i målorganen). Vid Typ 1 diabetes föreligger vid populationsstudier ingen signifikant skillnad om provet är taget fastande eller ej. Hos Typ 2 diabetiker är fastenivån något lägre än i icke- fastande prover.

Referensvärde 0,25-1,0 nmol/l vid fastande provtagning."