Erik 2

Ny sockertillsats i mat gör ev. bakterien Clostridium difficile livsfarlig

Recommended Posts

Ok, 29 000 döda av en bakterie? Nog för clostridium släktet är producerar flera av de starkaste giftena vi känner till men att så många skulle dö av det i modern tid har jag helt missat. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte väldigt ofta som testerna görs av producenterna av de nya Ämnena/produkterna? De testar och bifogar resultatet när de ansöker om godkännande av produkten. Livsmedelsverket gör inga egna tester vad jag vet, inte heller något annat oberoende organ.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 hours ago, The Biochemist said:

Ok, 29 000 döda av en bakterie? Nog för clostridium släktet är producerar flera av de starkaste giftena vi känner till men att så många skulle dö av det i modern tid har jag helt missat. 

Siffran tycks vara korrekt. Så här skriver amerikanska Centers forDisease Control and Prevention i februari 2015:

Clostridium difficile (C. difficile) caused almost half a million infections among patients in the United States in a single year, according to a study released today by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

Approximately 29,000 patients died within 30 days of the initial diagnosis of C. difficile.  Of those, about 15,000 deaths were estimated to be directly attributable to C. difficile infections, making C. difficile a very important cause of infectious disease death in the United States.  More than 80 percent of the deaths associated with C. difficile occurred among Americans aged 65 years or older. C. difficile causes an inflammation of the colon and deadly diarrhea.

Länk till deras press release

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg