Jamtlandstjej

Näring och intolerans

Recommended Posts

Min kropp är uppenbarligen inte på topp...

I helgen var jag iväg på en kortare resa över dagen, tillsammans med min bror.

Jag brukar alltid ha lite "bråkiga" ögon, torra och rinnande och kliande, men redan på förmiddagen var de värre än normalt.

Under dagen eskalerade det så när vi åkte hemåt fick brorsan köra. Insåg då att jag nog fått en ögoninflammation, speciellt i höger öga.

Det var rött, irriterat och varade. Även i vänster öga var det varigt, men inte rött.

Ringde 1177 på vägen hem och hade turen att fick komma till distriktssköterskan (ingen läkare på helgerna här inte...)

Hon tog kontakt med primärvårdsjouren i stora staden och fick ett muntligt recept så jag kunde få ögonsalva: Chloromycetin.

Den skulle jag ta var tredje timme, enligt anvisningarna. Om jag inte var bättre på tre dagar skulle jag höra av mig till HC..

Ja, vaken tid då förstås...

I går när jag vaknade såg jag bedrövlig ut så jag knäppte en selfie och la ut på Facebook.

En kompis skrattade rått och tyckte att jag såg ut som Gert Wingårdh... (Googla bilder...)

Men jag kan konstatera att det var en snäll jämförelse. Jag hade betydligt hängigare ögonlock än så...

Dessutom röda och svullna och helröda ögonvitor på båda ögonen...

Ont och kliande också...

Påsar långt ner på kinderna..

Då jag inte blivit bättre under dagen (dag 3) så ringde jag 1177 igen och förklarade situationen.

Då jag arbetar i stora staden, 10 mil från "min" HC, så undrade jag om det fanns möjlighet att få en tid hos distriktsläkaren på akuten.

När hon hörde hur det låg till så ordnade hon en tid så kl 19.30 i kväll ska jag dit.

Kändes som en bättre idé än att åka hem och ev. försöka få en tid på HC där vi knappt har nån doktor...

Har inte varit förkyld...inte suttit i drag...inte umgåtts med småbarn som har ögon inflammation...

Men min kropp tyckte tydligen att det var något jag skulle ha ändå...

Inte kunde jag stanna hemma från jobbet i dag heller - kursstart med föreläsningar mellan kl 8-15  och så kort kursperiod så det inte gick att flytta fram dem...

Nåja, stor text på datorn och på håll såg inte studenterna mina ögon! :D

Kanske tur det, för en kollega i lunchrummet tyckte jag såg väldigt arg ut! :P:D:lol:

Nåja, mina gröna ögon syns väl mot det röda.

Fortsättning följer... 

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besöket hos läkaren i går gick bra. Han gjorde en noggrann undersökning med en apparat han tittade in i ögonen med.

Droppade in bedövningsmedel med färgämne så han kunde undersöka hornhinnan också.

den var bara lite skadad, så det var ingen fara.

Han trodde ändå på en ögoninflammation, men jag fick en ny salva, eftersom den gamla uppenbarligen inte hjälpte.

Dessutom tog de en odling, med en tops i ögat, så de säkert skulle kunna se att jag fått rätt antibiotika.

Känns redan bättre, även om jag fortfarande är grönögd med "ögonröda", istället för ögonvita! :D

Mindre svullen och inte lika ont.

Om det inte hjälpte på 1,5-2 dygn skulle jag höra av mig.

Då behövdes kontakt med ögonläkare.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gårdagens trevliga överraskning!

Läkaren jag träffade på akuten i måndags ringde (!) för att höra hur jag mådde!

Han tyckte at det var så otroligt ilsket när han såg mig, så han ville försäkra sig om att den nya ögonsalvan hade effekt.

Det har den. Mycket mindre svullen och mindre ont.

Fortfarande rätt så röd i ögonen men inte lika mycket som i måndags.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testat kolloidalt silver för ögonen? 

(Har inte läst tråden)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Xiro sade:

Testat kolloidalt silver för ögonen? 

(Har inte läst tråden)

Nej, har inget sånt hemma.

Om inte senaste salvan funkar får jag ta det under övervägande...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att ha hemma i beredskap, lång hållbarhet

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Fördelen med KS är att det fungerar på AVSEVÄRT mycket mer än de flesta tror, dessutom så är det till skillnad från antibiotika helt ofarligt. Jag upprepar HELT OFARLIGT. Om det finns någon som kan visa att det står någon VARNINGSTEXT på Anders Sultans Kollodala Silver så vänliga visa mig. Den hade NATURLIGTVIS inte fått säljas som vattenreningsprodukt om det hade varit farligt att överdosera. Vanlig enkel logik.

Motsträvig jala  vägrar ALL MEDICIN.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, jala sade:

Fördelen med KS är att det fungerar på AVSEVÄRT mycket mer än de flesta tror, dessutom så är det till skillnad från antibiotika helt ofarligt. Jag upprepar HELT OFARLIGT. Om det finns någon som kan visa att det står någon VARNINGSTEXT på Anders Sultans Kollodala Silver så vänliga visa mig. Den hade NATURLIGTVIS inte fått säljas som vattenreningsprodukt om det hade varit farligt att överdosera. Vanlig enkel logik.

Motsträvig jala  vägrar ALL MEDICIN.

Jag är inte helt övertygad om ofarligheten...då silver i sig är giftigt i för hög dos...

Därför är det inte något jag någonsin använt.

Kanske ändrar mig nån gång---

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Jag är inte helt övertygad om ofarligheten...då silver i sig är giftigt i för hög dos...

Det har med koncentration och form att göra. Detta är joner i vatten, inte i någon fast form. Det är också utspätt i vatten. Du gör naturligtvis det du känner funkar och känner dig trygg med. Jag tycker det funkar bra på sår, vid halsinfektioner mm. Att det säljs som vattenreningsprodukt beror på att man för ett antal år sedan ändrade reglerna för att få sälja kosttillskott, dvs det blev en dyr process. Många kosttillskott försvann då. Man kom runt det genom att klassa om det och fick dessutom en annan myndighet att resonera med.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg