soderlund Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Hej, Som jag förstår så kan FÖR mycket protein tolkas som kolhydrater. I o m att LCHFkosten nu baseras på mat med högt proteininnehåll undrar jag : Var går gränsen? Skall jag ersätta en del av köttet/fisken/fågeln/osten med smör, kokosfett, olivolja? "Jag" är en man på 49år, tränar tre dagar i veckan och vill gå ner ca. 10 kilogram. är 178cm o väger 91kg. För övrigt kan jag berätta att jag har en tarmsjukdom, Ulcerös kolit. Sedan jag slutat med stärkelse o bröd o skit har jag varit symtomfri! Har haft obehag av denna sjukdom i 20 år.. Nå, Proteinet alltså. Hur bör jag äta? Någon..? Vänligen, M.Söderlund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Grattis till hälsoeffekten med magen Det är sant att en del av proteinöverskottet kan omvandlas till glukos av kroppen men eftersom du tränar tror jag inte du behöver bekymra dig om den biten Du lär behöva dina proteiner En rätt inaktiv individ kan troligen klara sig på så lite som 0.8 gram protein per kilo (önskad) kroppsvikt För dig är nog det dubbla fortfarande inget problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Eftersom du tränar skulle jag i ditt fall helt enkelt prova mig fram. Min egen erfarenhet är att upp till strax under 3 gram/kg kroppsvikt klarar jag av innan jag märker av någonting negativt. Ligger jag kring 2.2 g/kg kroppsvikt som är det rekommenderade "högstaintaget" för tränande som jag känner till så är det således lugna puckar och kanske även i underkant då jag har tyngre perioder. Ett tankeexempel, om du äter en hyfsat men inte överdrivet tilltagen måltid 3 ggr/dag så kan du räkna med 50 gram protein/måltid. Om detta utgör grunden för ditt proteinintag hamnar du då på i runda slängar 150 gram/dag. Med en vikt på kring 80 kg som du strävar mot så blir det knappt 2 gram/kg kroppsvikt. Den här s.k. neoglukogena effekten (när proteiner deamineras och omvandlas till kolhydrater) är främst av intresse för icketränande vad jag har noterat. Men testa och känn efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soderlund Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Hej igen, Det var raska besked! Tack. Jag siktar på runt 2g protein-/Kg. kroppsvikt och slutar noja.. Tack för svar! Micke. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titanium Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Hej Lider också av Ulcerös kolit men är nu också symtomfri Är 40 och jag tränar ca 6 ggr / vecka är 183 och väger ca 88kg. Vad man tål i protein är nog ganska idividuellet, personligen märker jag av om jag får i mig straxt under 2g/kg. Då lägger jag på mig vätska och mår som på kolisar. Jag har inte någon vikt i fett som måste bort men om du önskar det så skulle jag nog börja på 1,5g och sedan testa uppåt. Det kan nog finnas risk att det saktar din fettförlust annars. Sedan tror jag nog det spelar roll vad du tränar, kör du massiva mark/bänk/knäböj - pass så kan du nog behöva mer, lätt jogging 3 ggr i veckan kanske lite mindre. Dufvas råd är nog också rätt tycker jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soderlund Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Hej Lider också av Ulcerös kolit men är nu också symtomfri Är 40 och jag tränar ca 6 ggr / vecka är 183 och väger ca 88kg. Vad man tål i protein är nog ganska idividuellet, personligen märker jag av om jag får i mig straxt under 2g/kg. Då lägger jag på mig vätska och mår som på kolisar. Jag har inte någon vikt i fett som måste bort men om du önskar det så skulle jag nog börja på 1,5g och sedan testa uppåt. Det kan nog finnas risk att det saktar din fettförlust annars. Sedan tror jag nog det spelar roll vad du tränar, kör du massiva mark/bänk/knäböj - pass så kan du nog behöva mer, lätt jogging 3 ggr i veckan kanske lite mindre. Dufvas råd är nog också rätt tycker jag. Hej och grattis till besvärsfrihet! Min följdfråga till dig som ju då verkar vara en sund själ i en sund kropp.. Vad äter du..?? Själv käkar jag nog för mycket av allt, annars tränar jag typ tung cirkelträning.. inte en massa joggande men rätt högt flås, kort vila och varvar helkroppsövningar. Har börjat intressera mig för benträning typ squats av alla de slag. MEN det var inte så mycket träning jag ville snacka om, ville bara ge en snabb bild av min vardag, och undrar fortfarande litet om jag , när jag blir sugen skall äta rent fett eller broccoli eller.....osv. Det känns som att jag kan få i mig alldeles för mycket protein annars, dvs om magen själv får välja, hö hö. Du som tränar så mycket bör ju behöva käka ofta o litet eller mycket o sällan? och isåfall, vad drygar du ut med utöver proteinstinna produkter?? Hälsningar Micke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Hej, Som jag förstår så kan FÖR mycket protein tolkas som kolhydrater. I o m att LCHFkosten nu baseras på mat med högt proteininnehåll undrar jag : Var går gränsen? Skall jag ersätta en del av köttet/fisken/fågeln/osten med smör, kokosfett, olivolja? "Jag" är en man på 49år, tränar tre dagar i veckan och vill gå ner ca. 10 kilogram. är 178cm o väger 91kg. För övrigt kan jag berätta att jag har en tarmsjukdom, Ulcerös kolit. Sedan jag slutat med stärkelse o bröd o skit har jag varit symtomfri! Har haft obehag av denna sjukdom i 20 år.. Nå, Proteinet alltså. Hur bör jag äta? Någon..? Vänligen, M.Söderlund. Grejen med LCHF är att, medan du äter en del mat med relativt hög proteinandel, så är totala mängden protein du äter ungefär samma som man äter vanligtvis. Det du gör är att ta bort kolhydrater och öka på fett. Därav LCHF, inte LCHP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titanium Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Hej och grattis till besvärsfrihet! Min följdfråga till dig som ju då verkar vara en sund själ i en sund kropp.. Vad äter du..?? Själv käkar jag nog för mycket av allt, annars tränar jag typ tung cirkelträning.. inte en massa joggande men rätt högt flås, kort vila och varvar helkroppsövningar. Har börjat intressera mig för benträning typ squats av alla de slag. MEN det var inte så mycket träning jag ville snacka om, ville bara ge en snabb bild av min vardag, och undrar fortfarande litet om jag , när jag blir sugen skall äta rent fett eller broccoli eller.....osv. Det känns som att jag kan få i mig alldeles för mycket protein annars, dvs om magen själv får välja, hö hö. Du som tränar så mycket bör ju behöva käka ofta o litet eller mycket o sällan? och isåfall, vad drygar du ut med utöver proteinstinna produkter?? Hälsningar Micke. Jag äter alla sorters kött - fisk, fågel, kossa, gris. Till det har jag Brysselkål, sparris, broccoli, blomkål. Och alltid fett, ca 150-200g. Det kan vara bearnaise eller liknande fisksåser, eller bara en riktig klabb med smör. Ovan är en gång per dag. Ett par ggr per dag tar jag kaffe eller te med kokosfett eller äggmjölk eller båda. Enstaka gånger grädde. Käkar även ägg o stekfläsk när andan faller på och jag inte fått i mig nog med kalorier. Eller några kokta ägg och sill. Brukar landa på ca 10-20g kolisar/dag. Visst äter jag annat men så ser väl vardagen ut. Grädde och ost äter jag när jag måste få i mig mycket energi (jobbar tungt periodvis) När jag vill tappa lite fett så håller jag ner på mejerier, inte för att de i sig påverkar fettförluster men för att de är energitäta och man får väldigt lätt i sig massor med kalorier som liksom inte syns. Jag tror även att alla de här ersättninggrejorna för socker o stärkelse kan vara en kalorifälla (typ LCHF bröd,sötningsmedel,choklad m.m) Samma gäller för bär o frukt. Släpper man på med kolisar så blir kroppen anpassad mer till fettdrift men ska man vara så att säga i ketondrift måste man vara noga. Slarv bara en gång! Kluddar ur ketosen i en vecka direkt, med utebliven fettförlust. Tar man överskott med protein blir det samma effekt. Känner du dig sugen, så fundera på om du vill äta några kokta ägg. Är svaret ja så är du hungrig, dags att äta. Är svaret nej är det bara sug som sitter i huvudet. Då kan du ta kokosfett i te eller kaffe om du inte kan hålla sig. Eller träna lite, så brukar det släppa. Äter jag noga förekommer inte sug alls, äta blir som många säger nästan valfritt. Jag håller periodisk fasta någon eller ett par ggr i veckan. Men var noga med att inte få i dig för lite kalorier heller. Då blir jag yr, matt, trött, omotiverad. Till skillnad mot när man äter tillräckligt trots kaloriunderskott på dygnet, då är jag ett mirakel av energi. Får jag inte i mig protein så det räcker genom kost så tar jag pulver (Body Science Whey 100%, Naturell: Fri från aromämnen och sötningsmedel.) Nu blev jag visst långrandig, hoppas det var något som hjälpte 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soderlund Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Jag äter alla sorters kött - fisk, fågel, kossa, gris. Till det har jag Brysselkål, sparris, broccoli, blomkål. Och alltid fett, ca 150-200g. Det kan vara bearnaise eller liknande fisksåser, eller bara en riktig klabb med smör. Ovan är en gång per dag. Ett par ggr per dag tar jag kaffe eller te med kokosfett eller äggmjölk eller båda. Enstaka gånger grädde. Käkar även ägg o stekfläsk när andan faller på och jag inte fått i mig nog med kalorier. Eller några kokta ägg och sill. Brukar landa på ca 10-20g kolisar/dag. Visst äter jag annat men så ser väl vardagen ut. Grädde och ost äter jag när jag måste få i mig mycket energi (jobbar tungt periodvis) När jag vill tappa lite fett så håller jag ner på mejerier, inte för att de i sig påverkar fettförluster men för att de är energitäta och man får väldigt lätt i sig massor med kalorier som liksom inte syns. Jag tror även att alla de här ersättninggrejorna för socker o stärkelse kan vara en kalorifälla (typ LCHF bröd,sötningsmedel,choklad m.m) Samma gäller för bär o frukt. Släpper man på med kolisar så blir kroppen anpassad mer till fettdrift men ska man vara så att säga i ketondrift måste man vara noga. Slarv bara en gång! Kluddar ur ketosen i en vecka direkt, med utebliven fettförlust. Tar man överskott med protein blir det samma effekt. Känner du dig sugen, så fundera på om du vill äta några kokta ägg. Är svaret ja så är du hungrig, dags att äta. Är svaret nej är det bara sug som sitter i huvudet. Då kan du ta kokosfett i te eller kaffe om du inte kan hålla sig. Eller träna lite, så brukar det släppa. Äter jag noga förekommer inte sug alls, äta blir som många säger nästan valfritt. Jag håller periodisk fasta någon eller ett par ggr i veckan. Men var noga med att inte få i dig för lite kalorier heller. Då blir jag yr, matt, trött, omotiverad. Till skillnad mot när man äter tillräckligt trots kaloriunderskott på dygnet, då är jag ett mirakel av energi. Får jag inte i mig protein så det räcker genom kost så tar jag pulver (Body Science Whey 100%, Naturell: Fri från aromämnen och sötningsmedel.) Nu blev jag visst långrandig, hoppas det var något som hjälpte WOW! Nej detta var inte på något vis långrandigt, utan verkligen ett superbra svar! Tusen tack för att du tog dig tid. Utifrån ovanstående kan jag säkert hitta hem i mig själv so to speak.. Ha det bra och Tack. Micke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts