yogagumman Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Toleransen för alkohol blir sämre och sämre med lchf. Jag äter inte strikt lchf ca 20-30 g kh. Jag upplever att jag knappt kan dricka något alls nu längre utan att bli helt utslagen. Ett glas vin går bra men två glas ger mig hemsk migrän dagen efter och jag mår verkligen dåligt. Kan tilläggas att jag dricker massor med vatten. Lite tråkigt kan jag tycka men det blir ju billigt. Någon annan som upplever liknande fenomen? Hur kan man bli så känslig för alkohol? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 En faktor att det kan bli lite tyngre att dricka är väl att man tappar en del salt med mineraler på lågkolhydratkost. För mig funkar det att dricka en hemmagjord "resorb" som jag tar före, under och efter drickandet. Tycker att det hjälper riktigt bra! Jag blandar inte allt som Martina gör, utan tar ett stort glas med vatten blandat med 0.5-1 tsk supersalt. Sedan sväljer jag 1 tablett magnesium och 1 tablett kalium. Dricker 2-3 såna glas under kvällen. Underlättar så klart om man är på hemmaplan, annars blir det ju socialt lite knepigare https://martinajohansson.se/gor-din-egen-resorb-som-funkar/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yogagumman Posted February 7, 2018 Author Share Posted February 7, 2018 Tack för tips. Jag dricker vatten med 1 tsk salt och pressad citron varje dag. Ska testa resorbdrinken. ?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Jag har också fått allt svårare att tåla alkohol. Har tolkat det som ett ålderstecken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Detta ämne + annat om LCHF & Alkohol var nyligen uppe i en annan tråd.. Som det syns, är det lite olika erfarenheter. För min del är toleransen oändrad och baksmälla/illamående dagen därpå har blivit mycket mycket bättre Totalt frånvarande faktiskt Jag tror, att det är detta, att jag äter mycket strikt lchf (dvs jag är i ketose) och enbart dricker ren sprit (0 kh) som styr detta. Min känsla för att styra graden av alkoholpåverkan har även blivit mycket bättre: jag vet exakt när jag har fått så det räcker - och när det OK at slänga lite mer ved på brasan.... så: win/win för min del https://forum.kostdoktorn.se/topic/10732-alkohol-sänker-mitt-blodsocker-rejält-men-är-det-bra/https://forum.kostdoktorn.se/topic/10732-alkohol-sänker-mitt-blodsocker-rejält-men-är-det-bra/ Här är en bra artikel om ämnet: https://www.dietdoctor.com/se/sju-saker-du-bor-veta-om-alkohol-och-lchf 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Och jag har läst många som berättat att de blir väldigt billiga i drift på lchf. Själv dricker jag ett glas vin, max två på en kväll. Och det är lchf, är jag övertygad om. Jag drack inte vin ofta och mycket förr heller. Och jag lägger till: jag tillhör också dem som blir sömniga av alcohol. Jag blir inte roligare. Jag mår inte battre. Jag dricker för att jag tycker det är gott med vin, konjak och en del whisky. Men jag får försöka njuta desto mer av det glaset jag dricker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Mm.. LCHF och alkohol! Iallafall så har jag uttalat mig i tråden som nämnts.. likaså Bio.. så nu är jag lite tvehågsen.. och letat lite gamla länkar. Dvs det finns en stor chans för att Bio har rätt.. och jag har fel.. dvs att ketos+alkohol ökar ketos och inte som jag trodde att det stänger av ketos? Iallafall.. jag är främst intresserad av den biokemiska processen.. och alkohol betrakas så vitt jag förstår som en fettsyra, går in i betaxoxidation.. och omvandlas hur som helst till acetat.. det vi andra skulle benämna som vinäger! Såå.. jag har Googlat igen.. och funnit mina gamla studier.. oså på det så tarvar det att jag tar mig tid samt läser dessa/utvärderar vad de egentligen skriver.. men jag har numera en aversion för att läsa sådana.. så det kan ta tid. Dvs jag blir allt äldre/tröttare/vill inte läsa en massa studier som är inskannade och bara kan läsas som PDF. På det.. utan annan förklaring.. Alkoholic ketosis är ett väl känt begrepp. Så frågan då är vad som händer på ketogen diet och i kombo.. på icke alkoholister? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Jag blir jättefull på väldigt lite... så dricker väldigt väldigt lite och sällan... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 Jag tillhör dem som blir trött av alkohol och har aldrig tålt speciellt mycket..men!..tidigare fick jag ont i huvudet dagen efter ett glas vin. Jag började då att dricka ekologiska viner och huvudvärken uteblev. Vad som var vad där vet jag inte, eftersom jag generellt har mindre huvudvärk numera. Jag dricker ändå väldigt sällan eftersom jag upplever att jag inte riktigt mår bra av alkohol. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yogagumman Posted February 8, 2018 Author Share Posted February 8, 2018 Ekologiska viner har jag provat, dricker endast viner med under 3 gram kolhydrater men inget hjälper tyvärr. Jag kan dricka ETT glas vin om jag dricker 2-3 glas vatten efteråt. Men om jag dricker 2 glas vin så är det kört. Jag ska prova med att tillverka egen resorbdryck som någon tipsade om tidigare i gruppen. Kanske kan det hjälpa? Jag tycker det är tråkigt att inte kunna ta lite gott vin till maten på fredag och lördag kvällen. Jag dricker aldrig öl, starksprit eller drinkar utan gillar goda viner från Italien men det verkar som jag får ha några vita månader tills jag ökar mängden kolhydrater igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 Jag dricker också för att det är gott och inte för att bli full. Dricker mest vin och konjak. Eftersom jag i övrigt inte äter spannmål så tycker jag att dricka spannmål i form av whisky inte är vidare klokt så jag låter bli. Kanske pga att jag vill känna den goda smaken i varje klunk har jag lagt märke till att det fösta glaset vin är gott men det andra får jag pressa i mig smakmässigt, det smakar inte gott längre helt enkelt. Speciellt gäller det smakfulla röda viner. De vita är det lättare med. Då kan även andra glaset slinka in tillsammans med mat men sedan tar det definitivt stopp. Jag kan pressa i mig en halv deciliter konjak ungefär men sedan tar det också stopp. Man blir billig i drift helt klart! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 En annan intressant aspekt av vin är dess bakterieflora tycker jag. Jag undrar om det kan vara så att vin anses vara en hälsosammare alternativ inte bara pga dess relativt låga alkoholhalt och sockerhalt men även eftersom vin borde innehålla bakterier som bidrar till vår tarmflora. Det har skrivits i tidningarna att eftersom svenskarnas smaklökar har under de senare åren svängt mot de sötare vinsorterna har jag läst att man började tillsätta mer socker i viner som säljs på den svenska marknaden. Vilket får mig att undra om de färdiga vinerna verkligen innehåller några bakterier alls efter att man har tillsatt jäststop eller vad man nu gör när man anser vinet vara färdigt. Annars skulle det extratillsatta sockret dra jäsningsprocessen igång igen tänker jag och mer alkohol skulle bildas... Med tanke på dessa avdödade viner tycker jag att naturviner är en intressant utveckling. Jag kan tyvärr inte mycket om naturviner och det verkar inte finnas några tydliga regler för hur de framställs men jag tycker att det är en intressant utveckling iallafall. Jag föreställer mig att de bör innehålla bara det som ett vin ska innehålla dvs druvor, jästkultur och vatten och då borde de bidra till vår tarmflora. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 19 timmar sedan, Zepp sade: ....... Dvs det finns en stor chans för att Bio har rätt.. och jag har fel.. dvs att ketos+alkohol ökar ketos och inte som jag trodde att det stänger av ketos? Mitt egna n = 1 experiment ger stöd år dig Zepp. Efter mina dansnätter lördag natt (typiskt från 23 - 04 - har då konsumerat 30 -35 cl gin/vodka/whiskey med lite aqua kommunalis eller kaffe)....så ett par timmar på örat....sen upp - frisk som en havsörn....då mäter jag varje gång bs & keton. Båda två värden är låga. Bs runt 5 och keton runt 0,5 snåret - mot normalt ca 7 och nånstans mellan 1,5 och 3,5. Bs är lågt hela dagen....jag har än inte kollat keton mot kvällskanten (skall göra det kommande söndag. Jag mäter även min alk 0/00 - vid kl 7-8 är den 0. Joda, man är väl lite nördat.......självfallet har jag ett alkometer Vet inte om det påverkar - men jag dansar mer eller mindre hela tiden - och då är det "fut i fejemøget" (dansk for full rulle) 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 11 hours ago, Katerina said: En annan intressant aspekt av vin är dess bakterieflora tycker jag. Jag undrar om det kan vara så att vin anses vara en hälsosammare alternativ inte bara pga dess relativt låga alkoholhalt och sockerhalt men även eftersom vin borde innehålla bakterier som bidrar till vår tarmflora. Det har skrivits i tidningarna att eftersom svenskarnas smaklökar har under de senare åren svängt mot de sötare vinsorterna har jag läst att man började tillsätta mer socker i viner som säljs på den svenska marknaden. Vilket får mig att undra om de färdiga vinerna verkligen innehåller några bakterier alls efter att man har tillsatt jäststop eller vad man nu gör när man anser vinet vara färdigt. Annars skulle det extratillsatta sockret dra jäsningsprocessen igång igen tänker jag och mer alkohol skulle bildas... Med tanke på dessa avdödade viner tycker jag att naturviner är en intressant utveckling. Jag kan tyvärr inte mycket om naturviner och det verkar inte finnas några tydliga regler för hur de framställs men jag tycker att det är en intressant utveckling iallafall. Jag föreställer mig att de bör innehålla bara det som ett vin ska innehålla dvs druvor, jästkultur och vatten och då borde de bidra till vår tarmflora. Jäst är inte en bakterie (prokaryot) utan en eukaryot mikroorganism. Så tror inte något jäststopp påverkar bakterierna. Dock är det nog i större utsträckning antioxidanter/polyfenoler I vin som gynnar goda bakterier som gör att vin har en positiv påverkan på bakteriefloran och ännu viktigare dess metaboliter (ett finare ord för bakteriernas bajs). Men även alkoholen spelar in för alkoholfritt vin ger inte alla ”fördelar” som vin med alkohol. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 Det verkar faktiskt finnas bra bakterier i vin, bla. L Plantarum och L Fermentum, jag hade ingen aning om det. https://www.livescience.com/47997-wine-bacteria-probiotics.html Men det måste nog bli naturvin om man ska få i sig dem: Even though the moderate consumption of wine, which she defined as two glasses per day, may confer certain health benefits, wine does not currently provide a sufficient amount of probiotics to be beneficial, because many of the bacteria are eliminated during a process called sulfating, which stabilizes wine, she said. (Sulfating is the process of adding sulfites, which are preservatives commonly used in winemaking.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 Tack RobertAnd, jag glömde de obligatoriska konserveringsmedlen som finns i stort sett alla konventionellt framställda hel- och halvfabrikat inklusive vin. De gör så klart att bakterierna i vin dör. Jag tror att det är en av orsakerna som gör LCHF till en hälsosammare kosthållning - man försöker undvika industriellt framställd mat och därmed minimerar konserveringsmedel. Konserveringsmedels funktion är ju att döda bakterier så jag föreställer mig att det är precis vad dessa medel fortsätter att göra när de hamnar i våra tarmar. Kanske har jag nu förvirrat mig lite utanför ämnet för denna tråd men och det ber jag om ursäkt för. Dock tror jag att om man vill ge sin hälsa en knuff i rätt riktning ska man inte bara öka fettet i maten samt minska kolhydraterna utan även se till att minska intaget av konserveringsmedel. Om man plockar sina kolhydrater i trädgården kommer dessa in med de bakterierna som är naturliga för plantan och som hjälper till att processa plantan när den väl hamnar i magen. Jag måste säga att jag är så nöjd över svartvinbärsbuskarna jag har i trädgården. Svartvinbär är mina riktiga godis - gott, C-vitaminrikt och inga konserveringsmedel. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 On 08-02-2018 at 09:51, Katerina sade: Jag dricker också för att det är gott och inte för att bli full. Dricker mest vin och konjak. Eftersom jag i övrigt inte äter spannmål så tycker jag att dricka spannmål i form av whisky inte är vidare klokt så jag låter bli. Kanske pga att jag vill känna den goda smaken i varje klunk har jag lagt märke till att det fösta glaset vin är gott men det andra får jag pressa i mig smakmässigt, det smakar inte gott längre helt enkelt. Speciellt gäller det smakfulla röda viner. De vita är det lättare med. Då kan även andra glaset slinka in tillsammans med mat men sedan tar det definitivt stopp. Jag kan pressa i mig en halv deciliter konjak ungefär men sedan tar det också stopp. Man blir billig i drift helt klart! Alkohol är ju tillverkat med spannmål och andra kolhydratrika källor (potatis exempelvis), men jäsningsprocessen gör att kh blir nedbrutit och omvandlat til alkohol - som har en helt annan metabolism . I ren starksprit finns därför 0 kh. Medan det kan vara väldigt mycket kh i öl och vin - för att inte tala om sötade dessertviner. Om du använder exempelvis läsk för att tunna din dryck tillsätter du klart mycket kh. Mina favoriter inom dryck är Dry Martini (0 kv) och whiskey m. lite vatten (0 kh) Iö håller jag helt med dig i detta, at LCHF konceptet för mig innebär att (helst) enbart att äta mat av naturliga råvaror där djuren har levt på ursprungligt sätt och (helst) är klassade ekologiska. Om drycker och deras kh innehåll säger den käre Kostdoktorn: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/alkohol#top5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 30 minuter sedan, Carl August Arge sade: väldigt mycket kh i öl Det är därför det alltid kallades för ölmage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 1 timme sedan, jala sade: Det är därför det alltid kallades för ölmage. Öl = flytande bröd Men klart: du får både öl & vin med lågt kh innehåll. Dock inte 0 som ren sprit har. Kände en svensk storkonsument av öl - med bla stor mage till följd. Hann omtalade alltid magen som "min Pripps-muskel" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 1 timme sedan, Carl August Arge sade: Alkohol är ju tillverkat med spannmål och andra kolhydratrika källor (potatis exempelvis), men jäsningsprocessen gör att kh blir nedbrutit och omvandlat til alkohol - som har en helt annan metabolism . I ren starksprit finns därför 0 kh. Medan det kan vara väldigt mycket kh i öl och vin - för att inte tala om sötade dessertviner. Om du använder exempelvis läsk för att tunna din dryck tillsätter du klart mycket kh. Mina favoriter inom dryck är Dry Martini (0 kv) och whiskey m. lite vatten (0 kh) Iö håller jag helt med dig i detta, at LCHF konceptet för mig innebär att (helst) enbart att äta mat av naturliga råvaror där djuren har levt på ursprungligt sätt och (helst) är klassade ekologiska. Om drycker och deras kh innehåll säger den käre Kostdoktorn: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/alkohol#top5 Det är självklart att mängden kolhydrater i drycken ska vara lågt så att till exempel öl kommer inte ens på frågan. Jag tycker att det är viktigt att veta vad en spritdryck är tillverkad av och hur man odlade dessa plantor. Det är inte all sprit som är tillverkat av spannmål eller potatis. Vin och konjak tillverkas av vindruvor och det är dessa spritsorter som jag tycker är bättre, helst ekologiska. Det finns numera rätt många Krav-märkta viner med sockerhalt under 3%. Nu ska jag testa naturviner och se vad jag tycker om dem. För då kan man kombinera nyttan med nöjet och använda vin som probiotika. Det står ett par sådana rackare hemma och väntar på fredagsmyset. När man har slagit in på LCHF banan har man förvandlats till en mat-detektiv. Det finns så många sätt att fuska med mat att man bör egentligen göra besök hos varje producent av mat eller dryck man tänker stoppa i sig och utsätta dem för en ordentlig undersökning. Till exempel med naturviner - är det sant att druvan odlats utan bekämpningsmedel? Är det sant att man inte tillsätter konserveringsmedel? Är det sant att det finns levande bakteriekultur i flaskan? Alternativt skulle man behöva ha en manick som kunde mäta kvalité på mat - näringsinnehåll - check, tillsatser - check. Då kan man prata om att konsumenter har makten att välja matvaran som förtjänar att ätas/drickas och förhoppningsvis gynna de producenter som fuskar minst. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 On 08-02-2018 at 10:35, Katerina sade: En annan intressant aspekt av vin är dess bakterieflora tycker jag. Jag undrar om det kan vara så att vin anses vara en hälsosammare alternativ inte bara pga dess relativt låga alkoholhalt och sockerhalt men även eftersom vin borde innehålla bakterier som bidrar till vår tarmflora. Det har skrivits i tidningarna att eftersom svenskarnas smaklökar har under de senare åren svängt mot de sötare vinsorterna har jag läst att man började tillsätta mer socker i viner som säljs på den svenska marknaden. Vilket får mig att undra om de färdiga vinerna verkligen innehåller några bakterier alls efter att man har tillsatt jäststop eller vad man nu gör när man anser vinet vara färdigt. Annars skulle det extratillsatta sockret dra jäsningsprocessen igång igen tänker jag och mer alkohol skulle bildas... Med tanke på dessa avdödade viner tycker jag att naturviner är en intressant utveckling. Jag kan tyvärr inte mycket om naturviner och det verkar inte finnas några tydliga regler för hur de framställs men jag tycker att det är en intressant utveckling iallafall. Jag föreställer mig att de bör innehålla bara det som ett vin ska innehålla dvs druvor, jästkultur och vatten och då borde de bidra till vår tarmflora. Jag vet inte så mycket om vintillverkan.....bryggade dock en hel del hemmabryggt vin i min gröne ungdom. Jag tillsatte inget "jäststop". När alk%´en kom upp i ungf 12 - 13 % så avstannar bryggningen av sig själv därför att jästsvampen dör av alkoholen. Den dör av sin egen skit. Om du då har mera socker kvar i bryggsatsen - så blir den kvar i färdiga vinet. Huruvida andra mikrober kan överleva i en vätska med 12-13 % alkohol verkar mig att vara mycket tveksamt. Om där är några mikrober kvar - så skall de även överleva din mages syrebad. Utan att veta har jag dock svårt att tro det.... tuffa lilla smådjur i så fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 Det finns en del studier på vin och bakterier som visar att det finns en del bakterier. De växer inte direkt i 12% alkohol men för att använda alkohol som desinfektion behövs 70% för god effekt. När det gäller kolisar så tänk på att normalt anges öl som g/100g men vin som g/L. Det betyder att om det står 7g på öl är det 7% medan 7g i vin är 0.7%. En dramatiskt skillnad. Så länge man inte går på söta dessertviner brukar det mesta gå bra som LCHF. En mannik som analyserar innehåll finns faktis. Inte för konsumenter än men tekniken börjar bli ganska billig. För sådär 10år sedan hjälpte jag Systembolaget med en NIR (near infra red) “mannik” som fungerade så väl att de kunde upptäcka att vissa leverantörer skickade bättre partier till vinprovningen än de som levererades till butik sedan. Även melamin skandalen i Kinesisk mjölk upptäcktes med samma mannik. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 5 timmar sedan, Carl August Arge sade: Om där är några mikrober kvar - så skall de även överleva din mages syrebad. Utan att veta har jag dock svårt att tro det.... tuffa lilla smådjur i så fall Forskarna har testat, och det verkar som de kan överleva: http://www.yalescientific.org/2014/11/salud-to-the-microbe-the-probiotic-potential-of-wine/ In their experiment, the researchers studied 11 types of bacteria, including Oenococcus, Pediococcus, and Lactobacillus, isolated from red wine. The goal of the experiment was to see if these bacteria could survive in the gastrointestinal system and if so, what sort of health benefits they may provide. Potential probiotics must be able to survive the hostile clime of the digestive tract in order to make an impact. To verify this, scientists in the study introduced the bacteria to a simulated gastrointestinal system to see how well they fared. The bacteria were subjected to a lysozyme treatment (to simulate the saliva in the mouth), a series of low pH treatments (emulating gastric juices in the stomach), and a bile treatment (the environment of the upper intestine). All of the bacteria strains surveyed in the study survived in the different environments—but scientists had yet to verify that they remained in the gut. To do so, the bacteria were introduced to human intestine cells, and were shown to adhere well to the surface. The researchers also added E. coli to the experimental setup and noted that the bacteria found in wine displaced the pathogen’s adhesion to the gut. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 On 08-02-2018 at 15:30, Carl August Arge sade: Mitt egna n = 1 experiment ger stöd år dig Zepp. Efter mina dansnätter lördag natt (typiskt från 23 - 04 - har då konsumerat 30 -35 cl gin/vodka/whiskey med lite aqua kommunalis eller kaffe)....så ett par timmar på örat....sen upp - frisk som en havsörn....då mäter jag varje gång bs & keton. Båda två värden är låga. Bs runt 5 och keton runt 0,5 snåret - mot normalt ca 7 och nånstans mellan 1,5 och 3,5. Bs är lågt hela dagen....jag har än inte kollat keton mot kvällskanten (skall göra det kommande söndag. Jag mäter även min alk 0/00 - vid kl 7-8 är den 0. Joda, man är väl lite nördat.......självfallet har jag ett alkometer Vet inte om det påverkar - men jag dansar mer eller mindre hela tiden - och då är det "fut i fejemøget" (dansk for full rulle) Ingen uppföljning i dag. Jag ligger däckad med influenza........ fy för ett sattyg denna influenza 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yogagumman Posted February 11, 2018 Author Share Posted February 11, 2018 On 7 februari 2018 at 15:37, Paleo72 sade: En faktor att det kan bli lite tyngre att dricka är väl att man tappar en del salt med mineraler på lågkolhydratkost. För mig funkar det att dricka en hemmagjord "resorb" som jag tar före, under och efter drickandet. Tycker att det hjälper riktigt bra! Jag blandar inte allt som Martina gör, utan tar ett stort glas med vatten blandat med 0.5-1 tsk supersalt. Sedan sväljer jag 1 tablett magnesium och 1 tablett kalium. Dricker 2-3 såna glas under kvällen. Underlättar så klart om man är på hemmaplan, annars blir det ju socialt lite knepigare https://martinajohansson.se/gor-din-egen-resorb-som-funkar/ Vad menas med supersalt? Havsalt? Tar du 1 tablett magnesium och 1 tablett kalium innan du går och lägger dig eller före drickandet? : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 12, 2018 Share Posted February 12, 2018 9 timmar sedan, yogagumman sade: Vad menas med supersalt? Jag förmodar att det är Anna Halléns "supersalt" som menas . https://www.annahallen.se/annas-supersalt/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 12, 2018 Share Posted February 12, 2018 Lästips okm alkohol och tolerans: https://www.dietdoctor.com/se/sju-saker-du-bor-veta-om-alkohol-och-lchf 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted February 12, 2018 Share Posted February 12, 2018 14 timmar sedan, yogagumman sade: Vad menas med supersalt? Havsalt? Tar du 1 tablett magnesium och 1 tablett kalium innan du går och lägger dig eller före drickandet? : ) Det är Annas supersalt jag menar: https://www.annahallen.se/annas-supersalt/ Det ska innehålla lite mer av viktiga mineraler än "vanligt" salt. Jag tar en tablett av varje tillsammans med ett glas vatten med salt innan jag börjar dricka. Sedan tar jag bara ett glas vatten med salt mitt i drickandet. Sedan tar jag en tablett av varje tillsammans med saltvatten igen innan jag lägger mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yogagumman Posted February 18, 2018 Author Share Posted February 18, 2018 Nu har jag inhandlat alla tillbehör för att göra supersalt. Kaliumtabletter ( Holistic) och Supermagnesium (Great Earth) finns också på plats. Till helgen ska jag fira min födelsedag och ska se om jag klarar lite bubbel och något glas vin utan att däcka dagen efter. : ) Tack för alla goda tips! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 9 timmar sedan, yogagumman sade: Nu har jag inhandlat alla tillbehör för att göra supersalt. Kaliumtabletter ( Holistic) och Supermagnesium (Great Earth) finns också på plats. Till helgen ska jag fira min födelsedag och ska se om jag klarar lite bubbel och något glas vin utan att däcka dagen efter. : ) Tack för alla goda tips! Det låter festligt! Glöm inte att äta lite mat också... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 En meget lidet känd bok om alkohol och (faktisk!) LCHF är boken: "The drinking mans diet" från 1964! Den är helst den första boken som beskriver LCHF kost efter William Bantings "On Corpolence" från 1860´erne. Och den säger kort & gott: "Vill du dricka alkohol på ett säkert sätt - så skippa kolhydrater och ät mycket mera fett!" Tråkigt nog så glömdes budskapet bort. Den kostar 3$ på Amazon och är absolut läsvärd. Jag tror att alla vana LCHF´are lätt kan "översätta" boken till en mer modern förståelse av LCHF. Boken är mycket drink-vänlig och ganska rolig at läsa Bokens budskap om säker användning av alkohol passar fint inn på mig. Om jag äter strikt LCHF och dricker ren sprit så har jag inga problem als att styra intaget perfekt + att jag dagen efter har 0 efterverkning eller s.k. "bakfylla" Én gång har det hänt att jag på en bjudning accepterade en kh-stiv coctail ( en djävulsk lömsk och välsmakande Margarita med kaktussirap ) och kh-stiv vin till maten som dessutom var kh-rik ...och jag åt & åt.......dumma mig .....tja...resultatet var inte bra....som att få brev med posten: oönskat berusning .... Én gång - aldrig mera...jag lovar https://www.amazon.com/Drinking-Mans-Diet-Gardner-Jameson-ebook/dp/B005SZ14JI/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1519032729&sr=8-3&keywords=the+drinking+mans+diet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 8 timmar sedan, Carl August Arge sade: En meget lidet känd bok om alkohol och (faktisk!) LCHF är boken: "The drinking mans diet" från 1964! Den är helst den första boken som beskriver LCHF kost efter William Bantings "On Corpolence" från 1860´erne. Och den säger kort & gott: "Vill du dricka alkohol på ett säkert sätt - så skippa kolhydrater och ät mycket mera fett!" Tråkigt nog så glömdes budskapet bort. Den kostar 3$ på Amazon och är absolut läsvärd. Jag tror att alla vana LCHF´are lätt kan "översätta" boken till en mer modern förståelse av LCHF. Boken är mycket drink-vänlig och ganska rolig at läsa Bokens budskap om säker användning av alkohol passar fint inn på mig. Om jag äter strikt LCHF och dricker ren sprit så har jag inga problem als att styra intaget perfekt + att jag dagen efter har 0 efterverkning eller s.k. "bakfylla" Én gång har det hänt att jag på en bjudning accepterade en kh-stiv coctail ( en djävulsk lömsk och välsmakande Margarita med kaktussirap ) och kh-stiv vin till maten som dessutom var kh-rik ...och jag åt & åt.......dumma mig .....tja...resultatet var inte bra....som att få brev med posten: oönskat berusning .... Én gång - aldrig mera...jag lovar https://www.amazon.com/Drinking-Mans-Diet-Gardner-Jameson-ebook/dp/B005SZ14JI/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1519032729&sr=8-3&keywords=the+drinking+mans+diet Jaaa.. en av mina gamla referenser.. om jag mins rätt.. han tog sig en rackebajsare varje kväll för att "bryta av ketos" varva ner och sova djupt hela natten? Men jag är ändå tvehågsen om själva effekten på ketos ioförsej? Då tror jag det ställer till mer med kolisar? Och nu skall jag gå Berzerk LCHF.. högt blodsocker är väl toxiskt.. en väldans hög prio att få ner det, och då kan eventuellt en massa hormoner och ensymer få jobba rätt mycket när man i själva verket vill sova? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 20 minuter sedan, Zepp sade: Jaaa.. en av mina gamla referenser.. om jag mins rätt.. han tog sig en rackebajsare varje kväll för att "bryta av ketos" varva ner och sova djupt hela natten? Men jag är ändå tvehågsen om själva effekten på ketos ioförsej? Då tror jag det ställer till mer med kolisar? Och nu skall jag gå Berzerk LCHF.. högt blodsocker är väl toxiskt.. en väldans hög prio att få ner det, och då kan eventuellt en massa hormoner och ensymer få jobba rätt mycket när man i själva verket vill sova? Jag sover utmärkt i ketos - och än bättre med en god drink i systemet....djupt & fint - men jag vaknar så förbaskat tidigt..... jag minner mig själv om en ung & kvikk duracell-kanin... djup sömn till total vaken på helspänn på en splitsekund..... jag kan dansa fandango många timmar ....full rulle....till 04 - och vara uppe och på väg ut att fiska 08. Då är bs på 5,5, ketos på 0,5 och promillen 0. Du har rätt i att alkohol drar ner på ketosen. Jag vet inte riktigt.....jag väljer för frids skuld att vara nöjd med det hela 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 5 minuter sedan, Carl August Arge sade: Jag sover utmärkt i ketos - och än bättre med en god drink i systemet....djupt & fint - men jag vaknar så förbaskat tidigt..... jag minner mig själv om en ung & kvikk duracell-kanin... djup sömn till total vaken på helspänn på en splitsekund..... jag kan dansa fandango många timmar ....full rulle....till 04 - och vara uppe och på väg ut att fiska 08. Jag vet inte riktigt.....jag väljer för frids skuld att vara nöjd Prexis.. i din ålder får man vara nöjd med att må bra och sova och vara utvilad när man vaknar! Iallafall så är jag fortfarande tvehågsen om vad som gör vad rent biokemiskt? Så trots att jag fortfarande har tre år kvar till min pensionering.. så blir jag trött på kvällen, kan knappt släpa mig till sängen.. men oftast så vaknar jag efter några timmar och har svårt att somna om! Men oavsett det så brukar jag hur som helst vara hyfsat utvilad när klockan ändå ringer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 29 minuter sedan, Zepp sade: Prexis.. i din ålder får man vara nöjd med att må bra och sova och vara utvilad när man vaknar! Iallafall så är jag fortfarande tvehågsen om vad som gör vad rent biokemiskt? Så trots att jag fortfarande har tre år kvar till min pensionering.. så blir jag trött på kvällen, kan knappt släpa mig till sängen.. men oftast så vaknar jag efter några timmar och har svårt att somna om! Men oavsett det så brukar jag hur som helst vara hyfsat utvilad när klockan ändå ringer? "Livet är ett pussel - som ALDRIG ligger som det skall!" Kári P, färöisk troubadur Man ligger där mitt i natten som en annan uggla och stirrar med vidöppna ögon ut i mörkret och tror man skal se ett eller annat ljus ....men ak. Det är bara att kliva upp och hoppa in i ekorrhjulet Jag har 2½ månad tills pension - men tänker inte göra annat i sambandet än att öppna en ny bankkonto 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 4 minuter sedan, Carl August Arge sade: "Livet är ett pussel - som ALDRIG ligger som det skall!" Kári P, färöisk troubadur Jag har 2½ månad tills pension - men tänker inte göra annat i sambandet än att öppna en ny bankkonto Det låter som en bra taktik! Och den där trubaduren har antagligen fattat något vesäntligt? Dvs varje ålder har sina fördelar/nackdelar.. iallafall så blir det alldrig som när man var ung! Så man får ta fördelarna och göra det bästa av livet som man bara kan? Menna, du är fiskare.. har du egen båt?, då tror jag lixom inte att du kommer att sluta fiska annat om det är dåligt väder.. iallafall inte fören kroppen säger ifrån? Eller har du andra planer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 19 minuter sedan, Zepp sade: Det låter som en bra taktik! Och den där trubaduren har antagligen fattat något vesäntligt? Dvs varje ålder har sina fördelar/nackdelar.. iallafall så blir det alldrig som när man var ung! Så man får ta fördelarna och göra det bästa av livet som man bara kan? Menna, du är fiskare.. har du egen båt?, då tror jag lixom inte att du kommer att sluta fiska annat om det är dåligt väder.. iallafall inte fören kroppen säger ifrån? Eller har du andra planer? Ja, har egen båt. Det är bara väder & ström & förekomst av fisk & egen lust & förlighet som sätter mina gränser. Ta med lite is, lite olja.... sen är det bara att koppla i och sätta kurs Det är mig på bilden. På sommaren kan jag vara ute 4-6 dagar. På vintern är det oftast 1-2 dagar. Helt själv och 1000 sjöfåglar - fint sällskap . Jag säljer det mesta av fisken på offentlig auktion, men tar så mycket jag kan och säljer direkt till lokale konsumenter. Mest torsk, sej och kolja. Jag är mycket nöjd med att kunna sälja den fina fina fisken vi har till lokala folk. Och har många mycket nöjda kunder. Färöisk torsk sägs vara världens bästa. Det går inte att spåra någon förorening i vår torsk. Så jag är tacksam 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Gratulerar till ditt fina liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 9 timmar sedan, jala sade: Gratulerar till ditt fina liv. Tackar - ja, jag ser det absolut inte som någon självklarhet. Gäller om att ta vara på alt det goda med ödmjukhet och glädje 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts