Jump to content

LCHFare sover bättre?

Zepp

Recommended Posts

Efter LCHF har jag klart upplevd att mitt sömnbehov blivit mycket mindre. Om jag somnar vid 23 på kvällen - så är jag lysvaken vid kl 5 på morgonen....det är bara att kliva upp .... inte en chance att somna om.

Jag har dock hittad ett sätt at lura systemet: om jag blir liggande i sängen och läser typ världens tråkigaste bok....så kan det vara att jag somnar åter :)

Återstoden av dagen är jag snarlik en duracellkanin :)

• Like 2
  • Haha 1

11 timmar sedan, Carl August Arge sade:

Efter LCHF har jag klart upplevd att mitt sömnbehov blivit mycket mindre.

Sömnen förändras också med åldern. För många år sedan klagade mina föräldrar på att de vaknade så tidigt, speciellt min pappa. Då hittade jag en notis i en veckotidning om detta och de rekommenderade att man blev "vän med sin sömn". Numera har pappa slutat klaga på sömnen men jag, däremot... :huh:

• Haha 3

Jag tror att det till mesta dels är hormonerna som styr sömnen.

Att äta nyttig mat med LCHF är ju kalas för hormonbalansen vilket nog kan ge bättre sömnkvalité de timmar man får sova.

Men sen har vi hormoner som ställer till det även fast man äter bra, tränar, andas rätt, stressar mindre och allt det där man ska.....

T.ex. alla hormoner som är inblandade klimakteriet då det tycks bli ett stort kaos i hormonbalansen för många och sömnen kan bli helt sabbad.

Jag har aldrig tidigare haft sömnsvårigheter men under åren hört min mor beklaga sig ibland. Nu vet jag hur det är.

Jag förstår nu också varför äldre par ofta separerar sovrum(trodde förr mest att det berodde på att de slutat med sexuellt umgänge).

• Like 2

24 minuter sedan, DRAKULLA sade:

trodde förr mest att det berodde på att de slutat med sexuellt umgänge

Jag har hört att det berodde på att gubben snarkade så frun inte kunde sova.:lol:

3 timmar sedan, DRAKULLA sade:

T.ex. alla hormoner som är inblandade klimakteriet då det tycks bli ett stort kaos i hormonbalansen för många och sömnen kan bli helt sabbad.

Undrar hur många stereotypa ragator som kommit av detta..? Lilla Fridolfs fru Selma, t ex. Humörsvängningar pga östrogendominans och så taskig sömn på det... :(

• Like 3
  • Thanks 1

5 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Jag tror att det till mesta dels är hormonerna som styr sömnen.

Att äta nyttig mat med LCHF är ju kalas för hormonbalansen vilket nog kan ge bättre sömnkvalité de timmar man får sova.

Men sen har vi hormoner som ställer till det även fast man äter bra, tränar, andas rätt, stressar mindre och allt det där man ska.....

Jag har aldrig tidigare haft sömnsvårigheter men under åren hört min mor beklaga sig ibland. Nu vet jag hur det är.

Jag förstår nu också varför äldre par ofta separerar sovrum(trodde förr mest att det berodde på att de slutat med sexuellt umgänge).

Du har så rätt så.. huvudregleringen kallas för Cirkadian Cycle.. och handlar till stora delar om balans mellan Melatonin och Histamin!

På Svenska kallas den oftast för dygnsregleringen.. dvs dess funktion är antagligen att vi helst skall vara pigga och vakna när det är ljust samt sova när det är mörkt?

Men som det mesta så regleras/påverkas den i en kaskad av hormoner.

Inte nog med det.. homeostasen påverkas rätt mycket av ålder oxå.. klimakteriet är bara en (1) sådan sak.

Oså.. med stigande ålder.. så  blir det allt mindre viktigt att ligga sked på natten.. speciellt när barnen blivit vuxna och redan flyttat hemifrån!

• Like 2

• 1 month later...