Zepp Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Svårt att somna? Ljudet av bacon som steks kan hjälpa https://www.expressen.se/halsoliv/psykologi/svart-att-somna-ljudet-av-bacon-som-steks-kan-hjalpa/ Om det nu är sant så kan vi sluta räkna får, (de är oxå goda) men bacon som steks verkar hur som helst vara bättre att lyssna/drömma om. 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 7, 2018 Share Posted February 7, 2018 Hmm, jag väcks på morgonen av bacon som steks... 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 8 timmar sedan, Skärfläcka sade: Hmm, jag väcks på morgonen av bacon som steks... Lyckliga dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 Ja, om man äter det där baconet istället för att lyssna till stekljuden på band finns det en chans att man kommer att sova bättre 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 8, 2018 Share Posted February 8, 2018 Lyssna på olika ljud för att somna???? Nej, verkligen inte . Jag vill ha det tyst. 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 Efter LCHF har jag klart upplevd att mitt sömnbehov blivit mycket mindre. Om jag somnar vid 23 på kvällen - så är jag lysvaken vid kl 5 på morgonen....det är bara att kliva upp .... inte en chance att somna om. Jag har dock hittad ett sätt at lura systemet: om jag blir liggande i sängen och läser typ världens tråkigaste bok....så kan det vara att jag somnar åter Återstoden av dagen är jag snarlik en duracellkanin 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 11 timmar sedan, Carl August Arge sade: Efter LCHF har jag klart upplevd att mitt sömnbehov blivit mycket mindre. Sömnen förändras också med åldern. För många år sedan klagade mina föräldrar på att de vaknade så tidigt, speciellt min pappa. Då hittade jag en notis i en veckotidning om detta och de rekommenderade att man blev "vän med sin sömn". Numera har pappa slutat klaga på sömnen men jag, däremot... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 Jag tror att det till mesta dels är hormonerna som styr sömnen. Att äta nyttig mat med LCHF är ju kalas för hormonbalansen vilket nog kan ge bättre sömnkvalité de timmar man får sova. Men sen har vi hormoner som ställer till det även fast man äter bra, tränar, andas rätt, stressar mindre och allt det där man ska..... T.ex. alla hormoner som är inblandade klimakteriet då det tycks bli ett stort kaos i hormonbalansen för många och sömnen kan bli helt sabbad. Jag har aldrig tidigare haft sömnsvårigheter men under åren hört min mor beklaga sig ibland. Nu vet jag hur det är. Jag förstår nu också varför äldre par ofta separerar sovrum(trodde förr mest att det berodde på att de slutat med sexuellt umgänge). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 24 minuter sedan, DRAKULLA sade: trodde förr mest att det berodde på att de slutat med sexuellt umgänge Jag har hört att det berodde på att gubben snarkade så frun inte kunde sova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 3 timmar sedan, DRAKULLA sade: T.ex. alla hormoner som är inblandade klimakteriet då det tycks bli ett stort kaos i hormonbalansen för många och sömnen kan bli helt sabbad. Undrar hur många stereotypa ragator som kommit av detta..? Lilla Fridolfs fru Selma, t ex. Humörsvängningar pga östrogendominans och så taskig sömn på det... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 10, 2018 Author Share Posted February 10, 2018 5 timmar sedan, DRAKULLA sade: Jag tror att det till mesta dels är hormonerna som styr sömnen. Att äta nyttig mat med LCHF är ju kalas för hormonbalansen vilket nog kan ge bättre sömnkvalité de timmar man får sova. Men sen har vi hormoner som ställer till det även fast man äter bra, tränar, andas rätt, stressar mindre och allt det där man ska..... T.ex. alla hormoner som är inblandade klimakteriet då det tycks bli ett stort kaos i hormonbalansen för många och sömnen kan bli helt sabbad. Jag har aldrig tidigare haft sömnsvårigheter men under åren hört min mor beklaga sig ibland. Nu vet jag hur det är. Jag förstår nu också varför äldre par ofta separerar sovrum(trodde förr mest att det berodde på att de slutat med sexuellt umgänge). Du har så rätt så.. huvudregleringen kallas för Cirkadian Cycle.. och handlar till stora delar om balans mellan Melatonin och Histamin! På Svenska kallas den oftast för dygnsregleringen.. dvs dess funktion är antagligen att vi helst skall vara pigga och vakna när det är ljust samt sova när det är mörkt? Men som det mesta så regleras/påverkas den i en kaskad av hormoner. Inte nog med det.. homeostasen påverkas rätt mycket av ålder oxå.. klimakteriet är bara en (1) sådan sak. Oså.. med stigande ålder.. så blir det allt mindre viktigt att ligga sked på natten.. speciellt när barnen blivit vuxna och redan flyttat hemifrån! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 Lyssnade på en småintressant föreläsning: Sömn, inflammation och metabolism (Aric Prather). Lite lång så man får snabbspola här och där. https://lecture.ucsf.edu/ets/Play/1a4adb4c1ee64ac6ba15ea7eb8ccee2a1d Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts