Jump to content

Debatt artiklar

Cleppa

Recommended Posts

Bra och såå viktigt. Vegetarianism och framförallt veganism ökar risken för näringsbrist och sjukdom avsevärt och kött och mejerier är inte det minsta dåligt för miljön när det produceras på rätt sätt. Tvärt om! Jag är fasligt trött på den här korkade veganpropagandan.

• Like 5
  • Thanks 1

Jag är rädd att många inte är emottagliga för dina/våra argument, och dessutom är vetenskapen kluven, vilket gör att alla sidor kan hitta argument för sin sak. Politik, religion och dieter är väl sådana hjärtefrågor där alla kan ha olika övertygelser, och det sitter långt inne att ändra sin åsikt.

Jag menar, hur kommer det sig att en majoritet röstar "fel" i varje riksdagsval? :D

• Like 1
  • Haha 2

1 timme sedan, cdaven sade:

Jag är rädd att många inte är emottagliga för dina/våra argument, och dessutom är vetenskapen kluven, vilket gör att alla sidor kan hitta argument för sin sak. Politik, religion och dieter är väl sådana hjärtefrågor där alla kan ha olika övertygelser, och det sitter långt inne att ändra sin åsikt.

Jag menar, hur kommer det sig att en majoritet röstar "fel" i varje riksdagsval? :D

Vetenskapen är väl inte kluven? Däremot är forskarna tillsammans med vissa nutrinister inte överens beroende på vem som betalar dem ? Men lyssnar vi på vetenskapen om hur vårt metabola system hanterar de olika näringsämnena rådet det ingen större oenighet om man inte har betalt från någon som har intresse åt något annat håll?

@jesper: jag har ofta haft samma tanke att det borde besvaras men har inte lyckats få tid över....

Rolle på Österlen

• Like 6

Valfirhet. Vissa väljer att äta kött och andra animaliska produkter, andra väljer att avstå. Det är individens rätt att själv välja vad den vill äta. Det kanske inte känns helt seriöst, men jag tänker på den flatulens som uppstår om människor som inte tål baljväxter, plötsligt tvingas att äta dem. 

• Like 5

8 minuter sedan, Petra183 sade:

Valfirhet. Vissa väljer att äta kött och andra animaliska produkter, andra väljer att avstå. Det är individens rätt att själv välja vad den vill äta.. 

Jo, det är klart. Men om du som köttätare framställs som en nattsvart egoistisk miljöbov (vilket inte är sant), och alla andra äter bönor...då kanske man vill påkalla lite uppmärksamhet och förklara hur det verkligen är...

• Like 3
  • Thanks 1

Varför ska man bemöta en viss persons moraliserande (du får inte döda djur) med fakta om näring? Jag kan inte se att det leder till nåt vettigt. Tycker däremot att precis som författaren säger att staten inte ska sponsra djurindustrin, staten ska heller inte sponsra någon industri enligt mig, låt folk välja själva, leva fria och således även helt själva ta konsekvenserna för sina val (betala för dina barns mat, din egen sjukvård etc). Vill man röka, kröka, knarka eller "fika" sig till döds så bör man få göra det utan att samhället moraliserar (dina nära och kära är en annan sak, eftersom det är säkert dem som kommer vilja plocka upp räkningen för dina usla val). 

Låt svensken bli vuxen till slut och själv ta beslut, bra eller dåliga och sedan själv även stå för konsekvenserna! 

Johan,

Håller med om att man inte behöver bemöta en persons egna etiska val att inte äta kött. Men i den här artikeln hävdar ju veggien att kött inte är hälsosamt eller hållbart och därför vill han tvinga på alla skolbarn sin modell. Det är inte OK och bör bemötas så han inte får med sig flera och så sitter vi plötsligt där med hålögda pillerknaprande skolbarn.

Gällande resten av ditt inlägg så drabbar t ex knarkande inte bara den knarkande så den typen av fri anarki för inte gott med sig.

• Like 7

2 timmar sedan, Xiro sade:

helst råvaror av svenskt ursprung. Gå in på ers kommuners hemsidor och skriv! 

Håller helt med, det borde vara ett krav att allt kommunalt inköpt kött ska vara svenskt, gräsbetat och så lokalt som möjligt.

Reglerna för svenska köttbönder sätts stränga för att djuren ska ha det bra och vi ska få bra mat, då är det bedrövligt att inte kommunerna själva köper in svenskt kött. Hyckleri...

• Like 5
  • Thanks 1

45 minuter sedan, Melker sade:

Håller helt med, det borde vara ett krav att allt kommunalt inköpt kött ska vara svenskt, gräsbetat och så lokalt som möjligt.

Reglerna för svenska köttbönder sätts stränga för att djuren ska ha det bra och vi ska få bra mat, då är det bedrövligt att inte kommunerna själva köper in svenskt kött. Hyckleri...

Vi har satsat på djurens välbefinnande och det är bra. Men bra mat för människan det vete fan. De proppas fulla med stärkelse för att lägga på slaktvikt och en del får antibiotika även utan sjukdom. Så jag skulle vilja formulera mig som att ja gärna svenskt gräsbetat kött, är det inte gräsbetat så tar jag hellre gräsbetat utländskt kött.?

Rolle på Österlen

• Like 2

2 timmar sedan, Melker sade:

Reglerna för svenska köttbönder sätts stränga för att djuren ska ha det bra och vi ska få bra mat, 

Det var väl några föräldrar som begärde specialkost för sina barn: mat som producerats enligt svenska regler.

• Like 2

Bara ett par små korrigeringar (utifrån min känsla), till att börja med. Byt plats på "Monokulturer" och "En annan aspekt" (det känns som att styckena hör ihop bättre då). Nämn kanske att plöjning skadar jorden. 

Lägg punkten om biotillgänglighet separat i ett eget stycke; den är viktig.

Stryk parentesen om olika typer av debatter.

Annars tycker jag det är en bra början.

• Like 2

När det gäller länkar kan du gärna åberopa "Sista skörden" den svenska naturdokumentär från 2917 som finns på SVT Play: https://www.svtplay.se/video/13357996/sista.../sista-skorden-1
Gräsbetesdjurens roll i ekosystem skildras mycket bra i Allan Savorys föreläsning (TED talk): https://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change?language=sv   
Om någon har några länkar som innehåller matnyttigt om växtbaserat födas biotillgänglighet är jag mycket intresserad. I mitt stilla sinne föreställer jag mig att det finns en anledning till att gräsbetande djur gör knappt något annat än betar gräs. Det behövs mycket gräs för att fylla behovet av näring. Att äta en oprocessad vegansk kost är att komma mycket nära detta beteende hos betesdjur. Det har vi inte tid med så veganer lever med näringsbrister  

• Like 3

9 minuter sedan, Katerina sade:

. I mitt stilla sinne föreställer jag mig att det finns en anledning till att gräsbetande djur gör knappt något annat än betar gräs. Det behövs mycket gräs för att fylla behovet av näring. Att äta en oprocessad vegansk kost är att komma mycket nära detta beteende hos betesdjur. Det har vi inte tid med så veganer lever med näringsbrister  

Nu är jag inte expert - men näringsinnehållet måste väl variera mellan olika typer av vegetabilier - och kanske tillgängligheten också? Gräs kan ju inte vi tillgodogöra oss alls - och korna äter, och later bakterierna I magen omvandla det till fettsyror som kon tar upp. Gorillor äter blad (näringsfattiga), äter hela dagen och vill inte motionera för det räcker inte energin till. De har också en stor mage (med mycket bakterier?) för att kunna ta upp näringen.

Men om detta gäller rötter och bönor och kål och avocado, och allt vad nu en vegan kan tänka sig äta - jag har inte en susning. Att biotillgängligheten på protein och järn är lägre, så man måste äta mer och kombinera rätt, det har jag hört; att B12 helt saknas, att zink kan vara svårt, och D-vitamin, och Omega3, och...ja det har jag glömt

• Like 4

En något omskriven version....   ska försöka sitta och pula i helgen . Men skulle uppskatta studier om någon orkar?

Jag och många med mig börjar bli väldigt trötta på alla debattartiklar om vegetarisk/vegansk mat och hur det sägs vara  både hälsosamt samt miljövänligt. Detta också utan några som helst krav på att deras påstående ska verifieras.

En sak jag är helt överens med vegetarianerna om är att stora delar av djurindustrin är fruktansvärd och behöver förändras men det är i sig inget argument för att sluta servera kött. Det är däremot ett bra argument för att servera kött från djur som har fötts upp på ett djurvänligt sätt och med artegen föda.

Nötdjur som får beta och äta gräs och örter bidrar till att hålla landskapet öppet, en stor biologisk mångfald, binda kol i jorden, skapa matjord, producera gödsel och en massa andra fördelar såsom att jorden är levande full med mikroorganismer och näringsämnen och inte bara ”energi” som konstgödsel. Medans Monokulturer är förödande för mikroorganismerna, man har nyligen upptäckt att matjorden dör om man inte tillför rikligt med organiskt gödsel och då hjälper det inte att gödsla med konstgödsel längre utan skördarna blir mindre och mindre ändå. Förutom att matjorden dör så ”äts” den upp och blir tunnare och tunnare. Dessutom slår monokulturerna ut den biologiska mångfalden och forskarna har börjat luta sig mot möjligheten att bi döden i stor utsträckning beror på att det inte finns någon mat för dem

En annan aspekt på att föda upp djuren på artegen föda är att köttet blir betydligt nyttigare med bättre fettsammansättning och ett något högre näringsvärde.  Vilket också leder mig in på att man hela tiden missar att prata om biotillgänglighet. I debatten hörs att den och den grödan innehåller så och så mycket protein mm det man då glömmer att nämna är hur mycket av det som vi klarar att ta upp och använda och inte bara bajsar och kissar ut.

Man säger också att djuruppfödningen står för en väldigt hög andel av klimatpåverkan och det stämmer säkert till viss del när man tittar och jämför mellan industriuppfött kött och hyfsat bra odlat annat men det är en sanning med mycket stor modifikation och här har jag en en mycket stor invändning mot hela debatten. Inte bara denna utan det gäller tyvärr nästan alla olika typer av debatter! Debatterna grundar sig i vad jag kallar löpsedels sanningar dvs saker som troligtvis inte är sanna alls men har sagt så många gånger att de anses som sanna i allas medvetande.

Jag kan göra samma typ av jämförelse t ex jämföra miljöpåverkan av odlat ris med älgkött och se vilket som blir bäst…

Om nu miljöpåverkan är ett av huvudargumentet så borde vi istället kunna enas om att äta betydligt mer oprocessade livsmedel  och kött från djur med vettig uppfödning.  En väldigt stor andel av det som säljs i en normal livsmedelsaffär idag kan inte ens med de bredaste definitioner anses nödvändiga och skulle kanske vara det som ryker först.

Vad gäller hälsoargumenten så är väl den bistra sanningen att vegetarianer faktiskt lever kortare och med mer sjukdom än motsvarande köttätare. Dvs när man rensat studierna för Socioekonomiska faktorer, träning, rökning osv…

Men ät du vad du vill men tvinga inte mig eller någon annan att behöva drabbas av din personliga moraliska övertygelse!

• Like 4

Dessutom är klimatet inte det enda miljöproblem som finns. Varför dör Östersjön (och andra hav)? Gödning från åkrar rinner ut i havet. Lösningen? Ät mindre växter, mer kött?

Ny kampanj: Rädda Östersjön! Växtfria fredagar i skolorna. Inget från växtriket får serveras, bara animalisk föda.

• Like 1
  • Haha 3

On 2018-02-12 at 20:30, RobertAnd sade:

Bra logik. Varför hetsas det mot just kött? 

Ta kaffe som exempel, knappast en närodlad produkt. Ett visst koldioxidutsläpp måste det alltså bli. Dessutom helt onödig produkt, man kan överleva utan kaffe. Skrivs det debattartiklar om att kaffekonsumtionen måste minskas? Att man inte borde servera kaffe på kommunala och statliga institutioner?

iPhones och datorer, påverkar de inte klimatet också? Var är debattartiklarna om att vi borde sluta använda datorer och iPhones?

Hetsa för sjutton inte mot Kaffe.. för då vet jag inte ens om jag skulle klara av att överleva de här mörka månaderna!

Och de får sjutton flyga in kaffet om de vill.. bara jag får mina koppar!

När det gäller Iphones och andra dumphones.. jag har prexis köpt en.. lurad, vad har man för nytta utav dem.. jag kan offra min.. jävligt stor och klumpig.. på tok för liten skärm för att man skall se något vettigt.. oså drar den pengar från mitt konto utan att jag har ringt någon alls!

Enda nyttan hitintills är att jag kan kolla vädret.. så jag slipper titta ut genom fönstret!:unsure:

Om appen tvättat fönstret vore det något helt annat.. men det kanske är en app som kommer med nästa OS?

• Haha 4