HannaAndersson Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jag är otroligt tränings- och kostintresserad och har sedan tidiga tonår intresserat mig för olika typer av dieter och kosthållningar. Kaloriräkning har varit en av de främsta teknikerna jag använt mig av för att hålla koll på vikten. Från gymnasietiden började jag styrketräna riktigt mycket och började då undersöka ännu mer om vad som är bra mat för att bygga muskler och samtidigt gå ner i vikt. Som säkert många vet är det otroligt viktigt att hålla koll på vad man äter och hur mycket man tränar för att bli riktigt vältränad och samtidigt ha låg fettprocent. Jag började att äta strikt kost, med mycket protein och grönsaker, uteslöt kolhydrater i största mån förutom havregrynsgröten jag började morgonen med. Självklart uteslöt jag även fett. Med olika fitnessmodellers kostupplägg som målsättning hamnade jag på ett kaloriintag på omkring 1200-1300kcal om dagen, där största delen som sagt bestod av protein och grönsaker. Detta låga kaloriintag levde jag på i nästan 2år. Efter att jag läst Matrevolutionen på semestern sommaren 2012 så vände hela min världsbild. Även om jag alltid varit mycket medveten om att man bör undvika kolhydrater, inte minst socker, så förstod jag hur dum jag varit som uteslutit fett! När jag kom hem från semestern lade jag om min kost helt. I kombination med att ha läst Matens pris ( http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197891738 ) och den hemlige kocken (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170373892) äter jag nu LCHF, där jag tillstörsta delen handlar ekologiska produkter, mindre kött (äter nötkött högst 1 gång i veckan), försöker äta vegetariskt två-tre ggr i veckan och fisk/kyckling resterande dagar.För att komma till det jag egentligen undrar över. Jag vet att man inte behöver räkna kalorier med LCHF, eftersom att kroppens egna signalsystem börjar fungera normalt igen genom att utesluta socker och höga mängder kolhydrater, så har jag ändå gjort detta vid några tillfällen bara för att för skojs skull se hur mycket jag får i mig. Skrämmande nog ligger jag, om än något högre, runt 1300-1500kcal om dagen! Jag brukar ligga runt 40-50g kolhydrater om dagen. Det jag funderar över är om jag borde äta mer? Jag känner mig nöjd med det jag äter, jag blir ordentligt mätt och håller mig mätt länge. Dessutom har jag en blodsockermätare som kan tala om för mig att jag har ett stabilt blodsocker. Sist jag mätte blodketoner låg jag på 1,4mmol. Till råga på detta tränar jag minst 5ggr i veckan, både styrka och kondition och lever annars ett aktivt liv där jag går ut och går med min hund och cykelpendlar.Kan man äta för lite? Och vilka effekter skulle det ge att äta mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jag är otroligt tränings- och kostintresserad och har sedan tidiga tonår intresserat mig för olika typer av dieter och kosthållningar. Kaloriräkning har varit en av de främsta teknikerna jag använt mig av för att hålla koll på vikten. Från gymnasietiden började jag styrketräna riktigt mycket och började då undersöka ännu mer om vad som är bra mat för att bygga muskler och samtidigt gå ner i vikt. Som säkert många vet är det otroligt viktigt att hålla koll på vad man äter och hur mycket man tränar för att bli riktigt vältränad och samtidigt ha låg fettprocent. Jag började att äta strikt kost, med mycket protein och grönsaker, uteslöt kolhydrater i största mån förutom havregrynsgröten jag började morgonen med. Självklart uteslöt jag även fett. Med olika fitnessmodellers kostupplägg som målsättning hamnade jag på ett kaloriintag på omkring 1200-1300kcal om dagen, där största delen som sagt bestod av protein och grönsaker. Detta låga kaloriintag levde jag på i nästan 2år. Efter att jag läst Matrevolutionen på semestern sommaren 2012 så vände hela min världsbild. Även om jag alltid varit mycket medveten om att man bör undvika kolhydrater, inte minst socker, så förstod jag hur dum jag varit som uteslutit fett! När jag kom hem från semestern lade jag om min kost helt. I kombination med att ha läst Matens pris ( http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197891738 ) och den hemlige kocken (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170373892) äter jag nu LCHF, där jag tillstörsta delen handlar ekologiska produkter, mindre kött (äter nötkött högst 1 gång i veckan), försöker äta vegetariskt två-tre ggr i veckan och fisk/kyckling resterande dagar. För att komma till det jag egentligen undrar över. Jag vet att man inte behöver räkna kalorier med LCHF, eftersom att kroppens egna signalsystem börjar fungera normalt igen genom att utesluta socker och höga mängder kolhydrater, så har jag ändå gjort detta vid några tillfällen bara för att för skojs skull se hur mycket jag får i mig. Skrämmande nog ligger jag, om än något högre, runt 1300-1500kcal om dagen! Jag brukar ligga runt 40-50g kolhydrater om dagen. Det jag funderar över är om jag borde äta mer? Jag känner mig nöjd med det jag äter, jag blir ordentligt mätt och håller mig mätt länge. Dessutom har jag en blodsockermätare som kan tala om för mig att jag har ett stabilt blodsocker. Sist jag mätte blodketoner låg jag på 1,4mmol. Till råga på detta tränar jag minst 5ggr i veckan, både styrka och kondition och lever annars ett aktivt liv där jag går ut och går med min hund och cykelpendlar. Kan man äta för lite? Och vilka effekter skulle det ge att äta mer? Om man håller igång så mycket som du gör så låter 1500 kcal extremt lite! Är du liten i kroppen? Energibehovet dikteras ju förutom av kön även av längd och kroppsvikt...och så klart fysisk aktivitet. Det där med "fitnessmodellers kostupplägg" undrar jag om det stämmer. Var det inför tävling då måhända? Det finns förvisso riktigt stora manliga kroppsbyggare som tvingats ned kring 2000 kcal/dag eller t.o.m. under detta innan tävling men detta är ju ett extremt undantag sett till helheten. Normalt ligger man mycket högre. Hur som helst, när man äter alldeles för lite så brukar det märkas på orken och humöret först och främst. Man får sämre återhämtningsförmåga om man tränar och blir lättare "övertränad" (vilket oftare handlar om just att vara "underåterhämtad"). Är det riktigt illa kan man, i synnerhet som kvinna få hormonella problem som kan yttra sig i ex. förlorad mens, torrt och fnasigt hår, torr hud etc. Som sagt, 1500 kcal låter inte mycket men så länge du inte har några problem à la nyssnämnda och gör de framsteg du har satt upp som mål med din träning så är det förhoppningsvis ok. Tillägg: Strävar man efter ökad muskeltillväxt så är ju detta en effekt man bara får om man verkligen ser till att äta det man behöver. Med god bränslepartitionering, som du sannolikt lär ha då du både tränar och äter LCHF-kost, så finns alltså ingen anledning att äta mera än det du behöver, dvs din förbränning. Många tror att man behöver göra detta men har då missat att ett energibaserat överskott främst är en försäkring om att inte hamna under energibalans. Det finns också regelrätt bulkande som inte skall avfärdas helt. Då måste man dock vara medveten om att en "riktig" bulk inte är detsamma som att bara ligga på energiöverskott. Men det här är lite OT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Har du en del extrakilon? För i så fall är det därifrån kroppen tar den energi du inte får i dig med kosten. Det låter lite, det du äter, men om du mår bra på alla sätt och vis och är mätt som du beskriver, så låter det snarare som att kroppen hittar energi för att täcka upp, d.v.s. tar från fettlagret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaAndersson Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Om man håller igång så mycket som du gör så låter 1500 kcal extremt lite! Är du liten i kroppen? Energibehovet dikteras ju förutom av kön även av längd och kroppsvikt...och så klart fysisk aktivitet. Det där med "fitnessmodellers kostupplägg" undrar jag om det stämmer. Var det inför tävling då måhända? Det finns förvisso riktigt stora manliga kroppsbyggare som tvingats ned kring 2000 kcal/dag eller t.o.m. under detta innan tävling men detta är ju ett extremt undantag sett till helheten. Normalt ligger man mycket högre. Hur som helst, när man äter alldeles för lite så brukar det märkas på orken och humöret först och främst. Man får sämre återhämtningsförmåga om man tränar och blir lättare "övertränad" (vilket oftare handlar om just att vara "underåterhämtad"). Är det riktigt illa kan man, i synnerhet som kvinna få hormonella problem som kan yttra sig i ex. förlorad mens, torrt och fnasigt hår, torr hud etc. Som sagt, 1500 kcal låter inte mycket men så länge du inte har några problem à la nyssnämnda och gör de framsteg du har satt upp som mål med din träning så är det förhoppningsvis ok. Tillägg: Strävar man efter ökad muskeltillväxt så är ju detta en effekt man bara får om man verkligen ser till att äta det man behöver. Med god bränslepartitionering, som du sannolikt lär ha då du både tränar och äter LCHF-kost, så finns alltså ingen anledning att äta mera än det du behöver, dvs din förbränning. Många tror att man behöver göra detta men har då missat att ett energibaserat överskott främst är en försäkring om att inte hamna under energibalans. Det finns också regelrätt bulkande som inte skall avfärdas helt. Då måste man dock vara medveten om att en "riktig" bulk inte är detsamma som att bara ligga på energiöverskott. Men det här är lite OT. Tack för ett bra svar! Det är "inför-tävlingskost" jag har följt, vilket också har varit helt absurt om man tänker efter då jag inte alls är i den typen av form. Jag är 168 och väger 71kg, vilket enligt BMI innebär övervikt (25,1 BMI). Dock har jag en hel del muskler. Anledningen till att jag också är intresserad av detta, är för att jag vill öka metabolismen. Frågan jag också ställer mig, är huruvida mitt tidigare kostupplägg har rubbat min metabolism - vilket gör att det tar längre tid för mig att få de effekter av LCHF som jag hade önskat! Självklart har LCHF haft många goda effekter på mig, så som att inte få några blodsockerdippar, jag känner mig piggare, jag har inte ont i magen, känner mig inte svullen och är mer uthållig både fysiskt och mentalt. Att äta något annat än LCHF har jag inte tänkt göra. Men funderar över hur min tidigare kost kan ha påverkat det läge min kropp befinner sig i nu. Jag hade önskat att minska ännu mer i fettmassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaAndersson Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Har du en del extrakilon? För i så fall är det därifrån kroppen tar den energi du inte får i dig med kosten. Det låter lite, det du äter, men om du mår bra på alla sätt och vis och är mätt som du beskriver, så låter det snarare som att kroppen hittar energi för att täcka upp, d.v.s. tar från fettlagret. Enligt BMI är jag något kilo överviktig, men då jag har styrketränat i flera år har jag också en hel del muskler som också väger mer, så BMI-värdet stämmer inte riktigt. Däremot har jag ett oönskat fettlager som jag gärna vill bli av med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Enligt BMI är jag något kilo överviktig, men då jag har styrketränat i flera år har jag också en hel del muskler som också väger mer, så BMI-värdet stämmer inte riktigt. Däremot har jag ett oönskat fettlager som jag gärna vill bli av med.Ja, är man så vältränad som du så har BMI ingen direkt grund. En del fett är bra och till och med livsnödvändigt att ha på kroppen men de flesta brukar ju veta själva om de bara har det fettet eller har en del extra. Mår du bra, så kör på. Är du ändå orolig kan du testa åt andra hållet - försök att öka intaget och se om du mår bättre eller sämre av att göra det, men om du försöker med detta så måste du vara väldigt lyhörd eftersom du går emot vad din kropp just nu säger till dig att göra. Som en parentes vägde jag lika mycket som du när jag började med LCHF och jag är också ungefär samma längd, dock långt ifrån vältränad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaAndersson Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Ja, är man så vältränad som du så har BMI ingen direkt grund. En del fett är bra och till och med livsnödvändigt att ha på kroppen men de flesta brukar ju veta själva om de bara har det fettet eller har en del extra. Mår du bra, så kör på. Är du ändå orolig kan du testa åt andra hållet - försök att öka intaget och se om du mår bättre eller sämre av att göra det, men om du försöker med detta så måste du vara väldigt lyhörd eftersom du går emot vad din kropp just nu säger till dig att göra. Som en parentes vägde jag lika mycket som du när jag började med LCHF och jag är också ungefär samma längd, dock långt ifrån vältränad! Tack för input! Hur länge har du kört LCHF och hur mycket har du gått ner hittills? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Tack för input! Hur länge har du kört LCHF och hur mycket har du gått ner hittills? Snart fem månader och c:a 10 kg, 61 kg nådde jag redan 15 januari så därefter har det av olika anledningar stått rätt stilla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaAndersson Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Snart fem månader och c:a 10 kg, 61 kg nådde jag redan 15 januari så därefter har det av olika anledningar stått rätt stilla. Gud! Det måste vara härligt att ha gått ner så mycket! Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts