Ande Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 Har hållit på med lchf i ca 2 månader. Ibland slarvar vi och äter vanligt. Är mest på helger vi äter vanlig mat. Är det dåligt att kombinera lchf? Jag har ett fysiskt jobb inom lager och tränar ibland. Då ska man kanske ha i sig kolhydrater? Jag är 167 låg väger 62kg. 65kg Innan lchf. Har inget behov av att minska i vikt. Vill öka lite i vikt, muskelmassa. Vad ska man äta då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 1 minut sedan, Ande sade: Har hållit på med lchf i ca 2 månader. Ibland slarvar vi och äter vanligt. Är mest på helger vi äter vanlig mat. Är det dåligt att kombinera lchf? Jag har ett fysiskt jobb inom lager och tränar ibland. Då ska man kanske ha i sig kolhydrater? Jag är 167 låg väger 62kg. 65kg Innan lchf. Har inget behov av att minska i vikt. Vill öka lite i vikt, muskelmassa. Vad ska man äta då? LCHF är vanlig mat! 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ande Posted February 10, 2018 Author Share Posted February 10, 2018 8 minuter sedan, Zepp sade: LCHF är vanlig mat! med vanlig mena jag. Mat med vetemjöl, potatis, ris, m.m. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 1 minut sedan, Ande sade: med vanlig mena jag. Mat med vetemjöl, potatis, ris, m.m. Då kanske det är dags att omvärdera vad som är riktig mat? Dvs man får skilja främst på mat lagad från de bästa råvaror och sådant man köper färdigt i affären. Och som alla vet.. spannmål bör blötläggas i tre dygn för att sen jäsas.. det gör som regel inte producenterna så det får du göra själv. Ehah.. nämenaltså.. ju mindre skräpmat man äter ju bättre är det., gör du surdegsbröd av dinkel så är det väl rätt så bra.. iallafall på helgen? Och till skillnad med potatis.. som faktiskt är rätt näringsrik i övrigt och funkar på helgen som ett litet tillbehör. Ris tillför väl främst glukos och arsenik.. inget som jag betraktar som riktig mat iallafall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ande Posted February 10, 2018 Author Share Posted February 10, 2018 23 minuter sedan, Ande sade: med vanlig mena jag. Mat med vetemjöl, potatis, ris, m.m. husmanskost 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 Du får förlåta mig.. men jag kikar på Mello samtidigt! Iallafall, jag har bidragit med litta synpunkter på mat, den kan antingen vara näringstät eller näringslös och kaloririk.. som regel. Oså på det.. jag har lixom fortfarande svårt för att fatta att man faller helt samman på helgen och muppar junkfood? Att man äter mest som andra på vardagen har jag klart för mig.. för det gör jag oxå.. men försöker navigera mellan blinskären så gott det går.. och det går oftast rätt bra! Sådåså.. nu är det helg då skall vi unna oss lite extra, dvs junfood.. alldrig i livet, det funkar inte för mig ens tankemässigt, utan om man skall unna sig så är det väl hummer, ostron, champagne, oxfile, franska ostar, gravad lax, något glas vin, etc, annat sådant unnande/delikat/njutbart! Och märk väl att det då kan slinka ner någon skivad vitlöksbaguett. Dvs jag försöker unna mig riktig mat varje dag i veckan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 10 timmar sedan, Ande sade: med vanlig mena jag. Mat med vetemjöl, potatis, ris, m.m. Det är ingen vanlig mat utan kvalificerad junkfood. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Så här tänker jag, oprocessade högkvalitativa livsmedel bör mestadels vara bra att äta. Processade produkter bör man alltid fundera på vilken nytta de gör för kroppen. Innehåller de något som du inte kan få från oprocessade livsmedel? De näringsämnen våra kroppar behöver finns i princip alltid i oprocessade livsmedel i minst lika hög grad som i processade. Inälvsmat är underskattat i det moderna svenska köket. Enkelt uttryckt är oprocessade livsmedel sådana som inte har någon innehållsförteckning. Sen äter jag själv några som har en mycket kort innehållsförteckning som t.ex. smör. När det gäller träning är jag ingen expert, men om man inte tränar på elitnivå bör mat gjord på bra råvaror fungera bra. Det finns också massor av anekdoter som beskriver fantastiska idrottsliga bedrifter utan kolhydratladdning. Det kan aldrig vara fel att äta nyttig välgörande mat brukar jag säga. Och då syftar jag förstås på genomtänkt och informerad LCHF 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 12 timmar sedan, Ande sade: Har hållit på med lchf i ca 2 månader. Ibland slarvar vi och äter vanligt. Är mest på helger vi äter vanlig mat. Är det dåligt att kombinera lchf? Jag har ett fysiskt jobb inom lager och tränar ibland. Då ska man kanske ha i sig kolhydrater? Jag är 167 låg väger 62kg. 65kg Innan lchf. Har inget behov av att minska i vikt. Vill öka lite i vikt, muskelmassa. Vad ska man äta då? Om du har förstått hela grejen med LCHF så vet du svaret på din fråga. Om inte, har du fortfarande massor kvar att lära. I det här forumet tycker 98 % av oss, att man alltid ska äta LCHF - oavsett krämpor, bekymmer och mål. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 12 timmar sedan, Ande sade: Jag har ett fysiskt jobb inom lager och tränar ibland. Då ska man kanske ha i sig kolhydrater? I princip behöver du inte äta en mängd kolhydrater för att träna/vara mycket fysisk. Man kan känna sig lite tung/slö/matt i kroppen ett tag när man ställer om till en lågkolhydratkost men det ändrar sig. Hur lång tid denna omställning tar är individuellt, från några veckor till några månader. Många upplever bästa träningseffekt om man äter lågkolhydrat och lägger träningen efter en fasteperiod, t ex på morgonen före frukost. Just byggandet tycks påverkas positivt av detta koncept men även jag som tränar uthållighet tycker det fungerar bra. Jag tror kroppen klarar att gå mellan perioder av mer och mindre kolhydrater, det är därför vi fått de systemen vi har (lagra när vi hittar honung, ketogent däremellan när vi lever på jakt/fiske och insamlade blad), men liksom övriga vill jag rekommendera att man utesluter spannmål då framför allt gluten förstör tarmluddet vilket påverkar näringsupptaget, skapar kaos i hjärnan via morfinliknande substanser mm. Vill man äta lite mer kolhydrater är rotfrukter ett bättre val. Potatis är lätt för kroppen att bryta ner till socker varför kålrot, selleri mm är bättre val. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 om du orkar läsa en lång tråd om att röra sig mycket och att äta strikt... finns tråden Det är min mat och träningsresa... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Jonas Coltings föreläsningar kan ge dig inspiration, tänker jag. De sista delarna handlar mycket om maten. https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/colting#1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Jag håller med alla ovanstående men kan också ha överseende med att någon gör ett aktivt val att äta husmanskost på helger/festliga tillfällen. Så länge man själv är medveten om att man inte äter ren LCHF utan kanske en mellanvariant snäppet bättre än enbart husmanskost. Jag tycker inte heller att husmanskost måste betyda junkfood. Det finns ju en del bättre alternativ att välja, ex.mjölfri sås, rotfrukter, sötpotatis mm. Hemma hos mig lagar jag alltid LCHF mat såklart men min familj vill ibland gärna ha lite potatis eller annat alternativ till. Ofta får de klara sig utan. Vi har alltid mycket grönsaker till maten. Konceptet ni har nu kanske kan fungera som en tillvänjning för er med den nya kosten med mindre kolisar och mer näring. Det behöver inte vara svart eller vitt. Efter hand väljer ni kanske bättre alternativ hela veckan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 16 timmar sedan, Ande sade: husmanskost Först o främst så skall jag be om ursäkt.. i går kväll så tyckte jag att jag skrev på ett skämtsamt sätt.. i dag ser jag att det var väl så spydigt/att jag driver med dig.. shame on mee! Men det mesta var iallafall välmenat.. LCHF är vanlig mat, husmanskost kan oxå vara LCHF.. eller rättare sagt det går bra att äta husmanskost på LCHF.. man bör bara ta till sig konceptet med mindre kolisar och mer fett. Och några exempel, fläsklägg med rotmos, rätt lite rotmos, kallopps med potatis och rödbetor, rätt lite potatis, osv! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts