Erik 2

Utrota alla kor - räddar klimatet ?!?! Eller ?

Recommended Posts

Häromdagen hörde jag att de värsta klimatbovarna är hundarna och katterna eftersom  de är köttätare. Ska man skratta eller gråta?

• Gilla 3
  • Haha 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, patrix sade:

Men i våra dagar, ja faktiskt under hela 1900-talet, har vetenskapen förvanskats och frångått sitt fundament. Varför bör man fråga sig? Jo för att det är ett fantastiskt styrmedel. Precis som religionen var en gång i tiden...

Jag tror också att det är ett av vår tids stora problem. Gemene man tror för mycket på vetenskapen men någon måste också betala för vetenskapliga studier. Så företagen har insett att "vetenskapliga belägg" smäller högre än den gamla hederliga reklamen. Så länge man kan kontrollera utfallet av studierna och allmänheten är okritisk så är det mycket förmånligare att anlita eller anställa forskare istället för reklammakare. Vetenskapen har blivit ett verktyg som genererar försäljningsargument eller argument för godkännande av nya kemikalier av olika slag. 

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, Katerina said:

Jag tror också att det är ett av vår tids stora problem. Gemene man tror för mycket på vetenskapen men någon måste också betala för vetenskapliga studier. Så företagen har insett att "vetenskapliga belägg" smäller högre än den gamla hederliga reklamen. Så länge man kan kontrollera utfallet av studierna och allmänheten är okritisk så är det mycket förmånligare att anlita eller anställa forskare istället för reklammakare. Vetenskapen har blivit ett verktyg som genererar försäljningsargument eller argument för godkännande av nya kemikalier av olika slag. 

Från den ironiska generationen: "vetenskapen" ...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Erik 2 sade:

Från den ironiska generationen: "vetenskapen" ...

Ja många behöver ha något vetenskapligt att tro på, - tryggt och bra och sant.  - Därför gillar man nog inte de som ifrågasätter vetenskapens riktighet - då skakar världsbilden. 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick syn på något som kallas temperaturserie på smhi.se. Den visar årsmedeltemperatur från 1722-2016, för Uppsala. En period på nästan 300 år. 

De första 20 åren, 1720-40 var medeltemp ca +6 grader, och de senaste 26 åren 1990-2016, var medeltemp ca +6.5 grader. Däremellan 1740-1990 (250 år) låg medeltemp ganska stadigt på ca +5 grader. 

Tankeväckande och tillnyktrande statistik. Inget bevis för global warming i Uppsala i alla fall.

temp_ar_uppsala_2016.png

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gör de, se t.ex. https://www.adlibris.com/se/bok/klimatet-och-manniskan-under-12000-ar-9789175043234 

Att klimatet varierar över tid är välkänt bland forskare inom historia, biologi, meteorologi, klimatologi och geologi men tyvärr pekar det mesta på att mänskliga aktiviteter ökar jordens medeltemperatur. Den mesta forskningen är mycket seriös och har inte den industripåverkan som nutritions och läkemedelsforskningen drabbats av. En eventuell industripåverkan på klimatforskningen skulle snarast leda till att global warning förnekas, inte till att den överdrivs. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mah.. istiderna kommer och går med cirka 300,000 års mellanrum, det lär vi inget kunna göra åt!

Såå senast om cirka 290,000 år så har vi en ny istid.. det handlar om jordens bana runt solen, som varierar.

Aså vi lever i en postistid där klimatet blir allt varmare.. med vissa variation.. medeltiden benämns lilla istiden där klimatet blev kallare något hundra år.

Såå, så, vad vi än gör så lär klimatet bli varmare.. iomed att vi allt mer avlägsnar oss från istiden.

En helt annan sak är hur vi själva påverkar hela förloppet.. och där finns det saker att fundilera på tex att ta upp historiskt/fosilt kol för att utvinna energi.

Dvs själva drivmotorn i vårt moderna samhälle.. så hur återgår vi till ett fosilfritt samhälle, hur många människor kan det då få lov att finnas?

Och jag vill inte veta hur många kor.. utan hur många miljoner mäniskor som kan finnas i ett fosilfritt samhälle!

• Gilla 4
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2/25/2018 at 10:17 PM, Skärfläcka said:

Det gör de, se t.ex. https://www.adlibris.com/se/bok/klimatet-och-manniskan-under-12000-ar-9789175043234 

men tyvärr pekar det mesta på att mänskliga aktiviteter ökar jordens medeltemperatur. Den mesta forskningen är mycket seriös och har inte den industripåverkan som nutritions och läkemedelsforskningen drabbats av. En eventuell industripåverkan på klimatforskningen skulle snarast leda till att global warning förnekas, inte till att den överdrivs. 

Det vore väl konstigt om inte mänskliga aktiviteter påverkade både det ena och det andra, frågan för mig är varför koldioxid är ett problem överhuvudtaget och lyfts fram som det största miljöproblemet och inte förgiftningen/kemikalierna, plasterna, utrotningen av arter, etc. 

Seriös forskning behöver inte använda sig av härskartekniker och det ser jag mycket av i debatten kring klimathotet vilket får mig att undra varför de behöver använda det. Det ligger en hund begraven. Det påminner mycket om hur kost-etablissemanget agerar i kostdebatten. 

Att klimatdebatten skulle vara utan påverkan från särintressen tror jag inte ett ögonblick på. Tänk till exempel på det första jag skrev ovan (var ligger fokus och var borde fokus ligga?).  Tänk också igenom vilka som tjänar pengar på omställlningen och vilka som betalar.  Och jag tycker inte att konspirationsteorier är någonting fult och orimligt men det är ett beprövat knep bland härskartekniker att ropa konspirationsteori för att förminska och förlöjliga någons tankar   ;-) 

• Gilla 4
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, Erik 2 sade:

frågan för mig är varför koldioxid är ett problem överhuvudtaget och lyfts fram som det största miljöproblemet och inte förgiftningen/kemikalierna, plasterna, utrotningen av arter, etc. 

Det undrar jag oxå. Härskartekniker har inget att göra i en seriös debatt. Det är bara tecken på bristande kunskap och löjligt beteende.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7 timmar sedan, Erik 2 sade:

Det vore väl konstigt om inte mänskliga aktiviteter påverkade både det ena och det andra, frågan för mig är varför koldioxid är ett problem överhuvudtaget och lyfts fram som det största miljöproblemet och inte förgiftningen/kemikalierna, plasterna, utrotningen av arter, etc. 

Seriös forskning behöver inte använda sig av härskartekniker och det ser jag mycket av i debatten kring klimathotet vilket får mig att undra varför de behöver använda det. Det ligger en hund begraven. Det påminner mycket om hur kost-etablissemanget agerar i kostdebatten. 

Att klimatdebatten skulle vara utan påverkan från särintressen tror jag inte ett ögonblick på. Tänk till exempel på det första jag skrev ovan (var ligger fokus och var borde fokus ligga?).  Tänk också igenom vilka som tjänar pengar på omställlningen och vilka som betalar.  Och jag tycker inte att konspirationsteorier är någonting fult och orimligt men det är ett beprövat knep bland härskartekniker att ropa konspirationsteori för att förminska och förlöjliga någons tankar   ;-) 

Klimatdebatten och klimatpolitiken är naturligtvis påverkad av olika särintresse. Klimatforskningen är till största delen seriös men den används av olika intressenter för att stötta deras ståndpunkt, t.ex. veganer utmålar kor som klimatbovar pga metanutsläpp. Just metan är mycket komplext och en stor del av metanet kommer från naturliga våtmarker men också från risodlingar (som kanske hade varit naturliga våtmarker om man inte odlade ris där...). Ett problem man stångas med är hur man definierar ”utsläpp” och vad som är en en del i ett ”naturligt kretslopp”. Det alla är överens om är att fossila bränslen som förbränns  ökar koldioxidhalten i atmosfären eftersom de tidigare varit lagrade och inte varit en aktiv del i kretsloppet. Sedan försöker klimatforskarna utifrån olika utgångspunkter förstå vilken påverkan det har på klimatet. Tidsperspektivet varierar från geologernas mycket långa tidshorisonten till meteorologernas korta perspektiv. Baserat på den information man kan få fram från så vitt skilda källor som borrkärnor från Grönländska inlandsisen, temperaturmätningsserier (den lägsta kontinuerliga mätserien påbörjades 1756, Stockholms Gamla Observatorium), historiska källor om isläggning i hamnar etc försöker man konstruera hur klimatet har varit. Det tillsammans med uppgifter om ändrade halter av koldioxid, metan etc i atmosfären utgör grunden för matematiska moduleringar/förutsägelser om klimatet och allt tyder på att vi tyvärr påverkar klimatet i en omfattning som kan ha allvarliga konsekvenser mänskligheten. Hur allvarliga vet ingen, vissa är beredda att ta större risker än andra. 

Sedan kan man ju alltid diskutera vilken miljöfråga som är viktigast; nedskräpning, överutnyttjande av naturresurser, försurning, kemikalieutsläpp, plastutsläpp, jorderosion, vattenbrist, jordbruk, GMO, skogsbruk, överfiske, vattenkraft, vindkraft, kärnkraft,  krig, atomvapen, meteoritnedslag, global warming eller något annat. Seriös forskning behövs och bedrivs inom alla dessa områden. Bara för att ett visst forskningsprojekt inte ger svar på den eller de frågor som man själv är mest intresserad av eller tycker är angelägnast betyder att forskningen är oseriös. Det är bra med diversitet inom forskning, något som vi tror är oväsentligt nu kan komma att visa sig väldigt viktigt senare. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sagan om dieselbilen tycker jag beskriver väldigt tydligt hur illa det kan gå om man fokuserar på fel saker eller på för få saker. Dieselbilen såldes in som låg utsläppare av co2. Bild från SVT Morgonstudion den 28 feb 2018 kl 07:10.

https://www.svtplay.se/video/17119938/morgonstudion/morgonstudion-28-feb-06-00?start=auto

DSC_2209.JPG

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och det är sånt här som är det riktigt stora problemet, inte co2, inte kossors metan. 

Tre sorter av insektsgiftet neonikotinoider som används inom jordbruket kan skada vilda och tama bin och humlor, den slutsatsen drar den Europeiska expertbyrån för livsmedelssäkerhet, EFSA, efter att ha gått igenom det vetenskapliga underlag som finns.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6896702

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Rickard sade:

Intressant, jag råkar känna till artikelförfattaren och läser nyfiket inlägget. Klickar på länken till hans avhandling och skummar lite, drygt 300 sidor som ger ett gediget första intryck. Går vidare till presentationen från Mölndal och lyssnar på hans anförande. Funderar på vad exakt jag ska vara upprörd över. Att Rockerfellerklanen ser till att vara på plats när spelplanen för framtidens affärer formas? Det ingick redan i min världsbild, företag som inte anpassar sig konkurreras ut och bäst är naturligtvis att vara med ”längst fram” för då har man en konkurrensfördel. Shaping the Fourth Industrial Revolution verkar inte vara något nytt utan en sammanfattning av de industritrender som finns, t.ex. drivs 5G, nästa mobiltelefonistandard av Internet of Things, Al kommer inom vården, cochlear implantat ger döva hörsel och blinda har fått implantat som ger viss syn, e-Health med uppkopplade glukosmonitorering och inopererade hjärtstartare finns, kameraövervakning istället för nattpatrull för äldre provas för fullt, att med hjälp av kemikalier påverka nederbörd har man gjort sedan Vietnamkriget, och Elon Musk har skickat ut en elbil i rymden. Dessutom chipppar vi våra husdjur redan. Ingenjörer älskar nya saker och entreprenörer konkurrerar om att identifiera de mest lönsamma trendena oavsett om Johan Rockström åker till SAN Fransisco eller inte. Utvecklingen pågår för fullt hela tiden och vi lär nog inte kunna stoppa framtiden den här gången heller. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-03-08 at 02:48, Skärfläcka sade:

Utvecklingen pågår för fullt hela tiden och vi lär nog inte kunna stoppa framtiden den här gången heller. 

Men hur framtiden blir är viktigt, annars kan vi även skita i att främja LCHF och naturlig mat och istället acceptera GMO och industrimat med tillsatser.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Coltings Nakna Sanning

152. Antiveganlobbyism med Martina Johansson

https://www.acast.com/coltingsnaknasanning/152.antiveganlobbyismmedmartinajohansson

Diskussion om klimatet börjar 01:27:25

153. Om hur skev forskning blir till sanning. Med Martina Johansson

https://www.acast.com/coltingsnaknasanning/153.omhurskevforskningblirtillsanning.medmartinajohansson

Diskussion om klimatet börjar 01:01:45

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6936029

Observatoriekullen i Stockholm är den enda mätstationen i Svealand som uppmätt meteorologisk sommar, då dygnsmedeltemperaturen legat på minst 10,0° under fem dygn i följd.

I Stockholm har temperaturmätningar pågått sedan 1756 då är 17 april ett extremt tidigt ankomstdatum för den meteorologiska sommaren.

Det har bara hänt en gång tidigare att den meteorologiska sommaren anlänt före den 17 april. Det allra tidigaste ankomstdatumet för sommaren i Stockholm är den 14 april vilket inträffade under den mycket varma aprilmånaden 1803. Det här skriver SMHI på sin sajt. 

En reservation för ankomstdatumet 1803 är att man på den tiden mätte temperaturen vid två tillfällen på dagen och att maximi- och minimitermometer inte införts.

Med den reservationen så är årets ankomstdatum den 17 april således det näst tidigaste som observerats. Även 1996 och 1964 anlände den meteorologiska sommaren till Stockholm den 17 april.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg