Carinalchf

Lchf och kolesterol

Recommended Posts

Hej! Jag har äntligen fått med min man på att äta Lchf. Jag själv har försökt länge men trillat tillbaka på att det blir periodvis för jobbigt att laga olika mat till mig och familjen. Men denna gången känns det helt annorlunda när vi är två. Vi la om kosten för drygt fem veckor sedan. Det känns toppen. Min man har gått ner drygt 5 kilo. Jag kör mer med att räkna hål på skärpet. Nästan 3 st hittills. 

Min man gjorde en hälsoundersökning precis i samma veva som vi lade om kosten. Han är 51 år och väger i skrivande stund 80,5 kg. Alla värden var bra utom kolesterolet som låg lite högt. S-kolesterol 7,9 ochS-LDL-kolesterol 5,3. Han fick Atorvastatin Krka som han ska äta nu. Jag har läst många artiklar och sett flera reportage på Kostdoktorn ang detta. Där säger man att kolesterolvärden kan förbättras med lchfkost utan medicinering. Hur ska man förhålla sig till detta? Ska han behöva äta hjärtmedicin för all framtid nu? Känns inte som man kan prata med läkare på vårdcentralen om detta. Vore jättetacksam att få höra om någon annan har erfarenhet av detta. 

Mvh Carina

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätt att läsa på Kostdoktorn! Det finns hur mycket som helst om att statiner är skräp och om att kolesterol är en scam. 

Mitt kolesterol är 10 och det skulle aldrig falla mig in att äta några mediciner. 

Är din man frisk för övrigt?

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja han är helt frisk. Det är därför det känns så galet att äta dessa mediciner. Äter du Lchf? Har du märkt om dina värden förändrats/förbättrats över tid på den kosten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Carinalchf och välkommen till forumet!

Jag tänker som iAnna, jag skulle tro att mitt totalkolesterol är över 7, kanske ännu högre (det var länge sen jag mätte). Jag kommer aldrig att äta statiner eftersom jag tror att det ligger ett feltänk bakom förskrivningen av statiner.

Det som jag tänker utifrån din mans situation är vilken betydelse kolesterol har för hjärtsjukdom. De viktiga värdena är väl egentligen HDL som ska vara högt, och triglyceriderna som ska ligga lågt. Är det så brukar LDL-värdet inte ha så stor betydelse. Man kan annars titta på den så kallade APO-kvoten som är en noggrannare analys av LDL.

Det jag läst när det gäller kolesterol, och om de felaktiga föreställningar som råder i vården, står Uffe Ravnskov för. Han har skrivit några böcker och har en webbsida där man kan läsa mer om kolesterolets betydelse för hälsan. Uffe är forskare och har publicerat mängder av vetenskapliga artiklar i etablerade medicinska tidskrifter.

För övrigt finns en hel del information på dietdoctor, både gratis och för betalande medlemmar.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med föregående talare. För att förstå problemet med kolesterol och statiner måste man gå tillbaka till historien och se hur fettskräcken uppstod. Innan man bestämmer sig att ta statiner ska man söka information om vad kolesterolet används till i kroppen. Kroppen producerar ju egen kolesterol också. Den konventionella uppfattningen om att den ska sänkas för att man inte ska råka ut för en blodpropp är bara en teori dock en härskande sådan. Kolesterolet används i kroppen för att bygga nya celler, för att producera könshormoner, för att lappa och laga blodkärl som blir sköra.
Det finns en mycket intressant forskning (av Matthias Rath med flera) som tyder på att brist på C-vitamin kan leda till att blodkärlen blir sköra. För att undvika ett tillstånd besläktat med skörbjugg (blodkärlen spricker och inre blödningar uppstår) har den mänskliga kroppen utvecklat ett försvarsmekanism och lappar och lagar bristningar i blodkärlen med hjälp av kolesterolet. Statiner hjälper inte mot blodpropp men C-vitamin skulle kunna göra det. Vilket för mig låter som en mycket troligare förklaring än att man måste äta piller för att förhindra att kroppen ska producera ett ämne kroppen faktiskt behöver. Detta är hål i huvud om jag får säga min mening. 
Jag misstänker också att äldre män som får äta fettsnålt och tar statiner kan lätt få problem med potensen. Könshormonerna produceras ju av bland annat kolesterol.   

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Carinalchf sade:

Hej! Jag har äntligen fått med min man på att äta Lchf. Jag själv har försökt länge men trillat tillbaka på att det blir periodvis för jobbigt att laga olika mat till mig och familjen. Men denna gången känns det helt annorlunda när vi är två. Vi la om kosten för drygt fem veckor sedan. Det känns toppen. Min man har gått ner drygt 5 kilo. Jag kör mer med att räkna hål på skärpet. Nästan 3 st hittills. 

Min man gjorde en hälsoundersökning precis i samma veva som vi lade om kosten. Han är 51 år och väger i skrivande stund 80,5 kg. Alla värden var bra utom kolesterolet som låg lite högt. S-kolesterol 7,9 ochS-LDL-kolesterol 5,3. Han fick Atorvastatin Krka som han ska äta nu. Jag har läst många artiklar och sett flera reportage på Kostdoktorn ang detta. Där säger man att kolesterolvärden kan förbättras med lchfkost utan medicinering. Hur ska man förhålla sig till detta? Ska han behöva äta hjärtmedicin för all framtid nu? Känns inte som man kan prata med läkare på vårdcentralen om detta. Vore jättetacksam att få höra om någon annan har erfarenhet av detta. 

Mvh Carina

Hey & välkommen hit och till LCHF resan :)

Det er väldigt enkelt med LCHF egentligt. Men i början kan  brist på vetskap och många felaktiga myter göra bytet onödigt invecklat.

Läs nybörjarguiderna på kostdoktorn.se. Enkelt, bra och de ger dig svar på faktisk alt i frågan.

Här är guiden till kolesterol: https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol

Det är bra använt tid att sätta sig väl in i vad LCHF är. Onödigt - och ofta dyrt - att begå fel när den rätta kunskapen hela tiden har varit tillgänglig. Läs läs läs :)

Lycka till :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man väljer att ta statiner så bör man komplettera med Q10. Statiner minskar inte bara kolesterol utan även kroppens produktion av Q10. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Trollmormor sade:

Kan rekommendera Nisse Simonssons Facebooksida https://www.facebook.com/nisse.simonson

Välj inte statiner!   Vi har de statiner vi behöver. Kanske någon tror att det är bra att sänka blodkolesterolet? - Det är bara det att statinerna sänker kolesterolet i HELA kroppen.

Det finns tex mycket kolesterol i hjärtat vilket är det normala tillståndet - tar du statiner så minskar kolesterolet i hjärtats strukturer och ditt hjärta försvagas och du kan bli hjärtsjuk. 

Din hjärna består till största delen av kolesterol, - vad händer när du tar statiner? Jo du påverkar din hjärna negativt med medicineringen - statiner passerar barriären till hjärnan.

Det är så att kolesterolet är en viktig, naturlig byggsten i alla kroppens celler - Tar du kolesterolsänkande mediciner så påverkas hela din kropp väldigt negativt. 

Har någon doktor berättat detta för dig? Jasså inte?   -  

Vill man ha bra hälsa så går man inte på denna hemska statin-propaganda!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man lära sig mer om kolesterolet så finns väldigt bra information på Diet Doktors hemsida. Det finns filmer och artiklar som man kan se tillsammans med sin anhöriga som fått råd av doktorn att det är nödvändigt med statiner - vilket det inte är. Orsaken till hjärtsjukdom beror på det metabola syndromet och den inflammation som pågår under många år i kroppen och orsakar stor skada. Lchf-kost kan över längre läka ut inflammationen och göra att man återfår hälsan.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Carinalchf sade:

Ja han är helt frisk. Det är därför det känns så galet att äta dessa mediciner. Äter du Lchf? Har du märkt om dina värden förändrats/förbättrats över tid på den kosten?

Jag äter LCHF. Kom i klimakteriet samtidigt som jag började med LCHF. Svårt att säga vad som påverkar vad. Det sägs att kolesterolet går upp i klimakteriet, helt naturligt.

https://www.avogel.co.uk/health/menopause/videos/the-importance-of-cholesterol-in-the-menopause/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är det inte säkert att ett initialt förhöjt kolesterol sjunker efter några månader. I alla fall gjorde inte mitt det. Efter fem år med lchf hade jag totalkolesterol på 12, efter ytterligare ett halvår var det 10., därtill ett högt ldl. Men triglyceriderna var låga och hdl var högt. Men det gäller att inte vara lättskrämd..

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Koljoxen sade:

Sen är det inte säkert att ett initialt förhöjt kolesterol sjunker efter några månader. I alla fall gjorde inte mitt det. Efter fem år med lchf hade jag totalkolesterol på 12, efter ytterligare ett halvår var det 10., därtill ett högt ldl. Men triglyceriderna var låga och hdl var högt. Men det gäller att inte vara lättskrämd..

Prexis.. mitt var uppe vid 10 innan det vände.. men mitt HDL är fortfarande lågt.. men inte lika lågt som tidigare!

Och både trg och LDL har gått ner, men ligger ändå väldigt nära gränsen för vad som är hälsosamt rent statistiskt!

Så på sin höjd så har LCHF bromsat en katastrofal utveckling.. och det finns mer att göra.. men om inte Prokrastenering vore en sådan stor faktor så skulle jag kanske gjort något ytterligare?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som är medlem i Dietdoctor kan se en intressant intervju med ingenjören Dave Feldman. Jag har precis tittat och den vänder upp och ner på mycket som jag har tänkt kring kolesterol.  Den är på engelska, inte översatt, så mannen och jag slog våra kloka huvuden ihop och lyckades nog förstå det mesta. Rekommenderas!

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dr Ralf Sundberg har kollat sina kolesterolvärden 1 gång. Han tänker inte göra det igen säger han!

• Gilla 1
  • Tack! 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, kickilotta sade:

Dr Ralf Sundberg har kollat sina kolesterolvärden 1 gång. Han tänker inte göra det igen säger han!

Jag går steget längre. Jag har aldrig kollat mina värden. Och kommer inte att göra det heller :P

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade mina kolesterolvärden via Företagshälsovården för ett år sen. Via "stick i fingret" och en mätare som visade Hi eller Low. Mitt visade Hi, så sköterskan ville att jag skulle ta ett "riktigt" prov på HC. Visst, sa jag, men var inte det minsta orolig. Fick tillbaka svaret att visst var det högt - men det var de "goda" som var höga värden. Triglyceriderna var som på en 18-åring! :D

Har ätit LCHF sen 2009...

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte det minsta rädd för att testa mig.. för jag vet redan att jag har dåliga värden!

Och jag har redan tackat nej till statiner.

Mina dåliga värden blev först sämre och sedan bättre, sedan jag hållit på med LCHF några år!

Iallafall så inser jag att LCHF knappast löser alla problem.. och de tillför lixom sällan nya iallafall.. utan det finns mer att jobba med vad gäller hälsan,, motion, mindre stress, mindre tobak och alkohol.. en helt ny social kontext!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig brytt mig. När jag bytte vårdcentral för en tio år sedan (lchf har inte hjälpt fullt ut mot högt blodtryck...inte än) och då började de kolla kolesterolet. Läkaren skickade brev varje år I början och meddelade totalkolesterolet (minns särskilt när det gått upp från 5,0 till 5,3 och läkaren föreslog att jag skulle äta ännu lite nyttigare, utan att ha en susning om vad jag åt). Men på senare år har jag inte hört av dem alls angående kolesterolvärdena, och det stör mig inte.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg