Sarah74

Kycklingbuljong

Recommended Posts

Jag brukar göra buljong på kycklingben men sist gjorde jag på nöt och det var stor skillnad, med nöt så vart det daller och det är ju bra men med kyckling blir det aldrig så.

Min fråga, är kycklingbuljongen jag gör fortfarande nyttig?

Sarah

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kycklingbuljong blir som gelé. Jag använder ben från ekologisk kyckling och låter det koka hela natten (6-8 tim).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min kycklingbuljong blir oxå alltid geleig. Jag gör efter Birgitta Höglunds recept. Ekokyckling som sjuder 8 timmar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Sarah74 sade:

Jag brukar göra buljong på kycklingben men sist gjorde jag på nöt och det var stor skillnad, med nöt så vart det daller och det är ju bra men med kyckling blir det aldrig så.

Sarah

För mig är det tvärt om, hönsskrov/ben/annat slams från en hel kyckling/höna/tupp blir rena aladåben.. så jag slänger det mesta!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Sarah74 sade:

Sarah

Det där har jag länge funderat på. Får samma resultat som dig med kyckling. Jag använder finfin ekokyckling och allt brosk, ben och skinn mm kommer med i koket samt jag har testat att koka olika länge men oftast 12 timmar, ibland har jag testat färre timmar ibland fler. Men den blir inte dallrig. Men god och visst är den supernyttig ändå. Men skulle gärna få den dallrig om det nu spelar roll.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ”läst någonstans” att olika nyttigheter fälls ut vid olika temperaturer, och att just geleigheten blir bäst när det bara får sjuda (inte koka).

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, Zepp sade:

För mig är det tvärt om, hönsskrov/ben/annat slams från en hel kyckling/höna/tupp blir rena aladåben.. så jag slänger det mesta!

Jösses Amalia, vad är det du slänger? Buljongen? Skicka den till mig i så fall :P

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Syster sade:

Jösses Amalia, vad är det du slänger? Buljongen? Skicka den till mig i så fall :P

Lite utanför här: Jag försökte mejla team kostdoctor på den angivna adressen "förnamn@dietdoctor.com. för att få ge lite beröm, men adressen godtogs inte. Vad gjorde jag för fel?

Hjääälp! Ethel Loberg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, Syster sade:

Jag slänger skrovet och kokar lixom inte mer buljong än vad jag kan använda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Ethel sade:

Lite utanför här: Jag försökte mejla team kostdoctor på den angivna adressen "förnamn@dietdoctor.com. för att få ge lite beröm, men adressen godtogs inte. Vad gjorde jag för fel?

Skrev du faktiskt förnamn@dietdoctor.com så kommer det nog inte fram utan du måste skriva någon av dom som jobbar hos dietdoctors förnamn...   t ex johan@dietdoctor.com om nu johan jobbar där och det är honom du  vill skriva till.   Hoppas du förstår vad jag menar.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, jesper sade:

Skrev du faktiskt förnamn@dietdoctor.com så kommer det nog inte fram utan du måste skriva någon av dom som jobbar hos dietdoctors förnamn...   t ex johan@dietdoctor.com om nu johan jobbar där och det är honom du  vill skriva till.   Hoppas du förstår vad jag menar.

Tack Jesper!

Ethel Loberg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Zepp sade:

Jag slänger skrovet och kokar lixom inte mer buljong än vad jag kan använda!

Tips till dig - koka skrovet länge med vatten så får du fin buljong. Jag silar upp buljongen i glasburkar som jag fyller till 75% och lägger i frysen och tar ut och använder till soppor o såser när jag behöver. Man får inte fylla fullt i burken för då fryser glasburken sönder eftersom volymen ökar ganska rejält på frusen vätska.

Så väldigt  gott o nyttigt. Man vill inte ha buljongtärningar längre....

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, kickilotta sade:

Man vill inte ha buljongtärningar längre....

Jag använder buljongtärningar. Jag fryser den buljong jag kokat I iskubslådan, och lägger dem I någon burk I frysen. Lätt att ta fram några stycken  till en gryta.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om buljongen börjar dallra eller inte beror på hur mycket man reducerat den och hur kallt den stått enligt min erfarenhet. Reducerad buljong som förvarats på något kallt ställe i kylskåpet eller utomhus när det är nära noll dallrar. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Petra183 sade:

Om buljongen börjar dallra eller inte beror på hur mycket man reducerat den och hur kallt den stått enligt min erfarenhet. Reducerad buljong som förvarats på något kallt ställe i kylskåpet eller utomhus när det är nära noll dallrar. 

Okej! Jag har inte reducerat så det får jag testa då!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vaddå reducera? Det reduceras ju i och med att det kokar/sjuder i x antal timmar. Väl?!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, iAnna sade:

Men vaddå reducera? Det reduceras ju i och med att det kokar/sjuder i x antal timmar. Väl?!

Samma tanke slog mig. Spelar väl ingen roll enl min mening om det dallrar eller inte? ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg