Syster

Trädgårdstråden

Recommended Posts

Det är första året i år som jag odlat tomater, och har fått väldigt mycket skörd, både vanliga, biff och körsbärstomater. Det verkar vara många som har drabbats av ohyra i år, har klarat mina plantor, peppar, peppar och jag kan tyvärr inte säga vad det är dina plantor har på sig.

Det här med att tomaterna spricker så får jag en känsla av att de kan göra det när de vuxit för fort, bara en gissning.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är verkligen en novis när det gäller odling, men jag tycker det är kul, och gillar den här känslan att gå ut och skörda. För mig har det varit mest grönkål och mangold i sommar (nästa sommar blir det två mangoldplantor). Jag har också ätit upp 1 (!) zucchini, men den var å andra sidan jättestor. Två mindre lyckades jag schabbla bort, skulle ha skördat dem när de såg gröna och fina ut, men nu ruttnade de bort istället. Igår hittade jag en minigurka när jag rensade bort en massa blad på minigurkaplantan. Den var inte stor men god.

Och nu till mina okunskaper när det gäller tomater. På min ampeltomat har jag i dagsläget 1 (!) tomatkart. Den har också en hel del blommor, men tvivlar på att det blir något mer i år. Nästa år har jag förhoppningsvis bättre förutsättningar för tomatodling genom en solig balkong som jag hoppas ska bli klar i höst.

I år tröstar jag mig med en hel del röda vinbär och krusbär (röda) som jag fryser in, och jag har även plockat lite hallon i helgen. Och hallonbuskarna har en hel del kart, så om det fortsätter att vara lite lagom varmt finns det hopp om fler hallon i frysen (typ 10 om dagen ? ).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprickande tomater? Kan det ha med vattning att göra? Sager jag som inte har mer än en ynka liten för det mesta bortglömd och ovattnad tomatplanta på balkongen...det blev ett fåtal små gula tomater. Nästa år funderar jag på om zucchini skulle funka; alla som odlat I sommar har ju fått massvis eller gigantiska zucchinis, och jag vill också ha; hellre zucchini än tomat inser jag. Den var ett impulsköp, den plantan. Lite jordgubbar har det blivit, någon då, någon då. Och persiljan växer. Frös in en burk I helgen; onödigt att handla fryst persilja om man har själv...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Effie sade:

Sprickande tomater? Kan det ha med vattning att göra? Sager jag som inte har mer än en ynka liten för det mesta bortglömd och ovattnad tomatplanta på balkongen...det blev ett fåtal små gula tomater. Nästa år funderar jag på om zucchini skulle funka; alla som odlat I sommar har ju fått massvis eller gigantiska zucchinis, och jag vill också ha; hellre zucchini än tomat inser jag. Den var ett impulsköp, den plantan. Lite jordgubbar har det blivit, någon då, någon då. Och persiljan växer. Frös in en burk I helgen; onödigt att handla fryst persilja om man har själv...

Temperaturförändringar och vatten har jag hört ska vara orsaken till sprickande tomater. Stor skillnad mellan natt- och dagtemperatur nu..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4:e januari 2019. Grävde ner en hink bokashi under några frusna jordkocklor. Passade på att skörda den sista brysselkålen på friland. :wub:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-09-03 at 08:43, SGK sade:

var å andra sidan jättestor. Två mindre lyckades jag schabbla bort, skulle ha skördat dem när de såg gröna och fina ut, men nu ruttnade de bort istället.

Lite sent svar kanske😉

men om zucchinin ruttnar så beror det på dålig pollinering (om de inte lämnas jättelänge såklart). De brukar börja att ruttna i änden, ibland går det att rädda en bit, annars är det bara att ta bort då de tar energi från plantan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset Tobias. I det fall jag beskrev var det att jag lämnade dem kvar jättelänge efter det att de var mogna (typ 3 veckor). Så jag drog lärdomar av det också. :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul att Trädgårdstråden vaknat till liv, kanske beror det på att vi är på väg mot ljusare tider 😎 jag tänkte snart börja med att så en busktomat som inte blir så hög, ca 50 centimeter, då kan jag placera dem i fönster innan det är dags att flytta ut i växthuset, men först under växtlampa ett par månader innan ljuset kommer. jag tänkte också snart så kryddor, de tar sin tid att utvecklas. Sedan i februari - mars blir det mer tomater, gurka, paprika och chili, jag längtar 🥒🌶️🍅

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Syster sade:

jag tänkte snart börja med att så en busktomat som inte blir så hög, ca 50 centimeter, 

Vilken sort då?
Jag satsar på att de tomatfrön som blev över från i fjol funkar i år. Runåbergs har slut på Ida Gold i år. I fjol odlade jag två sorter i pallkragetält som det blåste sönder men uppenbart funkade rätt bra ändå. Korallik gav massor av små röda tomater som mognade i omgångar tack och lov men sorten jag föll för, Ida Gold, en lite större liten tomat i klart orange, var så himla god! I fjol drunknade den i Korallik så i år får den växa själv. Sedan blir det nog lite morot, lök och brysselkål i år igen; de verkar klara sig bättre än stor huvudkål. Och ärter... Älskar ärter! Råa, direkt i landet. På friland blir det nog bara jordgubbar tror jag. Popcornmajsen var kul men jag tror jag hoppar den i år. Sen vill jag ha grönsallad men... jag har ju så himla mycket ohyra och blir så ledsen när jag ska behöva spruta mot skiten. (Inte gjort det än.) Det jag funderar på är ferramol (tror jag det heter) mot sniglarna. Ölfällor funkar bra men behöver vittjas varje dag.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, MariaF sade:

Vilken sort då?

Det är en körsbärstomat som heter Bitonto, jag har inte provat den förut men ska tydligen ge en riklig skörd, vi får se :) Jag vill få tomater tidigt, därför sår jag nu snart. Förra säsongen så köpte jag inte en tomat från maj till december, det känns bra. Nu får vi ta tillvara på alla de torkade tomaterna som jag torkade och faktiskt frös in, för att vara på den säkra sidan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har plockat fram en av mina pelargoner. Och den lever!

Funderar på att peta ner några tomatfrön nu i helgen. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu