Syster

Trädgårdstråden

Recommended Posts

I ett infall av stark längtan till sommaren, som för tillfället verkar vara väldigt, väldigt långt borta med 1,5 meter snö där jag bor så börjar jag i alla fall att planera sommarens odlingar. För första året så har jag ett växthus att odla i och ett trädgårdsland (i pallkragar) som jag även odlade i förra året.

Är det fler än jag som odlar och längtar efter att få skörda egna ekologiska grönsaker? Vad odlar ni?

I växthuset så har jag tänkt odla tomater, gurka, paprika, chili, aubergine och melon i år. I "trädgårdslandet" så blir det morötter, rödbetor, blomkål, olika sorters sallader, kryddor, mangold, lök purjolök och vårlök. Tänkte även ge mig på minimajs, vi får se hur det blir med den.

Dela gärna med er av era erfarenheter och förhoppningar av tidigare och kommande odlingar :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är trädgärdsnörd men urdålig på att odla ätbart. Min styrka är perenner och buskar. Vi har 400+ sorter.

Men jag fick ett litet växthus från Jula för 2 år sedan. Där hade vi minigurka och körsbärstomater som gav massor. Jag hade även chili och paprika men dessa övervintrade jag inomhus så de var rätt kul ifjol. Jag hade även underbar squash i pallkragar som gav massor.

Sparris har jag också i pallkragar men precis när de kanske blir skördemogna har jag flyttat dem.

Jordärtskockor är en favorit. De går att skörda när som helst bara det går att gräva. Vi tog upp ett kok gör 2 veckor sedan då det var tö

I år har jag ett sprillans inglasad uterum så jag räknar med att det blir lättare både med övervintring och odling. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skördade grönkål och purjolök fram till jul och hittade kvarglömd rödlök förra söndagen (när jag grävde ner bokashi) som var jättefin! Till helgen planerar jag att göra de första sådderna, inspirerad av Skillnadens Trädgård och Det grønne skafferi. Vintersådd, alltså. Då bör jag kunna börja skörda i april-maj. Jag gillar trädgård men älskar köksträdgården. Skulle gärna ha en potager, dvs en vacker köksträdgård, men har inte riktigt ork och kraft att anlägga nån sån just nu.

En sak jag tänkt på är just hur man lätt står med ett överflöd av en sak en viss tid. Båda inspiratörerna ovan talar om att ha småplantor klara för utplantering hela tiden så slipper man detta problem. För visst är det gott med stjälkselleri men trettio stycken samma vecka..?! I år ska jag så massor av ärter. Jag älskar färska märgärter! 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar också att ha köksträdgård och brukar odla tomater på friland i odlingslådor vid väggen. Det brukar bli ca 20-25 plantor av olika sorter. Förra året odlade jag broccoli för första ggn. Sen blir det små frilandsgurkor, kålrabbi som var lättodlat och kom tidigt, störbönor och buskbönor, rödbetor, gul  lök, vitlök, mangold, ruccola, 2-3 sorters sallad, spenat, 2 olika gräslök och olika örter. Våra sparrisplantor som är 6 år, går att skörda under 5-6 veckor, det blir ganska mycket grön sparris.  Vi har fina jordärtskockor som kommer år efter år - tyvärr tål min mage inte dem så bra. Chilli är trevligt att odla, men jag glömmer att använda dem.

Nu flyttar jag till ett annat hus med en  mindre trädgård och jag kommer förmodligen att ha upphöjda trälådor i sommar - det kan jag verkligen rekommendera, allt växer fortare och kommer igång tidigare eftersom jorden blir snabbt varm på våren.  En favorit som jag har varje år är zuccini, mycket lättodlad bara den får rejält med näring o vatten.

Jag hoppas på att vi bygger en vinterträdgård - den ska i så fall användas som atelje och för våxter. Vi har en citron och ett olivträd som behöver ett nytt hem också.

Jag brukar försöka förodla litet grand så att jag har plantor att sätta ut i maj.

Ett tips jag fick av en vän som är van odlare. - - Ställ sålådorna i badrummet eller där man har golvvärme, värmen underifrån gör att fröna gror snabbare. När de kommit upp ställer man dem så de får ljus.

Brukar inte odla så mycket ettåriga blommor, men småblommig ljusgultagetes  https://www.impecta.se/sv/artiklar/liten-tagetes-signet-lemon.htmloch en annan gammal Jättestor busktagetes brukar jag ha. https://www.impecta.se/sv/artiklar/linnetagetes-burning-embers-.html - den brukat bli 1 m hög och lika bred.

Försöker också driva upp jätteverbena men de fröna måste man starta med redan i januari - de är långsamma att gro. Men de är värda allt besvär - fungerar så bra med prydnadsgräs och ger fin höjd i rabatter o krukor, de är också fina fjärils-magneter. https://www.impecta.se/sv/artiklar/jatteverbena.html

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är förtjust i Svarta vinbär så vill jag plantera på vårt nya ställe. De är så trevliga att ta fram från frysen på vintern - det är gott med den intensiva smaken, har dem i yoghurten.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa...och har man bara en liten balkong, och Inga vinterförvaringsmöjligheter, så får det bli en kruka med örtkryddor...som jag dessutom oftast glömmer att jag har :-(  Och lite månadssmultron.

• Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det tycks finnas så många fina växter och inredningsgrejor som tas fram för balkonger. Man ser ofta fina o trevliga lösningar - många har riktiga små oaser.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

Jaa...och har man bara en liten balkong, och Inga vinterförvaringsmöjligheter, så får det bli en kruka med örtkryddor...som jag dessutom oftast glömmer att jag har :-(  Och lite månadssmultron.

När jag hade balkong körde jag ändå köksträdgård (min kompis sa nåt i stil med "Så här mycket vill jag också ha men.... blommor..." :D). Det mesta går att odla i låda, kruxet är att förnya jorden. Då är tydligen bokashin extra bra; kompost, gödsel och mikrobförbättrare i ett. Men bara om man vill och orkar ta hand om det, förstås. Och kommer ihåg det. ;) 
Det finns som kickilotta säger många färdiga lösningar. Själv tog jag plastbackar som jag borrade dräneringshål i en liten bit upp för att skydda mot övervattning. Fast då blev det bara ettårigt, förstås.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, kickilotta sade:

Men det tycks finnas så många fina växter och inredningsgrejor som tas fram för balkonger. Man ser ofta fina o trevliga lösningar - många har riktiga små oaser.

Jo, det finns mycket man kan handla till balkongen. Men det ska finnas plats för det...ok, inte allra minsta balkongen (vad är den nu? 2 m? x 3?), men jag vill ju ha plats för sambon och mig. Och sedan är det femtiotalshus, vilket betyder balkong utan något som helst skydd; det blåser. Såpass att jorden blåser bort, och det är inte alltid så roligt att odla då. Oas kan jag tyvärr inte förvandla den till. Jag har vindskydd på sidorna, men det hjälper inte mycket.

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, litet att fundera på där kan jag tänka. Låter som du har ett utsatt o blåsigt läge. - Vissa växter tål mer blåst...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår Spenat, växer som ogräs. Supergott att äta både rå och stekt. Samt att när man tröttnar lite så går det att förvälla och frysa in, då har man gott i frysen också. Jag har i pallkrage, funkar perfekt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något som ofta glöms bort är groddar. Odlas i en burk och sköljes bara med vatten. Får de klara groddarna stå framme i ljuset i några timmar har man fräsch grönska hela vintern. Alfalfa (en klöver), mungbönor, solrosfrö, krasse, rädisfrö, ärtor... allt möjligt kan man grodda! För den utan trädgård också. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra påminnelse, tack! Tittade faktiskt idag efter frön att grodda på Odla.se. Jag tyckte fröna var dyra så jag får handla mungbönor i matbutiken istället- Vet ni om man kan köpa Storpack av tex rädisa o alfaalfa någonstans?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minutes ago, kickilotta said:

Jag tyckte fröna var dyra så jag får handla mungbönor i matbutiken istället- Vet ni om man kan köpa Storpack av tex rädisa o alfaalfa någonstans?

Jag har haft min groddningsapparat igång sedan ett par veckor. Den levererar färskt lokalproducerat grönt fram till att jag kan börja skörda i växthuset. Fröerna köper jag från Runåbergs Fröer. Inte så billigt men rejäl storlek på förpackningarna.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Borje sade:

Jag har haft min groddningsapparat igång sedan ett par veckor. Den levererar färskt lokalproducerat grönt fram till att jag kan börja skörda i växthuset. Fröerna köper jag från Runåbergs Fröer. Inte så billigt men rejäl storlek på förpackningarna.

Tack för tipset, blir så gott med egengroddat!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, kickilotta sade:

Tittade faktiskt idag efter frön att grodda på Odla.se. Jag tyckte fröna var dyra så jag får handla mungbönor i matbutiken istället

I matbutiken finns linser, solrosfrön mm som också kan groddas om man vill.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

I matbutiken finns linser, solrosfrön mm som också kan groddas om man vill.

Om man köper frön som inte är avsedda för groddning bör man tydligen pastörisera dem själv för att undvika att man driver upp salmonella bakterier också. Gäller även vissa fröer avsedda för groddning. Mer info här http://www.alltomtradgard.se/pastorisera-groddar/ 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag startat årets odling av chili och paprika. Tio sorter i tio små krukor i ett litet miniväxhus med värmematta under och två lysrör över. Det blir nog en omgång paprikasådd till innan det är dags för tomaterna i mars. Det går åt mycket paprika, chili och tomater till Mexikansk äggröra, som är en av mina favoritlunchrätter. Groddade mungbönor fungerar som substitut, men det blir ju liksom en annan maträtt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur de gör som får växter som växer så det knakar..? Eller är det snigelangrepp som gör att småplantorna är svårstartade?
Jag satte 10st busktomatfrö (8 kom) och jag planterade om dem flera gånger och satte dem djupt, ändå rände de iväg. De gick i blom medan de ännu stod inne så jag pollinerade dem med pensel. Tre små tomater fanns det när jag satte ut dem men oj, vad medtagna de var! Det blev till att klippa ner och nu kommer de fint i en pallkrage med miniväxthus över. Där inne kommer också ärter. Änglamarks gula, för övrigt. De rotade sig efter att ha odlats som ärtskott under våren och sen slängts ut när de "vissnat". Denna krage går alltså bra. I kragen bredvid sådde jag frö i januari för att prova vintersådd och så på med lock (ram med byggplast) på vårkanten. Nu var ju våren som den var så inte blev vintersådden bättre än det jag sådde ihop med att jag lade på locket, inte. Dessutom ska jag inte följa rådet att bredså igen, jag skulle ha behövt kupa rädisorna.
Så till de verkliga problemen. Popcornmajs, brysselkål och morot. De kommer ju upp men trots värmen och vattnet vill de inte växa till sig. Har/har haft några sniglar i just den kragen som har gått loss lite. Majsen står i kruka för den ska ut på friland sen men den kommer inte så snabbt som väntat (ska försås en vecka innan utplantering) och de andra är lite sorgliga också... Ändå är kragarna fulla med bokashi. Jag som velat börja skörda nu... Ja, annat än rädisor, alltså.
Nu behövs jordgubbslandet rensas från sniglar, nässlor och åkervinda. Skulle behöva röja några tramphål också så plockningen kan gå bättre (ja, och för att få dit ölfällor). Gräslöken har gått i blom och börjat bli träig. Knopparna är annars goda att steka i smör med lite salt, peppar och balsamvinäger. Blommar gör förresten tayberryn också, en korsning mellan hallon och björnbär men avliggaren på det gamla björnbäret jag fick i höstas har inte överlevt. En annan konstig sak är att bara hälften av vitlöken klarat sig. Det var iofs en konstig vinter med blött och plusgrader länge innan kylan slog till.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 hours ago, MariaF said:

Undrar hur de gör som får växter som växer så det knakar..?

Jag har odlat grönsaker i 30 år på den förra avstyckade gården vi ägde och i 14 år på den nuvarande och kan fortfarande inte svara på den frågan. Men jag börjar få en idé om vad det handlar om. När jag har misslyckats  har det nästan alltid handlat om de tre grundläggande faktorerna ljus, vatten och växtnäring. Ta tomater som exempel. I februari skrev jag:

On 2/17/2018 at 12:58 PM, Borje said:

Nu har jag startat årets odling av chili och paprika. Tio sorter i tio små krukor i ett litet miniväxhus med värmematta under och två lysrör över. Det blir nog en omgång paprikasådd till innan det är dags för tomaterna i mars.

Efter omplanteringen ville tomat- och paprikaplantorna ränna iväg, trots lågt placerade dubbla lysrör. Det var helt enkelt för varmt i rummet i förhållande till ljuset som plantorna fick. Efter andra omplanteringen, till enliterskrukor, löste jag problemet genom att flytta ut dem till växhuset. Där fick plantorna tillräckligt med ljus. Längdtillväxten stannade upp och de grovnade så att det inte behövdes några stödpinnar. Nu har de börjat blomma och jag håller på att plantera om dem till de tjugolitersbehållare som de ska stå i tills, förhoppningsvis, oktober. Nu gäller det bara att sköta bevattningen så att tomaterna får tillräckligt med vatten på försommaren och inte för mycket på hösten. Och nässelvatten och gräsklipp när näringen i jorden börjar ta slut. En liten kommentar om pollinering: Tomatplantorna pollinerar sig själva innan blomman öppnar sig. Men blommorna måste skaka lite för att pollineringen ska bli effektiv. Är de utomhus sköter vinden detta, men i växthus lönar det sig att skaka plantorna lite försiktigt varje dag. Och en kommentar om beskärning: Tomater är lätta att föröka med sticklingar. Om en planta är för hög kan man klippa av toppen och sätta den i såjord i ett miniväxthus. Moderplantan skjuter nya skott och på det sättet får man två plantor. Men blomning och fruktsättning kommer att försenas. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag odlar som sagt för första gången tomater i växthus i år. Har satt plantor i omgångar under vintern och våren och har fem "omgångar", med cirka 35 plantor sammanlagt, ja det blev lite många faktiskt ? Vissa är väldigt fina, korta och tjocka medans andra är långa och rangliga. Men några körsbärstomater har jag redan skördat och en sort som heter Black from Tula, vilken ger svarta stora tomater är riktigt bra på gång med stor fin kart. 

Några gurkor har jag också skördat, vilket är helt underbart då de smakar ljuvligt i jämförelse med de man köper. Tyvärr får jag nog kasta en av dessa plantor då jag sådde den i februari, den växte sig superstor och satt fast i allt den kunde tänka sig växa fast i plus att den skymde ett helt fönster, noll ljusinsläpp där. Jag klippte helt bryskt loss den innan flytten till växthuset, det tyckte den inte riktigt om. 

Chilin och paprikan går det så där med, en stor fin paprikaplanta har jag men det övriga vill sig inte riktigt, i och för sig så äter jag inte så mycket chili men det är vackra plantor men paprikan hoppas jag mycket på då ekologisk paprika är riktigt dyrt att köpa och åtgången här hemma är stor. En aubergineplanta trängs också i växthuset och artar sig fint ?

Melonplantorna växte ingenting efter sådd, så på den fronten får jag ge upp, men två fina minimajsplantor har jag som snart får flytta ut ur växthuset och bo ute.

Det som jag verkligen har problem med och inget har velat gro efter sådd är succhini, pumpa och tyvärr blomkål. Nu gjorde jag ett sista försök igår att så blomkål, hoppas att de vill komma snabbt nu för det börjar att vara sent, måste ju snart ut i landet för att hinna utvecklas, förra året fick jag fantastiskt fin blomkål.

I pallkragarna har jag inte sått ännu, tyvärr, för vi har haft högsommar även hos oss i nästan 4 veckor. Men det är väl lika bra att så som vanligt, runt den 10:e juni då risken för "järnnätter" med frost ska vara över.

Så, det var lite om min odling ???️

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, Maria och Syster för de utförliga och öppenhjärtiga skildringarna av odlingsläget. Jag ska försöka samla mig till en lika utförlig skildring av hur det ser ut hos mig. Men nu hinner jag bara med ett litet tips innan jag går ut och fortsätter med omplantering av tomater och gurka.

Det tycks vara så att paprika ofta drabbas av olika insektsangrepp. Jag är inte säker på vilka insekter det är som brukar gå på mina paprikaplantor, men det har visat sig att angreppen går över om man flyttar ut plantorna ur växthuset. Så jag odlar paprikorna i hinkar och när en paprika ser krasslig ut så flyttar jag ut den plantan och de andra som står i närheten och ställer dem en bit från växthuset. Efter några dagar kan jag ta in dem igen. Varför det fungerar vet jag inte, om det är naturliga fiender som ingriper eller om det helt enkelt är den svalare och torrare omgivningen som gör susen. Jag läste om metoden någonstans, prövade den, och det fungerar hos mig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är spännande (och lärorikt) med beskrivningar av odlingsmödor. Men det skulle vara välkommet om odlarna berättade vilken del av landet man bor i. Södra,  mellersta eller  norra Sverige räcker ju en bit, fast numret på odlingszonen vore ännnu bättre, eftersom det finns flikar av andra zoner insprängda i den huvudsakliga. Även om man odlar i kallväxthus så kan det spela en roll (dagsljuslängden). (Jag vet att det här inte är något trädgårdsmagasin, men ändå...)

https://www.google.se/imgres?imgurl=http://217.70.34.228/metoder/images/odlingszoner.gif&imgrefurl=https://www.odla.nu/inspiration/sveriges-odlingszoner&h=730&w=401&tbnid=m38uQgX-VMblBM:&q=Odlingszoner+sverige&tbnh=160&tbnw=87&usg=__IKOI7xaQUn-hVydcu3S0Yw5o-NU%3D&vet=10ahUKEwjv572zxaXbAhUjOJoKHaQMCiMQ9QEILDAA..i&docid=m8_5ElYK2eTsMM&sa=X&ved=0ahUKEwjv572zxaXbAhUjOJoKHaQMCiMQ9QEILDAA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor i Sjuhäradsbygden, i det som tidigare hette Södra Älvsborgs Län, och odlar i zon fyra.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, Borje sade:

Jag bor i Sjuhäradsbygden, i det som tidigare hette Södra Älvsborgs Län, och odlar i zon fyra.

Och jag i Norra Älvsborg, också Västergötland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor i Järfälla nära Mälaren i zon 2. Ibland kan det nog kännas som zon 3. Den här våren har varit varm o tidig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Och jag i Norra Älvsborg, också Västergötland.

Vilken odlingszon räknar du med.? Ibland kan man ju ha väldigt varmt läge (lokalt på sin tomt) och väldränerad syd-ostlig sluttning. Att odla i upphöjd bädd är bekvämt och växtligheten kommer igång tidigare tycker jag. - Det är också lättare att freda odlingarna mot sniglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, kickilotta sade:

Vilken odlingszon räknar du med.?

Ingen aning, det har jag aldrig funderat över...:blink: Det blåser som f-n, idag blåste mitt lilla pallkrage-växhustält sönder... Det har väl kylande effekt? Samtidigt är det i Göta Älv-dalen och det påverkar säkert på nåt vis. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul tråd! Den har jag missat. Bor och odlar i östra Jämtland, mitt i Sverige alltså. Zon 5-6, beroende på mikroklimat och jordmån. Där jag bor är det stenhård lera så jag odlar allt i upphöjda bäddar eller odlingslådor. På grund av jorden har det tidigare mest blivit blommor, mängder av perenner. För tre år sen skulle jag rädda växterna i min stora njurformade perennrabatt, då rötterna från en stor björk tog all näring. Byggde stora odlingslådor som jag fyllde efter konstens alla regler och flyttade dit bland annat fem pioner och 2-300(!) lökar! En våt och kall vinter gjorde att inget, i princip, överlevde... ?

Tog nya tag och byggde tre stora odlingslådor där jag odlat grönsaker. En fyller jag alltid med squash, mycket tätare än man ska och får enorm skörd! I en sätter jag lite olika kålvarianter, broccoli, blomkål, spetskål, kålrabbi... Köper färdiga plantor från odla.nu,  efter en vår där jag sådde massor, men blev snuvad på planteringsplatsen... ?

För två år sen invaderade kålmalen och tog sig in under fiberduken, blev ingenting av kålen... Förra året skördade jag broccoli till oktober och den lila kålrabbin tog slut alldeles för fort! ? 

I tredje lådan har jag en bit med bredsådda morötter, gallrar genom att äta, eller låter barnbarnen äta. Sen har jag spenat, sallad och rödbetor. Hösten 2016 provade jag att höstså palsternackor och det funkade jättebra! Skördade de sista för två veckor sen, glömt dem i landet, de var jättefina! Nu planerar jag att sälja mitt hus men har sått och planterat ändå. Ser det som en värdehöjare... ?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Södra Norrlands kustland här, egentligen zon 5, men precis där vi bor sägs det att det är zon 4. Vi har ett stort berg, eller stort och stort vet jag inte, men ändå, som sägs skydda vår lilla "by", så att det blir zon 4. 

Man kan tydligen hitta en del arter här som egentligen inte ska växa i zon 5 ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Starta din täckodling

1. Täck den uppluckrade och plana odlingsytan med tidningspapper eller wellpapp samt organiskt material. Fyll på med blandat material så att du får en höjd på 10-20 centimeter. Toppa förslagsvis med färskt ogräs. Undvik ogräs som gått i frö.
  2. Fös undan täckmaterialet just där du vill så eller plantera, luckra upp jorden lite och fyll eventuellt på med mer jord.
  3. Så frö eller plantera. När fröna blivit plantor är det viktigt att lägga täckmaterial så nära plantorna som möjligt för att stoppa ogräs.
  4. Fyll på med täckmaterial i takt med att täckmaterialet sjunker ihop.
  5. Om du redan sått och planterat i ditt traditionella trädgårdsland, och vill övergå till täckodling, fyller du på med organiskt material runt plantorna när de är 5-10 centimeter höga.
  6. Täckmaterialet gör bäst nytta om det får ligga på jorden under större delen av året. När vårsolen börjar lysa i april kan det dock vara bra att fösa undan det ett tag. Då blir jorden snabbare uppvärmd och redo för odling. I samma veva kan du passa på att luckra upp jorden lite.

Lycka till!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min balkong ligger i Göteborg, och har alltså zon 2. Men begränsningarna hänger nog snarare på om jag kommer ihåg att vattna tillräckligt...

Några jordgubbsplantor (hittade inte smultron), en tomatplanta, några kryddörter. Det får räcka i år.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det nog dags att göra en liten uppdatering i tråden och rapportera om resultaten av odlingarna ? Själv känner jag mig rik igen då vi nu är nästan självförsörjande på grönsaker. Tomater, gurka och paprika skördar jag nu för fullt, plus ruccola, vanlig huvudsallad,  mangold och grönkål. Dill och koriander har jag i massor och rädisorna blev stora som golfbollar, vilka jag nu har fått så om. Squashen är på gång och morötter, purjolök, rödbetor och blomkål artar sig mycket bra men är nog några veckor bort innan jag kan börja skörda. Det är lök, vitlök och vitkål jag får handla då jag inte har satt något av det.

Men det är mycket tidigt i år, oftast så är det inte möjligt att skörda allt detta för om cirka 3 veckor i vår del av landet. Torkan är enorm och man får bara hoppas att vårt grundvatten inte sinar, vilket jag vet att det gör på många håll i landet ?

Många Thailändare brukar komma hit och plocka blåbär i mitten av juli och det verkar dom även göra i år, men vad ska de plocka? Det finns inte ett bär ute i skogarna förutom lite hjortron, och man får bara hoppas att de blir informerade om den extrema brandrisken som råder. I helgen så åskade det ganska rejält men regnet blev det inte mycket av så det var många skogsbränder i vårt område där blixten slagit ner. Plus att det i vår lilla by var en Kaja som satte sig på någon form av transformater, fick ström i sig, började brinna och ramlade ner på en mycket torr äng där det började brinna men som tur var så var brandkåren på plats snabbt och lyckades rädda situationen. Det gick sämre för Kajan ?

• Gilla 5
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Syster sade:

Det finns inte ett bär ute i skogarna förutom lite hjortron

Tänk vad olika det är?! Vi har också stor torka, man får inte ta vatten ur små-medelstora vattendrag/sjöar. Vi som har kommunalt vatten klarar oss bra, vi har Vänern/Göta Älv som vi tar ur och det har räddat köksträdgården. Fast jag är inte självförsörjande... Inte ens tänkt på det förrän i år när jag testar att så i omgångar.
Och vi har mycket bär! Speciellt hallon. Jag tog ledigt en dag och gick iväg till ett hygge där vissa sträckor är tillräckligt fuktiga för stora bär. Plockade ett par liter på nån dryg timme. Kokade 5 små burkar med sylt. Det är ingen strykande åtgång på sylt i huset så jag har väl det ett par år framåt. Blåbär ska också finnas, minns lite mindre bär. De jag tittat på var dock stora och fina men inte så många.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, kickilotta sade:

Kom ihåg TÅCKODLINGEN nu när det är så torrt

Ja, det är ett bra tips, MEN... det kan orsaka problem också. Många av de småkryp som bryter ner täckmaterialet får ibland för sig att knapra på de färska grödorna istället... Har jag fått lära mig i år. Det har aldrig varit ett problem förut. :(

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Och vi har mycket bär! Speciellt hallon. Jag tog ledigt en dag och gick iväg till ett hygge där vissa sträckor är tillräckligt fuktiga för stora bär. Plockade ett par liter på nån dryg timme. Kokade 5 små burkar med sylt. Det är ingen strykande åtgång på sylt i huset så jag har väl det ett par år framåt. Blåbär ska också finnas, minns lite mindre bär. De jag tittat på var dock stora och fina men inte så många.

Jag har plockat otroligt mycket hallon de sista åren, och hören och häpna endast på vår tomt och angränsande "skog", men jag brukar aldrig "göra" något med hallonen, jag bara fryser dem och använder dem sedan till vad jag vill. Pannacotta, paj, smoothisar, dekorering o.s.v. Allt utan socker så klart ? Hallonen i sig är så pass söta så det behövs sällan någon annan sötning.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, hallon är jättegoda som de är. Om man har plats i frysen. Annars kan man koka sylt som man lägger i tårtor till de som kommer på besök... :P

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är det långt kvar innan hallonen mognar. Jag har skogshallon till vänster och trädgårdshallon till höger längst ned på tomten (egentligen utanför min tomt, men jag ser dem som mina).

Men jordgubbssäsongen har precis börjat hos mig. Jag åt min första laddning i går och ännu en idag. Normalt brukar de första jordgubbarna vara mogna i slutet av juli, men värmen har väl gjort sitt. Jag gissar att det inte blir något rekord i år för hur sent min sista jordgubbe mognar. I fjol tror jag det var 9 september.

Jag är ju nybörjare när det gäller odling (trots att jag bott i hus mer än 19 år), så jag är långt ifrån självförsörjande. Har två uppsättningar pallkragar med grönkål, några salladssorter, rättika, squash, minigurka, purjolök, och en grönsak som jag glömt vad det är. Kan vara blomkål:unsure:

För övrigt har jag hittat ytterligare en ursäkt för felskrivningar. Har man ständigt en busig kattunge i knät är det lätt hänt att det blir fel :D?

• Gilla 3
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Ja, det är ett bra tips, MEN... det kan orsaka problem också. Många av de småkryp som bryter ner täckmaterialet får ibland för sig att knapra på de färska grödorna istället... Har jag fått lära mig i år. Det har aldrig varit ett problem förut. :(

Kanske för att det är så torrt, alla andra växter är torra o vissna utom trädgårdsplantorna som är välvattnade och krispiga?

Jag har inga problem hos mig med täckodlingen - tvärtom, plantorna trivs och växer fint fastän vi har otroligt varmt . Har varit 28 -31 grader senaste veckan. Jag ser till min förskräckelse när jag tittar på Klart att vi kommer att ha 27-31 de kommande 14 dagarna ?? Hoppas att det INTE stämmer!

Jag har däremot problem med tvestjärtar som äter hål i en hel del blad - på paprika o chilliblad och på basilikan. Plantorna står i krukor så nu försöker jag att ställa dem luftigare och ljusare - tvestjärtar gillar mörkt o fuktigt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-15 at 16:48, MariaF sade:

Vi har Vänern/Göta Älv som vi tar ur och det har räddat köksträdgården.

Jaha,...nu förstår jag varför vattennivån sjunker i Vänern! Vi får snart problem att komma fram med båten till stugan...?

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Jaha,...nu förstår jag varför vattennivån sjunker i Vänern! Vi får snart problem att komma fram med båten till stugan...?

Och till helgen är det Fallens Dagar så nästa vecka får ni har vadarstövlarna på får att komma torrfotade fram till båten... (Kan personligen tycka att de borde dra in på antal påsläpp när grundvattennivån är låg och torkan är så stor...)
https://www.vastsverige.com/fallensdagar/

Trollhättefallen är Göta Älvs naturliga fallfåra. När de sk. Helvetesfallet ännu var oreglerat uppgick vattenflödet till 900 kubikmeter/sekund. Idag tillåts vattnet följa sitt ursprungliga lopp endast vid särskilda tillfällen och då uppgår flödet till omkring 300 kubikmeter/sekund. Resterande vattenmängd används till kraftutvinning i de båda kraftverken Hojum och Olidan. Redan kring sekelskiftet nyttiggjordes en del av vattnets kraft av småindustrier. Trollhättefallen har genom seklen fascinerat besökare från när och fjärran och är än idag en av Västsveriges främsta turistattraktioner.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte så insatt i vattenfallens påsläpp och dess påverkan på grundvattennivån.

Om vatten tas från sjöarna ändå så fylls de ju på vid fallens påsläpp, eller?

Fallens dagar ser i vilket fall trevligt ut!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul tråd, och kul att få skriva av skg lite om odling!

odlar i zon tre (på gränsen mot zon ett), ca 30m2 land plus ett gäng bärbuskar och några fruktträd.

Det är lite dåligt med täckodling i år, det är lite dåligt mex material att täcka med, även om det är extra viktigt i år, halva landet är väl täck ungefär. Hade tidigare en kompis som bodde hundra meter bort som jag fick gräsklipp av, men han bor längre bort nu, hade väl inte blivit något vidare med gräsklipp nu ändå...

löken har blivit bra, vitlöken (satt i år!) är färdig att skörda. 

Har också squash, rödbetor, palsternacka och min favorit rotselleri.  för min kålrabbi, vitkål, blomkål så har någon liten kålfjäril hittat in under nätet.

har upptäck att min vintersqyash är rankande! Satte den sån tur var längst bak dör den nu håller på att ta över staketet?

just nu går vattenspridaren (egen brunn för bevattning), lika torrt här som hos er.

jag äter undantagsvis frukt (mest på hösten från egna träd), men har fått lite dille på att ha fruktträd och ympa, började att testa förra året. I år lyckades inte så många, skyller på ympkvistarna (låg nog för länge) och värmen i maj. Lyckades dock med körsbär som ska vara svårt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det nån som är bra på att odla tomater? Jag har ett litet (sönderblåst) växthustält på en pallkrage där jag odlar körsbärstomater, sorterna Koralik och Ida Gold. Den sista sorten som är gul är jättegod men de andra har fullkomligt tagit över så jag har mest små, röda. Nu har jag sett att det lever tjocka gröna larver i mina tomater och jag grunnar på vad det är för larver? Tycker det ser ut att vara likadana som ena larvsorten på brysselkålen. Ljusgrön med en gul rand på sidan. Gissar på nån sorts stekel men.... tomatstekel? 
Sen undrar jag varför de spricker när jag plockat av dem? Jag har sniglar också så jag får slänga mycket och har upptäckt att om jag tar dem när de är lite ljusare, så hinner inte ohyran med så bra och jag får behålla en del i alla fall. Men fast de är hela och fina när jag bär in dem och häller upp dem på ett fat så självspricker de efter ett tag. Inte allihop men påtagligt många. Varför? Nån som vet?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, MariaF sade:

Är det nån som är bra på att odla tomater? Jag har ett litet (sönderblåst) växthustält på en pallkrage där jag odlar körsbärstomater, sorterna Koralik och Ida Gold. Den sista sorten som är gul är jättegod men de andra har fullkomligt tagit över så jag har mest små, röda. Nu har jag sett att det lever tjocka gröna larver i mina tomater och jag grunnar på vad det är för larver? Tycker det ser ut att vara likadana som ena larvsorten på brysselkålen. Ljusgrön med en gul rand på sidan. Gissar på nån sorts stekel men.... tomatstekel? 
Sen undrar jag varför de spricker när jag plockat av dem? Jag har sniglar också så jag får slänga mycket och har upptäckt att om jag tar dem när de är lite ljusare, så hinner inte ohyran med så bra och jag får behålla en del i alla fall. Men fast de är hela och fina när jag bär in dem och häller upp dem på ett fat så självspricker de efter ett tag. Inte allihop men påtagligt många. Varför? Nån som vet?

Ja, Maria, Tomatstekel är en erkänd animalisk ersättning för tomater. Hörs på namnet! Man steker dem och de smakar helt enkelt tomat!?? Skämt åsido, låter besvärligt det där och tråkigt att skörden äts upp av sniglar och dylikt!

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg