Syster

Trädgårdstråden

Recommended Posts

29 minuter sedan, Borje sade:

Jag bor i Sjuhäradsbygden, i det som tidigare hette Södra Älvsborgs Län, och odlar i zon fyra.

Och jag i Norra Älvsborg, också Västergötland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Järfälla nära Mälaren i zon 2. Ibland kan det nog kännas som zon 3. Den här våren har varit varm o tidig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Och jag i Norra Älvsborg, också Västergötland.

Vilken odlingszon räknar du med.? Ibland kan man ju ha väldigt varmt läge (lokalt på sin tomt) och väldränerad syd-ostlig sluttning. Att odla i upphöjd bädd är bekvämt och växtligheten kommer igång tidigare tycker jag. - Det är också lättare att freda odlingarna mot sniglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, kickilotta sade:

Vilken odlingszon räknar du med.?

Ingen aning, det har jag aldrig funderat över...:blink: Det blåser som f-n, idag blåste mitt lilla pallkrage-växhustält sönder... Det har väl kylande effekt? Samtidigt är det i Göta Älv-dalen och det påverkar säkert på nåt vis. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul tråd! Den har jag missat. Bor och odlar i östra Jämtland, mitt i Sverige alltså. Zon 5-6, beroende på mikroklimat och jordmån. Där jag bor är det stenhård lera så jag odlar allt i upphöjda bäddar eller odlingslådor. På grund av jorden har det tidigare mest blivit blommor, mängder av perenner. För tre år sen skulle jag rädda växterna i min stora njurformade perennrabatt, då rötterna från en stor björk tog all näring. Byggde stora odlingslådor som jag fyllde efter konstens alla regler och flyttade dit bland annat fem pioner och 2-300(!) lökar! En våt och kall vinter gjorde att inget, i princip, överlevde... ?

Tog nya tag och byggde tre stora odlingslådor där jag odlat grönsaker. En fyller jag alltid med squash, mycket tätare än man ska och får enorm skörd! I en sätter jag lite olika kålvarianter, broccoli, blomkål, spetskål, kålrabbi... Köper färdiga plantor från odla.nu,  efter en vår där jag sådde massor, men blev snuvad på planteringsplatsen... ?

För två år sen invaderade kålmalen och tog sig in under fiberduken, blev ingenting av kålen... Förra året skördade jag broccoli till oktober och den lila kålrabbin tog slut alldeles för fort! ? 

I tredje lådan har jag en bit med bredsådda morötter, gallrar genom att äta, eller låter barnbarnen äta. Sen har jag spenat, sallad och rödbetor. Hösten 2016 provade jag att höstså palsternackor och det funkade jättebra! Skördade de sista för två veckor sen, glömt dem i landet, de var jättefina! Nu planerar jag att sälja mitt hus men har sått och planterat ändå. Ser det som en värdehöjare... ?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Södra Norrlands kustland här, egentligen zon 5, men precis där vi bor sägs det att det är zon 4. Vi har ett stort berg, eller stort och stort vet jag inte, men ändå, som sägs skydda vår lilla "by", så att det blir zon 4. 

Man kan tydligen hitta en del arter här som egentligen inte ska växa i zon 5 ?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Starta din täckodling

1. Täck den uppluckrade och plana odlingsytan med tidningspapper eller wellpapp samt organiskt material. Fyll på med blandat material så att du får en höjd på 10-20 centimeter. Toppa förslagsvis med färskt ogräs. Undvik ogräs som gått i frö.
  2. Fös undan täckmaterialet just där du vill så eller plantera, luckra upp jorden lite och fyll eventuellt på med mer jord.
  3. Så frö eller plantera. När fröna blivit plantor är det viktigt att lägga täckmaterial så nära plantorna som möjligt för att stoppa ogräs.
  4. Fyll på med täckmaterial i takt med att täckmaterialet sjunker ihop.
  5. Om du redan sått och planterat i ditt traditionella trädgårdsland, och vill övergå till täckodling, fyller du på med organiskt material runt plantorna när de är 5-10 centimeter höga.
  6. Täckmaterialet gör bäst nytta om det får ligga på jorden under större delen av året. När vårsolen börjar lysa i april kan det dock vara bra att fösa undan det ett tag. Då blir jorden snabbare uppvärmd och redo för odling. I samma veva kan du passa på att luckra upp jorden lite.

Lycka till!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min balkong ligger i Göteborg, och har alltså zon 2. Men begränsningarna hänger nog snarare på om jag kommer ihåg att vattna tillräckligt...

Några jordgubbsplantor (hittade inte smultron), en tomatplanta, några kryddörter. Det får räcka i år.

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Syster sade:

Det finns inte ett bär ute i skogarna förutom lite hjortron

Tänk vad olika det är?! Vi har också stor torka, man får inte ta vatten ur små-medelstora vattendrag/sjöar. Vi som har kommunalt vatten klarar oss bra, vi har Vänern/Göta Älv som vi tar ur och det har räddat köksträdgården. Fast jag är inte självförsörjande... Inte ens tänkt på det förrän i år när jag testar att så i omgångar.
Och vi har mycket bär! Speciellt hallon. Jag tog ledigt en dag och gick iväg till ett hygge där vissa sträckor är tillräckligt fuktiga för stora bär. Plockade ett par liter på nån dryg timme. Kokade 5 små burkar med sylt. Det är ingen strykande åtgång på sylt i huset så jag har väl det ett par år framåt. Blåbär ska också finnas, minns lite mindre bär. De jag tittat på var dock stora och fina men inte så många.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, kickilotta sade:

Kom ihåg TÅCKODLINGEN nu när det är så torrt

Ja, det är ett bra tips, MEN... det kan orsaka problem också. Många av de småkryp som bryter ner täckmaterialet får ibland för sig att knapra på de färska grödorna istället... Har jag fått lära mig i år. Det har aldrig varit ett problem förut. :(

• Gilla 4
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Och vi har mycket bär! Speciellt hallon. Jag tog ledigt en dag och gick iväg till ett hygge där vissa sträckor är tillräckligt fuktiga för stora bär. Plockade ett par liter på nån dryg timme. Kokade 5 små burkar med sylt. Det är ingen strykande åtgång på sylt i huset så jag har väl det ett par år framåt. Blåbär ska också finnas, minns lite mindre bär. De jag tittat på var dock stora och fina men inte så många.

Jag har plockat otroligt mycket hallon de sista åren, och hören och häpna endast på vår tomt och angränsande "skog", men jag brukar aldrig "göra" något med hallonen, jag bara fryser dem och använder dem sedan till vad jag vill. Pannacotta, paj, smoothisar, dekorering o.s.v. Allt utan socker så klart ? Hallonen i sig är så pass söta så det behövs sällan någon annan sötning.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, hallon är jättegoda som de är. Om man har plats i frysen. Annars kan man koka sylt som man lägger i tårtor till de som kommer på besök... :P

• Gilla 2
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är det långt kvar innan hallonen mognar. Jag har skogshallon till vänster och trädgårdshallon till höger längst ned på tomten (egentligen utanför min tomt, men jag ser dem som mina).

Men jordgubbssäsongen har precis börjat hos mig. Jag åt min första laddning i går och ännu en idag. Normalt brukar de första jordgubbarna vara mogna i slutet av juli, men värmen har väl gjort sitt. Jag gissar att det inte blir något rekord i år för hur sent min sista jordgubbe mognar. I fjol tror jag det var 9 september.

Jag är ju nybörjare när det gäller odling (trots att jag bott i hus mer än 19 år), så jag är långt ifrån självförsörjande. Har två uppsättningar pallkragar med grönkål, några salladssorter, rättika, squash, minigurka, purjolök, och en grönsak som jag glömt vad det är. Kan vara blomkål:unsure:

För övrigt har jag hittat ytterligare en ursäkt för felskrivningar. Har man ständigt en busig kattunge i knät är det lätt hänt att det blir fel :D?

• Gilla 3
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Ja, det är ett bra tips, MEN... det kan orsaka problem också. Många av de småkryp som bryter ner täckmaterialet får ibland för sig att knapra på de färska grödorna istället... Har jag fått lära mig i år. Det har aldrig varit ett problem förut. :(

Kanske för att det är så torrt, alla andra växter är torra o vissna utom trädgårdsplantorna som är välvattnade och krispiga?

Jag har inga problem hos mig med täckodlingen - tvärtom, plantorna trivs och växer fint fastän vi har otroligt varmt . Har varit 28 -31 grader senaste veckan. Jag ser till min förskräckelse när jag tittar på Klart att vi kommer att ha 27-31 de kommande 14 dagarna ?? Hoppas att det INTE stämmer!

Jag har däremot problem med tvestjärtar som äter hål i en hel del blad - på paprika o chilliblad och på basilikan. Plantorna står i krukor så nu försöker jag att ställa dem luftigare och ljusare - tvestjärtar gillar mörkt o fuktigt.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-15 at 16:48, MariaF sade:

Vi har Vänern/Göta Älv som vi tar ur och det har räddat köksträdgården.

Jaha,...nu förstår jag varför vattennivån sjunker i Vänern! Vi får snart problem att komma fram med båten till stugan...?

• Gilla 3
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Jaha,...nu förstår jag varför vattennivån sjunker i Vänern! Vi får snart problem att komma fram med båten till stugan...?

Och till helgen är det Fallens Dagar så nästa vecka får ni har vadarstövlarna på får att komma torrfotade fram till båten... (Kan personligen tycka att de borde dra in på antal påsläpp när grundvattennivån är låg och torkan är så stor...)
https://www.vastsverige.com/fallensdagar/

Trollhättefallen är Göta Älvs naturliga fallfåra. När de sk. Helvetesfallet ännu var oreglerat uppgick vattenflödet till 900 kubikmeter/sekund. Idag tillåts vattnet följa sitt ursprungliga lopp endast vid särskilda tillfällen och då uppgår flödet till omkring 300 kubikmeter/sekund. Resterande vattenmängd används till kraftutvinning i de båda kraftverken Hojum och Olidan. Redan kring sekelskiftet nyttiggjordes en del av vattnets kraft av småindustrier. Trollhättefallen har genom seklen fascinerat besökare från när och fjärran och är än idag en av Västsveriges främsta turistattraktioner.

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte så insatt i vattenfallens påsläpp och dess påverkan på grundvattennivån.

Om vatten tas från sjöarna ändå så fylls de ju på vid fallens påsläpp, eller?

Fallens dagar ser i vilket fall trevligt ut!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul tråd, och kul att få skriva av skg lite om odling!

odlar i zon tre (på gränsen mot zon ett), ca 30m2 land plus ett gäng bärbuskar och några fruktträd.

Det är lite dåligt med täckodling i år, det är lite dåligt mex material att täcka med, även om det är extra viktigt i år, halva landet är väl täck ungefär. Hade tidigare en kompis som bodde hundra meter bort som jag fick gräsklipp av, men han bor längre bort nu, hade väl inte blivit något vidare med gräsklipp nu ändå...

löken har blivit bra, vitlöken (satt i år!) är färdig att skörda. 

Har också squash, rödbetor, palsternacka och min favorit rotselleri.  för min kålrabbi, vitkål, blomkål så har någon liten kålfjäril hittat in under nätet.

har upptäck att min vintersqyash är rankande! Satte den sån tur var längst bak dör den nu håller på att ta över staketet?

just nu går vattenspridaren (egen brunn för bevattning), lika torrt här som hos er.

jag äter undantagsvis frukt (mest på hösten från egna träd), men har fått lite dille på att ha fruktträd och ympa, började att testa förra året. I år lyckades inte så många, skyller på ympkvistarna (låg nog för länge) och värmen i maj. Lyckades dock med körsbär som ska vara svårt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det nån som är bra på att odla tomater? Jag har ett litet (sönderblåst) växthustält på en pallkrage där jag odlar körsbärstomater, sorterna Koralik och Ida Gold. Den sista sorten som är gul är jättegod men de andra har fullkomligt tagit över så jag har mest små, röda. Nu har jag sett att det lever tjocka gröna larver i mina tomater och jag grunnar på vad det är för larver? Tycker det ser ut att vara likadana som ena larvsorten på brysselkålen. Ljusgrön med en gul rand på sidan. Gissar på nån sorts stekel men.... tomatstekel? 
Sen undrar jag varför de spricker när jag plockat av dem? Jag har sniglar också så jag får slänga mycket och har upptäckt att om jag tar dem när de är lite ljusare, så hinner inte ohyran med så bra och jag får behålla en del i alla fall. Men fast de är hela och fina när jag bär in dem och häller upp dem på ett fat så självspricker de efter ett tag. Inte allihop men påtagligt många. Varför? Nån som vet?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, MariaF sade:

Är det nån som är bra på att odla tomater? Jag har ett litet (sönderblåst) växthustält på en pallkrage där jag odlar körsbärstomater, sorterna Koralik och Ida Gold. Den sista sorten som är gul är jättegod men de andra har fullkomligt tagit över så jag har mest små, röda. Nu har jag sett att det lever tjocka gröna larver i mina tomater och jag grunnar på vad det är för larver? Tycker det ser ut att vara likadana som ena larvsorten på brysselkålen. Ljusgrön med en gul rand på sidan. Gissar på nån sorts stekel men.... tomatstekel? 
Sen undrar jag varför de spricker när jag plockat av dem? Jag har sniglar också så jag får slänga mycket och har upptäckt att om jag tar dem när de är lite ljusare, så hinner inte ohyran med så bra och jag får behålla en del i alla fall. Men fast de är hela och fina när jag bär in dem och häller upp dem på ett fat så självspricker de efter ett tag. Inte allihop men påtagligt många. Varför? Nån som vet?

Ja, Maria, Tomatstekel är en erkänd animalisk ersättning för tomater. Hörs på namnet! Man steker dem och de smakar helt enkelt tomat!?? Skämt åsido, låter besvärligt det där och tråkigt att skörden äts upp av sniglar och dylikt!

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg