Syster Posted September 3, 2018 Author Share Posted September 3, 2018 Det är första året i år som jag odlat tomater, och har fått väldigt mycket skörd, både vanliga, biff och körsbärstomater. Det verkar vara många som har drabbats av ohyra i år, har klarat mina plantor, peppar, peppar och jag kan tyvärr inte säga vad det är dina plantor har på sig. Det här med att tomaterna spricker så får jag en känsla av att de kan göra det när de vuxit för fort, bara en gissning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 Jag är verkligen en novis när det gäller odling, men jag tycker det är kul, och gillar den här känslan att gå ut och skörda. För mig har det varit mest grönkål och mangold i sommar (nästa sommar blir det två mangoldplantor). Jag har också ätit upp 1 (!) zucchini, men den var å andra sidan jättestor. Två mindre lyckades jag schabbla bort, skulle ha skördat dem när de såg gröna och fina ut, men nu ruttnade de bort istället. Igår hittade jag en minigurka när jag rensade bort en massa blad på minigurkaplantan. Den var inte stor men god. Och nu till mina okunskaper när det gäller tomater. På min ampeltomat har jag i dagsläget 1 (!) tomatkart. Den har också en hel del blommor, men tvivlar på att det blir något mer i år. Nästa år har jag förhoppningsvis bättre förutsättningar för tomatodling genom en solig balkong som jag hoppas ska bli klar i höst. I år tröstar jag mig med en hel del röda vinbär och krusbär (röda) som jag fryser in, och jag har även plockat lite hallon i helgen. Och hallonbuskarna har en hel del kart, så om det fortsätter att vara lite lagom varmt finns det hopp om fler hallon i frysen (typ 10 om dagen ). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 Sprickande tomater? Kan det ha med vattning att göra? Sager jag som inte har mer än en ynka liten för det mesta bortglömd och ovattnad tomatplanta på balkongen...det blev ett fåtal små gula tomater. Nästa år funderar jag på om zucchini skulle funka; alla som odlat I sommar har ju fått massvis eller gigantiska zucchinis, och jag vill också ha; hellre zucchini än tomat inser jag. Den var ett impulsköp, den plantan. Lite jordgubbar har det blivit, någon då, någon då. Och persiljan växer. Frös in en burk I helgen; onödigt att handla fryst persilja om man har själv... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 23 minuter sedan, Effie sade: Sprickande tomater? Kan det ha med vattning att göra? Sager jag som inte har mer än en ynka liten för det mesta bortglömd och ovattnad tomatplanta på balkongen...det blev ett fåtal små gula tomater. Nästa år funderar jag på om zucchini skulle funka; alla som odlat I sommar har ju fått massvis eller gigantiska zucchinis, och jag vill också ha; hellre zucchini än tomat inser jag. Den var ett impulsköp, den plantan. Lite jordgubbar har det blivit, någon då, någon då. Och persiljan växer. Frös in en burk I helgen; onödigt att handla fryst persilja om man har själv... Temperaturförändringar och vatten har jag hört ska vara orsaken till sprickande tomater. Stor skillnad mellan natt- och dagtemperatur nu.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 4:e januari 2019. Grävde ner en hink bokashi under några frusna jordkocklor. Passade på att skörda den sista brysselkålen på friland. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 On 2018-09-03 at 08:43, SGK sade: var å andra sidan jättestor. Två mindre lyckades jag schabbla bort, skulle ha skördat dem när de såg gröna och fina ut, men nu ruttnade de bort istället. Lite sent svar kanske men om zucchinin ruttnar så beror det på dålig pollinering (om de inte lämnas jättelänge såklart). De brukar börja att ruttna i änden, ibland går det att rädda en bit, annars är det bara att ta bort då de tar energi från plantan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 Tack för tipset Tobias. I det fall jag beskrev var det att jag lämnade dem kvar jättelänge efter det att de var mogna (typ 3 veckor). Så jag drog lärdomar av det också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 5, 2019 Author Share Posted January 5, 2019 Vad kul att Trädgårdstråden vaknat till liv, kanske beror det på att vi är på väg mot ljusare tider jag tänkte snart börja med att så en busktomat som inte blir så hög, ca 50 centimeter, då kan jag placera dem i fönster innan det är dags att flytta ut i växthuset, men först under växtlampa ett par månader innan ljuset kommer. jag tänkte också snart så kryddor, de tar sin tid att utvecklas. Sedan i februari - mars blir det mer tomater, gurka, paprika och chili, jag längtar 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 46 minuter sedan, Syster sade: jag tänkte snart börja med att så en busktomat som inte blir så hög, ca 50 centimeter, Vilken sort då? Jag satsar på att de tomatfrön som blev över från i fjol funkar i år. Runåbergs har slut på Ida Gold i år. I fjol odlade jag två sorter i pallkragetält som det blåste sönder men uppenbart funkade rätt bra ändå. Korallik gav massor av små röda tomater som mognade i omgångar tack och lov men sorten jag föll för, Ida Gold, en lite större liten tomat i klart orange, var så himla god! I fjol drunknade den i Korallik så i år får den växa själv. Sedan blir det nog lite morot, lök och brysselkål i år igen; de verkar klara sig bättre än stor huvudkål. Och ärter... Älskar ärter! Råa, direkt i landet. På friland blir det nog bara jordgubbar tror jag. Popcornmajsen var kul men jag tror jag hoppar den i år. Sen vill jag ha grönsallad men... jag har ju så himla mycket ohyra och blir så ledsen när jag ska behöva spruta mot skiten. (Inte gjort det än.) Det jag funderar på är ferramol (tror jag det heter) mot sniglarna. Ölfällor funkar bra men behöver vittjas varje dag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 6, 2019 Author Share Posted January 6, 2019 15 timmar sedan, MariaF sade: Vilken sort då? Det är en körsbärstomat som heter Bitonto, jag har inte provat den förut men ska tydligen ge en riklig skörd, vi får se Jag vill få tomater tidigt, därför sår jag nu snart. Förra säsongen så köpte jag inte en tomat från maj till december, det känns bra. Nu får vi ta tillvara på alla de torkade tomaterna som jag torkade och faktiskt frös in, för att vara på den säkra sidan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted January 10, 2019 Share Posted January 10, 2019 Jag har plockat fram en av mina pelargoner. Och den lever! Funderar på att peta ner några tomatfrön nu i helgen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Så har mitt vårbruk börjat! Jag har (tyvärr) inget växthus men i början av veckan grävde jag ner 3 hinkar bokashi, varav en på friland och två i pallkrage, och inte en gnutta tjäle bortsett från enstaka klumpar som gick att mosa med fingrarna. Jag hade sparat bokashin i tron att det skulle finnas tjäle men... ja ja, det blir till att kriga mot sniglarna i vår igen. Jag passade på att stoppa ner lite morotsfrön liksom rädisa och lade på ett lock på pallkragen. Kallbänk alltså. Sedan åkte jag på en liten tjänsteresa ett par dagar och när jag kom hem på fredag kväll hade beställningen från Runåbergs Fröer kommit. Funderar på när det är dags att slå upp mitt lilla pallkrageväxthus? Tänkte driva upp småplantor i kruka i det. I år ska jag prova att odla aubergine, det har jag aldrig gjort förut. En viktig ingrediens i den persiska gryta jag gör för att få i mig benbuljong. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Duktig tjej. Siktar du på att bli trädgårdsmästarinna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 24, 2019 Author Share Posted February 24, 2019 Här har vi fortfarande en halv meter snö, tjälen är djup och odlingslådorna fyllda med snö och is, så här odlas det inne. Jag har sått paprika, chili, tomater, vitkål, rödkål, blomkål och kryddor som växer till sig under växtbelysning i väntan på utplantering i växthus och lådor. Om några veckor tänkte jag så mer tomater och även gurka och zucchini. Aubergine hade jag förra sommaren i växthuset men tyvärr fick jag inga "frukter" trots den fantastiska sommaren vi hade så de struntar jag i, i år. Stjälkselleri, vattenmelon och Physalis blir nytt för i år i min odling 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 8 minuter sedan, Syster sade: vattenmelon Coolt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 Med ena foten i Sthlm i lägenhet utan balkong, och andra foten i södra Norrlands inland (som SMHI säger) sedan i höstas, så blir det inte mycket trädgårdsodling för mig. Växtzon 7-8 här. Vi ska försöka odla vall till djur istället. Och vårda den enda vinbärsbuske som finns. Framåt påsk får jag gå ut i skogen och se om det finns någon rönn eller snår med vildhallon på ägorna. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted February 25, 2019 Share Posted February 25, 2019 3 timmar sedan, iAnna sade: odla vall till djur Stopp, hallå, va ? Var kan jag läsa om det här? Om inte starta genast en blogg eller skriv i den här tråden. Ny gård? Djur på gång? Maskiner? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 I FOBOs (Föreningen för Organisk-Biologisk Odling) senaste medlemstidning kan man läsa om att när nu Storbritannien lämnar EU så försvinner tusen sorters frö, dvs de som registrerats av brittiska fröfirmor. Länder utanför EU får inte sälja sina fröer in i EU och sortimentet, och urvalet påverkas därmed. Sorter som inte längre får säljas inom EU (finns fler): Potatis - Rocket, Swift Bondböna - Red Epicure Morot - Atomic Red, Cosmic Purple Blomkål - Idol Lök - Alisa Craig Tomat - Romello, Green Envy, Tigrella, Bitonto Frösamlarföreningen Sesam har samlat hela listan på vilka sorter som försvinner. Vi får alltså inte odla vad vi vill för efter ett visst datum är de fröerna "farliga". Det finns också starka lobby-krafter som arbetar för att man inte ska få sälja oregistrerade fröer av gamla lantsorter. Ett enkelt sätt att få bort sådant man inte kan patentera, det har vi sett på hälsokostprodukterna också. Alltså man blir ju så förbaskad!!https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/brexit.4.4cec8530168b603efb372670.htmlhttps://www.facebook.com/friafroet/ 1 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 21, 2019 Author Share Posted March 21, 2019 14 timmar sedan, MariaF sade: Vi får alltså inte odla vad vi vill för efter ett visst datum är de fröerna "farliga". Det finns också starka lobby-krafter som arbetar för att man inte ska få sälja oregistrerade fröer av gamla lantsorter. Ett enkelt sätt att få bort sådant man inte kan patentera, det har vi sett på hälsokostprodukterna också. Alltså man blir ju så förbaskad!! Det är bedrövligt, men man kan ju köpa frön från privatpersoner som själv har gamla lantsorter som de torkar fröer ifrån, mycket vanligt att man gör så med tomatsorter som är lite ovanliga. Man kan ju även göra detta själv på ett mycket enkelt sätt om man har en sort som man tycker mycket om och är svår att få tag på. Men de sorter som är en F:1 ska man tydligen inte torka fröer ifrån då man inte har en aning om vad som kommer upp efter sådd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 10 minuter sedan, Syster sade: men man kan ju köpa frön från privatpersoner som själv har gamla lantsorter som de torkar fröer ifrån Som jag förstår det är just försäljning det de vill ska bli olagligt. Fröer ska tvingas vara registrerade (och det brukar kosta) för att få säljas. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Till och med Jordbruksverket verkar lite osäkra på vad som händer, när/om Brexit inträffar. Det hänger ihop med att bestämmelserna kring försäljning av fröer och annat utsäde är minst sagt snåriga. Vilket i sin tur hänger ihop med att de stora kemi/utsädeskoncernerna är måna om sitt oligopol och har stort inflytande på EU-kommissionen. Det finns dock organisationer i flera europeiska länder som har metoder för att kringgå EU-reglerna. I Sverige har vi Föreningen Sesam, där medlemmarna skänker frö till varandra. Det är bara försäljning av icke-registrerat utsäde som är förbjudet, inte att man ger bort det. Men finns det någon som vill odla, torka, rensa och skicka frön till andra odlare utan att t betalt för det? Jodå. Jag ser i Sesam-Nytts årsbok 2019 att medlemsantalet ökar liksom antalet medlemmar som erbjuder frön. I år är det 1148 erbjudanden och antalet sorter är 838. Blir det Sesam som får ta på sig att se till att de brittiska sorter, som inte har hunnit registreras på ett företag inom EU, kan fortsätta att odlas i Sverige? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 1, 2019 Share Posted June 1, 2019 Idag har jag äntligen påbörjat mitt trädgårdslandsprojekt. Om 5år kanske jag skriver här att det är klart..? När vi flyttade in för 5år sen fanns några vinbärsbuskar men inte mer även om man kunde se spår efter nån form av odling. Sen har jag odlat lite på friland men sniglarna gör att man tappar lusten. I år är det ett vildvuxet jordgubbsland. Alla revor från i fjol står kvar. Jag har i hela mitt liv, redan när jag bodde hemma, drömt om en potager (vacker köksträdgård) och har grunnat på om det kanske är dags för det nu. Precis vid landet står en ställning av rör. Jag vet inte vad det varit, antingen en mattpiskeställning (fast utan bordet) eller, med tanke på att tvärslån har krokar, en gungställning? Oavsett, tänker jag mig klätterväxter på sidorna som inramning till ingången till mitt land. Det var bara det att allt eftersom vi grejat har vi mellanlagrat sten runt/under denna ställning. Gångplattor av typen Dansk Sjösten, knäcksten till mur och betongtegelpannor. Dessa började jag alltså flytta idag. Herrejösses vad jag slet?! Snacka om tung styrka! Dessutom fick jag utlopp för lite anger mangement. Stenhögarna är rena snigelfabrikerna och jag har dödat! Tyvärr har jag lika många, om inte fler, stenplattor kvar och alla knäckstenarna (ligger upptravade på två pallar). Sedan finns ett antal stenplattor kvar på mark också... Styrketräning ska ju vara nyttigt har jag hört! I pallkragarna växer det hyfsat. Tyvärr kom det in ett par sniglar som hann ställa till lite skada innan jag hittade dem men nu tror jag det får växa ifred. Brysselkål, morot, ärter, tomat, vitlök och aubergine. Lite kallt än men jag har täckt med byggplastramar så det går ganska bra. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 2, 2019 Share Posted June 2, 2019 23 timmar sedan, MariaF sade: men jag har täckt med byggplastramar så det går ganska bra. Lite glädjedödare kanske...men byggplast rekommenderas inte till sånt man ska äta... Plasten avger många ämnen som kan vara cancerogena... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 8 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Lite glädjedödare kanske...men byggplast rekommenderas inte till sånt man ska äta... Plasten avger många ämnen som kan vara cancerogena... Nja, de har ju inte kontakt med det odlade utan sitter en bra bit upp (lagt på en extra krage för växtutrymme). Men säker kan man förstås aldrig vara, de flesta plaster avger ämnen vid uppvärmning, kanske solstrålarna räcker? Och vem vet, det kanske slunkit ner nåt besprutat fruktskal i bokashin? Och vad som kommer med regnet vill jag nog inte ens veta. Så som lock tycker jag det får vara okej. Däremot är jag mer tveksam att använda plasten till odlingslådor så att jorden ligger på och rotsystemet kan komma i kontakt med den. Fast vem vet om markduk är bättre..? Det är ont om innehållsförteckningar på sådana grejor. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 1 timme sedan, MariaF sade: Nja, de har ju inte kontakt med det odlade utan sitter en bra bit upp (lagt på en extra krage för växtutrymme). Men säker kan man förstås aldrig vara, de flesta plaster avger ämnen vid uppvärmning, kanske solstrålarna räcker? Och vem vet, det kanske slunkit ner nåt besprutat fruktskal i bokashin? Och vad som kommer med regnet vill jag nog inte ens veta. Så som lock tycker jag det får vara okej. Däremot är jag mer tveksam att använda plasten till odlingslådor så att jorden ligger på och rotsystemet kan komma i kontakt med den. Fast vem vet om markduk är bättre..? Det är ont om innehållsförteckningar på sådana grejor. Så här står det på Byggmax hemsida: https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21022 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 51 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Så här står det på Byggmax hemsida: https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21022 Hm... jag har läst på andra sidor... Kollar odling på odlingssidor/odlingsböcker, inte Byggmax. Fast du som renoverar är säkert på deras sida en del! En del använder impregnerat virke till odlingslådorna och det tror jag är värre än att ha byggplasten i luften ovanför pallkragen. Man får göra sina val så gott man kan. "Man tager vad man haver", liksom. Sen kan man ju undra om man ska ha sådan plast som byggmaterial i de hus vi bor i om de avger gaser/ämnen till sin omgivning...?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 3, 2019 Share Posted June 3, 2019 3 timmar sedan, MariaF sade: Sen kan man ju undra om man ska ha sådan plast som byggmaterial i de hus vi bor i om de avger gaser/ämnen till sin omgivning...?! De är ju gjorda för att bygga in... Som jag förstår det så är det väl speciellt när de utsätts för sol/värme som de emitterar... Men jag ska inte ha nån plast i mitt hus. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Själv har jag bara en balkong, och "gerilla-odlar" lite i hyresvärden rabatt. Men jag kan ändå inte låta bli att tipsa om webbtjänsten Ogräsrådgivaren (SLU) :"din guide till ogräsens värld, vare sig du är lantbrukare, trädgårdsodlare, rådgivare, lärare eller bara en växtintresserad person i största allmänhet." Ogräsbeskivningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted June 21, 2019 Share Posted June 21, 2019 I dag har jag ätit späda sallads- och spenatblad. Från egen trädgård. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 4, 2019 Share Posted July 4, 2019 On 2019-02-25 at 11:54, iAnna sade: Med ena foten i Sthlm i lägenhet utan balkong, och andra foten i södra Norrlands inland (som SMHI säger) sedan i höstas, så blir det inte mycket trädgårdsodling för mig. Växtzon 7-8 här. Vi ska försöka odla vall till djur istället. Och vårda den enda vinbärsbuske som finns. Framåt påsk får jag gå ut i skogen och se om det finns någon rönn eller snår med vildhallon på ägorna. Har varit ute på ägorna nu. Det finns många rönnar, hallonsnår och en liten hjortronmyr. Däremellan blåbär och lingon. Hittade även en rödvinbärsbuske till. Vallen växer och frodas, dock mer blommor än gräs i den. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 5, 2019 Author Share Posted July 5, 2019 16 timmar sedan, iAnna sade: Vallen växer och frodas, dock mer blommor än gräs i den. Jättebra för våra pollinerare 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted July 5, 2019 Share Posted July 5, 2019 On 7/4/2019 at 2:40 PM, iAnna said: Hittade även en rödvinbärsbuske till. Det kan löna sig att leta bärbuskar på en gammal gård. På vårt "gamla ställe" fanns det både krusbär och röda vinbär, med det tog tio år innan jag hittade buskarna med vita vinbär. De är luriga, de vita. Först tror man att de inte är mogna, och när de röda har mognat så har bären på de vita redan drösat av. Jag tog med mig två avläggare av de vita vinbären till "nya stället" och de är nu stora buskar. Vita vinbär är inte så sura som röda och därför godare att äta direkt från busken eller med lite grädde till eftermiddagens kafferast vid trädgårdsbordet. Jag brukar även frysa in några portioner att ta fram i november för att påminna en om sommaren som var. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted July 9, 2019 Share Posted July 9, 2019 Igår var jag ut i trädgården och plockade hasselnötter. Vi har flera träd och några av dem ger en hel del nötter. Jag plockar dem när de är så här och när de sen torkat kan man knäcka och äta upp! (Hasselnötter ingår inte i allemansrätten) 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted July 9, 2019 Share Posted July 9, 2019 Hasselnötter skulle jag gärna vilja ha i trädgården. Jag har följt ett par "vilda" hasselbuskar i närheten men inte hittat några nötter på dem. Jag antar att du har köpt dina buskar/träd från en plantskola. Vad är det för sort? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted July 9, 2019 Share Posted July 9, 2019 1 timme sedan, Borje sade: Hasselnötter skulle jag gärna vilja ha i trädgården. Jag har följt ett par "vilda" hasselbuskar i närheten men inte hittat några nötter på dem. Jag antar att du har köpt dina buskar/träd från en plantskola. Vad är det för sort? Det är vild Hassel! Vi har 6 ställen på tomten (skogstomt) där det växer hassel, på tre av dem hittar man ganska många hasselnötter. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Det regnar! Äntligen! Vi har haft det bra torrt ett tag så det behövs. Mellan skurarna tittar solen faktiskt fram och det är 23*C varmt och lite kvalmigt. Mellan två regnskurar passade jag på att gödselvattna (bokashi) och mellan två andra att skörda vitlöken. Jisses vilka fina vitlökar?! Tyvärr var en del av dem så stora att jag skadade den genom att gräva för nära. Jag har aldrig lyckats med vitlök förut men i fjol satte jag dem sent nog så de inte hann utvecklas för tidigt, och de har fått en hel del näring så i år tycks det ha blivit rätt. I samma pallkrage som vitlöken, står en grönkål som nu är inne på tredje året. Den har blommat och sätter frö. Funderar på att låta den stå där nåt år till för att se om den kommer då. Lite praktiskt att ha en kålplanta sådär att knapra blad av ibland. Inte ens kålfjärilslarverna tycks ha rått på den i år, jämfört med mina stackars brysselkålsplantor. Nu har jag äntligen hittat larvskyddet så när regnet dragit förbi ska jag behandla dem med det. Funderar över om man kan göra syrad kål av grönkål? Nån som vet? Hur ska den strimlas/rivas/hackas i så fall? Jordgubbslandet händer det inte mycket med. Tyvärr, för nya lådan blev bra. Nu behöver jag göra lådor till resten också i en förhoppning att få kontroll över sniglarna. Även om det är lite färre sniglar stöpplade jag ut i morse (ja, jag drog lilltån i en rot iklädd five fingers igår kväll) i en förhoppning att regnet lockat fram dem. Och jag blev inte besviken! Sedan har jag hittat ännu fler under mina turer mellan skurarna och det är bara lunchtid när jag skriver detta. Jag grävde ner bokashi i nya lådan, ca 130x180cm. Hade sparat några hinkar för ändamålet men det förslog ingenting?! Jag skulle kunnat stoppat ner alla 4 hinkarna på ett stället... Leran är rejäl så egentligen borde jag börja räfsa ihop gräsklippet och lägga dit. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 24, 2019 Author Share Posted July 24, 2019 Här har tomaterna så sakta börjat att mogna, mycket senare än förra sommaren. Paprika har jag redan skördat i massor, dom verkar må bättre utomhus än i växthuset. Jag fick fram en melonplanta i år och faktisk så är det 4 vattenmeloner på gång, jag hoppas att de hinner utvecklas, men melon verkar vara som gurka, bara de liksom kommer igång så kan man se från dag till dag hur de växer. Gurkorna hann jag inte ens få ut i växthuset, de blev för stora, så de står på ett bord framför ett stort fönster på övervåningen och ger en hel del gurka, fast jag trodde nog att det bara skulle vara att kasta de plantorna. Nytt för i år är stjälkselleri, de växer riktigt fint och har en underbart härlig grön färg som förgyller i odlingslådan där de står. Ett blomkålshuvud har jag skördat och fler är på gång, trots att kållarven för första gången har hittat hit och mumsat på bladen. Rödkålen kommer också fint, den sådde jag i februari tror jag och planterade ut i början av april. Jag hoppas på lite hallon i år, efter att förra året inte ge ett endaste bär efter att riset blivit totalhavererat efter de enorma snömängder vi hade på vintern, plus den fullständiga torka som rådde förra sommaren. Nog är det härligt att odla och kunna skörda det man själv sått, satt och pysslat om. En hel del arbete ligger ju bakom, men det är det värt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted August 10, 2019 Popular Post Share Posted August 10, 2019 Vallen är bärgad och bagge införskaffad. Har vi tur får vi ihop ett par deciliter röda vinbär också. 11 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Nice!, iAnna! Som stadsbo får jag nöja mig med att titta på Dahlior idag ... kanske slänger in en bild eller två ikväll. http://dahliaentusiasterna.se/dahliatradgarden/ 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted August 10, 2019 Popular Post Share Posted August 10, 2019 Här kommer några utlovade bilder. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 17, 2019 Share Posted October 17, 2019 Jaha ... undrar om snön har kommit för att stanna? Nollgradigt och snö var och varannan dag framöver. Till nästa år funderar jag på att skaffa en ölandstok, som är en av mina favoriter. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 18, 2019 Share Posted October 18, 2019 10 timmar sedan, iAnna sade: Jaha ... undrar om snön har kommit för att stanna? Nollgradigt och snö var och varannan dag framöver. Åh fy bubblan! Vi hade 3 nätter under nollan men är tillbaka mellan 6-11*C nattetid. Nu regnar det mest så man får ha reflexväst dygnet runt i gråtråket. Min aubergine lär väl inte utveckla frukt men den tycks leva än så länge. Tänkte förbereda en pallkrage för februarisådd nu och så ska jag putta ner alla krokuslökar jag hittade när jag grävde om trädgårdslandet (var en rabatt där när vi flyttade in). 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 14, 2020 Share Posted March 14, 2020 För tredje gången på ett par veckor har jag idag skördat mördarsniglar! Förhoppningsvis har de inte hunnit läggar ägg än, de har varit rätt små, de flesta av dem. Har noterat att de tycks frodas hos mig och gissar att de älskar bokashin. Så nu funderar jag på hur jag ska göra; anledningen till att jag bokashar (förutom att jag vill tillföra landet organiskt material då) är att det inte är så tungjobbat som en varmkompost. Men i höstas när jag grävde om i landet hittade jag massor av äggsamlingar som jag klämde ihjäl och nu funderar jag på att göra en jordfabrik vid sidan om istället och flytta jorden när den är klar men då blir det mer slit för ryggen. Kan förresten berätta att alla krokusar jag berättade om i inlägget här direkt ovan har visat sig vara gula. Och jag struntade i februarisådd pga mildvintern och sniglarna. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted March 15, 2020 Share Posted March 15, 2020 Kanske har du plats för ett par myskankor, de ska ev kunna äta mördarsniglar? 3 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 15, 2020 Share Posted March 15, 2020 Jo, men vad jag förstått tröttar myskankorna snabbt och föredrar köpematen (vad det nu är?) framför sniglarna. Automatiska gräsklippare ska också vara effektiva men för oss som hägnat in vissa delar av tomten och dessutom har en kuperad tomt blir det kostsamt. Vi skulle behöva tre, robusta klippare och de får inte fara fram i kökslandet... Norska Maria Berg Hestad, Det Grønne Skafferi, tipsar om hur man kan förodla rotfrukter i mjölkkartong. Det funkar rätt bra så jag har samlat in några kartonger hos bekanta som dricker mjölk. Med förodling ökar chansen att plantan klarar en gömd snigel. Problemet är ju att man inte kan plantera om rotfrukter om man vill ha den tjocka roten, de blir spretiga istället. Att förodla kan vara ett bra sätt mot många skadedjur eftersom plantan får ett litet försprång. https://detgronneskafferi.com/2018/03/12/sa-gulrotter-i-melkekartong/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 22, 2020 Share Posted April 22, 2020 Nu har mina småplantor inne kommit upp en bit. Jag har tyvärr ingen lampa (den jag vill ha kostar 5000kr...) så jag förodlar sent. I år ska jag ha tomat liksom morötter i lådor. Så mycket småsniglar som jag plockat det sista vågar jag inte sätta ut nåt alls. Jag har lovat lille sonen att vi ska odla popcornmajs för att det är kul och så ska jag gräva bort tayberryn för den är sticksigare än den är god så jag ska satsa på ett riktigt björnbär istället. Försådden i år är morot i mjölkkartong, gurkört, tomat, brysselkål, potatis och aubergine. Sedan har jag sått lite i lådorna ändå men skam vet om jag tror på det... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 Tack för att du hänvisade mig hit @MariaF. Nu hoppar jag rakt in i tråden utan att ha läst alla föregående inlägg, hoppas detta är ok. Jag försöker odla ute i föräldrarnas sommarstuga. Första gången jag odlar, så varken kunnig eller erfaren. Började förkultivera mina första frön för ungefär en månad sedan. Av dessa gick gurka bäst, så har just nu ca 15 gurkplantor som börjar växa sig ganska stora. Förutom gurka har jag försökt så grönkål, tomat, broccoli, broccolo romanesco, vattenmelon, paprika, vitkål, squash, pumpa, tagetes, brysselkål, jordgubbar, smultron, chilli och rädisor. Jag har tillgång till flertalet drivhus, två miniväxthus (utgör nog två kubikmeter tillsammans), brädor till 2 st odlingslådor med måtten 410x125x36 cm varav en är ihopskruvad, snart ett tunnelväxthus på 24 kvadratmeter (stålstommen är monterad men plasten ej på) och delar av tomten som kan omvandlas till friland. Perenna växter som finns är rabarber, vinbärsbuskar, krusbärsbuskar, äppelträd, 1 plommonträd, träd med klarbär och 1 stort träd som ger bigaråer, även oregano och fransk dragon på vissa ställen. Finns även sättpotatis och sättlök som ej kommit i jorden än. Jag drömmer om att en dag kunna vara mer eller mindre självförsörjande på grönsaker. Odla, skörda, äta, lagra och i viss mån förädla. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 @Ellinor nämnde sekten Bokashi i en annan tråd. Det är värt att diskuteras i denna tråd. Antar att du har ett eget hus med större trädgård? Då kan man ju göra som man vill och ta genvägar! Men om jag som odlar i stan(koloni/odlingslott, pallkragar på delad gård osv) slarvade med att gräva odlingsbäddar och sen slängde ut blöta tidningar och bokashi, då skulle det bli skadedjur- och råttinvasion Jag blir ärligt irriterad på folk i mitt närområde som är medlemmar i den sk bokashi-religion, vilken innebär att de inte lärt sig de "tråkiga" grunderna i odling som gödsel, jord, temperatur och vatten, konstigt nog. Inte riktad mot dig bör jag nog tillägga, utan det här är ett speciellt folk som ofta gått någon hipster högskolekurs i kretslopp, men de kan fortfarande inte odla. De tror det räcker att slänga ut frön och en massa bokashi överallt arghh...jag har råttfobi! Sen finns det naturligtvis än värre körda odlingsgrannar, typ kärringen som i hemlighet använder RoundUp på allt för att hon inte orkar rensa ogräs. Är inte bara under Corona-tider som man drömmer om egen tomt! Detta med råttinvasion är rätt intressant; jag bor i ett litet samhälle på landet, dvs i tätbebyggt område men utanför stan. Jag får inga råttor i bokashin. De som rapporterar om råttbekymmer bor just - i stan. Intressant att vi inte har dem här ute. Att jag valde bokashi har att göra med att jag inte anser mig stark nog att vända runt en varmkompost, jag kör alltså hela året. Att lägga ut blöta tidningar för att bryta mark är inget nytt, det är ett sätt att kväva ogräset. Tanken påminner om LCHF, härma naturen. Hur gör den? Jo, släpper ner organiskt material från ovan och bygger lager den vägen. Att jordlagret blir allt tunnare av "att gräva" (typ ploga) har vi ju tyvärr märkt när jorderosionen tagit fart både här och där runt klotet. Prärien i USA, åkrarna i Halland - samma fenomen. Sedan behöver man absolut inte lägga ut bokashi just, det går bra med allt organiskt material. Mitt största misstag var när jag skurit av gräsmattelagret (detta var innan jag började med bokashi), grävt runt och täckt med grenar jag kört genom kompostkvarnen. Just grenar kräver mycket kväve vid nedbrytningen så det blev ingen näring kvar till min odling. Grannen är rätt förundrad över att jag får så fina resultat trots att jag inte stått i 22år och bankat jord som hon fått göra. Och jo, vi har samma smäcklera. Jag är övertygad om att man kan utnyttja blöta tidningar i stadsodlingar också för nån genväg är det inte, bara en annan väg. Och kunskap om jorden behöver man absolut ha hur man än komposterar! Det är jorden man gödslar, inte växterna. Fördelen med att inte höstgräva är att maskarna mår bättre. Sedan sticker man ner grepen på våren och luftar lite. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 27, 2020 Share Posted May 27, 2020 Sähär gär det i mina odlingar: Några av gurkplantorna har börjat blomma får se hur länge innan det dröjer innan det går att skörda. Finns nog snart rädisor att skörda. Flertalet fina små plantor av vitkål, broccoli och grönkål. Paprika och chilli går långsamt. Har i stort sett alla mina plantor stående ute i växthuset som är typ 95% färdigbyggt. Planterade ut mina 12 pumpaplantor på friland i måndags under fiberduk. Har fått plocka småsniglar igår och idag. Idag hade de till och med börjat äta på några av bladen så nu är alla plantorna omringade av aska. Lite aska på bladen också. Hoppas det håller sniglarna på avstånd. Kommer titta till dem dagligen och vattna vid behov. Detta får mig att fundera på hur man överhuvudtaget vågar odla på friland. Vet inte än om tomten är speciellt drabbad av sniglar, har hittat mördasniglar, åkersniglar och pantersniglar. Jag klipper alla sniglar jag ser. Snäckorna låter jag vara. Kanske aktuellt att göra det till en kvällsvana? Ta en snigelpromenad? Minst en gång mellan kl 21-00? Försöker även fundera på vad jag ska så den närmsta tiden. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted May 28, 2020 Share Posted May 28, 2020 Jag har blivit med växthus! Grannen köpte ett större, så jag fick det gamla av dem. Jag bestämde mig för att odla i krukor och har har ställt in 5 stycken. Och det är så fint, med plattor på "golvet" och plats för ett par stolar! Det blir tomater, kapkrusbär, kryddor och lite blommor. Runt växthuset blev det en rabatt med ringblommor och luktärtor. Har också sått persilja, rödbetor och morötter. Har dock problem med rådjur, de äter gärna blast och annat. Sniglar finns det också..Och vildsvin.. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts