MariaF Posted May 29, 2020 Share Posted May 29, 2020 Dessa förbaskade sniglar?! Jag har knappt satt ut nåt alls i år. De pratar just nu om invasiva arter och hur man bör bekämpa dessa. Parkslide och skunkkalla står på vår kommuns program liksom nationellt. Men inte att man tar gemensamt grepp mot sniglarna.... I vår kommun är det dessutom bara parkslide på vissa områden som ska saneras, andra områden får de vara kvar på och vi som har eländet på tomten kan inte ens få tips om vad man kan göra. Grannen kör glyfosat... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 31, 2020 Share Posted May 31, 2020 31 maj, 20 °C och snön håller på att smälta. 22 lamm blev det i april. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 31, 2020 Share Posted May 31, 2020 On 2020-05-29 at 17:52, MariaF sade: parkslide ... kan inte ens få tips om vad man kan göra ... Det finns en grupp på Facebook som heter Död Åt Parkslide! Du kanske kan få tips där. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 31, 2020 Share Posted May 31, 2020 Parkslide... hur tokigt det än låter så kan jag rekommendera att äta den;) Blev idag bjuden på en jättegod paj, trodde det var rabarberpaj - men nej - den var gjord på parkslide. Stjälkarna användes precis som rabarbern. "If you can´t beat them - join them" 4 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 Jo, det stämmer, parkslide har samma användningsområde som rabarber. (Kanske skulle testa att sätta vin..?) Och bekämpas genom att grävas upp med rötterna. Det jag irriterar mig på är storskrytet från kommunen som vanligt folk inte får ta del av. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 Tror vi har varken har parkslide eller skunkkalla i trädgården. Däremot finns det gott om brännässlor, kirskål, tistlar och lupiner, har även hittat kvickrot i hästgödseln. Har redan täckt runt vissa plantor med kirskål/nässlor och kommer täcka kring fler. Utöver sniglar är nog fästingar som bekymrar mig, då katt och mina småsyskon kan springa runt på större gräsmattor som inte är kortklippta. @iAnna Gör det någonting om jag ställer frågor om får/lamm framöver? Edit: Vad tycker ni andra tar mest tid när ni odlar? För egen del är nog de mest tidskrävande aktiviteterna att omplantera, sortera fröpåsar och jaga sniglar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 4 timmar sedan, morgonsol sade: Edit: Vad tycker ni andra tar mest tid när ni odlar? För egen del är nog de mest tidskrävande aktiviteterna att omplantera, sortera fröpåsar och jaga sniglar. Det som känns mest tidskrävande är absolut det som inte är roligt att göra. I mitt fall allt grävande som måste göras av odlingsbäddar när säsongen är slut eller börjar. Sedan all kord/kompostjord och gödsel jag måste släpa på och fylla på pallkragar och bäddar med. Jag odlar ju inte ute på landet, så kan inte köra skottkärran till grannen och hämta lite koskit, utan måste ta bilen en bra bit och det blir värsta projektet. Vattnande kan också vara rejält tidskrävande om det blir en het sommar, som för 2 år sedan när det var 30-35+ grader varje dag. Aktiviteter kopplade till själva odlandet(skörda, rensa ogräs, gallra, omplantera, så frön osv) tycker jag inte är tidskrävande eftersom det är kul och avslappnade och då glömmer jag bort tiden. Att jaga mördarsniglar vill jag inte ens tänka på haha, tycker de är sjukt äckliga som små ålande slemmiga skitkorvar Angående att äta ogräs så har man så mycket annat odlat som är extremt mycket godare smakmässigt så det blir aldrig riktigt av. Testade att göra en paj på kirskål för ngt år sedan, men var ingen smaksensation direkt jämfört med när jag använder andra bladväxter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 10 timmar sedan, morgonsol sade: ... lupiner ... @iAnna Gör det någonting om jag ställer frågor om får/lamm framöver? Tänk på att även lupiner är en invasiv art. På bara några år kan den helt ta över dikeskanter med tusen sköna blommor. "Den har spritt sig rasande snabbt i Sverige och tar därmed växtplats från flera av våra mest älskade arter. Dessutom binder den kväve, vilket gör marken mer näringsrik. Då trivs inte flertalet blommor. Eftersom många blomsterarter försvinner, får också insekter det svårare att klara sig. När det bara finns en blommande art blir säsongen för pollinatörer betydligt kortare, och de får svårare att livnära sig." Stora lupinbekämpardagen 6 juni Rapportera invasiva arter här https://artfakta.se/rapportera/invasiva-arter/skapa @morgonsol Fråga på angående får. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 Vill minnas att vägverket spridit ut lupinfrö vid nybygge av flertalet vägar under ett antal år. Synd att de inte spred vallmo, blåklint och prästkrage istället... Fast jag erkänner, jag har satt lupiner i min dikeskant. De döljer hundskiten bra och det enda som blommat där är gräs och en torva rödklöver. Försöker klippa blommorna allt eftersom av två skäl; begränsa spridningen och ge dem chansen att blomma om. Envisas ju med att ha mer ont av sniglarna, som ni förstår... 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted June 14, 2020 Share Posted June 14, 2020 Tror att minst tre av mina gurkplantor drabbats av det som kallas för 'Verticillium Wilt' på engelska. Alltså något svampangrepp. De plantorna står inte i växthuset nu i alla fall. Jag som trodde det gick så bra, jag som ändå lyckats driva upp flera plantor från frö och skördat säkert fler än 5 västeråsgurkor vid det här laget. Verkar inte så. Det är många saker man behöver tänka på när man odlar helt enkelt. Titta lite närmare på varför plantor ibland dör på ett tidigt stadium. Hur inte sprida den här svampen vidare? 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 19, 2020 Share Posted June 19, 2020 Hur crazy är det inte att plantera havtorn halvvägs upp till fjällen? Nu är det gjort iaf. Havtorn hör normalt hemma vid kusten - soligt, torrt, magert och salt. Men det här var en sort som skulle klara zon 7. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 Upptäckte idag att flertalet kålplantor (grönkål, broccoli, vitkål, brysselkål), ståendes i växthuset som ännu inte planteras ut, angripits av kålmal, verkar det som. Säkert mosat 15-20 st gröna larver och puppor. Den vuxna malen såg jag nog för första gången kvällstid för 2-3 dagar sedan. Igår klippte jag ca 225 sniglar Tror även att päronträdet är angripet av pärongallkvalster, det ser ut som svarta fläckar på bladen. Nog med elände. De kålplantor som står i odlingslådan växer fint, jättestora blad. Man kan se att de kommer börja knyta sig. En jättestor slanggurka som växer i växthuset och som snart ska skördas. Har 5 st gurkplantor kvar av de jag frösådde i våras, har dessutom gått finfint att ta sticklingar. Har skördat 2 st squash som vägde ca 850-900 g, finns fler att skörda. Löken går det också bra med, blasten som viker sig tar jag och äter. Vinbär som blivit mogna, mest röda men även några vita och svarta. Chilli som blommar. Det börjar komma små gröna tomater i växthuset. Kanske behöver jag gödselvattna för att de ska bli röda? Någon som vet? Hur går det för er andra? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 6, 2020 Author Share Posted July 6, 2020 Här går det si så där, gurkan går bra, förutom en planta som enbart ger väldigt beska gurkor, vilket är konstigt då det är samma sort som ger välsmakande gurkor. Tomaterna är sena i år, har inte fått något moget än men jag har en hel del gröna. Det har blivit mest blad på tomatplantorna i år, tror att jag gödslade för mycket vid slutplanteringen. Har säkert klippt bort 20 kilo blad. Kålen är på gång men morötter och rödbetor är sena. Jag gjorde ett test och satte morötter och lite annat redan i april i låda under lock, dom morötterna kan jag börja skörda nu. Rättika är nytt för i år och de växer som bara den. gjorde en god japansk sallad förra veckan med rättika och morötter. Snart kan jag nog göra en gratäng på rättika också. Jag känner mig lite pessimistisk för tillfället, efter att ha haft medelhavsvärme sedan midsommar till förra veckan så har vi i princip höst med väldigt låga temperaturer och mycket regn, det har under natten kommit cirka 30 millimeter. Det är så kallt på nätterna att jag fått koppla in frostvakten igen i växthuset. Men sommaren kommer nog åter, lagomt till att semestern är slut 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 6, 2020 Share Posted July 6, 2020 16 timmar sedan, morgonsol sade: Hur går det för er andra? Hittade några brandliljor på ett övergivet torp 1 km bort. Funderar på att gräva upp dem till hösten och sätta ner dem framför vårt hus. Fåren var nämligen kvicka på att äta upp de som stod vid vår gamla torpargrund. Annars har vi fått in hälften av höet ca. Har upptäckt att det finns både tranbär- och hjortronkart på "tomten" i år. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 6, 2020 Share Posted July 6, 2020 I år har jag försökt mig på aubergine i växthuset, 4 stycken i två jättekrukor. Nu har knopparna på dem börjat slå ut ut och jag hoppas det kan hinna bli lite mogna frukter. Vad jag inte förväntade mig var att de skulle bli så stora. Jag har tvingats flytta ut ett par chili- och tomatplantor. Hoppas det inte blir så många fler, chilin behöver ju sitt växthus. I år hällde jag kökskompost i botten på varje kruka, ca 40% av volymen. Allt blir större. Tjockare stjälkar, kraftigare blad. Bönplantorna har nog aldrig haft så många bönskidor. Att jag inte tänkt på detta förr. Men som vanligt har jag sått lite för sent när sår ni er chili och vilka sorter har ni (ni som odlar chili alltså ) ? Årets lycka är att jag fått tre ingefäraklumpar att gro. De har 15 cm stjälkar nu men jag skulle tro jag måste efterodla dem inomhus för att få några nya klumpar? Och det verkar bli bra skörd av lök och vitlök men alla morotsplantor försvann spårlöst redan som små , undrar varför? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted July 6, 2020 Share Posted July 6, 2020 3 timmar sedan, Kahavia sade: I år har jag försökt mig på aubergine i växthuset, 4 stycken i två jättekrukor. Nu har knopparna på dem börjat slå ut ut och jag hoppas det kan hinna bli lite mogna frukter. Vad jag inte förväntade mig var att de skulle bli så stora. Jag har tvingats flytta ut ett par chili- och tomatplantor. Hoppas det inte blir så många fler, chilin behöver ju sitt växthus. I år hällde jag kökskompost i botten på varje kruka, ca 40% av volymen. Allt blir större. Tjockare stjälkar, kraftigare blad. Bönplantorna har nog aldrig haft så många bönskidor. Att jag inte tänkt på detta förr. Men som vanligt har jag sått lite för sent när sår ni er chili och vilka sorter har ni (ni som odlar chili alltså ) ? Årets lycka är att jag fått tre ingefäraklumpar att gro. De har 15 cm stjälkar nu men jag skulle tro jag måste efterodla dem inomhus för att få några nya klumpar? Och det verkar bli bra skörd av lök och vitlök men alla morotsplantor försvann spårlöst redan som små , undrar varför? Det är garanterat morotsflugan som glufsat i sig dina små morotsplantor. Du måste ha markväv på när de år små. Morotsflugan har varit extra helvetisk de senaste åren av oklara skäl. Jag har fått fina morötter i år men det är enbart för att jag de i en tättslutande odlingstunnel där morotsflugan inte kommer åt. Kan inte låta bli att undra hur svenska ekologiska morotsodlingar bär sig åt? Vad kul att du fått ingefära! Jag odlar väldigt mycket asiatiska matväxter, men just ingefära har jag aldrig testat. Varken chili- eller tomatplantor behöver egentligen sitta i växthus hela sommaren, till skillnad från aubergine som är mer knepig att odla i Sverige. Möjligen kan chili uppskatta lite mer skydd och värme nu när det är svalare väder. Att bottna med kökskompostjord och gärna komplettera med ko/hästskit tycker även jag är helt oslagbart, växer alltid så det sprutar! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 6, 2020 Share Posted July 6, 2020 52 minuter sedan, Elinor sade: Det är garanterat morotsflugan som glufsat i sig dina små morotsplantor. Du måste ha markväv på när de år små. Morotsflugan har varit extra helvetisk de senaste åren av oklara skäl. Jag har fått fina morötter i år men det är enbart för att jag de i en tättslutande odlingstunnel där morotsflugan inte kommer åt. Kan inte låta bli att undra hur svenska ekologiska morotsodlingar bär sig åt? Vad kul att du fått ingefära! Jag odlar väldigt mycket asiatiska matväxter, men just ingefära har jag aldrig testat. Varken chili- eller tomatplantor behöver egentligen sitta i växthus hela sommaren, till skillnad från aubergine som är mer knepig att odla i Sverige. Möjligen kan chili uppskatta lite mer skydd och värme nu när det är svalare väder. Att bottna med kökskompostjord och gärna komplettera med ko/hästskit tycker även jag är helt oslagbart, växer alltid så det sprutar! Jag lade över duk men tog antagligen bort den för tidigt. Dessutom odlade jag på samma plats som förra året och det kanske var en dålig idé efter vad jag läst Ingefäran var enormt trög i starten. Det tog säkert över en månad innan de små "ögonen" började växa för att bli stjälkar. Därefter växte de en halv mm om dagen om ens det. När de kommit upp några cm och började fälla ut blad gick det fortare. Jag började rota klumparna i slutet av april och nu alltså 15 cm stjälkar på 10-11 veckor. Nästa år drar jag igång dem redan i januari tror jag. När brukar du så chili? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted July 7, 2020 Popular Post Share Posted July 7, 2020 Mina snigelodlingar funkar bra. Allt fler sniglar och allt fler olika arter. Morötter vill inte alls. Inte ärterna heller. Vitlöken, potatisen och jordgubbarna växer hyfsat men de sista brukar skatorna vilja ha och de planterades om i höstas så de ger inte fullt. I år har jag sannolikt också drabbats av herbicider i det ekologiska flytande gödslet. Norrmännen har en utredning på gång och mina tomater och paprikor ser ut som de jag sett på bild. Jag öppnade en ny flaska innan jag bar ut plantorna. Pga sniglarna står de i krukor på verandan. 4 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 15 timmar sedan, MariaF sade: Mina snigelodlingar funkar bra. Allt fler sniglar och allt fler olika arter Tips. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 6 minuter sedan, al@j sade: Tips. Och du tror inte jag testat "allt" än...? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 17 timmar sedan, MariaF sade: Mina snigelodlingar funkar bra. Allt fler sniglar och allt fler olika arter. Morötter vill inte alls. Inte ärterna heller. Vitlöken, potatisen och jordgubbarna växer hyfsat men de sista brukar skatorna vilja ha och de planterades om i höstas så de ger inte fullt. I år har jag sannolikt också drabbats av herbicider i det ekologiska flytande gödslet. Norrmännen har en utredning på gång och mina tomater och paprikor ser ut som de jag sett på bild. Jag öppnade en ny flaska innan jag bar ut plantorna. Pga sniglarna står de i krukor på verandan. Flytta! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 2 timmar sedan, MariaF sade: Och du tror inte jag testat "allt" än...? Har du testat att äta sniglar? https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/skadedjur/kasta-inte-bort-mordarsniglarna-at-upp-dem/ Skaffa dig ankor. De äter sniglar. https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/skadedjur/sakerna-du-inte-visste-om-mordarsniglar/ Expertråd. Vässa spaden och ge dig ut på jakt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 42 minuter sedan, al@j sade: Skaffa dig ankor. De äter sniglar. Denna har vi diskuterat tidigare i tråden. De äter ett tag, sen tappar de lusten, som jag förstått det. Lite som när ellsehåeffare ledsnar på ägg, skulle jag tro... Och nej, jag tänker inte äta dem själv. Jag må njuta av att ta livet av dem men det får räcka med det! Snipsare funkar bättre än spade. En snipsare är en kantgrässax med långa skär så man slipper böja sig så långt. Trimmer går också rätt bra... om man inte råkar ta grödan i landet samtidigt, förstås. 1 timme sedan, Peter B sade: Flytta! Tanken har föresvävat mig... Mina vana trogen letade mina ögon efter sniglar medan jag var på löparläger i Åre i helgen men döm om min förvåning när jag inga såg?! Frågan är hur långt upp jag måste ta mig för att komma undan...? Såg på SVT att Dalarna har det tufft i år. Mina kompisar är förresten till salu... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
al@j Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 4 minuter sedan, MariaF sade: Mina kompisar är förresten till salu... Ge dom lite öl, sniglarna alltså. https://www.expressen.se/leva-och-bo/fanga-mordarsniglar--med-hjalp-av-en-ol-falla/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 De är redan välmarinerade! Tur det finns folk som inte dricker upp sin öl innan datumet gått ut! Nu släpper vi sniglarna och pratar om roligare saker! Tex att vinbären mognar nu! 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 On 2020-07-06 at 10:23, Kahavia sade: Men som vanligt har jag sått lite för sent när sår ni er chili och vilka sorter har ni (ni som odlar chili alltså ) ? Jag odlar tre olika sorter: 'cayenne long slim' (frösåddes vid månadsskiftet mars/april), en köpt sort som det står 'A. capsicum' på och 'frigitello' (frösåddes nog någon gång i april). Än så länge har det bara kommit mörkgröna, nästan svarta frukter från den köpta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 23 timmar sedan, MariaF sade: Tex att vinbären mognar nu! Vi har bara gröna kart än så länge. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 29 minuter sedan, iAnna sade: Vi har bara gröna kart än så länge. Då har ni ert goda kvar! Tayberryn är på väg att nästan bli övermogen men jag vet inte riktigt hur jag ska använda den. Det är en korsning mellan hallon och björnbär men bäret har en tydlig mittpinne som jag funderar på hur den blir om jag gör nån typ av syltröra av dem... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 1 timme sedan, MariaF sade: Tayberryn är på väg att nästan bli övermogen men jag vet inte riktigt hur jag ska använda den. Det är en korsning mellan hallon och björnbär men bäret har en tydlig mittpinne som jag funderar på hur den blir om jag gör nån typ av syltröra av dem... Om mittpinnen inte går att äta hade jag gjort följande: koka upp med lite vatten och sila av, använd en finmaskig sil om du vill bli av med fröerna också. Denna bärsås kan man säkert ha på glass eller kanske koka till gelé? Annars kan man nog bara mosa dem och ha på våfflor/pannkakor, äta som de är, lägga på frukostyoghurt, ha till lite grädde, sylt som du själv skriver går också. En snabb sökning 'tayberry recipe' ger flera träffar på pajer, då på engelska. Nog samma användningsområde som hallon och björnbär egentligen. Något du tycker om att göra med hallon och/eller björnbär @MariaF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 9, 2020 Share Posted July 9, 2020 1 timme sedan, morgonsol sade: Nog samma användningsområde som hallon och björnbär egentligen. Jo, så tänker jag med och jag var inne på att koka dem och tillsätta en gnutta honung. Det var just pinnen jag funderade över hur man ska hantera. Den kanske löses upp om man kokar bären? Får testa helt enkelt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 10, 2020 Share Posted July 10, 2020 On 2020-07-09 at 14:16, morgonsol sade: Jag odlar tre olika sorter: 'cayenne long slim' (frösåddes vid månadsskiftet mars/april), en köpt sort som det står 'A. capsicum' på och 'frigitello' (frösåddes nog någon gång i april). Än så länge har det bara kommit mörkgröna, nästan svarta frukter från den köpta. Samma för mig. Jag har två sorter (Espelette och Hot Lemon) som jag sådde i mars och de har börjat sätta frukt nu i juli. Jag har också en buskig sort av okänt namn, sådd vid samma tid, som just börjat få blommor. Sedan har jag en köpt planta, Apache, som redan har mogna frukter. Men det visade sig tyvärr vara en F1-hybrid så jag får inga frön som kan gro av den Nästa år planerar jag för Scotsh Bonnet, De Cayenne, Hot Lemon Habanero och kanske Espelette. Då sår jag dem i januari och februari så kan jag kanske skörda redan i juli. Funderade ett tag på att köpa frön av Carolina Reaper men det är nog mer att betrakta som ett vapensystem än en matingrediens Vi får se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 10, 2020 Share Posted July 10, 2020 On 2020-07-09 at 18:06, MariaF sade: Jo, så tänker jag med och jag var inne på att koka dem och tillsätta en gnutta honung. Det var just pinnen jag funderade över hur man ska hantera. Den kanske löses upp om man kokar bären? Får testa helt enkelt! Du kanske kan göra råsaft av dem i saftmaja? Då borde inte 'pinnen' bli ett problem. Söta med honung och frys in! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 11, 2020 Share Posted July 11, 2020 @Kahavia Jag har faktiskt inte funderat på chillisorter och styrka tidigare så mycket, tack. För det spelar ju absolut roll om man tänker använda det i matlagning på ett eller annat sätt, hur stark mat man tycker om och klarar av att äta. Espelette och scotch bonnet tycker jag låter intressanta. Jag har också köpt fröpåsar, för att sedan inse att det är F1-hybrider. Inte så stor andel av alla fröpåsar som finns, men ändå. Tänker du skaffa växtbelysning och/eller värmematta om du ska driva upp plantor redan i januari/februari? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 11, 2020 Share Posted July 11, 2020 37 minuter sedan, morgonsol sade: @Kahavia Jag har faktiskt inte funderat på chillisorter och styrka tidigare så mycket, tack. För det spelar ju absolut roll om man tänker använda det i matlagning på ett eller annat sätt, hur stark mat man tycker om och klarar av att äta. Espelette och scotch bonnet tycker jag låter intressanta. Jag har också köpt fröpåsar, för att sedan inse att det är F1-hybrider. Inte så stor andel av alla fröpåsar som finns, men ändå. Tänker du skaffa växtbelysning och/eller värmematta om du ska driva upp plantor redan i januari/februari? I våras köpte jag ett par lysrörsarmaturer med 4 lysrör i varje. Jag hade sedan tidigare en armatur med 2 lysrör i. Nu hänger de över ett par enkla arbetsbänkar i garaget och där tänker jag dra upp plantor till vintern och våren. Jag köpte också en liten värmematta och ytterligare en är på väg med posten just nu tillsammans med några tråg som jag kan ha alla småplantor i. Då kan jag vattna i trågen istället för varje planta var för sig. Det sparar lite tid och energi. Över en av bänkarna finns det ett västvänt fönster. Det fungerar hyggligt som ljuskälla. Det finns också ett litet sydvänt fönster där några småplantor kan stå. Så till hösten ska jag köpa ett par jordsäckar och så fröer förstås. Sen är det bara att komma igång. Skulle bara vilja ha ett litet växthus till. Det är så trångt i det gamla att jag måste röra mig försiktigt därinne. Orkar jag komma igång med ett sånt projekt i höst tro 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 11, 2020 Share Posted July 11, 2020 1 timme sedan, Kahavia sade: I våras köpte jag ett par lysrörsarmaturer med 4 lysrör i varje. Jag hade sedan tidigare en armatur med 2 lysrör i. Nu hänger de över ett par enkla arbetsbänkar i garaget och där tänker jag dra upp plantor till vintern och våren. Jag köpte också en liten värmematta och ytterligare en är på väg med posten just nu tillsammans med några tråg som jag kan ha alla småplantor i. Då kan jag vattna i trågen istället för varje planta var för sig. Det sparar lite tid och energi. Över en av bänkarna finns det ett västvänt fönster. Det fungerar hyggligt som ljuskälla. Det finns också ett litet sydvänt fönster där några småplantor kan stå. Så till hösten ska jag köpa ett par jordsäckar och så fröer förstås. Sen är det bara att komma igång. Skulle bara vilja ha ett litet växthus till. Det är så trångt i det gamla att jag måste röra mig försiktigt därinne. Orkar jag komma igång med ett sånt projekt i höst tro Blir roligt om vi får höra hur det går. Hur stort är ditt nuvarande växthus? Och av vilken typ? ( t ex tunnelväxthus) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 15 timmar sedan, morgonsol sade: Blir roligt om vi får höra hur det går. Hur stort är ditt nuvarande växthus? Och av vilken typ? ( t ex tunnelväxthus) Det ska jag försöka göra. Det nuvarande växthuset är ca 5,5 kvadratmeter invändigt och är av engelsk typ (tror jag det heter). Alltså inte tunnel utan med sadeltak. Där huserar nu 9 bönplantor, 4 tomatplantor, 9 chili, 5 basilika, 1 rosmarin, 3 ingefära och 4 aubergine. Dessutom några ynka små purjolök som väntar på utplantering. De växer så sakta så jag börjar undra om det är värt besväret... Det nya växthuset jag skulle vilja ha är på ca 7,5 kvadratmeter och även det av engelsk typ. Hade jag haft en solig plan yta att ställa det på hade jag kanske valt tunnel men det är en ganska kuperad tomt. Men kanske går det att sätta fast ett tunnelväxthus på ett trädäck på plintar? Det hade blivit billigare. Jag får undersöka saken... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 Tunnelväxthusen är ju billigare men jag har valt bort det pga blåsten vi har. Här växer träden på sned. Men jag vill väldigt gärna ha ett växthus. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 1 timme sedan, Kahavia sade: Det nuvarande växthuset är ca 5,5 kvadratmeter invändigt och är av engelsk typ (tror jag det heter). Alltså inte tunnel utan med sadeltak. Där huserar nu 9 bönplantor, 4 tomatplantor, 9 chili, 5 basilika, 1 rosmarin, 3 ingefära och 4 aubergine. Dessutom några ynka små purjolök som väntar på utplantering. De växer så sakta så jag börjar undra om det är värt besväret... Det nya växthuset jag skulle vilja ha är på ca 7,5 kvadratmeter och även det av engelsk typ. Hade jag haft en solig plan yta att ställa det på hade jag kanske valt tunnel men det är en ganska kuperad tomt. Det var inget stort växthus. Förstår att du vill ha ett större. Fast jag ska nog egentligen inte säga något, vårt är 24 kvadratmeter, så hyfsat stort. Har ärligt talat inte koll på hur många plantor som finns där inne. 7 minuter sedan, MariaF sade: Tunnelväxthusen är ju billigare men jag har valt bort det pga blåsten vi har. Här växer träden på sned. Men jag vill väldigt gärna ha ett växthus. Det behöver inte vara någon motsättning, stormsäkra tunnelväxthus finns. Hos oss blåser det också rätt mycket, åkrar och grusväg runtom tomtgränsen. Vårt har s.k jordankare, som det ska gjutas betong på. Men man måste gräva... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 21 minuter sedan, MariaF sade: Tunnelväxthusen är ju billigare men jag har valt bort det pga blåsten vi har. Här växer träden på sned. Men jag vill väldigt gärna ha ett växthus. Som Morgonsol skriver, det finns tunnelväxthus som är väldigt stabila. Grohus har en del och det är där jag kikar på ett nytt växthus. http://grohus.se/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 12, 2020 Share Posted July 12, 2020 Här blåste ett välförankrat 18m2 garagetält iväg med förrådshyllor och allt så jag tror inte jag vågar chansa. Flera grannar har plasten blåst sönder för. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 13, 2020 Share Posted July 13, 2020 21 timmar sedan, MariaF sade: Flera grannar har plasten blåst sönder för. Ursäkta om jag frågar, men vad för sorts plast rör det sig om? Byggplast? Kanalplast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted July 13, 2020 Popular Post Share Posted July 13, 2020 Vi fick lite tillökning i trädgården igår. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted July 13, 2020 Share Posted July 13, 2020 Åh du milde tid så fina!! Jag älskar kossor 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted July 26, 2020 Share Posted July 26, 2020 Nu är ju snigeltemat egentligen lämnat på begäran, men får ändå kommentera lite. jag har hela tiden tyckt att visst, mördarsniglarna är besvärliga, men så farliga är de inte. Men så var vi i en trädgård nära kusten norr om Göteborg och insåg att vi har inte så mycket sniglar. Nu var det visserligen fuktigt, men inte en chans att gå barfota någonstans på gräsmattan, då var det mitt på dagen ! jag tycker rådjur (och älgar mm) är värre, mördarsniglar kan jag jaga med sax, men rådjuren hinner jag inte ifatt skörden har hittills bestått av lite spenat (första året jag lyckas med någon spenat över huvud taget) och en squash. Sparrisen verkade trött i år, så vi tog inte så mycket. Bärbuskarna ger dock bra (mums), första året som krusbären ger något att tala om. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 27, 2020 Share Posted July 27, 2020 11 timmar sedan, Tobias sade: jag tycker rådjur (och älgar mm) är värre, mördarsniglar kan jag jaga med sax, men rådjuren hinner jag inte ifatt Fast just förföljelsejakt är ju människans superkraft... så vänta tills det är ca 45 grader varmt eller varmare och spring/gå/hasa/släpa dig efter rådjuret så efter ca 6 timmar orkar det inte längre och du kan lungt gå fram till det och fälla det med saxen.... kommer dessutom smaka juvligt efter en så lång språngmarch 2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 27, 2020 Share Posted July 27, 2020 Hur ser det ut med vilda bär för er andra? Här verkar säsongen för smultron ha tagit slut. Men det finns väldigt mycket hallon som växer vilt (har säkert plockat minst 2 kg) och massa klarbär (surkörsbär). Verkar även som att blåbären kommit. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 28, 2020 Share Posted July 28, 2020 On 2020-07-27 at 12:30, morgonsol sade: Hur ser det ut med vilda bär för er andra? Blåbär och hjortron behöver nog en vecka - 10 dagar till. Lingonen blommar och hallonen har fåren ätit upp. Allt detta utspelar sig i norra Jämtland. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted July 28, 2020 Share Posted July 28, 2020 On 2020-07-27 at 10:19, Cleppa sade: Fast just förföljelsejakt är ju människans superkraft... så vänta tills det är ca 45 grader varmt eller varmare och spring/gå/hasa/släpa dig efter rådjuret så efter ca 6 timmar orkar det inte längre och du kan lungt gå fram till det och fälla det med saxen.... kommer dessutom smaka juvligt efter en så lång språngmarch Hmm, har visserligen en liten skogsdunge på baksidan, men bor inne i ett samhälle. Det finns ju en del som är lite känsliga och skulle reagera negativt om jag nu skulle lyckas... blåbären har varit mogna ett tag, är nog snart på gränsen till övermorgna snart. Hittade dock lite hjortron bland blåbären, får gå dit ngn dag och se om det går att få ihop något. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted August 14, 2020 Share Posted August 14, 2020 Nu börjar skördandet på allvar. Häromdagen tog jag en stor pumpa som får ligga och mogna inomhus. Förra veckan en massa vitlök. Några bönskidor tas in varje dag och basilika, oregano, chili och rosmarin har redan hämtats in sedan flera veckor. Snart är det dags för aronian och därmed chutney! I morgon tar jag in lök för torkning och står fortsatt beredd att hjälpa pumpornas honblommor att träffa killar på löpande band. En äktenskapsförmedling jag erbjuder utan kostnad. I och för sig tar jag ju pumpan men ändå. Aauberginen, 4 st, som jag odlar för första gången har fått en massa frukter som ger mig viss skräckblandad förtjusning. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem alla. Helst hade jag velat spara dem på något sätt. Någon form av konservering eller frysning. Förslag? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted August 14, 2020 Share Posted August 14, 2020 43 minuter sedan, Kahavia sade: Snart är det dags för aronian och därmed chutney! Skulle du kunna dela med dig av ditt recept? Det finns en jättestor buske aronia mindre än 100 meter från där jag bor, bara att plocka. Om det nu går att göra annat än saft på aronia...? 43 minuter sedan, Kahavia sade: Aauberginen, 4 st, som jag odlar för första gången har fått en massa frukter som ger mig viss skräckblandad förtjusning. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem alla. Helst hade jag velat spara dem på något sätt. Någon form av konservering eller frysning. Förslag? Man kan ha aubergine i när man gör ajvar relish, fast röd paprika är huvudingrediensen. Jag gjorde två burkar i september förra året, de står fortfarande i skafferiet, oöppnade, och ser fina ut. Detta kanske skulle vara något? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts