Syster

Trädgårdstråden

Recommended Posts

51 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Så här står det på Byggmax hemsida: https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21022

Hm... jag har läst på andra sidor... Kollar odling på odlingssidor/odlingsböcker, inte Byggmax. Fast du som renoverar är säkert på deras sida en del! :) En del använder impregnerat virke till odlingslådorna och det tror jag är värre än att ha byggplasten i luften ovanför pallkragen. Man får göra sina val så gott man kan. "Man tager vad man haver", liksom.

Sen kan man ju undra om man ska ha sådan plast som byggmaterial i de hus vi bor i om de avger gaser/ämnen till sin omgivning...?! 

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, MariaF sade:

Sen kan man ju undra om man ska ha sådan plast som byggmaterial i de hus vi bor i om de avger gaser/ämnen till sin omgivning...?! 

De är ju gjorda för att bygga in... Som jag förstår det så är det väl speciellt när de utsätts för sol/värme som de emitterar...

Men jag ska inte ha nån plast i mitt hus. 😁

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag bara en balkong, och "gerilla-odlar" lite i hyresvärden rabatt. Men jag kan ändå inte låta bli att tipsa om webbtjänsten Ogräsrådgivaren (SLU) :"din guide till ogräsens värld, vare sig du är lantbrukare, trädgårdsodlare, rådgivare, lärare eller bara en växtintresserad person i största allmänhet." 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, iAnna sade:

Vallen växer och frodas, dock mer blommor än gräs i den. 🙄

Jättebra för våra pollinerare 🙂 

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

On 7/4/2019 at 2:40 PM, iAnna said:

Hittade även en rödvinbärsbuske till.

Det kan löna sig att leta bärbuskar på en gammal gård. På vårt "gamla ställe" fanns det både krusbär och röda vinbär, med det tog tio år innan jag hittade buskarna med vita  vinbär. De är luriga, de vita. Först tror man att de inte är mogna, och när de röda har mognat så har bären på de vita redan drösat av. Jag tog med mig två avläggare av de vita vinbären till "nya stället" och de är nu stora buskar. Vita vinbär är inte så sura som röda och därför godare att äta direkt från busken eller med lite grädde till eftermiddagens kafferast vid trädgårdsbordet. Jag brukar även frysa in några portioner att ta fram i november för att påminna en om sommaren som var.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår var jag ut i trädgården och plockade hasselnötter. Vi har flera träd och några av dem ger en hel del nötter. Jag plockar dem när de är så här och när de sen torkat kan man knäcka och äta upp😋! (Hasselnötter ingår inte i allemansrätten)

MmsCamera_2019-07-07-14-08-36.jpg

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hasselnötter skulle jag gärna vilja ha i trädgården. Jag har följt ett par "vilda" hasselbuskar i närheten men inte hittat några nötter på dem. Jag antar att du har köpt dina buskar/träd från en plantskola. Vad är det för sort?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Borje sade:

Hasselnötter skulle jag gärna vilja ha i trädgården. Jag har följt ett par "vilda" hasselbuskar i närheten men inte hittat några nötter på dem. Jag antar att du har köpt dina buskar/träd från en plantskola. Vad är det för sort?

Det är vild Hassel! Vi har 6 ställen på tomten (skogstomt) där det växer hassel,  på tre av dem hittar man ganska många hasselnötter.🙂

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det regnar! Äntligen! Vi har haft det bra torrt ett tag så det behövs. Mellan skurarna tittar solen faktiskt fram och det är 23*C varmt och lite kvalmigt. Mellan två regnskurar passade jag på att gödselvattna (bokashi) och mellan två andra att skörda vitlöken. Jisses vilka fina vitlökar?! Tyvärr var en del av dem så stora att jag skadade den genom att gräva för nära. Jag har aldrig lyckats med vitlök förut men i fjol satte jag dem sent nog så de inte hann utvecklas för tidigt, och de har fått en hel del näring så i år tycks det ha blivit rätt. :wub:

I samma pallkrage som vitlöken, står en grönkål som nu är inne på tredje året. Den har blommat och sätter frö. Funderar på att låta den stå där nåt år till för att se om den kommer då. Lite praktiskt att ha en kålplanta sådär att knapra blad av ibland. Inte ens kålfjärilslarverna tycks ha rått på den i år, jämfört med mina stackars brysselkålsplantor. Nu har jag äntligen hittat larvskyddet så när regnet dragit förbi ska jag behandla dem med det. Funderar över om man kan göra syrad kål av grönkål? Nån som vet? Hur ska den strimlas/rivas/hackas i så fall?

Jordgubbslandet händer det inte mycket med. Tyvärr, för nya lådan blev bra. Nu behöver jag göra lådor till resten också i en förhoppning att få kontroll över sniglarna. Även om det är lite färre sniglar stöpplade jag ut i morse (ja, jag drog lilltån i en rot iklädd five fingers igår kväll) i en förhoppning att regnet lockat fram dem. Och jag blev inte besviken! Sedan har jag hittat ännu fler under mina turer mellan skurarna och det är bara lunchtid när jag skriver detta. 
Jag grävde ner bokashi i nya lådan, ca 130x180cm. Hade sparat några hinkar för ändamålet men det förslog ingenting?! Jag skulle kunnat stoppat ner alla 4 hinkarna på ett stället... Leran är rejäl så egentligen borde jag börja räfsa ihop gräsklippet och lägga dit.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har tomaterna så sakta börjat att mogna, mycket senare än förra sommaren. Paprika har jag redan skördat i massor, dom verkar må bättre utomhus än i växthuset. Jag fick fram en melonplanta i år och faktisk så är det 4 vattenmeloner på gång, jag hoppas att de hinner utvecklas, men melon verkar vara som gurka, bara de liksom kommer igång så kan man se från dag till dag hur de växer. Gurkorna hann jag inte ens få ut i växthuset, de blev för stora, så de står på ett bord framför ett stort fönster på övervåningen och ger en hel del gurka, fast jag trodde nog att det bara skulle vara att kasta de plantorna.

Nytt för i år är stjälkselleri, de växer riktigt fint och har en underbart härlig grön färg som förgyller i odlingslådan där de står. Ett blomkålshuvud har jag skördat och fler är på gång, trots att kållarven för första gången har hittat hit och mumsat på bladen. Rödkålen kommer också fint, den sådde jag i februari tror jag och planterade ut i början av april.

Jag hoppas på lite hallon i år, efter att förra året inte ge ett endaste bär efter att riset blivit totalhavererat efter de enorma snömängder vi hade på vintern, plus den fullständiga torka som rådde förra sommaren.

Nog är det härligt att odla och kunna skörda det man själv sått, satt och pysslat om. En hel del arbete ligger ju bakom, men det är det värt 🍅🥒

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg