morgonsol Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Idag är det sista februari. Känns som att jag ligger ungefär en månad efter jämfört när olika sådder borde ha skett. Chili har jag sått i två omgångar, första i slutet av januari och andra i mitten av februari. Flera plantor har blivit omskolade från tråg till mindre kruka. Igår sådde jag spenat, sommarmorot, rädisor och dill i olika mellanstora plastbyttor i växthuset. Så även om det fortsätter vara förhållandevis kallt står de fortfarande skyddade. Nu får vi se om något gror de kommande veckorna. Det är många saker som står på min lista som "borde" ha såtts under februari, men jag skulle säga att det viktigaste är tomat (sorter med lång utvecklingstid dvs 80-85 dagar), purjolök, rotselleri, paprika, stjälkselleri, physalis, smultron och jordgubbar. Senare i prioriteringen kommer ev. mer chili, sallad, rosmarin, salladslök, timjan, persilja och mejram. Det är i alla fall en tröst att de tidigaste sådderna i år ändå har skett innan april, vilket var fallet förra året. Jag blir lite förvirrad över allt som går att förkultivera, som sedan är något som sker inomhus (varmt + extrabelysning) eller i växthuset (kallare + ingen extrabelysning). Jag vill ogärna driva upp mer plantor och ha inomhus mer än för de grönsakssorter där det är nödvändigt. Hyllor att ha växter och extrabelysning är begränsat. Någon här som har experimenterat med att förkultivera plantor i kallväxthus eller annat skyddat läge i februari/mars? T. ex. kålväxter. Hur gör ni andra för att märka upp olika sorter? I år provar jag med att sätta tejp på klädnypor. Förra året hade jag tejp på de olika plastkrukorna, men det är inte något jag rekommenderar. Hur gör ni andra när ni ska binda upp plantor, t ex tomat och slanggurka? Jag har använt metalltråd med grön plast på, men jag tror det finns bättre alternativ. Min erfarenhet är att den gröna tråden är jobbig att ta bort och det är jobbigt om den av misstag hamnar i jorden när man kasserar plantor - då måste man aktivt leta efter den. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 @morgonsol Jag har i dagarna sått purjo och mer lök i kruka för senare utplantering och de närmaste dagarna ska jag så spenat och rädisor i krukor i växthuset samt även i pallkrage utomhus. För uppmärkning använder jag plaststickor. Ofta klippta från tomma turkyoughurtburkar. Gratis! Jag väljer mestadels busktomater i år så jag inte behöver binda upp. Förr, då jag odlade bara höga tomatplantor, använde jag en mjuk bindtråd i plast för att binda stjälkarna mot öglor i växthusets väggar och tak. Jag har sett att andra s a s lindar ett snöre runt huvudstjälken. Snörets ena ände är fäst i taket rakt över plantan och andra änden grävs ned under plantan. Så här: String under roots at planting, an easy support method for tall growth under cover Bönplantorna får var sin pinne (ibland fler) och uppbindning m h a gummistroppar: Softbinder 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 I söndags efter att jag hade publicerat mitt inlägg försökte jag avdramatisera de tidiga sådder jag inte hunnit med. Här är resultatet som jag kom fram till ungefär. Tomat - acceptera att sorter med lång utvecklingstid kommer ge skörd sent eller inte alls, så komplettera med sådder av sorter med kortare utvecklingstid. I söndags sådde jag Ponderosa, Marmande, Cour di bue och Brandywine Black. Purjolök - har sått den sort av de vi hade som enligt fröpåsen var ok att så i mars. Man kan även komplettera med purjolök som ska skördas under sommaren, men sådana frön har inte jag. Rotselleri - har tänkt så sorten 'Prinz' från Impecta med utvecklingstid på 105 dagar. Blir inte så stora, men bättre än inget. Paprika - här är jag tacksam att jag tänkt till och beställt två sorter med kortare utvecklingstid, 50 respektive 60 dagar. Sen får jag acceptera att om jag odlar sorter som har 70-75 dagars utvecklingstid så kommer det bli en stor paprikaskörd senare på sommaren, i augusti/september kanske. Stjälkselleri och physalis - har sått frön, nu återstår att se om något gror. Annars får jag försöka igen. Smultron och jordgubbar - i värsta fall kan man köpa uppdrivna plantor lite längre fram på säsongen. Chili - i nuläget har vi flera chiliplantor från fem olika sorter. Det är bara ev. 1-2 sorter till som jag skulle vilja så, som då är de sorter vi sådde förra året och har egenodlat frö från. Sallad och salladslök - snabbväxande grönsaker som vi lika gärna kan odla längre fram under säsongen. Rosmarin, timjan, persilja, mejram - skulle tro att det fungerar att så senare om man gör sådder i växthuset och/eller utomhus. Edit: Jag är rätt säker på att det går att ta sticklingar på både tomat och chili om det skulle behövas. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 5, 2021 Share Posted March 5, 2021 Jag tror du resonerar rätt @morgonsoloch en del av växterna du nämner går ju att odla väldigt sent på säsongen. T ex purjo och vissa sallader. Andra kan man i värsta fall odla vidare inomhus på hösten och få skörd. Det är oftast så det blivit med mina chili tidigare år. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 Igår tömde jag 4 bokashihinkar i varmkomposten. Som jag skrivit tidigare gillar sniglarna bokashi och att gå via en varmkompost är ett försök att få färre äggsamlingar i trädgårdslandet. Komposten hade uppenbart stannat av, trots att den var så igång långt in på vintersäsongen och eftersom den inte var frusen igår hoppas jag att omrörningen och luftandet drar igång den igen. Nu ska jag så lite saker i plastbyttor och ställa byttorna i pallkragarna med plastlock. Kanske ger det lite tidigare, robusta plantor som skyddas lite mot sniglarna. Jag hittade förresten en liten, jäkla brun överlevare alldeles jämte varmkomposttunnan igår... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 4 timmar sedan, MariaF sade: jäkla brun överlevare Vi får hoppas att minusgraderna och tjälen har tagit kål på många av dem så vi kan få en lugn start på våren... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Under eftermiddagen har jag fixat lite i trädgården. Nu finns det inte kvar någon mer kål att skörda från förra året. Till min förvåning var ett vitkålshuvud som stått ute hela vintern (vi har haft -19 som kallast nattetid, befinner mig någonstans i zon 2-3) fortfarande var fint innerst inne. Skördat och rensat, det blev en del av middagen. Ska se om jag kan klura ut vilken sort det var...? En annan sak som glädjer mig när jag rensat ogräs, i detta fallet åkertistlar, är att jag hittar maskar. Flera stycken. Fastän vi har ganska tung lerjord. Hur går det med dina chiliplantor @Kahavia? Jag har ca 30 st att ta hand om. Mina två största är av sorten 'Costeno amarillo'. Nu har jag också frön till 'Piment d'Espelette' men den får jag så nästa år. Det ser jag fram emot. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 @morgonsol Jag har också ett 30-tal och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få plats med dem alla till sommaren men det löser sig nog. De största är nu ca 25 cm höga och har börjat få knoppar! Det är Espelette och Hot Lemon Habanero. Den senare blev en väldigt vacker och tätvuxen sort som jag inte tidigare haft. Två stycken sorter har jag toppat några av. Det är ett par Espelette och ett par Hot Lemon (inte habaneron). Annars blir just de sorterna mest en hög stam utan så många förgreningar. Nu kanske de toppade buskar till sig lite? Jag hoppas det. Testa gärna du också med ett par Espelette nästa år. Jag kan meddela här hur det gick med mina senare i år. Trots att jag sådde alla sorter ungefär samtidigt är det en väldans variation på storlek nu ca 2,5 månader senare. Trots att de kan ha stått i samma fönster hela tiden. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 18, 2021 Share Posted March 18, 2021 19 timmar sedan, Kahavia sade: Jag har också ett 30-tal och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få plats med dem alla till sommaren men det löser sig nog. Tänk att man alltid har det problemet?! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 On 2021-03-18 at 19:32, MariaF sade: Tänk att man alltid har det problemet?! På sensommaren är man less och sliten men bara fyra månader senare är allt glömt och så klickas det hem nya fröpåsar för nya stora planer... Cirkeln är sluten 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 4, 2021 Share Posted April 4, 2021 Sedan ett par veckor har mina vintersådder grott I växthuset och de frön som inte grodde har jag nu ersatt med nya. Förhoppningsvis kan jag alltså få extra tidiga primörer. I synnerhet rädisor och spenat borde kunna skördas redan någon gång under april. I maj hoppas jag på morötter och i juni kanske kålrot och rödbetor. Senare under sommaren palsternacka och lök och till hösten svartrot och rotselleri. Många sorter men bara ett fåtal plantor av de flesta dock. Det är ett experiment för att se vad jag kan åstadkomma med vintersådd. Slår det väl ut kanske jag kan så lite mer den kommande vintern. Vid den tiden och fram till mitten av maj finns det plats i växthuset. Därefter måste jag göra rum för bönor chili och lite annat. Med så här tidig groning kanske man kan undvika de värsta insektsangreppen? Jag hoppas det och de sorter som kräver lite längre tid får jag väl skydda så gått det går med nät och duk när fjärilar och flyn härjar som värst. Jag har satt en liten frostvakt på timer nattetid och täcker växterna med duk när det är som kallast. Det borde klara de kalla timmarna. Under sensommaren kanske jag sår lite fler grönsaker, sådant som tål lite kyla, för höstskörd. Även det en tid med relativ frihet från ohyra. Nu börjar även det som växer och gror inomhus ta sådan plats att jag tvingas flytta ut det som tål lite nattkyla till växthuset. De växer ju de jävlarna och kräver dessutom allt större krukor. Till nästa år funderar jag på att montera extra fönsterbrädor och köpa fler växtbelysningar. Varför är de så himla dyra? Det ser ganska bra ut så långt alltså trots den lite kyliga starten på våren Jag har varit lite orolig för arbetsbördan men principen att göra lite nästan varje dag verkar fungera. Det har aldrig känts betungande. Hittills... Synd att det inte går att odla fler LCHF-vänliga grönsaker dock. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Idag har jag planterat om ca 20 paprikaplantor. Det kändes lagom. Det finns ca 20 till att omplantera och dessutom några stjälkselleri. Näst i kön väntar chili respektive köpt basilika och timjan. Några av chilisorten 'Black scorpion tounge' har börjat blomma. Mina tomater fick flytta ut till växthuset tidigare i veckan. Hoppas innerligt att de klarar omställningen med mer varierande temperaturer under dygnet och direkt solljus. Både rädisor och spenat växer fint i växthuset, tror jag kan börja skörda rädisor om 1-2 veckor. Nu finns det lite mer plats inomhus för att så nya fröer. Vet inte riktigt vad jag ska så. Givetvis vill jag så fler tomater, men även brysselkål. Kanske fler kålväxter? Kanske är det bättre att så dessa ute i växthuset? Osäker på om det kommer bli av att jag sår lök från frö i år, det finns sättlökar. Purjolök har jag lyckats odla från frö, även om det fortfarande är många tunna strån. Men kanske salladslök, piplök och gräslök? Jag vill också göra ordning på framsidan av huset, bl a finns det en stenring på gräsmattan där jag tror det kan passa att odla blommor och kryddväxter. Grävde upp och rensade ogräs där i höstas. Osäker på om man ska kalla det stenparti eller kryddträdgård, kanske båda? Vad finns det för perenna växter som tycker om sol och som klarar av att det är torrt ibland? Jordlagret på framsidan är väldigt tunt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 11, 2021 Share Posted April 11, 2021 11 timmar sedan, morgonsol sade: Vad finns det för perenna växter som tycker om sol och som klarar av att det är torrt ibland? Timjan kan fungera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 11, 2021 Share Posted April 11, 2021 16 timmar sedan, morgonsol sade: Vad finns det för perenna växter som tycker om sol och som klarar av att det är torrt ibland? Salvia kan fungera. Och gräslök. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 Idag kom jag ut lite i kökslandet. Det har varit ett motstånd att gå dit; dels är våren inte min årstid vad gäller ork, dels har jag för länge sen plockat första snigeln. Hur som helst, idag fick jag grävt ner ett par bokashihinkar i en av pallkragarna. Där har jag tänkt ha kål (som kräver mycket näring) som jag inte drivit upp själv utan köper färdigt i år. I samband med det stack jag också grepen i jorden mellan jordgubbsplantorna för att lufta jorden och då blir det ofrånkomligen så att jag hittar ben. Lite småmakabert med kycklingbenen som ser ut som små fingrar medan kotlettben ser ut som just det de är. Jag brukar samla ihop de jag stöter på i små högar för att senare sätta mig och banka sönder dem med en hammare. Idag fick jag ihop en hel hink av ben och bestämde mig för att ta tag i krossandet med en gång. Min man kom då med den eminenta idéen att köra dem i mixern! Han köpte en mixer för ett antal år sen som ingen använder så jag grävde fram den ur hyllan för onödiga köksapparater och ut med den på verandan. Och jo, det funkade! Nu har benen legat ute minst över en vinter, jag tror inte det skulle funkat annars. I sista omgången gav sig dock kniven... Resultatet blev ett benmjöl med ojämn partikelstorlek, allt från finaste damma till bitar på 2-3cm. I vintras, innan kylan slog till så att även vi här i söder fick temperaturer på under -15*C, ångade det om min varmkompost. Efter kylan ville den inte riktigt komma igång. Jag tog därför det halvkomposterade innehållet och blandade i 4 hinkar bokashi till och vände runt. (Det är sniglarna som gjort att jag mellanlandar i en varmkompostburk som jag använder som jordfabrik, endast bokashi i den alltså.) Nu är den så himla varm och go igen så den lyfte jag också lite försiktigt i när jag höll på. Tänker att när jag tömmer den om några veckor så ska jag grovsortera ur alla ben och ersätta med det kross jag skapat idag. Nu börjar jag också fundera på att flytta landet så att jag har det innanför staketet där solen lyser mest. Barnen sparkar ändå inte boll så med flaggstången i mitten på det platta (kuperad tomt utom just här) skulle jag kunna bygga upp en potager... Maken tycker jag borde ha ett växthus också och kanske det, man kan ju spara plats för det i alla fall. I och med poolen finns det vatten och el framdraget en bra bit ut på tomten. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 17, 2021 Share Posted April 17, 2021 19 timmar sedan, MariaF sade: den eminenta idéen att köra dem i mixern! Verkligen eminent idé! När jag plockar ut kompost lägger jag benen i en hink och slänger allt i en skogsbacke vid tomtgränsen. Där hamnar även kol och aska från kaminen. Varje gång jag dumpar en hink där tänker jag "vilket lustigt jordlager det kommer att bli här med tiden" 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 25, 2021 Share Posted April 25, 2021 Vi skaffade Bjurholmshöns i vintras. Äntligen har de kommit ut och börjat sprätta ordentligt i de bara fläckarna på sydsidan. Middagen är serverad! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Nu i helgen har det blivit en del trädgårdsarbete. Jag har rensat bland fjolårslök som blivit bortglömd, där en del små lökar skulle kunna sättas i jorden igen, och planterat om både tomatplantor och paprikaplantor. Efter den 7:e mars har det dessvärre inte blivit så mycket nya sådder. Det har räckt med att vattna, omplantera och passa växthuset, även om min (mentala) ork inte har räckt till alla tre alla dagar. Det finns nog fortfarande några plantor som egentligen hade behövt planterats om för flera veckor sedan. De sådder jag gjorde av morot, rädisa och spenat i slutet av februari har grott. Rädisorna är nu träiga, skulle nog ha skördat allt för en vecka sedan, och spenaten börjar också bilda blomknoppar, så ska nog skörda rubbet av den med. Morötterna är det bara blast på än så länge. Dill blev det inget av, men det tror jag beror på att jag hade gamla frön. Sådde ny omgång med morot och dill i mitten av april som grott nu. Det är väldigt många chiliplantor som blommar och på vissa börjar det t.o.m komma gröna frukter. Hur ser det ut bland dina chiliplantor @Kahavia? För jag kan inte låta bli och fundera lite på om hetsen med att så vissa frön väldigt tidigt är onödig. Jag tror i alla fall att jag själv hetsat med frösådder och att det kanske skapar onödig stress. Vi har väldigt många fröpåsar och det är väldigt lätt hänt att ambitionerna sticker iväg. För mig är det ibland svårt att tänka i termer av vad vi faktiskt har plats för, vad vi orkar och vad som är realistiskt i odlingarna. Tomaterna som jag sådde i slutet av februari, huvudsakligen 'Ponderosa', har vuxit sig ganska stora nu. Stora nog att den kommer behöva tjuvas snart, om man inte tar sticklingar. Lite senare idag ska jag försöka så lite frön till frilandstomater. Inte för att det rekommenderas att så tomatfrön i maj. Jag har räknat på grotid+utvecklingstid och lite beroende på vilken sort blir det skörd i juli och början av augusti. Samtidigt har jag redan 65 tomatplantor i växthuset, så det blir förhoppningsvis skörd från någon av dessa innan juli. Det verkar vara något angrepp på vissa paprika-/chiliplantor också tror jag, har dock inte listat ut vad riktigt än. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted May 3, 2021 Popular Post Share Posted May 3, 2021 Så här kan det se ut en solig vårdag (1 maj) i en trädgård i norra Jämtland. IMG_3428.mov 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Men jösses så söta. Ren livsglädje 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Härligt med lammkött! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 @morgonsol, Jag befinner mig nog lite i samma situation som dig . Jag har sått för många plantor och har helt enkelt inte kunnat plantera om dem alla eftersom jag inte har någon ljus frostfri plats att förvara dem på med större krukor. Dessutom tryter orken en smula även för mig . I slutet av denna veckan hoppas jag dock på en liten förbättring och har satt ut mycket i växthuset med ett litet element som stödvärme på nätterna. Snart tror jag det mesta kommer att klara sig där, efter den kalla starten på våren. Som du skriver var det nog lite onödigt att så så tidigt. Det hade kanske fungerat med mer växtbelysning osv men jag har plantor överallt nu och bär dagligen många av dem ut och in för att de ska få tillräckligt mycket ljus. Det lilla växthuset är praktiskt taget fullt. Jag sådde chili i slutet av december och det var alldeles för tidigt för fyra sorter men verkar ha varit rätt för en, den starkaste. Tomaterna såddes i februari och det var för tidigt för en sort men ok för två. En tröst är att det finns ett femtiotal chilifrukter och ett dussin små tomater redan nu . Vintersådden av rotfrukter och spenat var en fin ny erfarenhet som jag är nöjd med. Rädisor och spenat kan skördas och kålrot, palsternacka och morätter har kommit en bra bit på väg. I några tråg finns sådd eller små plantor av lök (från frön), persilja, basilika, bönor, rödbetor och kålrabbi och ute har svartrot, lök (från sättlök), mer rädisor och mer spenat tittat upp. Salladen tycks fortfarande vänta på värmen. Kvar att så i min lilla kalender är sockerärtor, pumpa och kanske någon potatis innan sommaren. För övrigt verkar även jag fått någon slags angrepp på ett par chiliplantor. Det är Espelett som har en konstig beläggning på undersidan av bladen men som i övrigt mår bra och har fått frukt. Jag har separerat dem från övriga plantor för säkerhets skull. 65 tomatplantor! Det var ett häftigt antal . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 4, 2021 Share Posted May 4, 2021 Härligt med respons @Kahavia! Förra året var det ca 40 tomatplantor i växthuset, de flesta var av sorten 'Moneymaker'. I år kommer det nog bli något färre som får stå i växthuset hela säsongen, eftersom chili och paprika behöver få plats. Jag skulle kunna så frön till växthusgurka, basilika, physalis och melon som då också kommer behöva vara i växthuset under högsäsong. Jag tror några av mina paprika-/chiliplantor fått ödem, det kanske dina också fått? I mitt fall tror jag att orsaken är att vi vattnat för mycket. De står fortfarande inomhus under belysning. Det finns mindre flugor som flyger runt plantorna men de verkar inte göra någon skada, så tror inte det är sorgmygg. När planterade du ut din sättlök? Så långt har inte jag hunnit. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted May 4, 2021 Share Posted May 4, 2021 1 timme sedan, morgonsol sade: När planterade du ut din sättlök? I början av förra veckan. Jag täcker dem med fiberduk nattetid men hoppas kunna sluta med det nästa vecka. Det ser ut att kunna bli lite varmare då. Angående chilin så har jag haft på känn att jag vattnar lite för mycket. Antar att jag är rädd att glömma vattna så jag överkompenserar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 4, 2021 Share Posted May 4, 2021 22 timmar sedan, Peter B sade: Härligt med lammkött! Ännu godare med kött från några år gammal tacka - fylligare och smakrikare. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted May 4, 2021 Share Posted May 4, 2021 1 timme sedan, iAnna sade: Ännu godare med kött från några år gammal tacka - fylligare och smakrikare. Det var just det tipset vi fick när vi skulle köpa lammkött från en gård. Det skulle inte heller smaka "ull" som vi trodde. Vi följde tipset och se, det stämde 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 15 timmar sedan, iAnna sade: Ännu godare med kött från några år gammal tacka - fylligare och smakrikare. Man får testa helt enkelt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 10, 2021 Share Posted May 10, 2021 Då kan jag meddela att sniglarna gjort entré i min trädgård. De flesta är ganska små, bara några cm, och svåra att se. Men jag har klippt de jag sett med sax och hoppas det ändå gör skillnad senare på säsongen. Flera av de tomatfrön jag sådde förra veckan har grott (25/43 än så länge) men jag hoppas att ännu fler ska gro. Denna veckan ska jag försöka så frön av gurkväxter - det blir flera sorters gurka, zucchini och pumpa. I år provar vi att odla potatis i halm, det ska bli spännande att se hur det går. Tydligen kan man också odla i halmbalar. Prova att söka på 'straw bale gardening'. Någon mer än jag som kan och tänkt skörda nässlor? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 10, 2021 Share Posted May 10, 2021 On 2021-05-03 at 22:44, Kahavia sade: Tomaterna såddes i februari och det var för tidigt för en sort men ok för två. Vid tillfälle får du jättegärna berätta vilka sorter du odlar. Har ett svagt minne av att du nämnt sorten 'Taxi'. Själv behöver jag "bara" så 'Vilma' och sedan är jag uppe i 20 olika sorters tomater. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 11, 2021 Share Posted May 11, 2021 15 timmar sedan, morgonsol sade: Någon mer än jag som kan och tänkt skörda nässlor? Nja... jag har MASSOR av nässlor på tomten men har insett att jag inte tycker det är speciellt gott. Kirskål och maskros är helt ok men nej, jag gillar inte nässlorna. Däremot skördar jag fröna på sensommaren och blandar i smeten till frökex. Då ska man dock se skillnad på han- och honblommor (inte så svårt). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted May 11, 2021 Share Posted May 11, 2021 16 timmar sedan, morgonsol sade: Någon mer än jag som kan och tänkt skörda nässlor? Jag plockar nässlor, men inte för att äta utan för att göra nässelvatten. Världens näst bästa gödningsmedel för grönsakslanden. Allra bäst är ju täckodling med gräsklipp men där vi bor nu finns det gott om sniglar som jag inte vill ha in i odlingen. jag har snigelkanter runt hela och hoppas att dom inte kan krypa upp och ner... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted May 11, 2021 Share Posted May 11, 2021 Torkar mina nässlor. Då kan jag smyga in dem i många olika rätter. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 11, 2021 Share Posted May 11, 2021 On 2021-05-10 at 19:54, morgonsol sade: Någon mer än jag som kan och tänkt skörda nässlor? Nja, men lite tidigt än. Jag tänker plocka dem när de blommar, hänga dem upp och ner för att torka och sen ge dem till hönsen i vinter. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted May 15, 2021 Share Posted May 15, 2021 On 2021-05-10 at 20:13, morgonsol sade: Vid tillfälle får du jättegärna berätta vilka sorter du odlar. Har ett svagt minne av att du nämnt sorten 'Taxi'. Själv behöver jag "bara" så 'Vilma' och sedan är jag uppe i 20 olika sorters tomater. Jag har, förutom Taxi, Vilma och en sort jag inte vet vad den heter och som jag fick av en storodlande granne. Det är en högväxt gul och rödrandig körsbärstomat. Det kan kanske vara Tigerella eller Golden Bumble Bee? Häromdagen sådde jag Sugar Snaps och två olika pumpasorter. Det var sista sådderna innan sommaren. Nu hoppas jag det lugnar sig lite så jag kan börja slappa på altanen istället för att kånka krukor och jordsäckar 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted May 16, 2021 Share Posted May 16, 2021 On 2021-05-10 at 19:54, morgonsol sade: Någon mer än jag som kan och tänkt skörda nässlor? Ja. kör nässlor i min grönkålssmoothie. Plus torkar och har i kryddsalt. Plockar även kirskål och oregano om jag hittar längs promenaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 19, 2021 Share Posted May 19, 2021 On 2021-05-15 at 23:23, Kahavia sade: Jag har, förutom Taxi, Vilma och en sort jag inte vet vad den heter och som jag fick av en storodlande granne. Det är en högväxt gul och rödrandig körsbärstomat. Det kan kanske vara Tigerella eller Golden Bumble Bee? Häromdagen sådde jag Sugar Snaps och två olika pumpasorter. Det var sista sådderna innan sommaren. Nu hoppas jag det lugnar sig lite så jag kan börja slappa på altanen istället för att kånka krukor och jordsäckar Det blir spännande och se vilken sort det är. Själv odlade jag Tigerella i växthus förra året. Vilka pumpasorter blev det? Det måste vara skönt att vara klar med sådder för ett tag. Jag bär inte jordsäckar, utan jag kör dem i skottkärran då nästan alla vi har är 40 liter och jag helt enkelt inte vill skada ryggen. För egen del har det blivit något i trädgården varje dag sen torsdag förra veckan. Planterat lite sättlök, rensat rotogräs, krattat ut gödsel och jord i mina två stora odlingslådor, inomhussådder av gurkväxter och majs, sådder i odlingslådor och i pallkrage, omplanterat tomater, tagit sticklingar av tomat och chili, planterat potatis, flyttat halm, klippt gräs, klippt sniglar, vattnat och säkert några till saker som jag glömt nu. Jag ser det som ett nödvändigt ont att jag behöver tjuva mina 'Ponderosa'-plantor, för jag vill inte att de blir yviga nu utan att de ska blomma, ge frukt och växa på höjden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 20, 2021 Share Posted May 20, 2021 Vad duktiga ni är...allt jag gör är kratta eklöv, klippa gräsmattor, gödsla rabatter, rensa rabatter ...någon ork till projekt finns inte riktigt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted May 21, 2021 Share Posted May 21, 2021 On 2021-05-19 at 21:58, morgonsol sade: Vilka pumpasorter blev det? Det måste vara skönt att vara klar med sådder för ett tag. Jag sådde Uchiki Kuri samt en sort jag fått frön av från en bekant. Det skulle vara någon slags jättepumpa med grönt skal som mogen men jag vet inte sortnamnet. Jag tänker plantera fem till sju plantor i början av juni. Ja det känns skönt att vara klar med sådderna för ett litet tag. Jag har känt mig lite stressad av mina egna planer, de jag drog upp under höst och vinter. Fast jag har trots allt skrinlagt några saker, eller skjutit dem på framtiden, för att inte pressa mig för alltför mycket. Som en liten belöning är nu den lilla altanpoolen fylld och uppvärmd så jag kunde ta ett första dopp i går kväll 12 timmar sedan, Peter B sade: Vad duktiga ni är...allt jag gör är kratta eklöv, klippa gräsmattor, gödsla rabatter, rensa rabatter ...någon ork till projekt finns inte riktigt. Tack Peter! Med tiden kommer jag att göra dig sällskap. När planteringarna är tillräckligt många eller stora räcker det nog med skötseln för att jag ska få tillräckligt att göra Ibland funderar jag på att göra äng av en del gräsmatta. Då hade jag bara behövt greja med den två till tre gånger per år Gräsmattan eller mattorna egentligen, är för uppdelade och innehåller planteringar, buskar, träd, berghällar, stenrösen, byggnader etc för att hanteras med robot klippare. Det hade blivit en enorm mängd kabel att lägga ut. Tror jag åtminstone... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 21, 2021 Share Posted May 21, 2021 On 2021-05-20 at 20:05, Peter B sade: Vad duktiga ni är...allt jag gör är kratta eklöv, klippa gräsmattor, gödsla rabatter, rensa rabatter ...någon ork till projekt finns inte riktigt. Det är också en hel del om du frågar mig Jag har knappt lagt någon tid än så länge på att klippa gräs, rensa rabatter och gödsla annat än i krukor och odlingslådor men rabarbern och bärbuskarna skulle nog må bra av det. Nu gissar jag att du jobbar heltid @Peter B, för det spelar nog in. Jag pluggar i nuläget på 50%, har ett mycket flexibelt schema och 'går på sommarlov' om två veckor. Hade jag pluggat 100%, som jag gjorde för ett år sedan, är det mycket som jag nog inte hade hunnit och orkat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 22, 2021 Share Posted May 22, 2021 On 2021-05-21 at 09:05, Kahavia sade: Gräsmattan eller mattorna egentligen, är för uppdelade och innehåller planteringar, buskar, träd, berghällar, stenrösen, byggnader etc för att hanteras med robot klippare. Det hade blivit en enorm mängd kabel att lägga ut. Ingen robot här heller eftersom gräsmattan är avdelad i tre delar i och med staketet för hunden. En kuperad tomt och en ruskigt gropig gräsmatta gör att insatsen för att kunna köpa en billigare maskin skulle bli gigantiskt, alternativt får man ha en svindyr, robust sak... Just nu har jag ingen klippare alls... För en gångs skull startade trimmern i år (har köpt 4st + ett batteri och en laddare på 6år...) men lille handdragna trotjänaren nöp i dödmansgreppet och åkklipparen bluddrar och ryker och får stängas av med gas/bromsryck... Och de står ändå i uppvärmt garage på vintern. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted May 22, 2021 Share Posted May 22, 2021 1 timme sedan, MariaF sade: lille handdragna trotjänaren nöp i dödmansgreppet och åkklipparen bluddrar och ryker och får stängas av med gas/bromsryck... Jag har en motordriven handjagare med kass kniv. Jag tog loss kniven för några år sedan för att slipa den. När jag sedan satte den tillbaks, efter ganska mycket besvär ska sägas, hade jag vänt den fel och fick göra om. När den äntligen satt på plats klippte den lika dåligt som innan för jag hade även slipat den helt fel Klipparen står kvar där jag ställde den i sitt hörn i skjulet än i denna dag. Som tur var hade jag även en åkklippare och den startar troget varje år och gör det den ska. Men den låter och ryker massor och stannar med en smäll. Lite charmigt på något sätt men jag behöver duscha av mig avgaserna efter varje klippning. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 22, 2021 Share Posted May 22, 2021 Kul med diskussion om gräsklippare @Kahavia och @MariaF. Vi har bara handgräsklippare, ingen åkklippare. Det har dock flera av grannarna. Grästrimmer är jag osäker på om vi har, men nu blir jag nästan sugen på att skaffa en... Tror att det skulle bli enklare att klippa kring saker som är känsligt och/eller som är svårt att komma åt med den vanliga gräsklipparen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 23, 2021 Share Posted May 23, 2021 Tips ang. kniv... jag skulle aldrig försöka mig på och slipa... Men för nåt år sedan så skadade jag kniven på en ganska ny klippare ... efter lite sökandet lyckades jag hitta och beställa en ny kniv ...som jag bytte mot den gamla... det fungerade riktigt bra ... hatar egentligen att hålla på och mecka men det kändes lite magstarkt att slänga en ganska ny annars väl fungerande gräsklippare. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Idag fick vi igång lille klipparen. Dödmansvajern kom till slut och med lite ny olja, tändstift och luftfilter funkar den så bra så! Enda problemet är att gräset är så högt nu att man inte klippa rakt fram, man måste vinkla upp och klippa ovanifrån. Fast egentligen, det är världsliga problem. Tror grannarna har mer ont av det höga gräset än vi har... Och nu regnar det igen! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Se vad fint man kan hitta i en skogsträdgård! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 On 2021-05-25 at 21:12, iAnna sade: Se vad fint man kan hitta i en skogsträdgård! Vad är det för fjädrar? Edit 27/5: Skulle det kunna vara tjäder eller orre? Vi har fasaner i närheten, oftast så hör man dem bara. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 54 minuter sedan, morgonsol sade: Vad är det för fjädrar? Svarta? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 On 2021-05-26 at 15:52, morgonsol sade: Vad är det för fjädrar? Edit 27/5: Skulle det kunna vara tjäder eller orre? Vi har fasaner i närheten, oftast så hör man dem bara. Ja, orre är rätt! https://www.fageln.se/art/orre.aspx 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 14, 2021 Share Posted June 14, 2021 Oj, jag har vist glömt att säga att vi har fått tillökning i trädgården. Än har de bara stått på tröskeln till det gröna. Inom två veckor kommer det dessutom två kalvar och en handfull kattungar. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted July 20, 2021 Share Posted July 20, 2021 Vi har väldigt mycket vinbär i trädgården. Röda, svarta och vita. De behöver plockas ganska snart. Men vad ska man göra med dem? Jag tycker om att äta lite färska röda vinbär, men äter man många på kort tid blir det inte längre gott. Även om man lägger merparten av bären i frysen kommer man behöva göra något med dem vid ett senare tillfälle. Har ni några tips? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts