Gå till innehåll

Trädgårdstråden

Recommended Posts

Idag är det sista februari. Känns som att jag ligger ungefär en månad efter jämfört när olika sådder borde ha skett. Chili har jag sått i två omgångar, första i slutet av januari och andra i mitten av februari. Flera plantor har blivit omskolade från tråg till mindre kruka. Igår sådde jag spenat, sommarmorot, rädisor och dill i olika mellanstora plastbyttor i växthuset. Så även om det fortsätter vara förhållandevis kallt står de fortfarande skyddade. Nu får vi se om något gror de kommande veckorna.

Det är många saker som står på min lista som "borde" ha såtts under februari, men jag skulle säga att det viktigaste är tomat (sorter med lång utvecklingstid dvs 80-85 dagar), purjolök, rotselleri, paprika, stjälkselleri, physalis, smultron och jordgubbar. Senare i prioriteringen kommer ev. mer chili, sallad, rosmarin, salladslök, timjan, persilja och mejram. Det är i alla fall en tröst att de tidigaste sådderna i år ändå har skett innan april, vilket var fallet förra året.

Jag blir lite förvirrad över allt som går att förkultivera, som sedan är något som sker inomhus (varmt + extrabelysning) eller i växthuset (kallare + ingen extrabelysning). Jag vill ogärna driva upp mer plantor och ha inomhus mer än för de grönsakssorter där det är nödvändigt. Hyllor att ha växter och extrabelysning är begränsat. Någon här som har experimenterat med att förkultivera plantor i kallväxthus eller annat skyddat läge i februari/mars? T. ex. kålväxter.

Hur gör ni andra för att märka upp olika sorter? I år provar jag med att sätta tejp på klädnypor. Förra året hade jag tejp på de olika plastkrukorna, men det är inte något jag rekommenderar.

Hur gör ni andra när ni ska binda upp plantor, t ex tomat och slanggurka? Jag har använt metalltråd med grön plast på, men jag tror det finns bättre alternativ. Min erfarenhet är att den gröna tråden är jobbig att ta bort och det är jobbigt om den av misstag hamnar i jorden när man kasserar plantor - då måste man aktivt leta efter den.

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vallen är bärgad och bagge införskaffad. Har vi tur får vi ihop ett par deciliter röda vinbär också. 😋  

Vi fick lite tillökning i trädgården igår. 🥰

Här kommer några utlovade bilder. 😉  

Posted Images

@morgonsol

Jag har i dagarna sått purjo och mer lök i kruka för senare utplantering och de närmaste dagarna ska jag så spenat och rädisor i krukor i växthuset samt även i pallkrage utomhus. 

För uppmärkning använder jag plaststickor. Ofta klippta från tomma turkyoughurtburkar. Gratis!

Jag väljer mestadels busktomater i år så jag inte behöver binda upp. Förr, då jag odlade bara höga tomatplantor, använde jag en mjuk bindtråd i plast för att binda stjälkarna mot öglor i växthusets väggar och tak. Jag har sett att andra s a s lindar ett snöre runt huvudstjälken. Snörets ena ände är fäst i taket rakt över plantan och andra änden grävs ned under plantan. Så här: String under roots at planting, an easy support method for tall growth under cover

Bönplantorna får var sin pinne (ibland fler) och uppbindning m h a gummistroppar: Softbinder

• Gilla 3
Länk till inlägg

I söndags efter att jag hade publicerat mitt inlägg försökte jag avdramatisera de tidiga sådder jag inte hunnit med. Här är resultatet som jag kom fram till ungefär. 😊

Tomat - acceptera att sorter med lång utvecklingstid kommer ge skörd sent eller inte alls, så komplettera med sådder av sorter med kortare utvecklingstid. I söndags sådde jag Ponderosa, Marmande, Cour di bue och Brandywine Black.

Purjolök - har sått den sort av de vi hade som enligt fröpåsen var ok att så i mars. Man kan även komplettera med purjolök som ska skördas under sommaren, men sådana frön har inte jag.

Rotselleri - har tänkt så sorten 'Prinz' från Impecta med utvecklingstid på 105 dagar. Blir inte så stora, men bättre än inget.

Paprika - här är jag tacksam att jag tänkt till och beställt två sorter med kortare utvecklingstid, 50 respektive 60 dagar. Sen får jag acceptera att om jag odlar sorter som har 70-75 dagars utvecklingstid så kommer det bli en stor paprikaskörd senare på sommaren, i augusti/september kanske.

Stjälkselleri och physalis - har sått frön, nu återstår att se om något gror. Annars får jag försöka igen.

Smultron och jordgubbar - i värsta fall kan man köpa uppdrivna plantor lite längre fram på säsongen.

Chili - i nuläget har vi flera chiliplantor från fem olika sorter. Det är bara ev. 1-2 sorter till som jag skulle vilja så, som då är de sorter vi sådde förra året och har egenodlat frö från.

Sallad och salladslök - snabbväxande grönsaker som vi lika gärna kan odla längre fram under säsongen.

Rosmarin, timjan, persilja, mejram - skulle tro att det fungerar att så senare om man gör sådder i växthuset och/eller utomhus.

Edit: Jag är rätt säker på att det går att ta sticklingar på både tomat och chili om det skulle behövas.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tror du resonerar rätt @morgonsoloch en del av växterna du nämner går ju att odla väldigt sent på säsongen. T ex purjo och vissa sallader. Andra kan man i värsta fall odla vidare inomhus på hösten och få skörd. Det är oftast så det blivit med mina chili tidigare år. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Igår tömde jag 4 bokashihinkar i varmkomposten. Som jag skrivit tidigare gillar sniglarna bokashi och att gå via en varmkompost är ett försök att få färre äggsamlingar i trädgårdslandet. Komposten hade uppenbart stannat av, trots att den var så igång långt in på vintersäsongen och eftersom den inte var frusen igår hoppas jag att omrörningen och luftandet drar igång den igen. Nu ska jag så lite saker i plastbyttor och ställa byttorna i pallkragarna med plastlock. Kanske ger det lite tidigare, robusta plantor som skyddas lite mot sniglarna. Jag hittade förresten en liten, jäkla brun överlevare alldeles jämte varmkomposttunnan igår... :unsure: 

• Gilla 3
Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

jäkla brun överlevare

Vi får hoppas att minusgraderna och tjälen har tagit kål på många av dem så vi kan få en lugn start på våren... 😐

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Under eftermiddagen har jag fixat lite i trädgården. Nu finns det inte kvar någon mer kål att skörda från förra året. Till min förvåning var ett vitkålshuvud som stått ute hela vintern (vi har haft -19 som kallast nattetid, befinner mig någonstans i zon 2-3) fortfarande var fint innerst inne. Skördat och rensat, det blev en del av middagen. Ska se om jag kan klura ut vilken sort det var...? En annan sak som glädjer mig när jag rensat ogräs, i detta fallet åkertistlar, är att jag hittar maskar. Flera stycken. Fastän vi har ganska tung lerjord.   

Hur går det med dina chiliplantor @Kahavia? Jag har ca 30 st att ta hand om. Mina två största är av sorten 'Costeno amarillo'. Nu har jag också frön till 'Piment d'Espelette' men den får jag så nästa år. Det ser jag fram emot. 🙂

• Gilla 4
Länk till inlägg

@morgonsol

Jag har också ett 30-tal och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få plats med dem alla till sommaren men det löser sig nog. De största är nu ca 25 cm höga och har börjat få knoppar! Det är Espelette och Hot Lemon Habanero. Den senare blev en väldigt vacker och tätvuxen sort som jag inte tidigare haft.

Två stycken sorter har jag toppat några av. Det är ett par Espelette och ett par Hot Lemon (inte habaneron). Annars blir just de sorterna mest en hög stam utan så många förgreningar. Nu kanske de toppade buskar till sig lite? Jag hoppas det. Testa gärna du också med ett par Espelette nästa år. Jag kan meddela här hur det gick med mina senare i år.

Trots att jag sådde alla sorter ungefär samtidigt är det en väldans variation på storlek nu ca 2,5 månader senare. Trots att de kan ha stått i samma fönster hela tiden.

• Gilla 3
  • Haha 1
Länk till inlägg
19 timmar sedan, Kahavia sade:

Jag har också ett 30-tal och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få plats med dem alla till sommaren men det löser sig nog.

Tänk att man alltid har det problemet?! :wub:

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2021-03-18 at 19:32, MariaF sade:

Tänk att man alltid har det problemet?! :wub:

På sensommaren är man less och sliten men bara fyra månader senare är allt glömt och så klickas det hem nya fröpåsar för nya stora planer... 🤔 Cirkeln är sluten 🙄

• Gilla 3
  • Haha 2
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Sedan ett par veckor har mina vintersådder grott I växthuset och de frön som inte grodde har jag nu ersatt med nya. Förhoppningsvis kan jag alltså få extra tidiga primörer. I synnerhet rädisor och spenat borde kunna skördas redan någon gång under april. I maj hoppas jag på morötter och i juni kanske kålrot och rödbetor. Senare under sommaren palsternacka och lök och till hösten svartrot och rotselleri.

Många sorter men bara ett fåtal plantor av de flesta dock. Det är ett experiment för att se vad jag kan åstadkomma med vintersådd. Slår det väl ut kanske jag kan så lite mer den kommande vintern. Vid den tiden och fram till mitten av maj finns det plats i växthuset. Därefter måste jag göra rum för bönor chili och lite annat. 

Med så här tidig groning kanske man kan undvika de värsta insektsangreppen? Jag hoppas det och de sorter som kräver lite längre tid får jag väl skydda så gått det går med nät och duk när fjärilar och flyn härjar som värst. 

Jag har satt en liten frostvakt på timer nattetid och täcker växterna med duk när det är som kallast. Det borde klara de kalla timmarna. 

Under sensommaren kanske jag sår lite fler grönsaker, sådant som tål lite kyla, för höstskörd. Även det en tid med relativ frihet från ohyra. 

Nu börjar även det som växer och gror inomhus ta sådan plats att jag tvingas flytta ut det som tål lite nattkyla till växthuset. De växer ju de jävlarna och kräver dessutom allt större krukor. Till nästa år funderar jag på att montera extra fönsterbrädor och köpa fler växtbelysningar. Varför är de så himla dyra? 

Det ser ganska bra ut så långt alltså trots den lite kyliga starten på våren 🙂 

Jag har varit lite orolig för arbetsbördan men principen att göra lite nästan varje dag verkar fungera. Det har aldrig känts betungande. Hittills... 

Synd att det inte går att odla fler LCHF-vänliga grönsaker dock.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Idag har jag planterat om ca 20 paprikaplantor. Det kändes lagom. Det finns ca 20 till att omplantera och dessutom några stjälkselleri. Näst i kön väntar chili respektive köpt basilika och timjan. Några av chilisorten 'Black scorpion tounge' har börjat blomma. Mina tomater fick flytta ut till växthuset tidigare i veckan. Hoppas innerligt att de klarar omställningen med mer varierande temperaturer under dygnet och direkt solljus. Både rädisor och spenat växer fint i växthuset, tror jag kan börja skörda rädisor om 1-2 veckor. 

Nu finns det lite mer plats inomhus för att så nya fröer. Vet inte riktigt vad jag ska så. Givetvis vill jag så fler tomater, men även brysselkål. Kanske fler kålväxter? Kanske är det bättre att så dessa ute i växthuset? Osäker på om det kommer bli av att jag sår lök från frö i år, det finns sättlökar. Purjolök har jag lyckats odla från frö, även om det fortfarande är många tunna strån. Men kanske salladslök, piplök och gräslök? 

Jag vill också göra ordning på framsidan av huset, bl a finns det en stenring på gräsmattan där jag tror det kan passa att odla blommor och kryddväxter. Grävde upp och rensade ogräs där i höstas. Osäker på om man ska kalla det stenparti eller kryddträdgård, kanske båda? Vad finns det för perenna växter som tycker om sol och som klarar av att det är torrt ibland? Jordlagret på framsidan är väldigt tunt. 

Länk till inlägg