Kahavia Posted July 20, 2021 Share Posted July 20, 2021 1 timme sedan, morgonsol sade: vinbär Jag plockar ut lite ur frysen då och då och lägger dem i youghurten till frukost. Samma med blåbär, hallon och krusbär. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 23, 2021 Share Posted December 23, 2021 Dan före dopparedan... När lillemannen kom uppsläntrande vid 9-tiden sa jag till honom att pappa och jag har en så stark Amerika-längtan att vi tänkte föreslå en amerikansk jul i år. Vi har ju visserligen inga stockings men mormor har ju stickat raggsockor till alla som inte används, de borde ju funka. Och så kan vi öppna paket på juldagsmorgonen. Jisses vad arg han blev..?! Så istället fick jag återgå till dagens planerade bestyr, bl a att tömma alla mina bokashihinkar i varmkomposten. Som jag beskrivit tidigare går jag numera via varmkomposten eftersom sniglarna tycks gilla att lägga ägg där det finns bokashi nedgrävd... I år har vi dessutom lite tjäle så det är ju bra för det med. Jag blev så lycklig - min kompost ryker! Jag lärde mig i fjol att blandar man nyfermenterad bokashi i en rykande kompost så slutar den ryka... Så nu blandade jag med påsjord ovanför istället och hoppas det får igång processen. Däremot frös de sista purjolökarna i landet när kylan slog till i november. Himla synd. Alltid roligt när man kan skörda nåt vid jul. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 1, 2022 Share Posted January 1, 2022 Nu har jag köpt mig en lysrörsarmatur jag tittat på i flera år. Eller ja, lite snål köpte jag modellen mindre, kan bli en till sen om det slår väl ut. Jag förodlade morötter på verandan i fjol och det är de enda morötter jag kunnat driva upp i landet sen vi flyttade in. Att så på plats är hopplöst. Så, med lampa hoppas jag kunna förodla mer helt enkelt. Synd bara att sådant jag vill ha sällan är på mellandagsrea... Idag handlade jag lite fröer. En del har jag kvar sen tidigare år liksom från egenplockade. Inser att jag glömde just - morot... Nåja, några kultursorter blev det; tomat, rödkål, märgärt, kålrot (aldrig odlat) mm. Sedan köpte jag lego också men det platsar inte i denna tråd. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted January 2, 2022 Share Posted January 2, 2022 @MariaF, Bra jobbat Maria att förodla morötter! Det sägs att de inte gillar att flyttas. Nu ska jag själv testa det i vår . Använde du djupa krukor och hur stora va de när du satte ut dem? Kålrötter har jag aldrig lyckats bra med. Vis av mina misslyckanden kan jag kanske ge två tips! 1. Använd kålnät 2. Låt dem inte stå varmt. Då kan de gå i blom och då blir det inte mycket till rotknölar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 2, 2022 Share Posted January 2, 2022 29 minuter sedan, Kahavia sade: Använde du djupa krukor och hur stora va de när du satte ut dem? Jag samlade tomma mjölkkartonger från bekanta som jag klippte hörnen av i nederkant, sen satte jag ut hela kartongen när plantorna var ca 6-7cm höga. Andra omgången hade jag inga kartonger till så då grävde jag ett stort hål och flyttade hela jordklumpen, inte bara plantan. Då blev det ändå rötter utan en massa spret. Då använde jag höga, smala tomatkrukor. I år har jag fått tag i godislådor så jag tänker testa att ta bort botten och så i landet men lägga på lådlocket. Visserligen behöver det finnas små hål men om jag lägger blast från köpegrönt runt tänker jag att jag både kan fånga sniglar och förhindra att de kryper ner. Alternativt testar jag att ställa en sådan bottenlös låda/kruka på verandan och sätter ut hela sen och fyller med näringsrik jord ovanpå. Jag har inte riktigt bestämt mig. Jag tänker att om man sår i landet med lock så blir det fler plantor, det är lite bökigt att flytta från krukorna. Kålnät har jag förstått är viktigt (har mycket kålfjärilar också) och jag gissar att man inte ska plantera om för mycket om man vill ha en knöl? Tack för tips kring blomningen, den hade jag lätt kunnat missa! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted January 29, 2022 Share Posted January 29, 2022 I dag har druvan i växthuset fått en rejäl ”klippning”. Och i hundhuset står två stora krukor där tulpanerna börjar titta upp. Betyder kanske att en annan årstid kommer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 29, 2022 Share Posted January 29, 2022 Min man tyckte att eftersom jag ändå ska odla i källaren så skulle jag ju kunna odla nåt "kul" som man kan sälja dyrt sen... Men nja... jag är lite tråkig, jag tror jag håller mig till tomater och sånt för husbehov. Hur som helst, jag skulle montera min nya armatur i källaren idag på förmiddagen. Insåg att den gamla lysrörsarmaturen (som suttit där sen -79 skulle jag tro) satt ivägen så sonen fick hjälpa till att montera ner den. När den bara hängde i kabeln insåg jag att det var blanka ledare... Inte en gnutta isolering kvar. Ur ett elektriskt perspektiv betyder det risk för kortslutning/blixt/brand. Ett vanligt fenomen med gamla kablar att isoleringen dröser sönder men just denna har sett fräsch ut så jag har inte misstänkt att den skulle vara dålig. Nu sitter jag alltså här och undrar hur det kommer sig att så fort man "bara" ska göra nåt, så drar det med sig en lång serie av en rackarns massa mer jobb? Tappade lusten... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Har en väldigt stor gräsmatta som förra ägaren troligtvis inte gjort något med mer än klippt sedan huset byggdes på 60 talet... Gräset är tunt, fult och mycket ogräs och jag misstänker att jorden är mer eller mindre död... Vad gör man? Börja med Bokashi och gräva ner? köpa bra jord och lägga ovanpå? tips och ideer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Jag skulle först prova med en gräsklippare, som har multiklipp. Gräset blir finfördelat och blir bra gödsel. Vi gödslar inte vår gräsmatta på annat sätt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 5 timmar sedan, Cleppa sade: Börja med Bokashi och gräva ner? Inte i gräsmattan. Då får du gå via jordfabrik så det blir en kompost att sprida ut. Det finns lite olika sätt som brukar rekommenderas. Jag har mest mossa och örter i min och tillåter inga ogräsmedel (barn och hund) men lite beroende på jordens typ (är det lera eller sand du har?) så brukar väl vertikalskärare för att lufta och toppdress med gödsel och sand/jordblandning vara bra. Sedan kan finfördelat gräsklipp vara jättebra, som Cederulla skriver. Det är en gödselresurs för rabatter och trädgårdsland också om ni har sådana. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 13, 2022 Share Posted April 13, 2022 Lera är det.... på baksidan av huset ( där jag aldrig är) är ett åppleträd och plommonträd där är jorden och gräset jättefint. Tror det beror på att ingen har plockat upp den nedfallna frukten. Jag samlar aldrig upp det klippta gräset så det får vara kvar som gödsel men toppdressing och sand skulle då kanske vara något. Beställer man hem det med lastbil då? kan ju knappast kånka hem tillräckligt många säckar för att kunna täcka en så stor gräsmatta. Får nog goggla på jordfabrik. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 Frågan är om du inte skulle börja med att hyra en vertikalskärare för att lufta rötterna...? Det finns som krattor men i lerjord blir det nog för tungjobbat (om du inte ser det som styrketräning... ). Och jo, toppdress kan du nog beställa.http://grasnord.se/renovering/toppdressa-grasmattan/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 30, 2022 Share Posted April 30, 2022 On 2022-04-12 at 14:55, Cleppa sade: Har en väldigt stor gräsmatta som förra ägaren troligtvis inte gjort något med mer än klippt sedan huset byggdes på 60 talet... Gräset är tunt, fult och mycket ogräs och jag misstänker att jorden är mer eller mindre död... Vad gör man? Såg en fantastiskt snygg lösning på en tomt längs en sidogata när jag var ute med hunden och kom att tänka på dig. Norrsidan vetter ut mot gata och de hade gjort stensättningar i olika höjd med olika stenar/grus som dekoration. Nu var det inte så stort men tänk dig gångar mellan bassänger med vita stenar, makadam, dansk sjösten... Behöver inte ens klippas och om inte ens ogräset trivs på er plätt kan det ju vara intressant. (Och säkert svindyrt att anlägga...) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts