Jump to content

Kalorier?

Recommended Posts

hej allihop!

jag kollade runt lite på nätet om just viktminskning och vilka olika metoder som finns, och snubblade på en video med arnold schwarzteneger (felstavat föemodligen). jag vet, ganska roligt att försöka ta terminator seriöst, men han lär ju veta en del om kost/träning. hur som helst, han berättade att det ENDA sätta att tappa vikt är att göra sig av med mer kalorier än vad man stoppas i sig. enligt många andra ska detta vara fallet också.

på min lchf diet hittills så har jag inte brytt mig om att hålla på räkna kalorier alls, snarare kolhydrater. så jag undrar: funkar båda? eller är det bara en som funkar, blir så förvirrad av alla teorier..:(

i så fall går jag gärna tillbaks till min gamla diet som var att äta i stort sett ett mål per 24hrs, som kan bestå av bla. fullkorns pasta/bröd/ris tex. på den tiden hade jag väldigt bra vikt, så det känns ju som att det borde funka igen? ska tillägga att jag planerar inte på att ösa i mig junk en gång om dagen så länge det är under 2000 kalorier tex, utan bra och varierad mat, men som ibland kan innehålla som sagt pasta mm. sen på detta brukar jag springa ca 24 min 2 ggr i veckan.

trott att det har att göra med att bli äldre (var då 21-23 är nu 25 år) men osäker på om detta spelar någon roll?

vad tror ni?

Generellt ja, men att räkna kalorier är en dålig metod med tanke på att man ignorerar innehåll mm. Det leder till att man äter måltider som är för små för att bli tillfreds och att man plågar sig själv och är onödigt hungrig. Därför skall man äta sig mätt och sedan fasta. Man kan(om man vill) sedan räkna kalorier på sikt, men även det är meningslöst. Inte fel per se, men fel fokus. Det främsta fokuset vid viktminskning bör vara lchf och fasta. Få i dig kvalitémat när du äter och fasta sedan längre och längre perioder. Istället för att "dra ner på kalorier" så ökar du din fastaperiod.

• Like 5

2 timmar sedan, MrB sade:

Generellt ja, men att räkna kalorier är en dålig metod med tanke på att man ignorerar innehåll mm. Det leder till att man äter måltider som är för små för att bli tillfreds och att man plågar sig själv och är onödigt hungrig. Därför skall man äta sig mätt och sedan fasta. Man kan(om man vill) sedan räkna kalorier på sikt, men även det är meningslöst. Inte fel per se, men fel fokus. Det främsta fokuset vid viktminskning bör vara lchf och fasta. Få i dig kvalitémat när du äter och fasta sedan längre och längre perioder. Istället för att "dra ner på kalorier" så ökar du din fastaperiod.

ok, vad skulle du säga om att äta LCHF fast ett mål om dagen?

• Like 2

Visst spelar kalorier roll. Men. Oftast går det att överäta fler kalorier av fett och protein utan att gå upp i vikt än vad som är fallet med kolhydrater. Likaså är en idé med LCHF att man ska äta sig mätt och inte vilja ha mer energi. Ytterligare en idé är att utnyttja ketos-fenomenet. Att äta en gång om dagen är vanligt bland de som är fullt adapterade till LCHF, de vill helt enkelt inte ha mer mat. Viktigt är då att maten är näringstät, så det krävs lite kunskap kring vitaminer och mineraler.

• Like 5

6 timmar sedan, fredrik hartzell sade:

JA! Det är ju just det många av oss gör efter en tid på LCHF. För mig tog det två år att helt naturligt äta en gång om dagen. ??

• Like 5

16 timmar sedan, fredrik hartzell sade:

OMAD(One Meal A Day) är ett ok protokoll, men på sikt anpassar sig kroppen enligt Fung. Vill du få lite fart i viktminskning så bör därutöver fundera på någon hel fastadag.

• Like 3

Guest Tureborgaren

Dr David Ludwig har i sina studier jämfört den totala kaloriförbränningen efter viktminskning med tre olika typer av kost – fettsnål kost (standardråd för kost), lågt glykemiskt index och väldigt strikt lågkolhydratkost.

Den fettsnåla kosten sänker inte insulinnivåerna, vilket betyder att fettreserverna är blockerade från att användas som energi. Vad hände?Ämnesomsättningen sjönk med nästan 400 kalorier per dag.

Med kalorirestriktion sänker kroppen sin kaloriförbränning för att anpassa sig till det minskade kaloriintaget. Om du minskar ditt kaloriintag från 2000 till 1200 per dag kommer kroppen att tvingas minska sin kaloriförbränning till 1200 per dag, eftersom den inte kan få några kalorier att bränna från den lagrade maten (fett i depåerna). 

Lågkolhydratkost är den kost som sänker insulinet allra mest. Detta ger tillgång till kroppens fettförråd. Där får kroppen  den energi som den behöver för att öka ämnesomsättningen. Sänkning av insulin öppnar upp fettreserverna.

Fasta är ännu bättre för att komma åt fettreserven. Studier på fasta visar att ämnesomsättningen inte stänger ner under fasta, utan den rivstartar om sig själv. Fyra dagars fasta på raken ökar ämnesomsättningen med 13%.

Allt enligt min husgud Jason Fung: https://www.dietdoctor.com/se/hur-du-fixar-din-trasiga-metabolism-genom-att-gora-precis-tvartom

20 timmar sedan, fredrik hartzell sade:

hej allihop!

jag kollade runt lite på nätet om just viktminskning och vilka olika metoder som finns, och snubblade på en video med arnold schwarzteneger (felstavat föemodligen). jag vet, ganska roligt att försöka ta terminator seriöst, men han lär ju veta en del om kost/träning. hur som helst, han berättade att det ENDA sätta att tappa vikt är att göra sig av med mer kalorier än vad man stoppas i sig. enligt många andra ska detta vara fallet också.

på min lchf diet hittills så har jag inte brytt mig om att hålla på räkna kalorier alls, snarare kolhydrater. så jag undrar: funkar båda? eller är det bara en som funkar, blir så förvirrad av alla teorier..:(

i så fall går jag gärna tillbaks till min gamla diet som var att äta i stort sett ett mål per 24hrs, som kan bestå av bla. fullkorns pasta/bröd/ris tex. på den tiden hade jag väldigt bra vikt, så det känns ju som att det borde funka igen? ska tillägga att jag planerar inte på att ösa i mig junk en gång om dagen så länge det är under 2000 kalorier tex, utan bra och varierad mat, men som ibland kan innehålla som sagt pasta mm. sen på detta brukar jag springa ca 24 min 2 ggr i veckan.

trott att det har att göra med att bli äldre (var då 21-23 är nu 25 år) men osäker på om detta spelar någon roll?

vad tror ni?

Vi tror/vet att kalorierna finns där hur som helst oavsett diet.. grejen är att det kallas för Tautologi!

Tautologier är sådana förklaringar som är rent uppenbara för vem som helst.. men inget säger om varför!

Det klassiska exemplet är.. vill du nå Nordpolen så skaffa en kompass och gå norrut.. rätt uppenbart att man borde färdas norrut.. men alla vet att det är betydligt mer komplicerat.. så det är därför som ingen har försökt något så dumt!

Och lika självklart är det att om man skall gå ner i vikt så får man äta mindre än vad man förbrukar!

Och det är oxå lika komplext, vad reglerar hunger/aptit, uttag ur fettdepåer, osv, dels beror det då på vad man äter, för olika kalorier påverkar kroppens hormoner på lite olika sätt!

Och LCHF handlar till stora delar om att hålla ner Insulin på en lagom nivå.. iomed att den funkar som en broms för Lipolysen.. dvs uttaget ur fettdepåerna.

Oså på det.. förutom LCHF med mer fett och rätt lite kolhydrater.. så bör man oxå äta näringstätt, för resten av alla vitaminer, mineraler samt spårämnen som man behöver!

Man kan skippa den delen.. men då får man som regel andra problem i stället.. och det hampar sig som så att många som sadlat om till LCHF dels äter färre måltider.. men betydligt mer grönsaker per dag!

Fram till 30 kan man i princip äta vad som helst och litta hur som helst/när som helst.. när du är 40 summeras allt.. och du blir tvungen att banta.. eller så gör du redan nu en väl övervägd omställning till en mer hälsosam kost alla avseenden!

• Like 2

Jag läste på 80-talet en artikel om Arnold i en bodybuilding tidning (skulle gärna få tag på den igen). Minns hur han sa att under hans tid dom bodybuilder gjorde de allt fel för man inte visste bättre då. Så han sa inte mycket om kosten utan mest om träning där han kände sig hemma. 

Vet att jag tänkte, hur kan de gjort allt fel nät resultaten blev så bra? Var nyfiken i två decennier på vag han hade gjort som var ”fel”. Sedan började jag jobba med Weider Nutrition (de som sponsrade och tränade Arnold) och fick reda på att de åt kött, fisk, ägg och grönsaker. Ofta med mycket fett på för att täcka kaloribehovet. En av Arnolds träningskamrater har diverse youtube videos då han säger exakt samma sak och skrattar lite åt det kallad LCHF, ketogen eller kanske extrem. Det är ju bara den vi alltid ätit, varför är det extrem eller behöver en särskild benämning? Det är väl allt annat som skall ha ett specialnamn. 

• Like 5
  • Thanks 1

har märkt att äta 1-2 ggr om dagen funkar väldigt bra för mig. LCHF-maten håller ju en mätt i nästan 17-20 timmar så jag antar att det funkar som det ska då? har dessutom börjat träna lite mer intensivt (60min jogging 3ggr/veckan) men kan inte påstå att dem dagarna kräver mer mat än de andra faktiskt. brukar dricka vin på helgerna och typ nån snickers på söndagen, vet inte hur mkt det kan sabba?

är bara orolig att jag gör nåt fel hela tiden:( men jag antar att det helt enkelt lär fungera om jag äter strikt LCHF och tränar, right?

• Like 5

Guest Tureborgaren
6 timmar sedan, fredrik hartzell sade:

...typ nån snickers på söndagen, vet inte hur mkt det kan sabba?

Har du behov av en belöning för att sköta dig övrig tid, så tycker jag att det är ok.

:)  Jag vill inte vara en glädjedödare, men spontant tänker jag vilken nytta gör en Snickers i din kropp? Läs innehållsförteckningen och fundera.

17 timmar sedan, fredrik hartzell sade:

har märkt att äta 1-2 ggr om dagen funkar väldigt bra för mig. LCHF-maten håller ju en mätt i nästan 17-20 timmar så jag antar att det funkar som det ska då? har dessutom börjat träna lite mer intensivt (60min jogging 3ggr/veckan) men kan inte påstå att dem dagarna kräver mer mat än de andra faktiskt. brukar dricka vin på helgerna och typ nån snickers på söndagen, vet inte hur mkt det kan sabba?

är bara orolig att jag gör nåt fel hela tiden:( men jag antar att det helt enkelt lär fungera om jag äter strikt LCHF och tränar, right?

Sluta vara orolig.. för det finns lixom ingen One size diet för alla och envar!

Och hur/var kommer då LCHF in i ditt liv.. jo det är främst ett koncept vi använder för att lura dig till att främst äta riktig mat.. i lagoma portioner, i lagoma intervall och då helst så näringsrikt som du kan finna livsmedel till!

Sånna är vi.. luriga typer som lurar folk att äta näringsrik/god/riktig mat.. för vi vill själva att det skall bli ett betydligt större sådant utbud i affärena!

Och du har redan opptäckt en av fördelarna med LCHF.. man behöver f*n inte äta handla hela tiden.. för man blir mätt på riktig mat.. oså smakar det godare!

Strikt LCHF är en bra början.. dvs rätt lite kolisar.. då tvingar du kroppen att ställa om från glukos till fett.. men räkna med att det tar en tid.. håll ut iallafall tre månader, helst längre, sen så får du oftast betydligt lättare att träna/äta/handla/laga din mat!

Och efter 3-6 månader.. då har du lärt dig att handla olika nya matvaror/en del nya recept/fått nya matvanor och nya  matintervall!

Osenså.. måste man bli asket.. de flesta behöver sällan det.. iallafall inte de som är friska.. vi borde kanske lända en tanke till de som är sjuka och måste reducera mediciner och annat!

Iallafall så kommer här en länk från en annan tråd.. tänkvärd!

• Like 1

11 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Har du behov av en belöning för att sköta dig övrig tid, så tycker jag att det är ok.

:)  Jag vill inte vara en glädjedödare, men spontant tänker jag vilken nytta gör en Snickers i din kropp? Läs innehållsförteckningen och fundera.

jag äter ju inte en snickers för att få i mig bra näring direkt utan för att det är helt enkelt jäkligt gott ibland. så varför jag frågade om den är för att jag undrar om det lilla är nog för att sabba allt när jag kör på som vanligt annars? eller hur stor påverkan har den oavsett vilka skäl jag i slutändan väljer att äta den?

• Like 2

10 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Om du gärna vill ha lite godis så finns lite bättre alternativ att välja, t.ex. Nick´s sockerfria go´bitar.

Jag har inte smakat dem själv men jag tror de är ganska okej ur LCHF-perspektiv:

https://www.apotea.se/nicks

Apotea levererar snabbt och fraktfritt.

naturligtvis finns det bättre alternativ än godis, tex inget godis alls. men om vi ponerar att jag trots det äter en snickers i veckan, hur stor effekt har den då på min viktminskning/ketos osv? är den nog för att sabba allting, eller gör den i slutändan så liten skillnad att det knappt är märkbart jämfört mot att jag inte hade ätit en i veckan?
jag är egentligen bara ute efter lite statistik typ

• Like 2

Jag skulle försöka undvika snickers så länge du försöker minska i vikt .... när du nått din målvikt så kan du försöka med att "slarva" lite men det är en betydligt mer komplicerad fråga än man kan tro ;-).

Så om du klarar det ...låt bli snickers nu ...och starta en tråd om snickers när du nått ditt viktmål. :)

Vin är OK. 

( Jag är lite skeptisk mot att äta en gång om dagen som livsstil ... det är inte en orimlig tanke att det stressar kroppen mer än nödvändigt )

• Like 3

2 timmar sedan, fredrik hartzell sade:

jag äter ju inte en snickers för att få i mig bra näring direkt utan för att det är helt enkelt jäkligt gott ibland. så varför jag frågade om den är för att jag undrar om det lilla är nog för att sabba allt när jag kör på som vanligt annars? eller hur stor påverkan har den oavsett vilka skäl jag i slutändan väljer att äta den?

Nu så har vi glädjedödat så att det räcker.. och jag åt nog två snickers i veckan de första åren?:blush:

Dvs jag brukar handla två gånger i veckan.. och av någon underlig anledning så låg det alltid en snickers i min matkasse.. men den åt jag upp i bilen på väg hem.. det man äter i bilen räknas inte!:unsure:

Iallafall så gick det över så småningom och för övrigt så åt jag enligt konstens alla regler!

Så svaret på din fråga,, näe du förstör inte allt på grund av en snickers i veckan!

• Haha 1

Guest Tureborgaren

Nej, jag har svårt att tro att en Snickers i veckan sabbar allt det goda du gör. Men hur stor påverkan snedsteg har på ketos är individuellt.

Lyssnade på en av intervjuerna med Eric Westman här på Kostdoktorn igår. Han menade att den som är mycket insulinresistent måste var mycket strikt, medan den som är vältränad och frisk har lättare att komma tillbaka i ketos. Han sa nåt om att det kan ta veckor för den insulinresistenta att vara tillbaka på banan. Fast då tänker jag mig nog större snedsteg än en godisbit.