Blogg-Postare Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Att följa diskussionen om kaffe är bra för dig eller inte kan jämföras med att titta på en pingismatch. Ena dagen är kaffe supermat, nästa dag länkas drycken till diverse sjukdomar. Problemet är det vanliga – media överdriver betydelsen av observationsstudier som egentligen inte kan bevisa någonting. Men här är goda nyheter för alla som älskar den uppiggande drycken: en ny översikt över 127 meta-analyser kommer fram till att kaffedrickande sannolikt är positivt för de allra flesta. Inc: After analyzing 127 studies, scientists prove coffee is good for everyone but 1 select group The Washington Post: After poring over all the evidence, experts declare coffee is (mostly) good for you Det finns spekulativa diskussioner om potentiella anledningar till att kaffe tycks ha positiva effekter, som innehållet av antioxidanter. Men sanningen är att vi inte vet, det är mest spekulation. Personligen tror jag att kaffe på det stora hela är bra för att det ersätter andra, mindre hälsosamma, drycker. Dessutom bidrar kaffe till mättnad och det kan göra att man tenderar att småäta mindre på annat. Min bästa gissning: Kaffe är inte bra för dig i sig själv, men det hjälper dig att undvika att äta och dricka annat som inte är bra för dig, saker som i princip alltid är tillgängliga i dagens samhälle. Men visst, jag spekulerar också. Tidigare Tre koppar kaffe gör mer nytta än skada Är kaffe med smör och olja nyckeln till viktnedgång? Inlägget Genomgång av 127 studier visar att kaffe är bra för de allra flesta dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts