Popular Post RolleE Posted February 13, 2018 Popular Post Share Posted February 13, 2018 Hej Läste detta i lokalblaskan: http://www.ystadsallehanda.se/insandare/kottkonsumtionen-ar-det-storsta-klimathotet/ och sprängde en säkring i skallen som vanligt. Satte mig och skrev direkt ett nytt inlägg. Tänkte bara höra med den församlade intelligentian på forumet om det är några större felaktigheter på det jag tänker skicka in? har försökt hålla det så kort som möjligt Jag känner att jag måste ställa upp till våra kossors försvar då det förekommer massa desinformation när det gäller deras miljöpåverkan och nyttighet för oss människor.docx 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Bra skrivet - Tänker att man ska gå ut offensivt så man får upp intresset snabbt hos läsaren - Börja istället inlägget med : " Att rent naturligt kött skulle vara skadligt för människan är på grund av sin orimlighet omöjligt. De studier som visar risken kan finnas för ex cancer av köttätande är bara observationsstudier som bara påvisar ett samband INTE orsak. Inte heller framgår det vad de som ätit kött" - Dvs flytta om styckena 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Du kan ju ta med nåt om det orimliga i användningen av koldioxidekvivalenter. ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Väldigt bra att du reagerar på dessa vilseledande artiklar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Jag kunde inte öppna dokumentet, men jag litar på dej RolleE. Jag ser rött varje gång jag läser köttfri måndag och Jonas Paulssons namn. Ha, ha förresten köttfri är visst ett ord som inte finns enligt datorns rättstavningsprogram Klok dator 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted February 13, 2018 Author Share Posted February 13, 2018 Hej! Tack för feedbacken, jag filar på.. Rolle på Österlen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted February 13, 2018 Author Share Posted February 13, 2018 Tänkte en rubrik som Korna, mänsklighetens räddare. Då kanske folk blir nyfikna? Rolle på Österlen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted February 13, 2018 Author Share Posted February 13, 2018 Har nu skickat in svar på insändaren Jonas Paulsson, den blev så här :5a83023942abd_Jagkannerattjagmastestallaupptillvarakossorsforsvardadetforekommermassadesinformationnardetgallerderasmiljopaverkanochnyttighetforossmanniskor.docx Rolle på Österlen 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Mycket bra och välskrivet inlägg där du fått med allt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Bra skrivet! Meddela gärna om den kommer in så man kan hjälpa till att dela den. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Bra skriver Rolle. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Citat Det stora klimatproblemet med kött och mjölk är att den mark som används för att producera animalier förhindrar att denna mark används till att binda in koldioxid i form av växande träd och skog. Förvisso men hur är det med vetefält, golfbanor och annat? Verkar lite väl inriktat på just boskapsmark. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2018 Share Posted February 13, 2018 Bra Rolle.. men du får räkna med en blodig panna! Iallafall så är Vetefält, golfbanor en del av det öppna landskapet.. medans kor är roten till allt ont.. så sluta äta Korn? Oså måste vi så klart ha våra SUVar för att ta oss dit.. med fyrhjulsdrift, trots att alla vägarna är belagda med asfalt/skottas/snöröjs! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 14, 2018 Share Posted February 14, 2018 JP lär du inte övertyga (jag har diskuterat med honom på Fb på den tiden vi var Fb-kompisar), men det är bra om resten av världen får se att kor är bra. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post RolleE Posted February 14, 2018 Author Popular Post Share Posted February 14, 2018 Har nu lämnat till Ystads Allehanda efter att ha kastrerat inlägget, fick högt ha 2500 tecken, och jag som höll mig kort kom upp i nästan 4500? Ska bli kul och se om det blir reaktioner, hoppas det, jag har mycket mer att säga. Det är ju så, att säger man en lögn 100 gånger blir det en sanning. Därför måste vi agera på varje inlägg i massmedia så det inte står oemotsagt. "Zepp: Jag har tagit på mig hjälmen och är beredd ? Rolle på Österlen 7 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 14, 2018 Share Posted February 14, 2018 Jag känner likadant Rolle. Man måste bemöta dessa påståenden som den här i Ystads Allehanda. Kossor som tillåts att leva på ett arteget sätt, beta gräs och hålla landskapet öppet är inget klimathot. De är en del av kretsloppet och en del av lösningen för hur vi kan bevara den fruktbara myllan på vår planet. Att utrota kor och andra gräsbetes djur kommer bara att leda till att vi förstör våra odlingsbara jordar i ett snabbare tempo. Har de tänkt att vi människorna ska gå ut, beta gräs och återgödsla marken själva eller? Vissa har sådan otur när de tänker. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 14, 2018 Share Posted February 14, 2018 En artikel på engelska om gräsbetande djur till skillnad mot kraftfoderuppfödda. https://civileats.com/2018/01/26/eat-less-meat-ignores-the-role-of-animals-in-the-ecosystem/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post RolleE Posted February 15, 2018 Author Popular Post Share Posted February 15, 2018 God morgon, 06:49 just nu. Insändaren kom in idag, förkortad men jag hoppas jag får genmäle så jag kan ta fortsättningen ? http://www.ystadsallehanda.se/insandare/korna-mansklighetens-raddare/ Rolle på Österlen 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post RolleE Posted February 15, 2018 Author Popular Post Share Posted February 15, 2018 Redan 06:41 fick jag ett tack för insändaren av en lokal köttförädlare på Österlen som producerar bra köttproducter. Vi är bortskämda vi som bor här där det produceras väldigt högkvalitativ mat ?? Så nu kan jag ta eventuell skit som kan komma?? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 Läste Ystads allehanda - vilket bra debattinlägg av dig, sakligt och fullt av bra information. Även om du fick korta ner så finns allt viktigt med. Borde publiceras i fler tidningar i hela landet som ett eget inlägg. Förstår att köttproducenten blev glad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 Kunde inte sagt det bättre själv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 3 timmar sedan, kickilotta sade: Läste Ystads allehanda - vilket bra debattinlägg av dig, sakligt och fullt av bra information. Även om du fick korta ner så finns allt viktigt med. Och, tänkte jag, kanske är det bra om det inte blev långt. Det är lättare att få folk att läsa kortare insändare. (det vet jag ju själv hur jag tanker; det får vara något extra intressant om jag ska läsa långa stycken) Hellre flera korta, så man får upprepa budskapet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted February 15, 2018 Author Share Posted February 15, 2018 16 minuter sedan, Effie sade: Och, tänkte jag, kanske är det bra om det inte blev långt. Det är lättare att få folk att läsa kortare insändare. (det vet jag ju själv hur jag tanker; det får vara något extra intressant om jag ska läsa långa stycken) Hellre flera korta, så man får upprepa budskapet Hade samma tanke så jag kommer att skriva fler insändare. Om de kommer in kanske man kan få folk att börja tänka åtminstone ? 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted February 19, 2018 Author Share Posted February 19, 2018 Har fått några positiva reaktioner på insändaren men ingen negativ än. Är lite besviken då jag laddat upp med fakta som jag gärna delar med mig?? Rolle på Österlen 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 On 2018-02-15 at 06:52, RolleE sade: God morgon, 06:49 just nu. Insändaren kom in idag, förkortad men jag hoppas jag får genmäle så jag kan ta fortsättningen ? http://www.ystadsallehanda.se/insandare/korna-mansklighetens-raddare/ Rolle på Österlen Bra och kort! För det luddigt tänkta är oftast det luddigt skrivna! Oså skall man då ha klart för sig.. iallafall har jag fått för mig det.. att veganer anser det oetiskt att döda andra djur.. hur de nu skall undvika detta då de lever av jordbruksprodukter! Men det är en helt annan fråga! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 18 timmar sedan, Zepp sade: Oså skall man då ha klart för sig.. iallafall har jag fått för mig det.. att veganer anser det oetiskt att döda andra djur.. hur de nu skall undvika detta då de lever av jordbruksprodukter! Men det är en helt annan fråga! Det här ÄR en mycket viktig tanke som veganer inte har tänkt fullt ut! En ko som betar på en äng är en del av kretsloppet. Den orsakar inte massdöden av insekter, slakten av små djur och marklevande organismer så som bekämpningsmedel, stora maskiner, överanvändandet av jordar, svedjebruk mm i den konventionella jordbruket gör. Jag kan förstå att unga människor som växer upp i städer reagerar starkt på de moraliska aspekterna av att döda en annan varelse. Växter är också levande. Skogar som förvandlas till jordbruksfält leder till död av många djur, träd och växter. Så även den moraliska argumentet håller inte. Att äta är att döda. När man kommer på hur vi kan överleva på stendiet då kan vi prata om att vi har hittat ett sätt att leva utan att döda. 2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 5 timmar sedan, Katerina sade: Det här ÄR en mycket viktig tanke som veganer inte har tänkt fullt ut! En ko som betar på en äng är en del av kretsloppet. Den orsakar inte massdöden av insekter, slakten av små djur och marklevande organismer så som bekämpningsmedel, stora maskiner, överanvändandet av jordar, svedjebruk mm i den konventionella jordbruket gör. Jag kan förstå att unga människor som växer upp i städer reagerar starkt på de moraliska aspekterna av att döda en annan varelse. Växter är också levande. Skogar som förvandlas till jordbruksfält leder till död av många djur, träd och växter. Så även den moraliska argumentet håller inte. Att äta är att döda. När man kommer på hur vi kan överleva på stendiet då kan vi prata om att vi har hittat ett sätt att leva utan att döda. De är väl stadsbor? "Genom att så långt som möjligt upprätthålla en självförsörjning på foder, kompost och gödsel, åstadkommer odlaren en effektiv skötsel av gårdens resurser. Detta är speciellt viktig i en tid när fenomen som klimatförändring och kol-bindning påverkas av jordbruket. Forskning har visat att ett kretsloppsbaserat jordbruk är en av de bästa metoderna för att klara många av det moderna jordbrukets utmaningar. I ett sådant ingår en mångsidig växtföljd med klövervall, balans mellan växtodling och djurhållning anpassad till gårdens egen andel av foderproduktion, kompostering och gödselhantering och åtgärder som långsiktigt ökar jordens bördighet." http://www.demeter.nu/index.php?id=4 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 On 2018-02-13 at 17:22, Erik 2 sade: Du kan ju ta med nåt om det orimliga i användningen av koldioxidekvivalenter. ;-) Visst kan man spekulera över de positiva effekterna för köttproducenterna, om LCHF kommer riktigt i ropet. Dock är det min fulla övertygelse att de senare (producenterna) med tiden sannolikt får böja sig, för en del av olägenheterna med ökad djurhållning och sannolikt i sådant fall (med LCHF-entusiasterna i majoritet) att kött i framtiden kommer att snabbväxa i fabrik på löpande band, utan inblandning av djur, annat än som leverantörer av DNA/RNA för produktionen. Resultatet – inga betande oxar och därigenom ett minimum av för atmosfären skadliga avgaser men en oändlig mängd renodlad (giftfri): oxfilé tournedos, entrecote, chateaubriand etc. efter beställarnas smak. En köttproduktion som ökar verkningsgraden med ca 1000 %, jämfört med djur som köttproducenter, med deras krav på energi till att växa, beta och förflytta sig. I den senare produktionen skulle man i renodlad form kunna tillföra alla väsentliga ämnen som kroppen behöver (som motsvarar gräsätande boskap). Frågan är om veganerna mot den bakgrunden skulle börja äta kött, utan att tycka synd om köttet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Ja, det där med småkryp behöver man väl inte räkna egentligen...och vill man ha öppna landskap, så kan man väl låta korna beta där...men inte vara så taskig att man äter upp dem!! Diskussion jag minns från den tiden jag läste på ett veganforum; inte ett som var särskilt intresserat av fakta och discussion, men det var kul att läsa ibland. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts