Jump to content

Ketos

Maria Rosenqvist

Recommended Posts

20 timmar sedan, Maria Rosenqvist sade:

Är två veckors utmaningen gjord så man kan hamna i optimal ketos?

Om man säger som så.. skilj på de två!

Tvåveckorsutmaningen är till för att få in dig på LCHF.. dvs mindre kolisar och mer fett!

Optimal ketos är en metabol funktion i din kropp, olika kroppar reagerar lite olika.. till stora delar lite beroende vad man tar till sig utav tvåveckorsutmaningen.

Och det optimala läget sägs ligga på 1-3 mätta som blodketoner!

Iallafall.. kommer man över 1 så innebär det som regel att man faktiskt äter en ketogen diet.. dvs att man äter så som man tänkt sig.

Och kommer man över 3 så är det sällan något att sträva efter.. för det finns då en balans som man kan behöva tänka på, dvs no problemas om det går över tre tillfälligtvis, och det finns då saker som kan förklara det hela på ett rimligt sätt.

Bantnings/svält-ketos och post excercise ketos kan hos friska gå upp till 6.. sen så stiger insulin och nedreglerar lipolysen.. friska går sällan över 6!

• Like 2

... precis begreppet optimal ketos är lite vanskligt (1-3 mmol/l BHB) ... men om man tidigare är helt kolhydrat (glukos)driven ... så tar det minst två veckor innan kroppens muskler anpassat sig till att bränna fettsyror istället för glukos ... och det kan då innebära att mängden ketoner faktiskt ligger lite högre första veckorna på LCHF diet ... för att sedan sjunka något.... rätta mig gärna om jag minns fel  ;-)

• Like 2

1 timme sedan, Maria Rosenqvist sade:

Självklart finns det inga garantier:) Lite nyfiken bara på om jag har hamnat där:)

Jag kan garantera att du iallafall har närmat dig det metabola tillstånd som benämns optimal ketos.. iallafall om du lyckats ta till dig merparten utav de bästa recepten/råden!

Och för att förklara det så enkelt som jag bara klarar av, kuttar man ut en massa kolisar och samtidigt ökar på fett så blir kroppen tvungen att anpassa sig till detta, dvs kroppen använder större andel fett som energi!

Och här kommer då ytterligare en förklaring, kroppen som vi är födda med har en begränsad förmåga att hantera överskott av glukos, våra stenålderskroppar kunde inte springa in på närmaste snabbköp och köpa något sött och gott.. på den tiden då vi formades som art!

Utan det var snarare tvärt om.. allt som var sött och gott skulle konsumeras.. för att lagras.. så nu står vi där med våra stenålderskroppar och på tok för mycket sött och gott, som den aldrig gör av med!

Iallafall ketos betyder främst att man har brist på kolhydrater som då till stora delar ersätts utav ketonkroppar.. dvs fett!

Och det är då ett tillstånd som man vanligtvis vill uppnå utifall man har anammat konceptet med en mer ketogen diet!

1 timme sedan, Maria Rosenqvist sade:

Tack för bra svar! ;)

Om inte annat så har du närmat dig optimal ketos, på ett mentalt plan?;)

Dvs det är som allt annat som vi strävar efter att vara optimala på,, dvs man kan mäta och jämföra med andra.. så man bör sträva efter att vara optimalt lycklig, frisk, bostad, arbete, optimalt friska barn och en massa annat.. gärna optimal hög pension samt förmögenhet oxå!

Såå i realiteten.. man får vara glad utifall man är hysat frisk/lycklig och att ens barn/partner upplever det samma!

Och då kommer vi osökt in på optimal ketos igen, den beror inte bara på vad du äter.. utan påverkas till stora delar även av det andra jag nämnt!

Sådåså.. det kanske är det andra vi borde fokusera på.. ja det har nog större betydelse för hälsa, välmående och lycka i det långa loppet, oavsettt om man uppnår eller ligger inom optimal ketos!

Men jag kan avslöja så mycket att.. man mår lixom sällan sämre av att befinna sig i ketos.. förutom att ens partner kan tycka att man får en sämre andedräkt!

Och om så skulle bli fallet så är det bara att tvinga partnern in i optimal ketos själv.. eller ha vitlök i all mat man äter, vitlök döljer det mesta!

20 timmar sedan, Maria Rosenqvist sade:

Har varit i ketos enligt stickor i flera dagar,ingen direkt hunger! Ikväll ska vi ut på restaurang och jag ska försöka så strikt som möjligt..men kommer troligtvis hamna ur ketos! Hur ska jag tänka imorgon? Kommer man snabbare i ketos igen om man varit där? :D

Såå jag fortsätter att upprepa mitt tema.. näe du behöver inte skynda dig att hamna i metabol ketos igen.. så länge du hänger kvar i mental ketos!

Ja altså, det enda vettiga rådet när man halkat ur metabol ketos av sociala skäl är att att lägga in en extra timmes löprunda på anaerob nivå, när man ändå har ett överskott av glukos.. men annars så ser jag inga vettiga skäl att skynda.

• Like 2

On 2018-02-15 at 20:41, Peter B sade:

men om man tidigare är helt kolhydrat (glukos)driven ... så tar det minst två veckor innan kroppens muskler anpassat sig till att bränna fettsyror istället för glukos

Jag är ingen expert, men efter två veckors strikt LCHF var jag fortfarande väldigt dålig på att bränna fett. Det märktes inte i vardagen, men efter en lång lunchpromenad (45 minuter) kunde jag känna mig orkeslös. Jogging i MAF-puls gick 2 minuter långsammare per kilometer än pre-LCHF.

Det tar väl lång tid att nybilda en massa mitokondrier och allt vad kroppen håller på med, och för mig dröjde det nästan ett år innan jag var tillbaka på samma träningsresultat med LCHF som innan. Det förvånade mig, och jag höll på att ge upp flera gånger.

• Like 3

Om man säger som så.. så brukar oftast redan vältränade med god kondition komma ut på andra sidan senast inom tre månader.. iomed att de förmodligen övat upp den förmågan genom frekvent tränande?

Då har de som regel inte lika långt kvar.