Sarah74 Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 Mats Lindgren, Frisk av mat skriver När man pratar om naturligt fett i kosten som ju kan vara smör, olivolja, kokosfett m.fl. så för att den ska fungera optimalt och stärka ditt immunförsvar så ska den helst inte ha kokat. Det betyder t.ex. att steka i smör räcker inte för att du ska få i dig smörets näring. Det smöret är förverkat. Du måste lägga till extra naturligt smör på tallriken. Så det är bättre att ta mindre smör när man steker och klicka på lite efteråt istället? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 2 timmar sedan, Sarah74 sade: Så det är bättre att ta mindre smör när man steker och klicka på lite efteråt istället? Helt rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted February 15, 2018 Popular Post Share Posted February 15, 2018 Varför inte göra både och? ;-) (Mycket smör när man steker och en stor klick efteråt) 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 9 timmar sedan, Sarah74 sade: Mats Lindgren, Frisk av mat skriver När man pratar om naturligt fett i kosten som ju kan vara smör, olivolja, kokosfett m.fl. så för att den ska fungera optimalt och stärka ditt immunförsvar så ska den helst inte ha kokat. Det betyder t.ex. att steka i smör räcker inte för att du ska få i dig smörets näring. Det smöret är förverkat. Du måste lägga till extra naturligt smör på tallriken. Så det är bättre att ta mindre smör när man steker och klicka på lite efteråt istället? Om man säger som så.. jag misstänker dels att han menar vidbränt smör och för det andra överskattar smörets näringsvärde? För det första så kan du räkna smör som fett och salt, resten är så små att de sällan räknas som näring! Och salt brukar väl hamna på cirka 1 %, det är därför som det räknas? Oså till det brända fettet.. man kokar smör för att få fram det hälsosamma Ghee. Men som sagt vad brukar du bränna smöret så ta hellre en klick smör på köttet eller i såsen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 13 timmar sedan, Zepp sade: Oså till det brända fettet.. man kokar smör för att få fram det hälsosamma Ghee. Jag har alltid trott att man kokar smöret för att få bort proteiner (som härsknar lätt, speciellt i varma klimat) och få ett rent fett med längre hållbarhet som kan stå i rumstemperatur. Jag kan tänka mig att detta var mycket uppskattat i de varmare länderna. Huruvida Ghee är mycket hälsosammare än smör får du gärna utveckla. Hur mycket förändras fettsyrors sammansättning i smör av enbart uppvärmning och hur det påverkar oss? Proteiner koagulerar väl som när man kokar ägg Det där med att stekt smör är förbrukat låter lite väl drastiskt tycker jag. Hur tänker man då? Tänker man att det smöret man har stekt i oftast stannar kvar i stekpannan och gör inte mycket nytta då? Om man nu jämför detta med att koka smör? För att slippa äta vidbränt mat samt för att lättare kunna äta upp all smör man tillsätter medan man lagar har vi ofta soppor/grytor på meny. Soppa/gryta på fetare styckdetaljer som man äter med sked är mycket mättande och man kan få ner allt fett man har i rätten. Man kan öka andelen fett utan att barnen skriker att det är äckligt att tugga i fettet. Om man kokar då löses det upp en hel del av fettet i soppan och lägger sig som ett tjockt lager på ytan. Jag tycker att det är gott men kan föreställa sig att flera decennier långa fettskräck kan ha påverkat många att tycka tvärtom. Sedan brukar jag skära fettbitarna som har inte hunnit lösas upp i små små bitar så slinker de ner av sig själva. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Jag brukar tillsätta kallt smör till min varma mat, efter tillagning. Men det är för att jag tycker det är gott med kallt smör till maten. Jag har aldrig funderat över om det skulle vara nyttigare. Däremot ska man inte steka utan fett. På åttiotalet var jag på en föreläsning, där en forskare berättade om sin forskning, om cancerogena ämnen vid stekning. Någon frågade: är det skillnad om man steker i fett? Ja, det skapas mer cancerogener om man steker utan fett, var svaret - som gick så fullständigt emot min världsbild, att jag bara stoppade undan det längst bak i minnet. (nu passar det bättre...) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 On 2018-02-15 at 10:36, Sarah74 sade: Mats Lindgren, Frisk av mat skriver När man pratar om naturligt fett i kosten som ju kan vara smör, olivolja, kokosfett m.fl. så för att den ska fungera optimalt och stärka ditt immunförsvar så ska den helst inte ha kokat. Det betyder t.ex. att steka i smör räcker inte för att du ska få i dig smörets näring. Det smöret är förverkat. Du måste lägga till extra naturligt smör på tallriken. Såvitt jag förstår så menar Mats att smörets helande och stärkande effekt på vårt immunförsvar försvinner om det har varit upphettat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 5 timmar sedan, Kita 202 sade: Fast smör innehåller ingen direkt näring.. utan fettsyror och en nypa salt! Och så länge du inte hettar upp det för mycket så det bränns, så är det exakt samma intakta fettsyror! Det är som redan nämnts så man gör Ghee! Och jag är rätt skeptisk mot smörets helande och stärkande effekt på vårt immunförsvar? Utan jag menar snarare att det handlar om vad man tog bort.. när man ökade smöret/fettet.. oftast då bröd, pasta, socker, bullar godis, läsk.. you name it! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 24 minuter sedan, Zepp sade: Och jag är rätt skeptisk mot smörets helande och stärkande effekt på vårt immunförsvar? Utan jag menar snarare att det handlar om vad man tog bort.. när man ökade smöret/fettet.. oftast då bröd, pasta, socker, bullar godis, läsk.. you name it! Smöret kan ha en mättande effekt, vilket gör att vi kanske inte kastar oss över skitmaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts