Marie Jensen Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 såg denna annons i Metro igår, skall bli spännande att få ta del av resultatet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 Jag såg den oxå...de söker överviktiga människor som inte vill gå ner I vikt...fast ja, intressant later det. Hur påverkar spannmål blodsocker och hjärt-kärl-hälsan? Och vad mer de nu anser ingår I Medelhavsinspirerad kost. Hoppas de hittar en massa folk. Jag har inte anmält mig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 Alltså, det kanske är så att forskarna misstänker att man går upp i vikt av spannmål, och därför vill man inte ha med personer som vill gå ner i vikt. För övrigt är jag numera så rabiat att jag anser att en studie där man testar kost som till stor del består av spannmål som oetisk. Om jag bodde i göteborgstrakten skulle jag ändå inte ha anmält mig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 Antagligen ännu en meningslös studie. ;-) Det kommer sannolikt bli bättre värden om man byter skräpmat ---> något mindre skräpmat Vad har man bevisat? (Man skulle ha en grupp med spannmål och en utan .... då skulle det bli intressant) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 1 timme sedan, SGK sade: Om jag bodde i göteborgstrakten skulle jag ändå inte ha anmält mig. Jaaa...varför tror du att jag avstår? Blodsocker (tror det går upp). Och riskfaktorer (ska vi gissa???) Men det beror självklart på vad man åt innan. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Det är hårda kriterier Att hitta överviktiga personer som genuint inte vill gå ner i vikt men ändå bryr sig om att delta i en sådan studie kan inte vara så lätt. Det måste väl ändå finnas en morot om man vill hålla på med något sådant i 15 veckor. I övrigt håller jag med om att mata redan överviktiga med spannmål är oetiskt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Medelhavskost... djävulen sitter i detaljerna tycker jag. Jag undrar var de kommer att hitta all den jungfruliga olivoljan från första pressningen som de påstår är så otroligt hälsosam när det kommer till medelhavskost. Jag gissar att en äkta sådan är väldigt dyr och det finns massa fusk i branschen så att man kan aldrig vara helt säker vad olivoljeflaskan egentligen innehåller. Jag hamnade i en diskussion med en självutnämnd hälsoexpert som talade om för mig att det finns skillnad på fett och fett och att, jag citerar "olivoljan är mycket bättre än skinksvålar". Efter några följdfrågor kom vi fram till att han menade inte grisens skinn utan skinkas fettrand. Jag frågade hur det kommer sig att han anser att underhudsfettet är farligt för oss, den egna eller grisens? Är inte detta en överlevnadsmekanism som naturen försett oss med så att vi kan ta av fettförrådet om vi inte har annat att äta? Har naturen tänkt att förgifta oss? Om fleromättade fetter från växtriket vore så mycket bättre skulle inte underhudsfettet bestå av det då? Vad är skillnad mellan grisens underhudsfett och vårt? Personen i frågan har inte kunnat ge mig tillfredsställande svar på någon av de här frågorna. Undrar om de här forskarna klarar av att göra det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Det skulle vara intressant att veta exakt hur denna gistudien ska gå till rent praktiskt och om det finns ett specifikt syfte, ex. viktuppgång av spannmål eller kanske att man får bättre hälsovärden av att äta medelhavskost istället för hamburgare och pizza(...eller räknas pizza som medelhavskost....tänker Italien...) 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 "Medelhavsinspirerad kost rik på spannmålsprodukter" - det är väl precis vad det ofta i praktiken handlar om kring medelhavet (bröd, bröd, bröd, bröd, pasta, polenta, ris), även om vissa vill hävda att den består av fisk, grönsaker och olivolja. Påverkar blodsockret. - ja det kommer den att göra om den är rik på spannmål. Hoppas de mäter blodsockret oftar och under längre perioder än de vanliga 2 timmar efter mat, fullkorn ger socker under längre tid med lägre toppar men lika mycket totalt till slut - minst 5 timmar efter. Påverkar vissa riskfaktorer för HKS. - vilka riskfaktorer har man valt ut som relevanta? om kolesterolet är med så kommer vi se höjt kolesterol av den rika mängden spannmål. En fettrik kost utan spannmål (LCHF) däremot ... Det här kan ju bli en riktigt rolig studie där man har chansen att för en gångs skull döma ut spannmålsrika dieter. Men hur ska man få relevant mätning av parametrar när försöksgruppen förmodligen är rejält metabolt skadade från början på gränsen till diabetiker (diabetiker fick inte vara med) var drar de gränsen för diabetes ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Håller med; vore väldigt intressant att få veta hur de tänker lägga upp studien. Svaren man får i forskning är ju fullständigt beroende av vilka frågor man ställer. Sannolikheten att man utformar den så att man skulle kunna döma ut spannmål...näää 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Chalmers verkar ha forskat i ämnet tidigare: "Resultaten understryker att kost är en viktig faktor när det gäller risk för att utveckla typ 2-diabetes, och visade att fisk, fullkorn, vegetabiliska oljor och god vitamin E-status var skyddande mot typ 2-diabetes, medan rött kött och mättat fett ökade risken för att utveckla sjukdomen." https://www.chalmers.se/sv/institutioner/bio/nyheter/Sidor/Biomarkorer-i-blodet-visar-matens-stora-betydelse-for-aldersdiabetes.aspx 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted February 16, 2018 Popular Post Share Posted February 16, 2018 6 minuter sedan, iAnna sade: Chalmers verkar ha forskat i ämnet tidigare: "Resultaten understryker att kost är en viktig faktor när det gäller risk för att utveckla typ 2-diabetes, och visade att fisk, fullkorn, vegetabiliska oljor och god vitamin E-status var skyddande mot typ 2-diabetes, medan rött kött och mättat fett ökade risken för att utveckla sjukdomen." https://www.chalmers.se/sv/institutioner/bio/nyheter/Sidor/Biomarkorer-i-blodet-visar-matens-stora-betydelse-for-aldersdiabetes.aspx Och som före detta Chalmerist, så har jag hört talas om en annan vetenskaplig studie främst utförd utav valda medlemmar ur studentkåren! Man delade helt vetenskapligt in folk i två olika grupper, den ena gruppen drack vodka med sockerdricka, den andra drack gin med sockerdricka! Bägge grupperna fick en fruktansvärd baksmälla, varvid slutsatsen föll på att det var den gemensamma nämnaren sockerdricka som orsakade baksmällan iomed att allt annat var olika! 2 4 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Sockerdricka kan orsaka mycket problem så det avstår vi gärna ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Tyvärr förfaller risk finnas för oetiska utgångspunkter bakom studien. Tanken att bjuda in överviktiga som inte vill bli av med övervikten till att testa en viss kost. Vilken kontrollgrupp har man tänkt sig - någon som vet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 Jag gissar att studien handlar om att fortsätta forskningen med att hitta markörer i blodet som visar vad patienten har ätit. Om Chalmersforskarna lyckas med detta skulle det kunna bli högre kvalitet på forskningen om kost och sjukdomar. Om tio eller tjugo år. Men chalmersforskarna utgår naturligtvis från att läkarnas kunskaper om vad som är bra och dålig kost redan är korrekta och fullständiga. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6720425 http://www.gp.se/nyheter/sverige/blodprov-ska-avslöja-dina-matvanor-1.4376545 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 On 2018-02-16 at 17:41, Zepp sade: Och som före detta Chalmerist, så har jag hört talas om en annan vetenskaplig studie främst utförd utav valda medlemmar ur studentkåren! Vilken av grupperna deltog du i Zepp...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 52 minuter sedan, DRAKULLA sade: Vilken av grupperna deltog du i Zepp...? Nu så läste jag en kortkurs på äldre dar, (80 poäng) så jag deltog inte i studentkårens aktiviteter! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 17 minuter sedan, Zepp sade: jag deltog inte i studentkårens aktiviteter! Stackars dig som inte fick vara med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 On 2018-02-18 at 11:16, jala sade: Stackars dig som inte fick vara med. Och då skall jag förklara varför.. vi hade 40 timmars schemalagda studier, samt ett antal timmar läxor, 5 dar i veckan under 1,5 år! Repetion på helgen för tentorna som oftast var på Måndag! Och på loven tog jag hem många böcker/kompendium för att repeterar allt det jag tyckte att jag missat.. grejen var att den väskan stod orörd, tills det var dags att åka in igen! Döm om min förvåning när jag läser att de som läser långkurser har cirka 20 timmars schemalagda lektioner.. inte undra på att det blir långkurser? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts