Lasse-hatten Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Ber om ursäkt för den kryptiska rubriken. Jag såg ett matprogram på TV med Michael Mosley. Där hävdades det att vi inte kan ta upp protein från råa ägg lika bra som som från tillagade. Det kan tydligen skilja på 50%. Jag dricker en äggmjölkchokladdryck till frukost så gott som dagligen, så nu undrar jag naturligtvis: blir de äggen tillräckligt tillagade för att jag skall ha någon nytta av proteinet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Det har varit trådar tidigare som diskuterat råa ägg...inte med tanke på proteinet, men på avidinet (hette det väl). Minns inte om vi kom fram till annat än att vi måste se till att drycken kommer upp i en temperatur på...ja vad var det? 70-80 grader? Det skulle förstöra avidinet (?). Och rimligen är det tillräckligt för äggvita också? Se om du hittar de trådarna, för att förlita sig på mitt minne är väl inte att rekommendera... 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Det är ju intressant med tanke på att rå äggvita brukar/brukade drickas av body builders pga proteinet. Tänker också majonäs som isåfall inte har knappt någon näring alls. Vidare kan man tänka på djur som äter andras djurs ägg eller människan innan vi började tillaga med eld. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Intressant med varierande upptag av protein beroende på tillagning. Men vad innebär det? Hur använder kroppen det protein som inte tas upp? Inte alls eller som bränsle? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 3 minuter sedan, Skärfläcka sade: Intressant med varierande upptag av protein beroende på tillagning. Men vad innebär det? Hur använder kroppen det protein som inte tas upp? Inte alls eller som bränsle? Jag blev nyfiken; googlade, läste om trypsininhibitorer (att de påverkar proteinupptaget)...och om upptaget. Det som inte kroppen tar upp går ut i toan. Lite slöseri. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 13 minuter sedan, Angelico sade: Det är ju intressant med tanke på att rå äggvita brukar/brukade drickas av body builders pga proteinet. Tänker också majonäs som isåfall inte har knappt någon näring alls. Vidare kan man tänka på djur som äter andras djurs ägg eller människan innan vi började tillaga med eld. Jag har googlat lite, och Mosley verkar inte vara varken först eller ensam om teorin. Råa ägg bland bodybuilders kan nog vara en macho-/bekvämlighetsgrej. https://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/ Men frågan kvarstår, blir äggen tillräckligt tillagade av att mixas med kokande vatten? 4 minuter sedan, Skärfläcka sade: Intressant med varierande upptag av protein beroende på tillagning. Men vad innebär det? Hur använder kroppen det protein som inte tas upp? Inte alls eller som bränsle? Enligt ovanstående länk åker det ut i toaletten... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Behöver det vara en nackdel? ...äggen blir ju ännu mer LCHF då... Det kanske är de bra proteinerna som tas upp? ;-) 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 38 minuter sedan, Peter B sade: Behöver det vara en nackdel? ...äggen blir ju ännu mer LCHF då... Om man är ute efter en viss mängd protein är det definitivt en nackdel. 38 minuter sedan, Peter B sade: Det kanske är de bra proteinerna som tas upp? ;-) "Proteinerna i ägget blir betydligt mer tillgängligt för oss om det är tillagat. Det är inte dåligt att äta råa ägg, men en del av det högkvalitativa proteinet går förlorat, säger Kerstin Arvidsson." Citat från en annan länk. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 1 timme sedan, Lasse-hatten sade: Om man är ute efter en viss mängd protein är det definitivt en nackdel. "Proteinerna i ägget blir betydligt mer tillgängligt för oss om det är tillagat. Det är inte dåligt att äta råa ägg, men en del av det högkvalitativa proteinet går förlorat, säger Kerstin Arvidsson." Citat från en annan länk. Vem är Kerstin Arvidsson? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 Hon är dietist på länssjukhuset i Kalmar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/at-det-hyllade-livsmedlet-pa-ratt-satt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Mm.. prexis.. råa ägg är macho.. eller för dumhuvuden! Iallafall så lär man inte bli sjuk av råa ägg.. (i rimligt intag) utan det bara är som så avidinet är denaturerat om det tillagas! Och behöver man då de där proteinerna, så tar man två.. iomed att upptaget sjunker till 50%! Sen så är det nog ett mellanting med äggmjölk.. iomed att det görs med kokhett vatten.. ofta upp mot hundra grader! Och sen inte nog med det.. undrar om hon sagt något om detta.. men hur som helst, vill man ta upp näringen i bröd så skall man blötlägga dessa i tre dygn för att sen jäsa dem.. om man vill komma åt näringen förutom kolisarna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted February 16, 2018 Author Share Posted February 16, 2018 59 minuter sedan, Zepp sade: Och behöver man då de där proteinerna, så tar man två.. iomed att upptaget sjunker till 50%! Jag har redan 4 - 5 ägg i min dryck, att dubbla det kan bli lite väl mastigt. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Tre olika funderingar, mer eller mindre kontroversiella :-) 1. Jag har provat äggmjölk i mitt kaffe (utan extra fett) och inte tyckt att det varit speciellt mättande. Trodde att det eventuellt berodde på att jag drack ägget, inte åt ägget. Nu undrar jag om det lägre upptaget av protein ger den lägre mättnadskänsla... 2. I Livsmedelsvekets databas anges samma antal kcal för råa och kokta ägg. Men om man inte kan tillgodogöra sig råa ägg lika bra så är det ju helt tokigt eller så faller hela kalorihypotesen... Gäller det fler livsmedel? Är din biff kaloririkare om den är ”well done” än om den är blodigare? 3. I andra trådar diskuteras matens eventuella klimatpåverkan och i så fall borde vi väl undvika att äta fullvärdigt protein i en form som till stor del bara passerar igenom kroppen, eller? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted February 17, 2018 Author Share Posted February 17, 2018 8 timmar sedan, Skärfläcka sade: Tre olika funderingar, mer eller mindre kontroversiella :-) 1. Jag har provat äggmjölk i mitt kaffe (utan extra fett) och inte tyckt att det varit speciellt mättande. Trodde att det eventuellt berodde på att jag drack ägget, inte åt ägget. Nu undrar jag om det lägre upptaget av protein ger den lägre mättnadskänsla... 2. I Livsmedelsvekets databas anges samma antal kcal för råa och kokta ägg. Men om man inte kan tillgodogöra sig råa ägg lika bra så är det ju helt tokigt eller så faller hela kalorihypotesen... Gäller det fler livsmedel? Är din biff kaloririkare om den är ”well done” än om den är blodigare? 3. I andra trådar diskuteras matens eventuella klimatpåverkan och i så fall borde vi väl undvika att äta fullvärdigt protein i en form som till stor del bara passerar igenom kroppen, eller? 1. Om du bara har en liten skvätt i kaffet blir det inte särskilt mycket av varken kalorier eller protein så att det inte mättar så länge är kanske inte så konstigt. Även om många upplever motsatsen. Sen undrar jag också om det där med att dricka eller äta sin mat. Jag såg ett program för länge sedan där två grupper åt exakt samma mat. Ena gruppen med kniv och gaffel i vanlig ordning, andra gruppen drack det mixat. Jag vill minnas att de som drack upplevde längre mättnad, men mitt minne kan vara på samma nivå som Effies... 2. Livsmedelsverkets databas anger antagligen bara innehållet utan hänsyn till tillgängligheten. Det gäller säkert fler livsmedel än ägg. 3. Håller med dig, men ingen har påstått att vi skall äta råa ägg. Frågan, som fortfarande är obesvarad, var om äggen blir tillräckligt tillagade genom att mixas med kokande vatten, så vi kan tillgodogöra oss allt. Man kanske skall hälla äggen i det kokande vattnet, och låta det fortsätta koka samtidigt som man mixar, i stället för tvärtom? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 2 timmar sedan, Lasse-hatten sade: 1. Om du bara har en liten skvätt i kaffet blir det inte särskilt mycket av varken kalorier eller protein så att det inte mättar så länge är kanske inte så konstigt. Även om många upplever motsatsen. Nu är det inte som så att jag bara har en liten skvätt mjölk i kaffet Mitt kaffe är alltid en latte dvs med mycket komjölk vilket jag provade att ersätta med äggmjölk. Har svårt att avstå kaffe vilket gör att det blir mycket mejeri men då ”ägglatten” kändes mindre mättande än ”kolatten” så kändes det inte som ett bra alternativ. Måste nog försöka dra ner på kaffe De givna förslagen är naturligtvis grädde istället för mjölk eller kaffe utan mjölk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 46 minuter sedan, Skärfläcka sade: Nu är det inte som så att jag bara har en liten skvätt mjölk i kaffet Mitt kaffe är alltid en latte dvs med mycket komjölk vilket jag provade att ersätta med äggmjölk. Har svårt att avstå kaffe vilket gör att det blir mycket mejeri men då ”ägglatten” kändes mindre mättande än ”kolatten” så kändes det inte som ett bra alternativ. Måste nog försöka dra ner på kaffe De givna förslagen är naturligtvis grädde istället för mjölk eller kaffe utan mjölk Mnjaeä.. kaffe dricker man inte för att bli mätt.. och det spelar i princip ingen större roll vad man har i det.. för kaffet dricker man för att det är svingott.. tillför Coffein, som är centralstimulerande! Oså finns det de som dricker MBC, med kokosolja/smör/annat fett.. antagligen som ett försök att ersätta frukost med MBC/fett? Sådåså.. är man hungrig på morgonen, testa äggobacon.. med en slät kopp kaffe! Eller ännu bättre skippa frukost och drick en balja svart kaffe! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Min uppfattning om äggmjölk är att det är en emulsion av fett i vatten, precis som mjölk. Ägget fungerar som emulgeringsmedel (sånt lär man sig om man målar korgar med äggoljetempera). Tanken är alltså att man ska efterlikna mjölk (fast utan mjölksocker och utan mjölkprotein) genom att blanda fett (smör och kokosfett) med ägg och vatten. Att hoppa över fettet gör det hela tämligen onödigt, enligt min uppfattning - varför?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 6 timmar sedan, Effie sade: Min uppfattning om äggmjölk är att det är en emulsion av fett i vatten, precis som mjölk. Ägget fungerar som emulgeringsmedel (sånt lär man sig om man målar korgar med äggoljetempera). Tanken är alltså att man ska efterlikna mjölk (fast utan mjölksocker och utan mjölkprotein) genom att blanda fett (smör och kokosfett) med ägg och vatten. Att hoppa över fettet gör det hela tämligen onödigt, enligt min uppfattning - varför?? Prexis.. man bör helst sortera ut det ena från det andra! Såå antingen äter man frukost för att man är hungrig.. eller för att det annars innebär att man är en udda individ.. på gränsen till psykopat! Och har man iallafall passerat 18-20 år ålder.. och inte har andra psykotiska drag/diagnoser så hampar det sig som så att man får lov att välja.. iallafall om ens partner inte har psykopatisk diagnos! Sådåså, man får lov att äta frukost.. hoppa över den om man vill och bara ta en slät kopp svart kaffe.. eller göra som jag, ta den där koppen det första jag gör efter att jag stämplat in! Oså har jag försökt få till lite regler på mitt jobb,, dvs ingen får tilltala mig fören jag fått i mig minst två koppar kaffe.. för innan dessa så är jag lixom inte ens mentalt på samma plats! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 6 timmar sedan, Zepp sade: Mnjaeä.. kaffe dricker man inte för att bli mätt.. Dricker inte kaffe för att bli mätt men att hälla i sig ägg utan någon som helst mättnadskänsla känns skumt Äter hellre äggen tillagade, också som matsäck till min dotters förtvivlan Mitt bästa resetips är att ha med sig en vattenkokare på resan för äggkokning. Med tre till fyra uppkokningar blir äggen perfekta, både till frukost och till matsäck 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted February 21, 2018 Author Share Posted February 21, 2018 Nu har jag testat att hälla ägg-chokladblandningen i det kokande vattnet, och låta det stå kvar på spisen, i stället för tvärtom. Det gör jag inte om. Trots idogt mixande koagulerade äggen så det blev mer som gröt än varm choklad. Om det innebär att äggen inte är tillräckligt tillagade i vanliga fall återstår fortfarande att fundera på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Intressant., drack förut på morgonen en kaffe med lite smör och kokosfett, plus en nypa havssalt. Gott men blev inte mätt, hade en konstig gnagande känsla av hunger efteråt. Började då att mixa i ett par ägg också och det blev en helt annan känsla, blir mätt. Jag kokar vattnet, har i smör och lite kokosolja, har i äggen i det heta vattnet, mixar under tiden. Imorgon ska jag ta tempen på den färdiga blandningen. Tänker att det måste ändå göra nytta med proteinerna i äggen eftersom det blev en tydlig skillnad i mättnaden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Och min äggblandning höll 51 grader tillagad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Jag äter inte ägg för proteinernas skull, utan för all annan näring det innehåller och som sägs vara bra för mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts