Jump to content

Minus 36 kilo med LCHF och periodisk fasta

Recommended Posts

peter-1600×900

Före och efter

Peters uppvaknande kom när han insåg att det hade blivit svårt att knyta skorna på grund av övervikten. Han hade sedan länge tappat tron på konventionella råd om viktminskning, men lyckligtvis hänvisade hans läkare till Diet Doctor.

Med LCHF och periodisk fasta har Peter nu lyckats gå ner 36 kilo på nio månader. Imponerande! Så här gjorde han:

Mejlet, översatt från engelska

Jag är en 66-årig man som med hjälp av LCHF har gått ner 36 kilo (och fortfarande går ner i vikt) inom loppet av nio månader.

I över 50 år var jag den typiske jojo-bantaren. För två eller tre år sedan hade jag i princip givit upp hoppet och min vikt låg någonstans runt 125 kilo. Jag vet inte exakt eftersom jag inte gillade att hoppa upp och ner på vågen.

I över 50 år hade jag försökt mig på alla de vanliga bantningsmetoderna minst en gång. Jag åkte också mycket vattenskidor och tränade aerobics och styrketräning för styrka och uthållighet för min vattenskidåkning. Inget av det hade någon effekt på min vikt.

Genom åren har jag kommit fram till att alla de vanliga, one-size-fits-all metoderna när det gäller viktnedgång, alltså kalorier in kalorier ut, ät mindre och spring mer och den traditionella matpyramiden, var rent strunt för mig. Jag hade noll tilltro till den dogm de så kallade ”experterna” stod bakom.

När det blev svårt att göra någonting så enkelt som att knyta skorna förstod jag att något behövde göras.

Lyckligtvis gick jag till en dietist som använde sig av LCHF. Hon rekommenderade Diet Doctor.

Att läsa artiklarna på hemsidan innebar en uppenbarelse. Jag kände mig som en seriefigur där glödlampan plötsligt dyker upp i tankebubblan. Det var som om min kamp med vikten beskrevs i detalj.

Lyckligtvis hade jag möjlighet att bara slå av en strömbrytare i min hjärna för att kunna överge allt socker och alla kolhydrater omedelbart. Jag kan inte minnas att jag led av omställningsbesvär, men mitt tidigaste minne av LCHF är mättnad.

Vad som också överraskade var mängden socker och kolhydrater som gömmer sig i vanlig mat. Till och med min fru var överraskad efter att jag vägrade äta viss mat på grund av sockerinnehållet i innehållsförteckningen på den “hälsosamma” maten.

Jag började också att begränsa mina portionsstorlekar.

Från LCHF gick jag till strikt ketogen kost och periodisk fasta. Jag ägnar mig åt 16/8, 20/4 eller en måltid per dag under hela veckan. Jag genomförde dessutom en 40-timmarsfasta utan problem, när min fru inte tittade…

Mitt genomsnittliga kolhydratintag är 10-12 gram per dag. Jag räknar inte kalorier men försöker att hålla energin från protein till 20 procent eller mindre och minst 70 procent från fett. Jag använder en app för att hålla koll på kolhydraterna och jag mäter mina blodketoner en gång i veckan.

Jag äter pecan-, para- eller makadamianötter och ibland MCT-olja i mitt kaffe för att boosta fettintaget om det är nödvändigt. Ibland äter jag också en liten mängd blåbär för omväxlings skull. Jag använder inga substitut för socker eller kolhydrater, inte heller sötningsmedel. Trots allt ert hårda arbete använder jag heller inte veckomenyerna.

Under fem månader drack jag ingen alkohol alls, men nu dricker jag några glas i veckan. Torrt vin eller champagne enligt Diet Doctors rekommendation. Jag yogar två gånger i veckan för att bibehålla flexibilitet och jag styrketränar en eller två ggr i veckan för att bibehålla muskelmassa.

Tyvärr saktar min viktnedgång av för varje vecka som går, men jag hoppas gå ner ytterligare 5-10 kilo de kommande månaderna.

För tillfället läser jag Tim Noakes Lore of Nutrition och det förvånar mig fortfarande hur motsträviga dietister är när det kommer till att överge sin övertygelse om fettsnålt och stor mängd kolhydrater.

Återigen, tack Diet Doctor för att ni fick in mig på den rätta vägen.

Peter

P.S.
Jag glömde nämna att min blodtryck gått ner till det normala.

Kommentar

Peter, grattis till dina framgångar och lycka till på din fortsatta LCHF-resa!

Kom igång

Vill du göra det Peter har gjort? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt splitternya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om viktnedgång

• De 5 bästa tipsen för vikten
    15:53
  • Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen
    Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan.
  • Styrkan med 7 dagar fasta - Dr Jason Fung
    03:34
  • Hur insulin styr din vikt
    14:39
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    08:57
  • My Big Fat Diet
    My Big Fat Diet42:31
  • Keto är den enda kost som har fungerat
    Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta.
  • Att hjälpa folk till bättre hälsa
    Att hjälpa folk till bättre hälsa15:44Dawn var sjuk och överviktig men sen hittade hon LCHF... och det förändrade hennes liv.
  • Så halverade Tommy sin vikt
    48:22Tommy Runesson föreläser om sin enorma viktresa med LCHF och vilka lärdomar han fått med sig på vägen. Inspiration och kunskap även om du vill gå ner mindre än hälften av din kroppsvikt! Följ Tommy Runesson på hans blogg: http://tommytappar.se
  • Handlar inte vikten bara om kalorier? Svar på vanliga frågor
    03:14
  • Stephanie Dodier - 100 Pounds Gone Without Calorie Counting (LCC 2016)
    24:12
  • Handlar fetma om dålig karaktär eller dålig mat?
    05:36
  • Lynne Daniel Ivey - Success story (1080p)
    31:06
  • Fungerar LCHF i längden?
    Fungerar LCHF i längden?16:13Är strikt LCHF hållbart i längden? I så fall, hur gör man?
  • Dr. Jason Fung - What To Do Instead of Counting Calories (Vail 2016)
    16:02
  • Problemet med socker
    Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom?
  • Dr Jason Fung - Måste man räkna kalorier för att gå ner i vikt? (Vail 2016)
    10:22
  • Dr. Jason Fung - Therapeutic Fasting (SD 2016)
    46:13
  • Dr. Jason Fung - The Cause of Obesity (Vail 2016)
    38:45
  • Dr. Ted Naiman - Is Obesity Caused by Insulin? (LCC 2016)
    25:27
  • Dr Eric Westman - Advanced Tips (LCC 2016)
    31:11
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • Fat Head Directors Cut
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • The Key to Obesity – Dr. Jason Fung-HD
    44:22

Ketogen kost

• Ketogen kost vid cancerbehandling
    Ketogen kost vid cancerbehandling17:07Kan strikt ketogen kost hjälpa till att förebygga eller till och med behandla vissa cancerformer, som hjärncancer?
  • Keto är den enda kost som har fungerat
    Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta.
  • Fat Chance
    Fat Chance1:05:43Är det möjligt att cykla tvärs över Australiens kontinent (3400 km) utan att äta kolhydrater?
  • Dr Angela Poff presentation San Diego 2016
    44:42
  • Kan man besegra cancer med LCHF?
    Kan man besegra cancer med LCHF?13:00Kan ketogen kost hjälpa vid cancerbehandling? Det finns många skäl till att tro att det kan vara så.
  • LCHF och snabbmat
    LCHF och snabbmat10:28Kan man äta LCHF på snabbmatsrestauranger? Ivor Cummins och Bjarte Bakke besökte ett antal snabbmatsställen för att ta reda på det. Hur tror du att det gick?
  • Dr Jeff Volek - Keto-Adaptation and Performance (SD 2016)
    58:58
  • Dr Eric Westman - Advanced Tips (LCC 2016)
    31:11
  • Dr. Jim McCarters presentation från Vail 2016
    10:20
  • Optimal prestation med ketoner
    Optimal prestation med ketoner16:33Hur kan ketogen kost maximera idrottslig och kognitiv prestation?
  • Spring – och ät – för livet
    Spring – och ät – för livet27:33Dr Mark Cucuzzella om LCHF-anpassning för prestation och hur man kan få det att fungera bra.
  • Livet utan migrän
    Livet utan migrän15:44Elenas liv förändrades helt med ketogen kost.
  • Tio år av forskning på ketogen kost
    Tio år av forskning på ketogen kost22:05Dr Dominic d'Agostino, en av de ledande inom forskning på ketogen kost, intervjuas i sitt labb i Florida.
  • Fördelarna med träning på fettdrift
    Fördelarna med träning på fettdrift20:45Intervju med Jeff Volek, RD, PhD, en av världens främsta forskare på LCHF och träning.
  • Michel Lundell & Alison Gannett - Using Ketone Breath Analysers (Vail 2016)
    20:51
  • Att göra LCHF gott och roligt
    Att göra LCHF gott och roligt13:24Lär dig att laga god keto-mat med Maria Emmerich!
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.
  • Kan ketogen kost påverka cancer?
    Kan ketogen kost påverka cancer?53:59Intervju med professor Eugene J. Fine, läkaren bakom världens första människostudie på LCHF och cancer. Svensk undertext!
  • VIDEO: Alessandro Ferretti - Heart Rate Variability and Ketosis (SD 2016)
    31:26
  • Bättre hälsa och vikt med ketoner - intervju med Michel Lundell - Ketonix
    19:15Intervju med Michel Lundell - ingenjör och utvecklare av ketonmätaren "Ketonix". Om hur Michel bytte ut medicinen mot LCHF-kost för att behandla sin epilepsi, och hur han kom på ett mindre kladdigt och smidigt sätt att mäta ketoner.
  • Ketogen kost med färre grönsaker
    Ketogen kost med färre grönsaker17:26Kan du må bättre om du minskar på grönsaksintaget – eller skippar dem helt?
  • Dr. Dominic D´Agostino - Presentation (SD 2016)
    53:13
  • Peter Defty - Winning on Fat (SD 2016)
    49:49
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?

Periodisk fasta

• Vad är fasta? - Dr Jason Fung (Del 1)
    05:21
  • Att maximerar fettförbränning - Dr Jason Fung (Del 2)
    03:52
  • 7 fördelar med att fasta - Dr Jason Fung (Del 4)
    07:33
  • Styrkan med 7 dagar fasta - Dr Jason Fung
    03:34
  • Topp 5 myterna om fasta - Dr Jason Fung (Del 5)
    08:23
  • Vem är dr Jason Fung?
    01:56
  • Hur man fastar - Dr Jason Fung (Del 3)
    06:47
  • Dr. Jason Fung - Therapeutic Fasting (SD 2016)
    46:13
  • Dr. Jason Fung - The Cause of Obesity (Vail 2016)
    38:45
  • The Key to Obesity – Dr. Jason Fung-HD
    44:22
  • Intervju med Jason Fung
    Intervju med Jason Fung45:20
  • 5 tips för enklare fasta - dr Jason Fung (del 8)
    05:19
  • De vanligaste frågorna (Del 7) - Dr Jason Fung
    05:38
  • Frukost! Är den verkligen så viktig? - Dr. Jason Fung (Part 6)
    07:08
  • Dr. Jason Fung - Therapeutic Fasting
    34:55
  • Att börja fasta - Dr. Jason Fung
    02:30
  • Att äta eller inte äta
    26:28Intervju med Jonas Bergqvist - Sjukgymnast, föreläsare, författare och hälsoinspiratör. Jonas Bergqvists hemsida: http://www.jonasbergqvist.se

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av över 600 framgångshistorier.

VivecaNatalieHelen

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@kostdoktorn.se. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget Minus 36 kilo med LCHF och periodisk fasta dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln