Klara

Magnesium och d-vitamin

Recommended Posts

Jag tar Holistic d-droppar. Bör man även ta magnesiumtillskott. Jag känner mig väldigt spänd i kroppen. Därför undrar jag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

K2-vitamin som hjälper till med att man får ett starkt skelett, gör att calcium lättare går till skelettbenen istället för att cirkulera med blodet och deponeras i våra muskler och andra mjuka delar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut se till få i dig magnesium, antingen via kosten (Tex havssalt, nötter, gröna blad (klorofyll)) via tillskott eller både och. 600 mg per dag. 

http://thesaltfix.com

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och tar du tillskott, så är det inte bara att titta på mängd, utan det ska vara av rätt sort. Magnesiumoxid är bra som laxermedel men inte som magnesiumtillskott. Namnet ska sluta på -at (men inte -aspartat och ev inte -citrat med tanke på citronsyra). Kan också tas via huden; sprayas på (och det har jag aldrig testat) eller i badet. Det är en djungel; googla gärna

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Klara sade:

Jag tar Holistic d-droppar. Bör man även ta magnesiumtillskott. Jag känner mig väldigt spänd i kroppen. Därför undrar jag.

Om man säger som så.. man tar D3 och/eller Magnesium av olika skäl!

Och den gemensamma anledningen är.. att man misstänker att man har brist på något utav dem!

Och iomed att jag misstänker att du är Svensk och bor i Sverige.. så är det lätt hänt att man får D3 brist.. iallafall sjunkande nivåer framåt vårkanten.

Kanske inte så ofta sjukligt låga nivåer.. men iomed att D3 har en rätt viktig räcka av funktioner i kroppen.. immunförsvar/kalciumomsättning/osv.. så vill vi ju ligga lite mer mot optimal nivå.. för alla fördelarna!

Och då är det så här.. (jag har läst på Internet!) att D3 och K2 verkar i symbios.. dvs D3 ökar kalcium omsättning och upptag, K2 är det som sen gör att kalciumet hamnar det det var tänkt och gör bäst nytta!

Osådå ett råd, jag köper oxå Holistics D3, men den burken där det även ingår K2 och bägge ligger i kapslar med kokosolja för bästa upptag!

Img-HKVIO-HL-60_1-large.jpg

Man får göra som man vill.. men tar man D3 så bör man oxå ta K2, dvs det är skillnad mellan att få D3 via födan och solen.. och att ta det som tillskott.. to be safe och för att få ytterligare fördelar, dvs vi har ju råd att köpa och försöka optimera våra nivåer av litta allt möjligt!

Och sen till magnesium.. egentligen innehåller den animaliska delen av födan all den magnesium som vi behöver.. om vi bara åt hela djuret!

Kokade och gjorde soppor/grytor av hela djur med ben, senor, bindväv och allt!

Sådåså.. man lär inte kunna få överskott av magnesium i blodet, det enda som händer är att överskott går ut via stolgången.. så då finns det magnesium att köpa för att öka tarmtömningen, dessa bör man då inte sammanblanda med de som främst är tänka för att tas upp och vara en del av musklernas funktion!

Kort utvikning.. musklerna drar ihop sig av kalciumjoner, slappnar av av magnesiumjoner!

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på, när jag läste Zepps inlägg - har inte magnesium något med kalciumomsättningen att göra också, tillsammans med D3 och K2? Eller är det bara det att det är motvikten till kalcium? Kalcium aktiverar musklerna, magnesium slappnar av (därför ger brist på magnesium kramp, bl.a.).

Ett symptom på magnesiumbrist jag har läst om är chokladsug (för det finns magnesium i choklad).

D och magnesium ska inte tas samtidigt, har jag läst. D på morgonen, magnesium (som är avslappnande) på kvällen.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D-vitamin är mer likt ett hormon och påverkar väldigt många olika processer i kroppen. Dvs är av vital betydelse, brist leder ofta till nedstämdhet och depression. 

Mitt råd är att man får nivån undersökt på sin vårdcentral. Ett enkelt blodprov som tydligt visar hur man ligger till. Jag tycker inte någon ska gå omkring med brist så jag uppmanar er att kolla upp detta om ni inte tar rejäla tillskott av D3 förstås. Det är bara ca 3-4 månader om året som vi får tillräckligt med sol här i vårt land, som omvandlas till det livsnödvändiga D-vitaminet. 

Att tro att man får i sig D-vitamin från solen om man sätter sig och solar sig i mars-april är helt fel. Solen måste ha en viss höjd över horisonten för att man ska få någon effekt.

Solen ska stå över 45 grader och det är då mitt på dagen som det ger någon effekt. Förmodligen maj-början på augusti. Så nu har nog de flesta som inte tar ett rejält tillskott ynkligt små nivåer. Den gångna sommarens lager räcker bara i ca 3 månader och är sen förbrukat.

Läs för övrigt det Zepp skriver om K2 som också helst ska intas.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite  nyfiken på vilka livsmedel som innehåller mest K2. Blev mycket förtjust när min senaste matkärlek "förvällda nässlor" dök upp överst på listan!

http://matkalkyl.se/naringsamnen43.php

 

I övrigt (allt enligt Livsmedelsverket): https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-k

Vitamin K ingår inte i de nordiska näringsrekommendationerna. Däremot har amerikanska Institute of Medicine (IoM) skattat ett så kallat tillräckligt intag (adequate intake, AI) 2005:
Kvinnor: 90 mikrogram,  män: 120 mikrogram

Hög halt >100 µg/100 g
Bladgrönsaker som spenat, mangold och sallat (ej isbergssallat), broccoli, rapsolja, grönkål, brysselkål, pestosås
 
Måttlig halt 20-100 µg/100 g
Isbergssallat, squash, sparris, sockerärter, gurka, avokado, livolja, linfröolja, vitkål, rödkål, äggula, korv, kyckling-, hjort-, kalkonfilé
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl även i torkade nässlor. Nässlor innehåller väldigt mycket bra mineraler o vitaminer mm.

http://www.bravara.info/nettlepowder.htm

Jag plocka massor med nässlor under maj månad som jag torkar och mal till pulver som jag tar 1 tsk av varje dag.  Rör ner i min omelett, gröt soppa mm, kan användas i smothies också förstås.

http://matkalkyl.se/se-nasslor.php

Har bra fettkvot också, men totala tillskottet av fett är nog väldigt litet. ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att K1-vitamin finns i grönsaker jag gärna äter :)

Men K2, som är vanligare att vi människor har brist på, verkar vara något som bakterier tillverkar, och därför finns det vanligtvis i fermenterade produkter som surkål :D och surströmming :unsure: mm.

K3 omvandlas tydligen till K2 i kroppen, och det gör även K1, fast först i tjocktarmen. K2 tas upp i tunntarmen, så det blir liksom försent då.

Jag tar tillskott varje dag, och äter surkål nästan varje dag så jag känner mig trygg ;)

Källa: wikipedia

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer om hur skelettet behöver olika mineraler o vitaminer för att fortsätta att vara starkt o friskt. Annas riskerar man benskörhet - speciellt vanligt i nordliga länder med lite sol.

https://kurera.se/vitamin-k2-motverkar-problem-med-benskorhet/

Det här tar jag - innehåller menakinon-7, som förhoppningsvis tas upp på rätt sätt i kroppen?

vitamin_k2_200_19971_x8.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och bara för den stora bilden.. så kommer här en tröttsam utläggning om K2 och hur man får i sig detta regelbundet!

 

  • Haha 2
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"D-vitamin kan inte omsättas i kroppen utan tillräckligt med magnesium. Då ligger D-vitaminet kvar i sin inaktiva form. Om du får i dig för lite magnesium och tar tillskott av D-vitamin, ökar dina nivåer av kalcium och fosfat även om du har brist på D-vitamin. Det innebär att du får större risk för förkalkade blodkärl."

https://www.nordicnutritioncouncil.com/lite-magnesium-gor-d-vitaminet-ineffektivt/

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Tureborgaren sade:

"D-vitamin kan inte omsättas i kroppen utan tillräckligt med magnesium. Då ligger D-vitaminet kvar i sin inaktiva form. Om du får i dig för lite magnesium och tar tillskott av D-vitamin, ökar dina nivåer av kalcium och fosfat även om du har brist på D-vitamin. Det innebär att du får större risk för förkalkade blodkärl."

https://www.nordicnutritioncouncil.com/lite-magnesium-gor-d-vitaminet-ineffektivt/

Oså är det lixom inget fel på att få i sig K2.. för att om man nu oxå tar magnesium så skall K2 vara det som gör att kalciumet hittar dit där det skall vara.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nässlor är, som nämnts, en kanongröda! Innehåller förutom magnesium bland annat mycket järn. Man kan samla fröna från honblommorna (de tjocka blommorna) och strö över maten. Det man dock ska vara medveten om är att de också innehåller fytoöstrogener och kan påverka kroppen utifrån det. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.