Monsterkaka Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Hej! Jag är nu inne på min tredje vecka med LCHF och tycker det fungerar jättebra med maten och så. Jag har aldrig ätit så här god mat som jag gör nu. Dock undrar jag när den friska känslan kommer som alla pratar om? Jag har varit förkyld under hela perioden och nu har jag börjat ha huvudvärk/migrän. Dessutom har jag märkt att jag är törstig hela tiden och behöver kissa betydligt oftare än när jag gick på "traditionell" kost. Är detta den så kallade "övergångsperioden"? Det känns lite sådär nämligen att jag mår sämre nu än innan. I alla böcker jag har läst står det saker i stil som "Jag har inte varit förkyld på två år" och "Min migrän har försvunnit", men jag känner snarare tvärtom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Den här övergångsperioden som många talar om upplevde aldrig jag. Antagligen för att jag trappade ner på kolhydrater under en ganska lång tid. Därför har jag inte heller något klokt svar, men om det inte går över inom några veckor får du testa att ändra på något i kosten. Testa dig fram helt enkelt. Tyvärr är alla olika Kan gissa att det är viktigt att inte fuska för mycket under övergångsperioden. Då vet ju kroppen varken ut eller in och själva övergången tar längre tid. Fast det är bara en gissning. Är du säker på att du äter bra mat? EDIT: Tanken är ju att du ska må bättre, inte sämre.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Maten du äter med LCHF är inte lika rik på vatten som "vanlig" mat, så det lönar sig att dricka lite extra. Dessutom går ofta extra vätska ur kroppen i början (därför kissar du antagligen mer). Det kan också vara att du har lite saltbrist. Testa drick lite mera och salta vattnet lite grann med ett orenat havssalt (finns i hälsokostbutiker) och kolla ifall du mår bättre. Vissa får lite brist på magnesium, tror jag det är, i början. Kan löna sig att prova äta tillskott någon vecka. Annars kan det nog hända att det är omställningsbesvär antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Den här övergångsperioden som många talar om upplevde aldrig jag. Antagligen för att jag trappade ner på kolhydrater under en ganska lång tid. Därför har jag inte heller något klokt svar, men om det inte går över inom några veckor får du testa att ändra på något i kosten. Testa dig fram helt enkelt. Tyvärr är alla olika Kan gissa att det är viktigt att inte fuska för mycket under övergångsperioden. Då vet ju kroppen varken ut eller in och själva övergången tar längre tid. Fast det är bara en gissning. Är du säker på att du äter bra mat? EDIT: Tanken är ju att du ska må bättre, inte sämre.. Jo, jag vet att jag äter rätt mat, för det har jag fått beröm för här på forumet innan. Men jag har hört förut att man ska öka sitt saltintag eller något sådant. Kan det vara de jag ska göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Maten du äter med LCHF är inte lika rik på vatten som "vanlig" mat, så det lönar sig att dricka lite extra. Dessutom går ofta extra vätska ur kroppen i början (därför kissar du antagligen mer). Det kan också vara att du har lite saltbrist. Testa drick lite mera och salta vattnet lite grann med ett orenat havssalt (finns i hälsokostbutiker) och kolla ifall du mår bättre. Vissa får lite brist på magnesium, tror jag det är, i början. Kan löna sig att prova äta tillskott någon vecka. Annars kan det nog hända att det är omställningsbesvär antar jag. Tack för tipsen! Jag har till och med magnesium hemma för det hjälpte när jag hade hortonsanfall förut. Men eftersom jag kanske har brist på magnesium betyder ju det att jag äter för lite magnesium. Vad finns det för mat som är rik på magnesium? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yaneth.C Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Absolut att du ska prova med salt. Det kan göra att huvudvärken försvinner och att du "vaknar till liv" i huvudet. Prova 1/2 tsk i 1-2 dl vatten direkt på morgonen. Direkt när du går upp pga att du inte vet hur magen reagerar. Man kan bli lös i magen och då kan det vara trevligt att fortfarande vara hemma Ta samma dos på kvällen innan du går och lägger dig och salta maten rikligt under dagen. Själv fick jag en euforisk känsla den dagen jag tillsatte salt på det sättet. Som att komma ur en mörk grotta Hade gått i 3 månader med huvudvärk, trötthet, matt i hela kroppen, småförkyld och nästan lite deppig. Tänk vad lite natrium kan göra. Detta extra saltintag kan vara behövligt i flera månader innan njurarna rättar till sig och kan behålla natrium och inte "råka"skölja bort det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Absolut att du ska prova med salt. Det kan göra att huvudvärken försvinner och att du "vaknar till liv" i huvudet. Prova 1/2 tsk i 1-2 dl vatten direkt på morgonen. Direkt när du går upp pga att du inte vet hur magen reagerar. Man kan bli lös i magen och då kan det vara trevligt att fortfarande vara hemma Ta samma dos på kvällen innan du går och lägger dig och salta maten rikligt under dagen. Själv fick jag en euforisk känsla den dagen jag tillsatte salt på det sättet. Som att komma ur en mörk grotta Hade gått i 3 månader med huvudvärk, trötthet, matt i hela kroppen, småförkyld och nästan lite deppig. Tänk vad lite natrium kan göra. Detta extra saltintag kan vara behövligt i flera månader innan njurarna rättar till sig och kan behålla natrium och inte "råka"skölja bort det. Det är precis så jag känner just nu! Jag ska definitivt prova på detta. Tack för tipset! När vet man att man kan sluta med saltet då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jag lade om kosten pga värk och det tog nog ca 4mån innan jag märkte skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Ok, när du lägger om till LCHF händer ganska mycket med kroppen (antar att du håller <25g kh per dygn slaviskt, annars kan det ta längre tid). Tiderna är baserade på mina erfarenheter, och inte någonting som är att tolka som absolut sanning som gäller alla människor. * Första veckan: Dina insulinnivåer sänks. Detta leder till att du binder mindre vätska, vilket leder till att du pissar bort ganska mycket elektrolyter. Detta är elektrolyter du behöver för att må bra, så du måste skaffa mer av dem. Salt, kalium, och magnesium huvudsakligen. Du kan få de två sistnämda från bl.a. avocado och spenat. Om du inte åtgärdar detta kommer du troligtvis fortsätta må taskigt. * Andra veckan: Du går nu på ketoner istället för socker. MEN! Din kropp är inte riktigt omställd för att bränna ketoner än. Vanligtvis är du lite trött, eller så mår du som vanligt. * Fjärde veckan: Du börjar ställa om till att bränna ketoner. Pang så höjs energinivån drastiskt och du mår toppen. Absolut att du ska prova med salt. Det kan göra att huvudvärken försvinner och att du "vaknar till liv" i huvudet. Prova 1/2 tsk i 1-2 dl vatten direkt på morgonen. Direkt när du går upp pga att du inte vet hur magen reagerar. Man kan bli lös i magen och då kan det vara trevligt att fortfarande vara hemma Ta samma dos på kvällen innan du går och lägger dig och salta maten rikligt under dagen. Själv fick jag en euforisk känsla den dagen jag tillsatte salt på det sättet. Som att komma ur en mörk grotta Hade gått i 3 månader med huvudvärk, trötthet, matt i hela kroppen, småförkyld och nästan lite deppig. Tänk vad lite natrium kan göra. Detta extra saltintag kan vara behövligt i flera månader innan njurarna rättar till sig och kan behålla natrium och inte "råka"skölja bort det. Brukar föredra att smälta en buljongtärning i en kopp varmt vatten. I stort sett samma sak som salt, fast lättare att dricka. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Ok, när du lägger om till LCHF händer ganska mycket med kroppen (antar att du håller <25g kh per dygn slaviskt, annars kan det ta längre tid). Tiderna är baserade på mina erfarenheter, och inte någonting som är att tolka som absolut sanning som gäller alla människor. * Första veckan: Dina insulinnivåer sänks. Detta leder till att du binder mindre vätska, vilket leder till att du pissar bort ganska mycket elektrolyter. Detta är elektrolyter du behöver för att må bra, så du måste skaffa mer av dem. Salt, kalium, och magnesium huvudsakligen. Du kan få de två sistnämda från bl.a. avocado och spenat. Om du inte åtgärdar detta kommer du troligtvis fortsätta må taskigt. * Andra veckan: Du går nu på ketoner istället för socker. MEN! Din kropp är inte riktigt omställd för att bränna ketoner än. Vanligtvis är du lite trött, eller så mår du som vanligt. * Fjärde veckan: Du börjar ställa om till att bränna ketoner. Pang så höjs energinivån drastiskt och du mår toppen. Brukar föredra att smälta en buljongtärning i en kopp varmt vatten. I stort sett samma sak som salt, fast lättare att dricka. . Tack! Då ska jag gå iväg och köpa mer spenat. Jag hade glömt att jag hade köpt spenat så den hade blivit dålig när jag tänkte äta den idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Tack! Då ska jag gå iväg och köpa mer spenat. Jag hade glömt att jag hade köpt spenat så den hade blivit dålig när jag tänkte äta den idag. Du kan köpa fryst spenat så har du alltid hemma. Stek fryst spenat med vitlök och rejält med salt och peppar. Jättegott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yaneth.C Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Det är precis så jag känner just nu! Jag ska definitivt prova på detta. Tack för tipset! När vet man att man kan sluta med saltet då? För när du mår bra utan salt men jag tar det varannan dag på morgonen ändå numera. För mig tog det nästan 4 månader... men sen är ju jag tydligen i värsta laget när det gäller omställningsbesvär oxå :S oh ett tips: ha i några droppar citronsaft i vattnet smakar nästan inget salt då! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts