Jump to content

Nyhetsmorgon: Är mjölk nyttigt?

ArneAnka

Recommended Posts

I say no more then.. mjölk är livsnödvändigt för alla däggdjur!

Däggdjur = didjur!

Sådåså, nu har vi konstaterat att vi är däggdjur, vi är beroende utav att dia våra mödrar som småttingar!

Och sen ett snabbt hopp till olika döggdjur/didjur,, mjölkens sammansättning skilljer sig enormt mellan olika djurater!

Men har samma syfte, dvs att våra barn skall få energi och näring så att de växer samt lägger på sig vikt!

Och har man som Homo Sapiens Sapiens väl blivit vuxen så finns det knappast något som helst vettigt behov varken metabolt, närinsgsmässigt eller socialt att fortsätta dia sin moder!

Ej heller att dricka andra däggdjurs mjölk.. iallafall inte om man inte har behov att växa och lägga på sig vikt!

Sådåså.. däggdjursmölk är nyttigt, det innehåller en massa näring och energi så att man kan växa och lägga på sig extra vikt.. och det är då en positiv sak när man har att hantera lite olika svältperioder.. grejen är att man då oxå skall se till att de svcältperioderna inträffar iallafall på våren!

Oså ett snabbt kast till vegandieter.. en vanlig fördel med dessa är att de ofta är rätt kalorifattiga.. speciellt raw vegan!

Såå på våren bör man söka sin föda i skogen.. strunta i att flyga till Thailand, och leva av vad som man finner i närmaste skog.. iallafall om man är vegan och rätttrogen!

• Thanks 1
  • Haha 4

Jag tycker att det är konstigt, på gränsen till oärligt, att David Stenholtz bara presenteras som läkare av TV4 och inte ett ord om att han förespråkar vegansk kost. Han är ordförande i Läkare för framtiden och deras mål (”steg 3”) är en ”optimal” kost bestående av frukt, fullkorn, grönsaker och bönor. 

Många veganer, men inte alla, hamnar på samma sida som läkemedelsindustrin i sitt svartmålande av mättat fett och kolesterol. Kött och mjölk anses hälsovådligt pga dess andel mättat fett, följaktligen argumenterar man också emot kokosolja. 

• Like 2
  • Confused 1

Pastoriserad och homogeniserad nej. Opastoriserad och ohomogeniserad, ja. Däremot bör kanske inte överviktiga diabetiker bälja i sig mängder och sitta still. Det går ju att dricka i oändliga mängder och ändå stoppa i sig en stor middag, inte speciellt mättande men ändå kaloririkt. 

• Like 2

14 hours ago, MrB said:

Pastoriserad och homogeniserad nej. Opastoriserad och ohomogeniserad, ja. Däremot bör kanske inte överviktiga diabetiker bälja i sig mängder och sitta still. Det går ju att dricka i oändliga mängder och ändå stoppa i sig en stor middag, inte speciellt mättande men ändå kaloririkt. 

Är skeptisk till att opastöriserat skulle vara så fördelaktigt även om jag inte heller tror det är riskabelt eftersom hygienen är så god på dagens mjölkgårdar. Mjölken hettas upp. Att detta tar död på goda bakterier? Jag vet inte 

Homogenisering däremot anser jag förstör mjölk. Fettmolekylerna slås sönder och förlorar sina naturliga egenskaper. 

• Like 1

On 2018-02-17 at 19:20, patrix sade:

Min katt håller inte med. Han gillar både grädde och mjölk (om den är tillräckligt fet) och han är slank och pigg trots kastrering till skillnad från många grannkatter...

Din katt är lixom du och jag däggdjur.. vi är anpassade för att dia mjölk av våra mödrar!

Och det har visat sig.. att barn som får i sig mer mjölkfett är smalare än de som inte får det i någon större omfattning!

Och det finns en väl genomförd studie i sambandd med Västerbottenprojektet, där detta samband påvisades, man mätte främst CLA i  blodet!

Såå den självklara slutsatsen blev då.. man bör äta fettsnålt, undvika smörfett och käka margarin/andra vegetabiliska oljor i moderation.. samt på äldre dar Statiner!

Men den mest lyckade utkomsten var nog att man skapade Nyckelhålsmärkningen, och den har många företag gjort bra vinster på.

Oså till katten igen.. det är domisticerade däggdjur.. dvs vi har alla en medfödd förmåga att ta till oss näring från mjölk.. lite olika för olika kattraser samt olika populationer mäniskor när vi blir vuxna!

23 timmar sedan, MrB sade:

Iallafall om man är överviktig så bör man undvika att dricka sin mat.. oavsett om den är näringsrik eller ej!

Oså.. som gammal bondgrabb, under iallafall halva min ungdomstid uppfödd med opastöriserad ej homogeniserad mjölk från den egna gården.. så vill jag slå ett slag för den pastöriserade!

Dvs det är en j*vla skillnad på att köpa sina mjölkprodukter i vanlig affär och dricka/äta sådan från egen gård/någon grannes/närliggande bondes!

För på mejeriet blandas alla gårdars mjölk, mjölk tar hur lätt som helst upp en massa bakterier.. och vill det sig illa så kan man smitta en hel stad/landsända.. på grund av en enda sjuk ko eller en enda mindre nogräknad/slarvig bonde!

Jösses altså jag mins iallafall himla petiga de var med hygienen.. och sjuka kor.. jo hör och häpna kor kunde oxå bli sjuka och veterinärer var dyra.. för att inte tala om avbräcket!

Iallafall så blandades alldrig sjuka kors mjölk med de andras, de mjölkades med egen behållare.. oså slogs mjölken ut!

Och han med mjölkbilen tog bakterieprover, samt andra prover!

Homogeniseringen är mer en anpassning till konsumenterna, de vill ha en standardiserad mjölk.. gärna mellanmjölk!

• Like 2

Vid rörmjölkning blandas mjölken från alla kor redan på gården i en tank. Förr i tiden valde man vilken ko man skulle ta mjölken från. Trots det så var min farfar mycket skeptisk mot att dricka mjölk även från de egna korna. Men han hade också erfarenheten att flera jämnåriga barn på granngården dog i TBC som de fått via smittta från mjölken. Opastöriserad mjölk är nog bra, smittfri mjölk är bättre. 

• Like 2

Fullfeta mjölkprodukter är näringsrika. Fast förr i världen åt man syrade mjölkprodukter för att mjölken surnade snabbt. Där fanns det bakterier som hjälpte kroppen att utvinna näring ur mjölken samt förbättrade vårt immunförsvar. Det är alltså lactobaciller vi pratar om, de som lever på laktos. När dessa bakterier väl etablerar sig i tarmen kan de se till att utvinna näring ur mjölkprodukter vi äter, syrade eller ej. Med dagens syn på bakterier tar vi död på dessa nyttiga anförvanter mha antibiotika, handsprit, kemiska konserveringsmedel mm mm och får matallergier som följd. Jag misstänker att folk som har matallergier har också en mycket fattig bakterieflora i tarmarna. Man skulle kunna fråga David Stenholtz om vad han tror om lactobacillers roll för vår hälsa, eller varför bry sig egentligen vad han tror?

Jag såg en mycket bra citat på Fet Head bloggen som träffande beskriver den kategorin av människor. Kommer från boken The Intellectual Yet Idiot och är citerat i blogginlägget: http://www.fathead-movie.com/index.php/2018/02/19/dear-dietitians-of-south-africa-you-look-like-holes-right-now/

The Intellectual Yet Idiot:

What we have been seeing worldwide, from India to the UK to the US, is the rebellion against the inner circle of no-skin-in-the-game policymaking “clerks” and journalists-insiders, that class of paternalistic semi-intellectual experts with some Ivy league, Oxford-Cambridge, or similar label-driven education who are telling the rest of us 1) what to do, 2) what to eat, 3) how to speak, 4) how to think… and 5) who to vote for.

• Like 1
  • Confused 1

On 2/17/2018 at 3:25 PM, Zepp said:

Såå på våren bör man söka sin föda i skogen.. strunta i att flyga till Thailand, och leva av vad som man finner i närmaste skog.. iallafall om man är vegan och rätttrogen!

:lol::lol::lol:

Det där behövde jag. Humor!

Men det är inte veganer som anser att vi ska söka föda i skogen. Det vet ju alla, att det är paleo-förespråkarna. Kan vi inte fånga maten själva med händerna får vi svälta. :ph34r::lol:

• Haha 4

• 8 months later...

Kom i diskussion i helgen om detta med behandling av mjölk där den andra parten hävdade att man får offra de goda bakterierna till förmån för riskfri mjölk. Min motfråga var varifrån smittan kommer, något jag inte fick svar på. Kan inte låta bli att grunna vidare; de mjölkbönder jag haft kontakt med genom livet har ju ägnat lika mycket tid åt att städa/skura mjölkmaskiner, rör och tankar som att mjölka. Och skulle de missa får de ett ekonomiskt avbräck så incitamentet att sköta rengöringen är stor. Mjölken i sig är steril. Är det tankbilarna som inte skuras? Är det på mejerierna det slarvas? Jag förstår problemet historiskt när man inte kunde kyla lika bra men idag..?

• Like 5
  • Thanks 1

10 timmar sedan, MariaF sade:

Kom i diskussion i helgen om detta med behandling av mjölk där den andra parten hävdade att man får offra de goda bakterierna till förmån för riskfri mjölk. Min motfråga var varifrån smittan kommer, något jag inte fick svar på. Kan inte låta bli att grunna vidare; de mjölkbönder jag haft kontakt med genom livet har ju ägnat lika mycket tid åt att städa/skura mjölkmaskiner, rör och tankar som att mjölka. Och skulle de missa får de ett ekonomiskt avbräck så incitamentet att sköta rengöringen är stor. Mjölken i sig är steril. Är det tankbilarna som inte skuras? Är det på mejerierna det slarvas? Jag förstår problemet historiskt när man inte kunde kyla lika bra men idag..?

Den smittta som historiskt har varit problemet är TBC. Mjölk från TBC-smittade kor var en vanlig smittväg, pastöriseringen tog bort den smittvägen. Nu är man snarare oroad för bl.a. ehec som är farligt för människor men inte ger symptom hos djuren. 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/enterohemorragisk-e-coli-infektion-ehec/fragor-och-svar-om-ehec/

Det som är problematiskt idag är att mjölken från många djur blandas i en stor mjölktank, mjölk från många gårdar blandas i en tankbil som kommer och hämtar mjölken och på mejeriet blandas mjölk från många tankbilar. Det innebär att ett djur med smitta kan potentiellt smitta många personer. När man tog mjölk från en ko, Rosa, så kunde bara ett fåtal smittas. 

• Like 7

• 1 month later...

Då var det dags för en liten uppdatering.

Det har visat sig i flera studier att mjölken hindrar upptaget av antioxidanter, vilket är väldigt olyckligt eftersom man dricker mjölk och använder mjölkprodukter till så mycket idag. Problemet med mjölk tros vara både kaseinproteinet och galaktosen som bildas av laktosen. Kaseinprotein verkar vara det som hindrar upptaget av näringsämnen och är dessutom inte alls bra för tarmfloran om man ska tro Stig Bengmark. 

Mjölk i kaffe, te eller choklad verkar inte vara någon bra idé, inte heller att äta bär tillsammans med mjölk.

https://youtu.be/fUOexcqfX4k

https://youtu.be/hDi9ffMwTVg

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/19/forskare-vid-harvard-mjolk-dodar  (Lite väl alarmistisk titel på den här)

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0891584908007454

https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf8026149

https://www.nature.com/articles/4241013a

För att citera Robyn O'Brien: Are we allergic to food or what's been done to it?

Jag har inte tittat på youtubeklippen men i choklad används ofta mjölkpulver snarare än mjölk och i studien med björnbärsjuice används "defatted milk". Funderar över detta med pastörisering och fettbearbetning, som även nämnts tidigare i tråden; om man använt mjölk direkt från kossan, hade mjölken som livsmedel varit bättre då? 

• Like 5

14 timmar sedan, MariaF sade:

För att citera Robyn O'Brien: Are we allergic to food or what's been done to it?

Jag har inte tittat på youtubeklippen men i choklad används ofta mjölkpulver snarare än mjölk och i studien med björnbärsjuice används "defatted milk". Funderar över detta med pastörisering och fettbearbetning, som även nämnts tidigare i tråden; om man använt mjölk direkt från kossan, hade mjölken som livsmedel varit bättre då? 

Ja det kan man bara spekulera kring och det hade förstås varit väldigt intressant med jämförelsestudier på orörd mjölk.

I andra studier har man fått samma resultat när man använt "whole milk" vilket enligt amerikanarnas livsmedelsverk FDA ska vara minst 3.25 % fett. Det mesta tyder på att det är kaseinproteinet som binder sig till antioxidanterna och hindrar dem från att tas upp av kroppen. Det är därför troligt att även opastöriserad mjölk har samma negativa egenskaper.   

19 timmar sedan, ArneAnka sade:

Ja det kan man bara spekulera kring och det hade förstås varit väldigt intressant med jämförelsestudier på orörd mjölk.

I andra studier har man fått samma resultat när man använt "whole milk" vilket enligt amerikanarnas livsmedelsverk FDA ska vara minst 3.25 % fett. Det mesta tyder på att det är kaseinproteinet som binder sig till antioxidanterna och hindrar dem från att tas upp av kroppen. Det är därför troligt att även opastöriserad mjölk har samma negativa egenskaper.   

Det är ju skillnad på A1 och A2 i fråga om kasein också. Fjällkor har den bra varianten som är lättare att tolerera.

För övrigt tar jag allt Stig Bengmark skriver med en stor nypa salt, tyvärr! Han kan säkert ha poänger i sin forskning men som den hypervegan han är, tappar han i trovärdighet för mig...

• Like 3