Recommended Posts

Hittade denna essä av Jenny Reimers från 2006.

Den har kanske diskuterats här förut - men jag dristar mig ändå att skapa den här tråden eftersom det hon skriver är så bra. Jag har inte läst denna själv tidigare och det kanske finns andra som också missat det hon skrivit om kost, hälsa och evolution.

"Evolutionen har anpassat oss till en viss föda. - Maten vi borde äta som håller oss normalviktiga och vid god hälsa i hela långa livet. Orsaken till ”metabola syndromet” förklaras av Evolutionen." av Jenny Reimers

http://www.primavi.se/maten.pdf

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att folk har olika åsikter om vad det var som evolutionen anpassade oss till. Jag är till exempel anhängare av vattenapateorin, hypotesen om att människan utvecklades till människa vid havsstranden. Då är vår mest naturliga mat småfisk, musslor, fågelägg och kanske lite sjögräs.

https://www.bokus.com/bok/9780285627000/descent-of-woman/

https://www.bokus.com/bok/9780285635180/aquatic-ape-hypothesis/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant med olika vinklar i detta ämne.:unsure:

Jag är förtjust i ägg o fisk, - vi äter gärna musslor i vin, vitlök eller riven pepparot o grädde.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, kickilotta sade:

- vi äter gärna musslor i vin, vitlök

Nu blev jag hungrig! :lol:

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även kålväxterna härstammar från havsstranden. Det kanske är därför som kål är så nyttigt för oss;)

Jag tror att det blir broccoli som tillbehör till middan idag, och det är också gott.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Borje sade:

Även kålväxterna härstammar från havsstranden. Det kanske är därför som kål är så nyttigt för oss;)

Jag tror att det blir broccoli som tillbehör till middan idag, och det är också gott.

Vad blir det mera?

Jag gillar Kostdoktorns vitkålsgratäng - så god och Alla gillar den!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, kickilotta said:

Vad blir det mera?

Jag gillar Kostdoktorns vitkålsgratäng - så god och Alla gillar den!

Jag tittade på receptet och det låter som ett gott alternativ till broccoli.:)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smörfräst vitkål som får stuvas med grädde och Philadelphia är stapelvara så gott som till allt, året runt. Vem minns potatis, spagetti och ris?:P

Loberg.

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, Ethel sade:

Vem minns potatis, spagetti och ris?:P

Ja, tänk - spagetti och köttfärssås har varit min favoriträtt hela livet. Nu kan jag inte tänka mig att äta pasta, tycker det är smått äckligt... B)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns plats även för vattenapehypotesen i en bukett av underhypoteser. Men ingen av dessa kan förklara ett antal attribut som utgör människokroppen.

Det är nog bäst att hålla sig till huvudspåret.

Människan separerade från dåtida schimpanser för ca 7 miljoner år sedan. Man antar att schimpanserna inte har utvecklats så långt från sitt ursprung som vi har.

Om vi tittar på människokroppen med fötter, ben, höfter, axlar och nackens infästning till skallen, mm. mm. så är dessa gjorda för att springa. Vi är också nästan ensamma om att ha svettkörtlar över hela kroppen. Så även om vi inte är speciellt snabba så är vi väldigt uthålliga. Speciellt när det är varmt. Även i våra dagar förekommer det en urgammal jaktmetod i Afrika, där man hetsar bytesdjuret till utmattning. Svårt att se att vi skulle få dessa anpassningar genom att hålla sig till strandkanten.

Människokroppen har från nacken och nedåt sett likadan ut i minst 2 miljoner år. Redan Homo erectus hade en kropp som är som den moderna människan, förutom skallen..

Vi har också ett antal anpassningar till att vara asätare. Något vi förmodligen började med efter separationen från schimpanserna.

Det finns många fler argument men dessa är de viktigaste.

---

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, rylandes sade:

Så även om vi inte är speciellt snabba så är vi väldigt uthålliga. Speciellt när det är varmt. Även i våra dagar förekommer det en urgammal jaktmetod i Afrika, där man hetsar bytesdjuret till utmattning. Svårt att se att vi skulle få dessa anpassningar genom att hålla sig till strandkanten.

Just det - därför blev vi mycket bra på att jaga och kunde med gemensamma krafter lägga ner stora bytesdjur. Vår hjärna utvecklades av att vi fick nyttiga proteiner och fett från köttet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Borje sade:

Det finns numera något som kallas brocolocco som jag köpt på min locala ICA. Broccoli men 2 eller 3 ggr så stor. Himmelsk var den i oavsett och smakade precis som den mindre släktingen broccolin....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan också fråga sig hur många folkgrupper som under längre tidsperioder stoppat i sig mat 3-5 ggr per dag. Vad har varit norm om man ser på ett perspektiv på 10.000 - 50.000 år? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Evolutionen har anpassat oss" - en semantisk frågaantyder att evolutionen i sig skulle ha en avsikt. Verkligheten är i själva verket att de olika arterna på vår planet utgör en liten spillra av ursprunglig fauna - mindre än en promille finns kvar, däribland människan. Kännetecknande för nu levande arter är att de lyckats med konststycket att överleva naturens faror, dvs. anpassa sig och hitta möjligheter. I det ligger att de mest framgångsrika utvecklats att sätta sig på toppen av näringskedjan. Där finns människan. Att lägga moraliskt/etiska synpunkter på vår rätt att döda djur eller driva vår matkultur (påstå vad som är mest naturligt alt. optimalt för oss) i en viss riktning, håller inte riktigt.  Att inte äta djur eller använda läder i skor eller djurhud som kläder med förklaringen att det är synd om djuren, håller lika lite för oss som för lejonen.   I

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Ron Rosedale perspektiv på evolution är intressant och betydligt längre än de flestas :)

Länk till 30 min föreläsning https://youtu.be/LvTE--5w808

Hans föreläsningar hör till de mest intressanta och han rensar alltid effektivt bort de vanligaste missuppfattningarna som rör skillnaderna mellan användningen av glukos och ketoner som element till att utveckla energi. Viktigaste fördelen med ketonerna är att de bränner fett och att den formen av förbränning är den renaste och innebär minst åldrande för våra celler. Han visar att fettförbränningen är en klar förbättring av den ursprungliga med glukos. Han är en av dem som mest tydligt visar vilka fördelar som LCHF-kosten innebär.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 hours ago, rylandes said:

Om vi tittar på människokroppen med fötter, ben, höfter, axlar och nackens infästning till skallen, mm. mm. så är dessa gjorda för att springa.

Javisst, den moderna människan är bra på att springa; inte särskilt snabbt, men ganska uthålligt. Men innan hon blev bra på att springa måste hon gå, på två ben. Och det lärde sig förmänniskan genom att vada ut i vattnet och leta upp alla de godsaker som fanns där. För att komma åt mera mat utvecklade hon en dykförmåga som är unik bland landlevande däggdjur. Utom de som brukar vistas länge i och under vatten, som flodhästar eller uttrar. Det här underhudsfettet, som så många vill banta bort, är också något som bara finns på däggdjur som lever i vattnet. Och på djur som varit på väg ut i vattnet, som grisen.

Vad som talar för att människan utvecklades som asätare vill jag gärna veta mer om. Tills vidare noterar jag att några kommentatorer omedelbart skrev om hur gott det är med musslor. Men hittills har ingen uttryckt sin glädje över att få äta as.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ville jag vara lite snäll i mitt svar om vattenapehypotesen. Men jag måste fråga: Har du läst något annat i detta ämne?
Den här hypotesen är ju sen 1940 talet och har aldrig varit accepterad bland antropologer. Det ses väl mest som pseudoscience.

Detta är ett av mina specialintressen och jag har läst mycket i ämnet under de senaste 15-20 åren.
Här har du några kommentarer om denna sk. hypotes:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenapahypotesen

http://johnhawks.net/weblog/topics/pseudoscience/aquatic_ape_theory.html

http://www.aquaticape.org/

Asätare:
http://johnhawks.net/weblog/reviews/archaeology/lower/kanjera-fauna-ferraro-2013.html

http://popular-archaeology.com/issue/winter-01012015/article/study-lends-new-support-to-theory-that-early-humans-were-scavengers

Dessutom har vi flera enzymer mm. som bara finns hos asätare

The running man:
https://www.youtube.com/watch?v=cSQl5wZ4g6I
https://www.youtube.com/watch?v=-zb2wsgYNwk

Det får räcka så länge.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, rylandes, för ditt svar. Jo, jag har läst en del andra författare förutom Elaine Morgan. Började intressera mig för det här med människans ursprung på 1970-talet. Det tidigaste jag har hittat om vattenteorin är Alister Hardys artikel i The New Scientist 1960. Vilka skrev om den på 1940-talet?

Det ska bli intressant att läsa artiklarna på dina länkar. Jag återkommer när jag har läst dem. Har du läst artikeln i Allt om vetenskap som jag länkade till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-02-18 at 19:25, rylandes sade:

Det finns plats även för vattenapehypotesen i en bukett av underhypoteser. Men ingen av dessa kan förklara ett antal attribut som utgör människokroppen.

Det är nog bäst att hålla sig till huvudspåret.

Människan separerade från dåtida schimpanser för ca 7 miljoner år sedan. Man antar att schimpanserna inte har utvecklats så långt från sitt ursprung som vi har.

Om vi tittar på människokroppen med fötter, ben, höfter, axlar och nackens infästning till skallen, mm. mm. så är dessa gjorda för att springa. Vi är också nästan ensamma om att ha svettkörtlar över hela kroppen. Så även om vi inte är speciellt snabba så är vi väldigt uthålliga. Speciellt när det är varmt. Även i våra dagar förekommer det en urgammal jaktmetod i Afrika, där man hetsar bytesdjuret till utmattning. Svårt att se att vi skulle få dessa anpassningar genom att hålla sig till strandkanten.

Människokroppen har från nacken och nedåt sett likadan ut i minst 2 miljoner år. Redan Homo erectus hade en kropp som är som den moderna människan, förutom skallen..

Vi har också ett antal anpassningar till att vara asätare. Något vi förmodligen började med efter separationen från schimpanserna.

Det finns många fler argument men dessa är de viktigaste.

---

Prexis.. och om jag får som jag vill så vill jag främst sätta vattenapan till cirka 7 miljoner år sedan!

Jag lämnar öppet för att det kan ha hänt någon annan gång under de 7 miljonerna åren!

Iallafall så är 7 miljoner år en fis i rymden.. inte om man väntar på sin pension, men för evolutionen iallafall!

Och vi pratar om ett habitat som oftast benämns Afrika.. vi är alla Afrikaner!

Under de 7 miljonerna åren så ändrades klimatet i sagda habitat.. iallafall ett par hundra gånger!

Och om ingen minns.. istiderna brukar komma cirka med 300,000 års mellanrum, de kan vara en del av förklaringen?

Och vem har inte hört talas om det gröna Sahara med all sin växtlighet.. delvis djungel och havsnivåer som sägs ha legat iallafall 11 meter högre än nu?

Hur som helst så var det bara cirka 10,000 år sedan förra istiden.. och vi lever numera i den perioden som blir allt varmare.. under cirka 290,000 år, tills nästa istid.. vad vi än gör!

Men hur som helst.. under de minst hundratals klimatförändringarna så har en liten del av homonider utvecklats från Australipeticus till Homo Sapiens Sapiens.. men det gick inte på en gång.. utan mest troligt på hundratals gånger!

Och det finns även andra djur som inte är apor som har tecken på att de utvecklats från vattenlevande däggdjur.. typ elefanter!

De svettas inte och går inte på två ben.. men så är de inga apor heller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När havet räddade mänskligheten. Klimatförändring (jo visst, redan för 200,000 tusen år sedan...) gjorde det omöjligt att överleva inlands i Afrika, sapiens drog sig mot kusten. 

https://www.scientificamerican.com/article/when-the-sea-saved-humanity-2012-12-07/

• At some point between 195,000 and 123,000 years ago, the population size of Homo sapiens plummeted, due to cold, dry climate conditions that left much of our ancestors' African homeland uninhabitable.
  • Everyone alive today is descended from a group of people from a single region who survived this catastrophe. The southern coast of Africa would have been one of the few spots where humans could survive during this climate crisis because it harbors an abundance of shellfish and edible plants.
  • Excavations of a series of sites in this region have recovered items left behind by what may have been that progenitor population.
  • The discoveries confirm the idea that advanced cognitive abilities evolved earlier than previously thought—and may have played a key role in the survival of the species during tough times.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, rylandes sade:

Dessutom har vi flera enzymer mm. som bara finns hos asätare

Funderar på hur enzymerna har koll på huruvida vi dödat vår mat eller snott den från någon annan... 

Roadkills som mat i Oregon http://teknikensvarld.se/djur-fran-viltolyckor-blir-mat-494243/ 

Jag antar att djur som skadas vid bilolyckor, eftersöks och avlivas blir mat i Sverige. Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att vissa trafikdödade djur ska skickas till Naturhistoriska riksmuseet, men jag vet inte vilka arter? Stora rovfåglar tror jag. - Någon?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg