Jump to content

Maj-Lis Hellenius - skrämmande upplevelse


Nils Engström
 Share

Recommended Posts

Jag har ofta hört om denna dam bl.a. här i Forumet. Men det är första gången jag har sett & hört henne.  Är detta en gammal video? Eller visar föreläsningen ungefär hennes nuvarande ståndpunkter?

Jag tycker att hon har en oerhört tröttsam föreläsningsstil. Doserande, mycket tydlig egen agenda i ämnet - hon verkar trött och negativ. Hon hamrar inn sina påståenden - dialog och argumentation tycks inte existera.

Men bortsett från hennes framtoning & sätt att föreläsa: hur mycket har hon rätt i?

Jag tänker speciellt på hennes kanske kraftigaste påstående: att mättat fett är farligt. Dessutom att rött kött också är farligt.

Hos Kostdoktorn & co har vi ju kunnat se & höra raka motsatsen i många år. Mycket grundligt visat & argumenterat för av alskens experter.

Båda parter kan ju inte ha rätt - de påstår raka motsatser....???  Är det verkligen omöjligt at få en vetenskaplig indisputabel konklusion på dessa två påståenden? Mättat fett & rött kötts farlighet eller inte?

Hon representerar en stor statlig myndighet: kan hon verkligen tillåta sig att framföra betydande felaktigheter i mycket avgörande kostfrågor? Vad säger hennes arbetsgivare? 

(Jag kan bara för egen del säga att hennes påstående om at man får dålig hälsa, blir seg och argsint av att äta smör - det stämmer absolut inte på mig. )

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Vad som är orsak och verkan är knepigt när det gäller kost.

Och rött kött kan vara så många olika produkter. Gräsbetat eko, eller processat kött med massor av tillsatser.

Nästan alla charkprodukter innehåller nitrit, för att skydda mot en bakterie som orsakar botulism, som kan vara dödlig. Samtidigt visar forskningen att en hög konsumtion av charkprodukter ökar risken att drabbas av vissa cancerformer. https://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=180968

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Blodtrycket stiger så fort jag ser eller hör hennes namn. :angry: Faktiskt klarade jag av att se ca 8 minuter, sen var det bra. Hur kan hon ens nämna LCHF i samband studier som pågått i 20 år????? För 20 år sen fanns inte begreppet. Hon får det att låta som att studierna har gjorts på LCHF. Vilket naturligtvis är helt fel.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

27 minuter sedan, Carl August Arge sade:

Jag har ofta hört om denna dam bl.a. här i Forumet. Men det är första gången jag har sett & hört henne.  Är detta en gammal video? Eller visar föreläsningen ungefär hennes nuvarande ståndpunkter?

Jag tycker att hon har en oerhört tröttsam föreläsningsstil. Doserande, mycket tydlig egen agenda i ämnet - hon verkar trött och negativ. Hon hamrar inn sina påståenden - dialog och argumentation tycks inte existera.

Men bortsett från hennes framtoning & sätt att föreläsa: hur mycket har hon rätt i?

Jag tänker speciellt på hennes kanske kraftigaste påstående: att mättat fett är farligt. Dessutom att rött kött också är farligt.

Hos Kostdoktorn & co har vi ju kunnat se & höra raka motsatsen i många år. Mycket grundligt visat & argumenterat för av alskens experter.

Båda parter kan ju inte ha rätt - de påstår raka motsatser....???  Är det verkligen omöjligt at få en vetenskaplig indisputabel konklusion på dessa två påståenden? Mättat fett & rött kötts farlighet eller inte?

Hon representerar en stor statlig myndighet: kan hon verkligen tillåta sig att framföra betydande felaktigheter i mycket avgörande kostfrågor? Vad säger hennes arbetsgivare? 

(Jag kan bara för egen del säga att hennes påstående om at man får dålig hälsa, blir seg och argsint av att äta smör - det stämmer absolut inte på mig. )

2013 hölls föredraget. På din fråga om hennes nuvarande inställning, kan man inte se några förändringar, annat än att hon fortsätter att påpeka förvirringen fortsätta (med den nytillkommande forskningen).. Samma andas barn som professor Rössner, som lever vidare , som om ingenting hänt under senare 20 år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kom på en sak till om damen i fråga. Hennes livsstilsmottagning på Karolinska bekostades i varje fall till viss del av Pfizer..........

Jag blev lätt illamående när jag hittade följande på Pfizers hemsida:

"Pfizer är ett av världens största läkemedelsföretag, och vår stora drivkraft är att hjälpa människor till ett friskare och längre liv. Det gör vi genom att forska fram och tillverka nya läkemedel."

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Trollmormor sade:

Jag kom på en sak till om damen i fråga. Hennes livsstilsmottagning på Karolinska bekostades i varje fall till viss del av Pfizer..........

Jag blev lätt illamående när jag hittade följande på Pfizers hemsida:

"Pfizer är ett av världens största läkemedelsföretag, och vår stora drivkraft är att hjälpa människor till ett friskare och längre liv. Det gör vi genom att forska fram och tillverka nya läkemedel."

Alla kan se Hellenius i en reklamfilm för Pfizer, stapla en rad felaktiga uppgifter - man skäms verkligen, när en representant för svensk sjukvård kan yttra sig på detta sätt (också år 2013 filmen dock 2008).

https://www.dietdoctor.com/se/kand-professor-i-reklamfilm-for-pfizer

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hellenius är uppenbarligen ett rött skynke för många vilket är förståligt men hon säger faktiskt en hel del som många i det här forumet håller med om: 

  • en fettrik kost med mycket grönsaker är bra 
  • frön och nötter är nyttigt 
  • bönor är bra 
  • undvik socker 
  • undvik vitt bröd 
  • att röra på sig regelbundet är bra

Inom andra områden får hon lite medhåll på det här forumet, framförallt angående

  • Mättat fett och kolesterol. Högt kolesterol är farligt och därför bör intag av mättat fett begränsas och behandlas med statiner om koständring inte räcker. 
  • Fibrer. Spannmål är en bra källa till nyttiga fibrer. 
  • Rött kött och charkuterier är ohälsosamma och bör begränsas. 

Det är mer konstruktivt att diskutera konkreta saker än ”ett rött skynke”. Jag tror inte att någon sitter på hela sanningen om hur den nyttigaste kosten ser ut. Det finns troligen flera varianter på hur en nyttig kost kan se ut och många av oss på det här forumet  har hamnat just här eftersom vi har svårt att hantera kolhydrater av olika orsaker som genetik, epigenitik, microbiom, långvarig ”kolhydratöverbelastning”, etc. Jag steker min hamburgare i smör och förtär den i ett salladsblad samtidigt som jag lyssnar på Cristopher Gardner diskutera low-carb vs low-fat.

 

  • Like 1
  • Thanks 2
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Hellenius har gått in i förnekelsedimman. - Hon tror att diabetes skulle minska och svenskarna bli mer friska om vi inte satt ner så mycket. Hon tror att man ska sitta mindre och motionera mer. - Det finns Inga belägg för att motion gör att människor går ner i vikt eller får mindre med diabetes, D2. Alla långtidsstudier där människor tränar upp till 5ggr i veckan under ett år har bara visat på viktnedgång på 1 kg eller oförändrad vikt för kvinnor, och för män som mest 1,8 kg. - Hon håller krampaktigt fast i den gamla felaktiga kostpyramiden som gör människor allt sjukare.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Hellenius är uppenbarligen ett rött skynke för många vilket är förståligt men hon säger faktiskt en hel del som många i det här forumet håller med om: 

  • en fettrik kost med mycket grönsaker är bra 
  • frön och nötter är nyttigt 
  • bönor är bra 
  • undvik socker 
  • undvik vitt bröd 
  • att röra på sig regelbundet är bra

Inom andra områden får hon lite medhåll på det här forumet, framförallt angående

  • Mättat fett och kolesterol. Högt kolesterol är farligt och därför bör intag av mättat fett begränsas och behandlas med statiner om koständring inte räcker. 
  • Fibrer. Spannmål är en bra källa till nyttiga fibrer. 
  • Rött kött och charkuterier är ohälsosamma och bör begränsas. 

Det är mer konstruktivt att diskutera konkreta saker än ”ett rött skynke”. Jag tror inte att någon sitter på hela sanningen om hur den nyttigaste kosten ser ut. Det finns troligen flera varianter på hur en nyttig kost kan se ut och många av oss på det här forumet  har hamnat just här eftersom vi har svårt att hantera kolhydrater av olika orsaker som genetik, epigenitik, microbiom, långvarig ”kolhydratöverbelastning”, etc. Jag steker min hamburgare i smör och förtär den i ett salladsblad samtidigt som jag lyssnar på Cristopher Gardner diskutera low-carb vs low-fat.

 

Eller som jag allt som oftast kokar ner LCHF-konceptet.. det är bara ett sätt att lura folk att äta riktig mat och lägga sig till med goda matvanor!:o

Sådåså.. var hamnar man på en LCHF-diet.. jo man kuttar främst ut socker och raffinerat spannmål.. check!

Man ökar på fettet som ger längre mättnad och man äter färre måltider.. check!

Det blir litta tomt på tallriken, så man äter mer grönsaker till måltiden.. check!

Oså är det rätt vanligt att själva anledningen till att man ens funderar på LCHF är att man behöver gå ner i vikt, man har något annat hälsoproblem.. man vill optimera sin hälsa och mående.. så man försöker då oxå välja de mest näringsrika matvarorna.. check!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Detta tycker jag verkar ganska förvirrat om kost och motion och vad som ökar risk resp minskar risk att drabbas av D2.

Jag tycker hela texten är motsägelsefull och stämmer inte alls med andra erfarenheter. Man begriper inte alls vad de är för sorts studier och vilka variabler man tagit hänsyn till.

Citat nedan från Maj-Lis Hellenius artikel i Läkartidningen 

Läkartidningen. 2018;115:EY33
Lakartidningen.se 2018-02-20

"Matmönster och risk för diabetes typ 2

Enligt nationella undersökningar har en stor andel av både vuxna och barn ett kostmönster som ökar risken för hjärt–kärlsjukdom och typ 2-diabetes [17, 18]. Barn och vuxna äter för lite grönsaker, frukt och bär, för mycket socker, för lite fibrer, för lite fleromättade och enkelomättade fetter och för mycket mättade fetter. En nyligen publicerad undersökning av hur väl de nordiska folken uppnår aktuella rekommendationer om matvanor, fysisk aktivitet, tobak och alkohol visade att svenskar hade de mest ohälsosamma matvanorna och svenska barn var mest fysiskt inaktiva [19].

I den amerikanska studien Health professionals study följdes 40 475 friska män i åldern 40–75 år i upp till 20 år. Männen kostregistrerades vart fjärde år. Ett kostmönster med lite kolhydrater och mycket animaliskt fett och protein var kopplat till en ökad risk för typ 2-diabetes, och ett medelhavslikt matmönster var förknippat med en minskad risk [20, 21].

I en studie av kvinnor med graviditetsdiabetes som följdes i 20 år fann man att ett kostmönster med lite kolhydrater och mycket animaliskt fett och protein gav en ökad risk för insjuknande i typ 2-diabetes, men kvinnor som rapporterat ett kostmönster med lite kolhydrater och mycket vegetabiliskt fett och protein hade inte någon ökad risk [22].

I tre stora amerikanska prospektiva kohortstudier studerades sambanden mellan intag av frukt och bär och risk för typ 2-diabetes. Intaget av bär och frukt var på ett dosberoende sätt kopplat till en minskad risk. För varje enhet av tre portioner blåbär, vindruvor/russin eller äpplen/päron såg man en minskad risk motsvarande 26 procent, 11 procent eller 5 procent. Konsumtion av juice var däremot kopplad till en ökad risk [23].

Utifrån samma tre prospektiva studier visade man att ett växtbaserat matmönster innehållande rikligt med fullkorn, grönsaker, baljväxter, frukt, nötter, vegetabiliska oljor samt kaffe och te var associerat med 34 procents sänkt risk för att utveckla typ 2-diabetes [24]. "

Finns det någon som tror att man minskar diabetesrisken om man äter vindruvor/russin? Vilken dos? Kanske folk äter för litet och får D2? - Den här artikeln är snurrig och väldigt ologiskt skrivet.

Felaktiga förutsättningar- "Health professionals study följdes 40 475 friska män i åldern 40–75 år i upp till 20 år." - De som blev sjuka under dessa 20 år - fick de vara med i studien?  Definition - vad är sjuk resp frisk person. - Man får tydligen passa sig för juice? Vad är det för sorter hon avser? Det finns massor med olika typer. Jag dricker tex selleri och rödbetsjuice . 

En sån här artikel borde inte publiceras, den tillför inget bra.

  • Like 4
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

"Findings: 

The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats. Processed foods should be the target of public health advice but not natural fats, in which the UK diet is deficient. With reference to the macro and micro nutrient composition of meat, fish, eggs, and dairy foods the article demonstrates that dietary trials cannot change one type of fat for another in a controlled study.

 

 Interpretation: 

The evidence suggests that processed food is strongly associated with the increase in obesity, diabetes, CHD, and other modern illness in our society. The macro and micro nutrients found in meat, fish, eggs and dairy products, are vital for human health and consumption of these nutritious foods should be encouraged."

https://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Interpretation: 

The evidence suggests that processed food is strongly associated with the increase in obesity, diabetes, CHD, and other modern illness in our society. The macro and micro nutrients found in meat, fish, eggs and dairy products, are vital for human health and consumption of these nutritious foods should be encouraged."

https://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741"

Maj-Lis Hellenius behöver massor av ny o bra information - Zepp du får skicka det du skriver till henne.

 
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, kickilotta sade:

Hellenius har gått in i förnekelsedimman. - Hon tror att diabetes skulle minska och svenskarna bli mer friska om vi inte satt ner så mycket. Hon tror att man ska sitta mindre och motionera mer. - Det finns Inga belägg för att motion gör att människor går ner i vikt eller får mindre med diabetes, D2. Alla långtidsstudier där människor tränar upp till 5ggr i veckan under ett år har bara visat på viktnedgång på 1 kg eller oförändrad vikt för kvinnor, och för män som mest 1,8 kg. - Hon håller krampaktigt fast i den gamla felaktiga kostpyramiden som gör människor allt sjukare.

Ann Fernholm beskrev under ett föredrag, förhållandet med de äldre profeterna som att hon tyckte synd om, alla som under några decennier predikat om felaktiga dieter och stod inför situationen att göra avbön.  Alla har inte förmågan, som Tim Noakes, att hålla huvudet högt och erkänna sig ha haft fel sedan decennier tillbaka. En man som man har all anledning att beundra. Hade Hellenius bara orkat följa forskningen på fruktos- och fettsidan, skulle hon lätt med flaggan i topp, kunnat ändra sitt vansinniga råd  om att äta ett halvt kilo frukt om dagen och acceptera den entydiga forskningen runt mättat fett.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, kickilotta sade:

Det som Maj-Lis Hellenius skriver i Läkartidningen framstår som nästan patetiskt osakligt och oriktigt. 

Ja, hon tror sig rädda situationen genom rådet att äta mindre socker men att framhålla det mättade fettet som nödvändigt, ligger på en öppenhetsnivå som tydligen är oöverkomlig - hon har lärt sin läxa av Rössner.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En mycket förenklad och vinklad slutsats av en kort studie som i sig verkar vara seriös https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23446891

I en tre veckor lång studie jämförde man två koster med olika fettsammansättning. 32 personer fick under några veckor koster med olika fettsammansättning. 

1. HPA - Rik på palmolja, fattig på oljesyra (omega 9)

2. HOA - Lika mycket palmolja som oljesyra (omega 9) men beskrivs som ”low palmatic acid, high oleic acid” 

Fettsammansättningen fick man fram genom att blanda olika oljer, ingen åt smör!

Citat från forskarnas diskussion i artikeln

”Our design study could not determine whether these outcomes where primarily determined by increased OA per se or decreased  PA” Dvs forskarna anser att de inte kan avgöra om de resultat de ser beror på brist på omega 9 eller för mycket palmolja. De påpekar också att tidigare studier av samma forskargrupp inte gett de resultat de sett i den här studien. 

En rimligare slutsats från studien än att ”man blir arg av smör” är att ett lågt intag av Omega 9 eventuellt kan påverka humör och lust att röra på sig. Tur att man inte har problem med lågt intag av Omega 9 :D

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Eftersom tråden berör Maj-Lis Hellenius,  som representant för den äldre generationen förvillade kostförespråkare, finns anledning att ytterligare  komma in på hennes roll som förmedlare av läkemedelsreklam. I reklamfilmen för Pfizer:

https://www.dietdoctor.com/se/kand-professor-i-reklamfilm-for-pfizer

om att med mördande reklam prångla ut statinpreparat (hämma leverns produktion av det livsviktiga kolesterolet för alla kroppens celler). Den serie information om statiner, som till stor del visar sig vara ren bluff från företagens sida dokumenteras genom videon:

https://topdocumentaryfilms.com/statin-nation-great-cholesterol-cover-up/

där många av de kända profilerna bakom lågkolhydratkost pedagogiskt förklarar bakgrunden. Om någon av er missat denna genomgång, är den ett måste. Knappast troligt att Hellenius tagit del av aktstycket - hon tycks ju inte ens förstå att mättat fett har stora fördelar som del i kosten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Och för er som undrar var logiken kommer ifrån så skall jag förklara.. det var en gång tiden.. iallafall för 40-50 år sedan så fick man för sig att det var "hårda fetter" som skulle kunna vara det som ställde till det!

Sådå testade man det.. dvs hårda fetter mot mjuka.. och det visade sig att de som åt mer hårda fetter hade mer hjärtkärlsjukdom!!!:o

Där någonstans började lågfettparadigmet att få fart!

För på den tiden så betraktades både smör och margarin som hårda fetter.. men senare så har man kommit på att det var transfetterna i margarin som orsakade de förhöjda CVD som man såg.

Och numera så är det i princip förbjudet med delvis härdade fetter i margarin.. flera länder har oxå satt en övre gräns för delvis härdade fetter till max 2 pocent!

Så det är margarin som lett till att mättade fetter fått oförtjänt dåligt rykte.. men ryktet lever sig eget liv!

Och numera gör man margarin utav mättade fetter, främst palmolja/Palmitinsyra!

Oså en vetenskaplig förklaring till hårda fetter, det är sådana fetter som inte är helt rinnande vid rumstemperatur.. typ 20 grader!

Sådåså.. jag har gjort vetenskapliga studier på bland annat frukt/godis/bröd, de smälter heller inte vid 20 grader.. så därför så äter jag inte sådant!:blink:

  • Like 3
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...