Nils Engström Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 Många av er har sannolikt lyssnat av henne i olika sammanhang. Före ev. kommentarer vill jag gärna att de av er som vill ge er syn på vad hon framför, kikar på inslaget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted February 19, 2018 Popular Post Share Posted February 19, 2018 Äh.. jag tyar inte att lyssna på henne mer! Dvs jag klarade nästan minut! Iallafall.. det var Ancel Keys som oppfann medelhavsdieten.. när han var militärläkare under WW2! Dvs det han såg var att de som svalt.. var smalare och åt mer fattigmansmat och inte så många kalorier alls,, de svalt ju! Finns fler exempel på det.. Hollandsdieten.. dvs när de Allierade väl landstigit i Normandie så avancerade de så småningom.. Holland blev avskuret, de svalt, och Tyskarna tillät även att de Allierade bombade Holland med mat, utan att skjuta ner flygplanen under vissa dygn! Iallafall så visade det sig efter kriget att de som överlevt svälten var friskare och levde längre.. trots att den mat de Allierade bombade dem med var rätt undermålig! Och det tredje fallet.. Okinawa.. med världens friskaste äldre befolkning samt en av de sjukaste yngre.. iallafall så bombades de oxå, en stor del av befolkningen strök med av bomber, svält och en hel del krigsskador. Summa summarum.. jag tyar inget mer från MLH.. bomba folk.. låt de svätla så att de svagaste dör då får du bara kvar en rätt frisk befolkning! Sen så kan du mata dem med junkfood eller annat och hävda att detta var hela grejen.. jag kräks! "Ett hälsosamt urval av nordeuropeisk husmanskost ger ännu bättre hälsa än medelhavsdieten, visar en holländsk studie. Nu undersöker forskare om det är vår svenska husmanskost som gjort oss till ett av de mest långlivade folken på jorden. " http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_351210.svd En annan underlig sak med medelhavskost är dess verkan avtar med avståndet.. dvs ju längre man är från medelhavet när man äter enligt kosten så avtar dess positiva verkan..?! 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Jo, men visst har ni väl märkt av detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Jag har ofta hört om denna dam bl.a. här i Forumet. Men det är första gången jag har sett & hört henne. Är detta en gammal video? Eller visar föreläsningen ungefär hennes nuvarande ståndpunkter? Jag tycker att hon har en oerhört tröttsam föreläsningsstil. Doserande, mycket tydlig egen agenda i ämnet - hon verkar trött och negativ. Hon hamrar inn sina påståenden - dialog och argumentation tycks inte existera. Men bortsett från hennes framtoning & sätt att föreläsa: hur mycket har hon rätt i? Jag tänker speciellt på hennes kanske kraftigaste påstående: att mättat fett är farligt. Dessutom att rött kött också är farligt. Hos Kostdoktorn & co har vi ju kunnat se & höra raka motsatsen i många år. Mycket grundligt visat & argumenterat för av alskens experter. Båda parter kan ju inte ha rätt - de påstår raka motsatser....??? Är det verkligen omöjligt at få en vetenskaplig indisputabel konklusion på dessa två påståenden? Mättat fett & rött kötts farlighet eller inte? Hon representerar en stor statlig myndighet: kan hon verkligen tillåta sig att framföra betydande felaktigheter i mycket avgörande kostfrågor? Vad säger hennes arbetsgivare? (Jag kan bara för egen del säga att hennes påstående om at man får dålig hälsa, blir seg och argsint av att äta smör - det stämmer absolut inte på mig. ) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Vad som är orsak och verkan är knepigt när det gäller kost. Och rött kött kan vara så många olika produkter. Gräsbetat eko, eller processat kött med massor av tillsatser. Därför kommer rött kött inte att ta kål på dig: https://www.dietdoctor.com/se/darfor-kommer-rott-kott-inte-att-ta-kal Nästan alla charkprodukter innehåller nitrit, för att skydda mot en bakterie som orsakar botulism, som kan vara dödlig. Samtidigt visar forskningen att en hög konsumtion av charkprodukter ökar risken att drabbas av vissa cancerformer. https://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=180968 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Blodtrycket stiger så fort jag ser eller hör hennes namn. Faktiskt klarade jag av att se ca 8 minuter, sen var det bra. Hur kan hon ens nämna LCHF i samband studier som pågått i 20 år????? För 20 år sen fanns inte begreppet. Hon får det att låta som att studierna har gjorts på LCHF. Vilket naturligtvis är helt fel. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 20, 2018 Author Share Posted February 20, 2018 27 minuter sedan, Carl August Arge sade: Jag har ofta hört om denna dam bl.a. här i Forumet. Men det är första gången jag har sett & hört henne. Är detta en gammal video? Eller visar föreläsningen ungefär hennes nuvarande ståndpunkter? Jag tycker att hon har en oerhört tröttsam föreläsningsstil. Doserande, mycket tydlig egen agenda i ämnet - hon verkar trött och negativ. Hon hamrar inn sina påståenden - dialog och argumentation tycks inte existera. Men bortsett från hennes framtoning & sätt att föreläsa: hur mycket har hon rätt i? Jag tänker speciellt på hennes kanske kraftigaste påstående: att mättat fett är farligt. Dessutom att rött kött också är farligt. Hos Kostdoktorn & co har vi ju kunnat se & höra raka motsatsen i många år. Mycket grundligt visat & argumenterat för av alskens experter. Båda parter kan ju inte ha rätt - de påstår raka motsatser....??? Är det verkligen omöjligt at få en vetenskaplig indisputabel konklusion på dessa två påståenden? Mättat fett & rött kötts farlighet eller inte? Hon representerar en stor statlig myndighet: kan hon verkligen tillåta sig att framföra betydande felaktigheter i mycket avgörande kostfrågor? Vad säger hennes arbetsgivare? (Jag kan bara för egen del säga att hennes påstående om at man får dålig hälsa, blir seg och argsint av att äta smör - det stämmer absolut inte på mig. ) 2013 hölls föredraget. På din fråga om hennes nuvarande inställning, kan man inte se några förändringar, annat än att hon fortsätter att påpeka förvirringen fortsätta (med den nytillkommande forskningen).. Samma andas barn som professor Rössner, som lever vidare , som om ingenting hänt under senare 20 år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 "Sundkurs har tagits fram av professor Mai-Lis Hellénius i samarbete med andra experter vid Karolinska Institutet. I Sundkurs presenteras forskning och vardagliga råd på ett sätt som motiverar människor till en hälsosammare livsstil. Materialet uppdateras kontinuerligt." http://www.sundkurs.se/livsstilskurs/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 5 minuter sedan, Tureborgaren sade: Materialet uppdateras kontinuerligt Ha, ha. Tillåt mej småle. Spelar ingen roll om det uppdateras kontinuerligt när det bara uppdateras med det som passar in i Hellenius värld 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Jag kom på en sak till om damen i fråga. Hennes livsstilsmottagning på Karolinska bekostades i varje fall till viss del av Pfizer.......... Jag blev lätt illamående när jag hittade följande på Pfizers hemsida: "Pfizer är ett av världens största läkemedelsföretag, och vår stora drivkraft är att hjälpa människor till ett friskare och längre liv. Det gör vi genom att forska fram och tillverka nya läkemedel." 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 20, 2018 Author Share Posted February 20, 2018 21 minuter sedan, Trollmormor sade: Jag kom på en sak till om damen i fråga. Hennes livsstilsmottagning på Karolinska bekostades i varje fall till viss del av Pfizer.......... Jag blev lätt illamående när jag hittade följande på Pfizers hemsida: "Pfizer är ett av världens största läkemedelsföretag, och vår stora drivkraft är att hjälpa människor till ett friskare och längre liv. Det gör vi genom att forska fram och tillverka nya läkemedel." Alla kan se Hellenius i en reklamfilm för Pfizer, stapla en rad felaktiga uppgifter - man skäms verkligen, när en representant för svensk sjukvård kan yttra sig på detta sätt (också år 2013 filmen dock 2008). https://www.dietdoctor.com/se/kand-professor-i-reklamfilm-for-pfizer 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Kopplingen till Pfizer talar väl sitt tydliga språk. Kolla alltid vem som står för fiolerna! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Hellenius är uppenbarligen ett rött skynke för många vilket är förståligt men hon säger faktiskt en hel del som många i det här forumet håller med om: en fettrik kost med mycket grönsaker är bra frön och nötter är nyttigt bönor är bra undvik socker undvik vitt bröd att röra på sig regelbundet är bra Inom andra områden får hon lite medhåll på det här forumet, framförallt angående Mättat fett och kolesterol. Högt kolesterol är farligt och därför bör intag av mättat fett begränsas och behandlas med statiner om koständring inte räcker. Fibrer. Spannmål är en bra källa till nyttiga fibrer. Rött kött och charkuterier är ohälsosamma och bör begränsas. Det är mer konstruktivt att diskutera konkreta saker än ”ett rött skynke”. Jag tror inte att någon sitter på hela sanningen om hur den nyttigaste kosten ser ut. Det finns troligen flera varianter på hur en nyttig kost kan se ut och många av oss på det här forumet har hamnat just här eftersom vi har svårt att hantera kolhydrater av olika orsaker som genetik, epigenitik, microbiom, långvarig ”kolhydratöverbelastning”, etc. Jag steker min hamburgare i smör och förtär den i ett salladsblad samtidigt som jag lyssnar på Cristopher Gardner diskutera low-carb vs low-fat. 1 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Hellenius dyker upp i dagens Läkartidningen med färska råd: http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Temaartikel/2018/02/Prevention-av-diabetes-typ-2-med-fysisk-aktivitet-och-halsosam-mat/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Hellenius har gått in i förnekelsedimman. - Hon tror att diabetes skulle minska och svenskarna bli mer friska om vi inte satt ner så mycket. Hon tror att man ska sitta mindre och motionera mer. - Det finns Inga belägg för att motion gör att människor går ner i vikt eller får mindre med diabetes, D2. Alla långtidsstudier där människor tränar upp till 5ggr i veckan under ett år har bara visat på viktnedgång på 1 kg eller oförändrad vikt för kvinnor, och för män som mest 1,8 kg. - Hon håller krampaktigt fast i den gamla felaktiga kostpyramiden som gör människor allt sjukare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 M-L H med födelseår -53 kan se fram emot en härlig pension vid medelhavet....... Vem tar över rodret? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted February 20, 2018 Popular Post Share Posted February 20, 2018 Kanske det är nu som jag ska försöka formulera min tankar när det gäller resultatet av vetenskapliga koststudier och vilka slutsatser man kan dra när det gäller orsak och verkan. Vi får se var jag hamnar och om det faller i god jord MLH hänvisar till olika studier, och menar ungefär att vi får acceptera att vi endast kan förlita oss på observationsstudier. Problemet med dessa är som vi vet att de möjligtvis kan visa på samband, men inte på orsak-verkan. Men säger inte observationsstudier någonting alls, kan vi inte veta något utifrån dessa studier? I de observationsstudier som MLH hänvisar till kan vi inte säga något om orsak och verkan. Handlar det om fett-kolhydrater? Handlar det om typ av fett? Handlar det om livsstilsfaktorer i övrigt? Handlar det om den så kallade Hawthorne-effekten, dvs att när människor vet om att de studeras (i Lyon-studien fick deltagarna vid flera tillfällen kostrådgivning och tydliga anvisningar kring hur de skulle äta) så är det vanligt att de anstränger sig extra i den situationen? Det man nog ändå kan säga om de studier hon hänvisar till är att det inte verkar vara "livsfarligt" att äta det som kallas medelhavskost (hon ger en definition i filmen). Vi kan inte heller säga att mättat fett är "livsfarligt" att äta utifrån studien. Men man kan gå vidare med en interventionsstudie för att testa detta. Nu anser MLH att det vore oetiskt att "tvinga" folk att äta mättat fett eftersom det enligt henne (och de studier hon tolkar) är förenat med högre dödlighet. Nu finns det ju andra observationsstudier studier som kan tolkas som att mättat fett eller LCHF inte alls är farligt, kanske till och med nyttigt. Vi kanske måste förkasta de studierna i lika hög grad som vi tycks vilja förkasta studier som talar emot LCHF? Fast om människor mår bättre, blir friskare och kanske till och med lever längre enligt sådana studier så bör man åtminstone kunna säga att det inte är livsfarligt att äta LCHF, i värsta fall neutralt. Sen behövs naturligtvis vidare studier för att fastslå orsakssamband även när det gäller LCHF. Jag är så otroligt glad för att Kostfonden finns och genomför kostforskning av god kvalitet. ? Ber om ursäkt för lång text. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 MLH hänvisar till medelhavskost som ett ”kosttypsmönster”. Jag skulle gärna se studier där LCHF (”a well formulated low-carb, high-fat diet”) är kosttypsmönstret. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 3 timmar sedan, Skärfläcka sade: Hellenius är uppenbarligen ett rött skynke för många vilket är förståligt men hon säger faktiskt en hel del som många i det här forumet håller med om: en fettrik kost med mycket grönsaker är bra frön och nötter är nyttigt bönor är bra undvik socker undvik vitt bröd att röra på sig regelbundet är bra Inom andra områden får hon lite medhåll på det här forumet, framförallt angående Mättat fett och kolesterol. Högt kolesterol är farligt och därför bör intag av mättat fett begränsas och behandlas med statiner om koständring inte räcker. Fibrer. Spannmål är en bra källa till nyttiga fibrer. Rött kött och charkuterier är ohälsosamma och bör begränsas. Det är mer konstruktivt att diskutera konkreta saker än ”ett rött skynke”. Jag tror inte att någon sitter på hela sanningen om hur den nyttigaste kosten ser ut. Det finns troligen flera varianter på hur en nyttig kost kan se ut och många av oss på det här forumet har hamnat just här eftersom vi har svårt att hantera kolhydrater av olika orsaker som genetik, epigenitik, microbiom, långvarig ”kolhydratöverbelastning”, etc. Jag steker min hamburgare i smör och förtär den i ett salladsblad samtidigt som jag lyssnar på Cristopher Gardner diskutera low-carb vs low-fat. Eller som jag allt som oftast kokar ner LCHF-konceptet.. det är bara ett sätt att lura folk att äta riktig mat och lägga sig till med goda matvanor! Sådåså.. var hamnar man på en LCHF-diet.. jo man kuttar främst ut socker och raffinerat spannmål.. check! Man ökar på fettet som ger längre mättnad och man äter färre måltider.. check! Det blir litta tomt på tallriken, så man äter mer grönsaker till måltiden.. check! Oså är det rätt vanligt att själva anledningen till att man ens funderar på LCHF är att man behöver gå ner i vikt, man har något annat hälsoproblem.. man vill optimera sin hälsa och mående.. så man försöker då oxå välja de mest näringsrika matvarorna.. check! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Detta tycker jag verkar ganska förvirrat om kost och motion och vad som ökar risk resp minskar risk att drabbas av D2. Jag tycker hela texten är motsägelsefull och stämmer inte alls med andra erfarenheter. Man begriper inte alls vad de är för sorts studier och vilka variabler man tagit hänsyn till. Citat nedan från Maj-Lis Hellenius artikel i Läkartidningen Läkartidningen. 2018;115:EY33 Lakartidningen.se 2018-02-20 "Matmönster och risk för diabetes typ 2 Enligt nationella undersökningar har en stor andel av både vuxna och barn ett kostmönster som ökar risken för hjärt–kärlsjukdom och typ 2-diabetes [17, 18]. Barn och vuxna äter för lite grönsaker, frukt och bär, för mycket socker, för lite fibrer, för lite fleromättade och enkelomättade fetter och för mycket mättade fetter. En nyligen publicerad undersökning av hur väl de nordiska folken uppnår aktuella rekommendationer om matvanor, fysisk aktivitet, tobak och alkohol visade att svenskar hade de mest ohälsosamma matvanorna och svenska barn var mest fysiskt inaktiva [19]. I den amerikanska studien Health professionals study följdes 40 475 friska män i åldern 40–75 år i upp till 20 år. Männen kostregistrerades vart fjärde år. Ett kostmönster med lite kolhydrater och mycket animaliskt fett och protein var kopplat till en ökad risk för typ 2-diabetes, och ett medelhavslikt matmönster var förknippat med en minskad risk [20, 21]. I en studie av kvinnor med graviditetsdiabetes som följdes i 20 år fann man att ett kostmönster med lite kolhydrater och mycket animaliskt fett och protein gav en ökad risk för insjuknande i typ 2-diabetes, men kvinnor som rapporterat ett kostmönster med lite kolhydrater och mycket vegetabiliskt fett och protein hade inte någon ökad risk [22]. I tre stora amerikanska prospektiva kohortstudier studerades sambanden mellan intag av frukt och bär och risk för typ 2-diabetes. Intaget av bär och frukt var på ett dosberoende sätt kopplat till en minskad risk. För varje enhet av tre portioner blåbär, vindruvor/russin eller äpplen/päron såg man en minskad risk motsvarande 26 procent, 11 procent eller 5 procent. Konsumtion av juice var däremot kopplad till en ökad risk [23]. Utifrån samma tre prospektiva studier visade man att ett växtbaserat matmönster innehållande rikligt med fullkorn, grönsaker, baljväxter, frukt, nötter, vegetabiliska oljor samt kaffe och te var associerat med 34 procents sänkt risk för att utveckla typ 2-diabetes [24]. " Finns det någon som tror att man minskar diabetesrisken om man äter vindruvor/russin? Vilken dos? Kanske folk äter för litet och får D2? - Den här artikeln är snurrig och väldigt ologiskt skrivet. Felaktiga förutsättningar- "Health professionals study följdes 40 475 friska män i åldern 40–75 år i upp till 20 år." - De som blev sjuka under dessa 20 år - fick de vara med i studien? Definition - vad är sjuk resp frisk person. - Man får tydligen passa sig för juice? Vad är det för sorter hon avser? Det finns massor med olika typer. Jag dricker tex selleri och rödbetsjuice . En sån här artikel borde inte publiceras, den tillför inget bra. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 "Findings: The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats. Processed foods should be the target of public health advice but not natural fats, in which the UK diet is deficient. With reference to the macro and micro nutrient composition of meat, fish, eggs, and dairy foods the article demonstrates that dietary trials cannot change one type of fat for another in a controlled study. Interpretation: The evidence suggests that processed food is strongly associated with the increase in obesity, diabetes, CHD, and other modern illness in our society. The macro and micro nutrients found in meat, fish, eggs and dairy products, are vital for human health and consumption of these nutritious foods should be encouraged." https://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 "Interpretation: The evidence suggests that processed food is strongly associated with the increase in obesity, diabetes, CHD, and other modern illness in our society. The macro and micro nutrients found in meat, fish, eggs and dairy products, are vital for human health and consumption of these nutritious foods should be encouraged." https://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741" Maj-Lis Hellenius behöver massor av ny o bra information - Zepp du får skicka det du skriver till henne. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 20, 2018 Author Share Posted February 20, 2018 3 timmar sedan, kickilotta sade: Hellenius har gått in i förnekelsedimman. - Hon tror att diabetes skulle minska och svenskarna bli mer friska om vi inte satt ner så mycket. Hon tror att man ska sitta mindre och motionera mer. - Det finns Inga belägg för att motion gör att människor går ner i vikt eller får mindre med diabetes, D2. Alla långtidsstudier där människor tränar upp till 5ggr i veckan under ett år har bara visat på viktnedgång på 1 kg eller oförändrad vikt för kvinnor, och för män som mest 1,8 kg. - Hon håller krampaktigt fast i den gamla felaktiga kostpyramiden som gör människor allt sjukare. Ann Fernholm beskrev under ett föredrag, förhållandet med de äldre profeterna som att hon tyckte synd om, alla som under några decennier predikat om felaktiga dieter och stod inför situationen att göra avbön. Alla har inte förmågan, som Tim Noakes, att hålla huvudet högt och erkänna sig ha haft fel sedan decennier tillbaka. En man som man har all anledning att beundra. Hade Hellenius bara orkat följa forskningen på fruktos- och fettsidan, skulle hon lätt med flaggan i topp, kunnat ändra sitt vansinniga råd om att äta ett halvt kilo frukt om dagen och acceptera den entydiga forskningen runt mättat fett. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Det som Maj-Lis Hellenius skriver i Läkartidningen framstår som nästan patetiskt osakligt och oriktigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 20, 2018 Author Share Posted February 20, 2018 6 minuter sedan, kickilotta sade: Det som Maj-Lis Hellenius skriver i Läkartidningen framstår som nästan patetiskt osakligt och oriktigt. Ja, hon tror sig rädda situationen genom rådet att äta mindre socker men att framhålla det mättade fettet som nödvändigt, ligger på en öppenhetsnivå som tydligen är oöverkomlig - hon har lärt sin läxa av Rössner. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 ”Man blir arg av smör”! 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 En mycket förenklad och vinklad slutsats av en kort studie som i sig verkar vara seriös https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23446891 I en tre veckor lång studie jämförde man två koster med olika fettsammansättning. 32 personer fick under några veckor koster med olika fettsammansättning. 1. HPA - Rik på palmolja, fattig på oljesyra (omega 9) 2. HOA - Lika mycket palmolja som oljesyra (omega 9) men beskrivs som ”low palmatic acid, high oleic acid” Fettsammansättningen fick man fram genom att blanda olika oljer, ingen åt smör! Citat från forskarnas diskussion i artikeln ”Our design study could not determine whether these outcomes where primarily determined by increased OA per se or decreased PA” Dvs forskarna anser att de inte kan avgöra om de resultat de ser beror på brist på omega 9 eller för mycket palmolja. De påpekar också att tidigare studier av samma forskargrupp inte gett de resultat de sett i den här studien. En rimligare slutsats från studien än att ”man blir arg av smör” är att ett lågt intag av Omega 9 eventuellt kan påverka humör och lust att röra på sig. Tur att man inte har problem med lågt intag av Omega 9 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Intervjun med Zoe Harcombe var verkligen en ögonöppnare kring begrepp som "animaliskt fett": "...okunniga dietister drämmer en köttbit i bordet och säger att den är full av mättat fett. Det är den inte! Den är full av vatten, sen protein, sen omättat fett... Mättat fett är det sista som rött kött består av.." https://www.dietdoctor.com/se/medlem/intervjuer/harcombe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 38 minuter sedan, Tureborgaren sade: Intervjun med Zoe Harcombe var verkligen en ögonöppnare kring begrepp som "animaliskt fett": "...okunniga dietister drämmer en köttbit i bordet och säger att den är full av mättat fett. Det är den inte! Den är full av vatten, sen protein, sen omättat fett... Mättat fett är det sista som rött kött består av.." https://www.dietdoctor.com/se/medlem/intervjuer/harcombe Jamen, precis. I 100 g nötkött har vi 1,2 gram mättat fett. I 100 g lax (alla förespråkar ju att vi ska äta fet fisk) har vi 3,6 gram mättat fett. Jag hänger inte med i logiken Siffrorna hämtade från matkalkyl.se. 4 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 34 minuter sedan, SGK sade: Jag hänger inte med i logiken Kanske inte så konstigt när den helt saknas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 3 timmar sedan, SGK sade: . Jag hänger inte med i logiken Logik?, sa Maj-Lis. Så log hon - och gick 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 21, 2018 Author Share Posted February 21, 2018 Eftersom tråden berör Maj-Lis Hellenius, som representant för den äldre generationen förvillade kostförespråkare, finns anledning att ytterligare komma in på hennes roll som förmedlare av läkemedelsreklam. I reklamfilmen för Pfizer: https://www.dietdoctor.com/se/kand-professor-i-reklamfilm-for-pfizer om att med mördande reklam prångla ut statinpreparat (hämma leverns produktion av det livsviktiga kolesterolet för alla kroppens celler). Den serie information om statiner, som till stor del visar sig vara ren bluff från företagens sida dokumenteras genom videon: https://topdocumentaryfilms.com/statin-nation-great-cholesterol-cover-up/ där många av de kända profilerna bakom lågkolhydratkost pedagogiskt förklarar bakgrunden. Om någon av er missat denna genomgång, är den ett måste. Knappast troligt att Hellenius tagit del av aktstycket - hon tycks ju inte ens förstå att mättat fett har stora fördelar som del i kosten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Och för er som undrar var logiken kommer ifrån så skall jag förklara.. det var en gång tiden.. iallafall för 40-50 år sedan så fick man för sig att det var "hårda fetter" som skulle kunna vara det som ställde till det! Sådå testade man det.. dvs hårda fetter mot mjuka.. och det visade sig att de som åt mer hårda fetter hade mer hjärtkärlsjukdom!!! Där någonstans började lågfettparadigmet att få fart! För på den tiden så betraktades både smör och margarin som hårda fetter.. men senare så har man kommit på att det var transfetterna i margarin som orsakade de förhöjda CVD som man såg. Och numera så är det i princip förbjudet med delvis härdade fetter i margarin.. flera länder har oxå satt en övre gräns för delvis härdade fetter till max 2 pocent! Så det är margarin som lett till att mättade fetter fått oförtjänt dåligt rykte.. men ryktet lever sig eget liv! Och numera gör man margarin utav mättade fetter, främst palmolja/Palmitinsyra! Oså en vetenskaplig förklaring till hårda fetter, det är sådana fetter som inte är helt rinnande vid rumstemperatur.. typ 20 grader! Sådåså.. jag har gjort vetenskapliga studier på bland annat frukt/godis/bröd, de smälter heller inte vid 20 grader.. så därför så äter jag inte sådant! 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Mera från Martina. https://martinajohansson.se/ny-felaktig-forskning-om-lagkolhydratkost/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts