Jump to content

Fasta - Hur?

Skymning

Recommended Posts

16 timmarsfasta är standard för mig. Är inte någon frukostmänniska till att börja med så det är ju inte något jag kämpar med precis. Kör både 24 och 48 timmar ibland men högst sporadiskt och fick frågan kring det och insåg att jag egentligen inte har några bra svar.

Om man nu vill köra en 24-timmarsfasta; I hur många dagar gör man det och hur ofta? En 48-timmarsfasta; blir det typ 5:2 men utan mat?

Vad är optimalt för viktminskning och hälsa?

• Like 2

Jag kör långfastor istället.

Förra året körde jag periodisk fasta på 16:8 eller 18:6 beroende på jobbet och träningsdagar, men i höstas gick jag 12 och 19 dagar och jag praktiskt taget botade min depression och hetsätning med det + att äta frukost lunch och middag när jag väl äter. På 16:8/18:6 så kunde jag inte sluta äta när fönstret väl var öppen. Inget sånt nu.

I år har jag dock kört 7-dagars första veckan varje månad, så två gånger hittills. Ska snart börja på min tredje som blir min sista (på ett bra tag iaf), för nu är jag nära målvikten. Kilon har rasat och hållit sig borta för att jag nu fått inre lugn.

Men jag ska testa 3-dagars typ varannan eller var tredje vecka så jag når målvikten sakta men säkert. Sen ska jag testa 5:2 eller 6:1 där jag har en eller två 24h i veckan för att se hur det funkar.

• Like 6
  • Thanks 1

Det finns nog inget rätt eller fel sätt. Folk kör olika varianter mixat, planerat eller spontant.

Jag kan bli lite förvirrad ibland när jag först hör Jason Fung prata om fasta och det låter så självklart. 

Men sedan pratas det om att man måste få i sig all näring man behöver och det kan ju bli lite komplicerat vid 48-timmarsfastan. t.ex.

Garanti för viktnedgång finns ju inte heller. Lätt att lita till livets grundlagar men näe....

För ex. kvinnor i klimakteriet så verkar kroppens egen motsträvighet mot viktnedgång slå högre.

Jag fastar också 16:8 ca 6 dagar i veckan sedan ett par år tillbaka och dessutom 24-timmars fasta oftast 1 gång/helg. 

I höstas körde jag 24-timmars fasta de flesta dagar i veckan. Endast lunch och tänkte att nu jä......

Jag gick ner ca ett kg. i veckan under ca 1 månad sedan vände vågen uppåt igen, trots fortsatt fasta och som en boomerang var allt tillbaka i ett nafs. :angry:

• Like 4
  • Sad 1

20 minuter sedan, hampuslager sade:

"It's not 'losing weight to get healthy, it's 'getting healthy to loose weight'"

Eric Berg är underbar!  Kollar på nästan alla hans videos.Vore jag inte redan gift så skulle jag kanske fråga chans på honom...;)

Jag har varit "healthy" i snart 15 år(LCHF) så jag tror jag vet en del om kosten och motionen och fastan. 

Jag gläds åt att vara frisk och hel, det är bra..... meen de där bonuskilona jag har verkar inte Erics tips råda bot på tyvärr.

Jag är glad för din skull Hampus! Ärligt.:)          (......och avundsjuk)

• Like 7

Jag har ätit 16:8 sedan innan det kallades 16:8 och fasta. Jag trivs med det; är ingen frukostmänniska. Någon effect på vikten har det aldrig haft.

Jag har testat 5:2 I olika versioner. Äta manga små mål på fastedagen, äta ett stort mål, inte äta alls (och då I combination med 16:8). Inte äta alls var lättast, men efter ett tag blev jag constant hungrig; det var inte kul. Kanske gick jag ner något I vikt; jag förmådde inte hålla  på med detta tillräckligt länge för att vara säker.

Jag har testat 24-timmars. Jag har, I combination med 16:8 hoppat over lunchen ett par ganger I veckan I ett par månader. Ingen märkbar effect. Vad som skulle hända om jag hoppade over lunchen jämt vet jag inte.

Jag har, sedan jul, gjort några 3-4 dagars vattenfasta (de första med buljong på kvällen för att klara det, för att ha något att se fram emot; den senaste på enbart vatten/te/kaffe - och nu drar jag ner på kaffet också, inte bara på fastedagarna). Det är tråkigt, men vikten har minskat 6 kg. Jag tanker fortsätta med detta ett par ganger I månaden så länge jag känner för det, och sedan övergå till mer sällan.

• Like 5

Det finns ju många varianter på fasta. Kör också 16:8 (7 dagar per vecka de senaste 5 åren) med ca en 24h/vecka. Nu verkar detta inte längre hålla vikten stången, så tänker mig ett par 24h/vecka (måndag+onsdag eller tisdag+torsdag), samt om några veckor en 48h och därefter även en 72h. Har gjort längre fastor förr och vet jag klarar 96h iallafall. Tror att effekten är bättre av en 48h än två 24h, men det är ju vad man mår bra av och klarar av och som funkar rent socialt i vardagen.

• Like 3

Hampuslager

Är grymt imponerad av hur du verkar hantera fasteperioderna. Har själv försökt fasta tidigare, men orkat som längst hålla ut 5 dagar, under vilka jag lusläste veckotidningarnas matrecept större delen av dygnets timmar. Blir dock inspirerad av denna tråden, men jag undrar, hur bryter du fastan? Vad börjar du äta först? När jag fastade tidigare, före LCHF-tiden, så fick jag rådet att bryta fastan med mosad potatis med smör, men potatis har jag ingen lust att börja äta nu. Så, vad är lämpligt att bryta fastan med när man äter LCHF?

• Like 4

Guest Tureborgaren
On ‎2018‎-‎02‎-‎20 at 16:48, Skymning sade:

Vad är optimalt för viktminskning och hälsa?

Ben Bikman skriver om fasta:

"Fasting’s Effectiveness Partially Depends on How It’s Done". "There is no definite time past which fasting becomes harmful; so much depends on the constitution of the person fasting, how they define “fasting” (e.g. what are they drinking, how are they supplementing, etc.), and how they’re compensating for not eating essential minerals (e.g. magnesium).

http://www.insuliniq.com/what-does-fasting-do-to-insulin/

• 2 weeks later...

Optimal för viktminskning? Kanske som denna Murican har gjort: 

Var det optimal för hälsan? Det vet väl inte jag...

Själv ska jag fasta tills jag inte orkar längre - dock inte mer än 6 veckor ifall det nu skulle inträffa. Blev inspirerad av hampuslagers inlägg för jag har lite samma problem som han. 

Inne på 5 dagen nu på fastan och det är rekordet hittills. Också mycket lättare nu när frun är bortrest = Ingen som mosar i sig på soffan bredvid. 

• Like 5

Konsten är väl att må jäkligt bra under fastan och inte behöva plåga sig igenom och "må skit". För min del har receptet varit stora mängder salt med vattnet man dricker. Även potassium och magnesium. Man kan träna efter flera dagars fasta om man ser till att hålla koll på salter mm. Har bekanta som inte orkar följa med och träna för att de inte fått i sig frukost eller mellanmål. Då är det kul att säga att man inte ätit på fyra dagar och inte gnäller för det.

On 2018-02-20 at 18:17, DRAKULLA sade:

Men sedan pratas det om att man måste få i sig all näring man behöver och det kan ju bli lite komplicerat vid 48-timmarsfastan. t.ex.

Den där kopplingen "näring man behöver få i sig" och fastafönster återkommer på alla möjliga håll gång på gång.

Av någon mystisk anledning gör folk en koppling mellan måltidsintervall och näringsbrist.

Om jag har c-vitaminbrist, hjälper det att äta var 3:e timme? Som att man måste äta vid vissa tidpunkter för att få i sig vissa näringar.

Jag har fortfarande inte fått relationen måltidsintervall - näring förklarat för mig.

• Like 4

3 timmar sedan, MrB sade:

Om jag har c-vitaminbrist, hjälper det att äta var 3:e timme? Som att man måste äta vid vissa tidpunkter för att få i sig vissa näringar.

Jag har fortfarande inte fått relationen måltidsintervall - näring förklarat för mig.

Det måste väl helt enkelt vara så att om du inte äter, så får du inte i dig någon näring. (människornas tankar om fasta och näring, alltså). Kanske tar du inte upp näringen om du äter för mycket på en gång...?

Och är kosten lite halvtaskig, så missar man väl ändå något lite som man skulle ha fått i sig om man ätit.

Ja apropå att träna så var en kollega väldigt imponerad av folk som klarade att träna utan att ha ätit först. Jag försökte nämna det här med fettförbränning...undrar om jag kanske sådde ett litet frö. Även om han stod där och värmde någon färdigrätt från Viktväktarna...

• Like 4

5 timmar sedan, MrB sade:

Den där kopplingen "näring man behöver få i sig" och fastafönster återkommer på alla möjliga håll gång på gång.

Av någon mystisk anledning gör folk en koppling mellan måltidsintervall och näringsbrist.

Men hur är det då?

Vissa vitaminer, mineraler och annat finns mått för hur mycket per dag som är rekommenderat.

Om jag äter en gång per dag så kan jag äta en näringstät måltid som täcker dagsbehovet, japp så långt är jag med men sen när man fastar ex. en vecka är det då så att kroppen inte behöver denna näring då? eller spelar denna fasteperiod inte så stor i långa loppet?

Har det inte riktigt klart för mig men jag tror på att fasta är hälsosamt:)

• Like 1

7 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Om jag äter en gång per dag så kan jag äta en näringstät måltid som täcker dagsbehovet, japp så långt är jag med men sen när man fastar ex. en vecka är det då så att kroppen inte behöver denna näring då? eller spelar denna fasteperiod inte så stor i långa loppet?

För många år sen när jag fastade varje år (mellan 7-27 dagar) sa man att man behövde två koppar buljong per dag för näringens skull. Sedan fanns det iofs fastepaket att köpa med grönsaksjuice i men de köpte jag aldrig (var fattig, men rultig, student när jag började).

• Like 3

36 minuter sedan, MariaF sade:

(var fattig, men rultig, student när jag började)

Ja, det är ingen tvekan om att fasta är överlägset den mest ekonomiska kosthållning som finns:D.

Kombinerar man den med fina råvaror de dagar man äter så får man en ganska normal matbudget.

Jag hoppar över frukost ca 6 dagar/vecka och bedömer att jag m.h.a. detta sparar ca 400 kr/månad som jag spenderar på det lite dyrare sortimentet(ekologiskt).

• Like 4

4 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Men hur är det då?

Vissa vitaminer, mineraler och annat finns mått för hur mycket per dag som är rekommenderat.

Har det inte riktigt klart för mig men jag tror på att fasta är hälsosamt:)

Det jag menar är att det finns ingen relation mellan fasta och "få i sig näring" beroende på vad man menar med "näring". Har du tex c-vitaminbrist måste du få i dig det när du äter. Att stoppa i sig mat ofta eller sällan spelar ju ingen roll i det avséendet då en person som äter konstant även kan ha näringsbrist. Näringen "fett" har de flesta av oss lite för mycket utav på reserven. Det kommer inte vara brist på den typen av näring tills du börjar bli underviktig.

• Like 3

53 minuter sedan, MrB sade:

Har du tex c-vitaminbrist måste du få i dig det när du äter.

Men om du äter var tredje eller var sjunde dag och vattenfastar däremellan, är det inte större risk för ännu större brist då? Eller tänker jag fel? :unsure:

• Like 2
  • Confused 1

1 timme sedan, MariaF sade:

Men om du äter var tredje eller var sjunde dag och vattenfastar däremellan, är det inte större risk för ännu större brist då? Eller tänker jag fel? :unsure:

Inte under förutsättning att du får i dig det kroppen behöver när du väl äter. Men visst man kan diskutera det vid längre fastor. Vilka näringsämnen kräver att du äter varje dag?

3 måltider om dagen + snacks är en modern västerländsk uppfinning som påbörjades någongång i början av 1900. Finns ingenting som säger att det är status quo i mänsklighetens historia eller biologi. Matsmältningsystemet är i princip aktivt hela tiden och insulinnivåer konstant höga. Överstimulans av insulin --> insulinresistens....varför är så många västerlänningar insulinresistenta?....

Ämnena näringsbrist och fasta blandas och leder till fel slutsatser. Vill du förlora vikt och fasta? Fasta...har du vitaminbrist?...få i dig de vitaminer du saknar...men fastan och potentiell näringsbrist har inget samband. De har helt enkelt ingenting med varandra att göra.

• Like 1
  • Thanks 2

On 3/10/2018 at 11:39 AM, Effie said:

Och är kosten lite halvtaskig, så missar man väl ändå något lite som man skulle ha fått i sig om man ätit.

Detta är spännande tycker jag. Var det inte kostdoktorn som hade en artikel om feta barn som lider av näringsbrist i Kina?

• Like 3

59 minuter sedan, Skymning sade:

Var det inte kostdoktorn som hade en artikel om feta barn som lider av näringsbrist i Kina?

Det är ett stort problem i många länder; ofta fattiga familjer där alla, både vuxna och barn, är jättetjocka men lider av näringsbrister. Tror det var Robin O'Brien som skrev om det i USA och Jamie Oliver pratade väl om det i nån film där Mexico nämndes som exempel (samma film som pratade om utdragna tänder på skolbarn i England).

• Like 2