DRAKULLA

Du är vad du äter

Recommended Posts

Jag vet att jag inte borde titta på "Du är vad du äter"(retar upp mig) men "I brist på bröd får man äta limpa" som min mor brukar säga(Vem fan vill ha limpa?).

Nåväl, om jag bortser från vissa saker så får jag ändå anse att kosten verkar vettig och typ medelhavskost. Snålt med kött och smör men i övrigt bra.

Programledaren och coachen Annika Sjöö poängterar ofta att det är de snabba kolhydraterna som ska bort och att vi ska äta ordentligt med nyttiga fetter. Bra.

Det som retat upp mig de senaste avsnitten är uppmaningen att äta flera små mål/dag med mellanmål och vikten av att äta frukost.

Flera av deltagarna har för vana att inte äta frukost och ibland inte heller lunch men sedan äter de bara skräp på kvällarna.

Varför ska man då tvinga på dem frukost och mellanmål? 

Det pratas en hel del om blodsockret men det är dags för uppdatering om insulin, autofagi och dess betydelse för andra häsloaspekter än vikten. 

Det kanske blir för lite programtid om deltagarna ska fasta, haha. Finns väl inga matvaruleverantörer som vill sponsra program om fasta......;)

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Katerina sade:

Det här rådet att äta många små måltider som många experter verkar vilja ge är så ogenomtänkt - en tankevurpa helt enkelt. Jag läste en damtidning hos frissan för en tid sedan. Där hade en ”expert” synpunkter och råd avseende migrän. Den som hade migrän skulle också äta många små måltider... hör och häpna... för att HÅLLA BLODSOCKRET STABILT. Jaha tänkte jag så det är alltså när ens blodsocker åker berg-och-dalbana kan man drabbas av migrän? Då borde en LÅG och stabil blodsocker man får om man äter LCHF åt det ketogena hållet borde hjälpa ännu bättre. Då brukar man inse såsmåningom att man kan hoppa över måltider och fasta då och då.

Det många små måltider åstadkommer är en kanske en stabilare men högre blodsocker. Vem vill ha det? Dessutom får man konstant sug efter mat, dåliga tänder och aldrig någon återhämtning för tarmen eller det matfokuserade sinnet.

Prexis min tanke oxå.. feltänk från början till slut!

Men altså.. har man väl blivit medelålders och äter junkfood.. så kanske det kan vara en tanke?

Dvs då har man lixom inte så många val om man vill undvika hyperinsulinemi och därpå följande att blodsockret rasar ner till fotknölarna?

Ett annat råd som brukar vara populärt är att ut och löpa någon timme varje dag samt alla andra timmar man tillbringar på gymmet.. 5-7 dar i veckan.. har folk inget jobb eller familj?

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Zepp sade:

Ett annat råd som brukar vara populärt är att ut och löpa någon timme varje dag samt alla andra timmar man tillbringar på gymmet.. 5-7 dar i veckan..

Ja´rå det finns med här också såklart. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.