Jump to content

D-vitamin och stressreaktioner


Perka
 Share

Recommended Posts

Har en fråga ang D-vitamin och stressreaktioner.

Jag har nu tagit först 2500 IE och i dec 5000 iE. Känner mig väldigt "speedad" i huvudet och har svårt att koncentrera mig. Även fått problem med magen (trolig magkatarr).

Sen jag satte ut så D-vitaminet så har det hela lugnat ner sig. Kan inte påminna mig att det varit så förut om åren. Preparatet jag använt är av märket "Pure Pharma"

Är det ngn som känner igen detta? Eller har det andra förklaringar än D-vitaminet?

Bästa hälsningar Perka

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara på din fråga, men jag har vissa snarlika upplevelser, dock har jag inte förrän jag läste ditt inlägg funderat över sambandet. D-vitaminet tog jag från början på kvällen, men jag fick svårt med sömnen, så jag ändrade det till morgondos och sömnproblemen försvann. Sen någon vecka tillbaka har även jag fått magkatarr, vilket jag inte haft sen jag för många år sedan började med LCHF. Jag hoppas verkligen inte att det är utav d-vitaminen för jag har ju fått possitiva resultat av d vitamin gällande mindre förkylningar mm. Jag använder inte samma märke som du, men tar samma dos.

 

Ska bli intressant att höra om någon mer upplevt detta !

Link to comment
Share on other sites

är också lite orolig att jag får biverkningar av D-vitaminet( 2000IE/dag Holistics) Har känningar i trakten över levern men kände inget i somras när jag slutade med D-vitamin.Säger samma som Anina,hoppas verkligen inte att det är D-vitaninet. Har inte haft en förkylning på flera år.Funderar på att byta märke men inte till den Kostdoktorn rekommendera då den innehåller gelatin.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Har också haft rejäla problem med magen senaste månaden. Blev betydligt bättre i magen när jag började med LCHF för ca 10 veckor sedan, men efter en dryg månad fick jag rejäla besvär som inte helt släppt än... Tar 5000IE per dag på morgonen märke Phure Pharma. Har inte ens funderat på att det skulle kunna vara D-vitaminet utan var rädd att det var kostomläggningen... Har dock inte känt något "speed" problem.
Har däremot fått problem med halsen också sen ungefär en dryg månad. Känns svullen och öm och som om det satt en klump i/kring strupen. Kommer och går och är ibland så jobbigt att jag inte kan sova på nätterna. Har undrat om det kommer från magen/magmunnen. Varit hos läkare men de har inte hittat något. Någon annan som har liknande erfarenheter efter att ha börjat med LCHF / D-vitamin. Undrar lite om D-vitaminet kan påverka sköldkörteln på något sätt?

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar så här långt.

Det verkar vara fler som börjat fundera. OM det skulle finnas samband så är ju också fråga om det är märket eller dosen. Jag åt 5000 IE i början av hösten av ett annat märke, och fick samma reaktion från mage och "speedad" hjärna. Tar alltid D-vitamin på morgonen.

Ska väl tilläggas att jag ätit LCHF i snart fem år och tagit D-vitamin de senaste tre vintrarna, (men i  lägre doser) utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Får jag fråga vilket märke du tog från början. Jag tar dessa

Vilka kostdoktorn rekomenderade från början. Läste på lite vad kostdoktorn skriver om tex överdosering av D-vitamin, men det verkar ju vara rätt stora mängder man måste upp i då.

 

Funderar vidare och ska kanske låta bli ng dag för att se om magen blir bättre, men det känns inte roligt då det är D-vitaminet som gjort att jag inte åkt på en enda förkylning

Link to comment
Share on other sites

På hemsidan Doktorn skriver man att D-vitamin ska ordineras av läkare. Behövs det när det är så svårt att överdosera?

 

http://www.doktorn.com/artikel/bensk%C3%B6rhet-osteoporos-ta-reda-p%C3%A5-om-du-ligger-i-riskzonen

 

Kalcium och vitamin D skall alltså ordineras av läkare och det är visat att det ökar hjärtkärlsinsjuknandet. Kalciumhalten kan bli för hög vilket är skadligt. Ta alltså inte kalcium och D-vitamin själv ”för säkerhets skull”.

Link to comment
Share on other sites

D-vitamin àr ett hormon och det ràder vàldigt delade meningar om huruvida det kan òverdoseras eller ej. Jag har bl.a. làst om en cancerlàkare som varnat fòr att cancerceller kan fà fart och vàxa om man òverdoserar. Jag tror att han rekommenderade nàgot i stil med 1000 U per 20 kg kroppsvikt (men kan minnas fel). Kommer ej heller ihàg referensen, men google àr ju vàr vàn.. :)

 

Kontentan àr i alla fall att vissa làkare hàvdar att man *kan* òverdosera, och att doser uppemot 8000-10.0000 U i alla fall inte àr att rekommendera. (Vet dock ej om detta gàller alla, eller bara de i riskzonen fòr cancer. Tar personligen ganska hòga doser sjàlv.)

Link to comment
Share on other sites

Har en fråga ang D-vitamin och stressreaktioner.

Jag har nu tagit först 2500 IE och i dec 5000 iE. Känner mig väldigt "speedad" i huvudet och har svårt att koncentrera mig. Även fått problem med magen (trolig magkatarr).

Sen jag satte ut så D-vitaminet så har det hela lugnat ner sig. Kan inte påminna mig att det varit så förut om åren. Preparatet jag använt är av märket "Pure Pharma"

Är det ngn som känner igen detta? Eller har det andra förklaringar än D-vitaminet?

Bästa hälsningar Perka

 

Med tanke på att det är jultider, du har inte ätit mer kolhydrater än normalt? :) Jag kan känna mig så där då (vad gäller huvudet och koncentrationen).

 

Eftersom problemen avtagit då du dragit ned på D-vitaminet så var det väl troligtvis det. Nästa steg blir ju då att dosera så att du inte mår dåligt igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...