Jump to content

kalorier in, kalorier ut, eller?

hippiegirl

Recommended Posts

När jag läst om LCHF har uppfattat det som att det inte spelar någon roll om man drar i sig "för mycket" kalorier när man utesluter kolhydrater. Ät hur mycket fett som helst!

Min fråga är, hur kan kroppen skilja på det "gamla fettet" dvs det jag vill bli av med, jämfört med allt fett jag stoppar i mig. Borde den inte vilja förbränna fettet jag stoppar i mig innan den förbränner det fett jag har på kroppen. Och isåfall, hur kan jag då gå ner i vikt om jag stoppar i mig mer energi än jag gör av med? 

/C

När jag läst om LCHF har uppfattat det som att det inte spelar någon roll om man drar i sig "för mycket" kalorier när man utesluter kolhydrater. Ät hur mycket fett som helst!

Min fråga är, hur kan kroppen skilja på det "gamla fettet" dvs det jag vill bli av med, jämfört med allt fett jag stoppar i mig. Borde den inte vilja förbränna fettet jag stoppar i mig innan den förbränner det fett jag har på kroppen. Och isåfall, hur kan jag då gå ner i vikt om jag stoppar i mig mer energi än jag gör av med? 

/C

Kalorier spelar roll men poängen med LCHF är att när man äter mer fett och mindre kolhydrater så blir (de flesta) man mätt och slutar äta med automatik. Det blir inte hur mycket som helst alltså utan tills man är mätt. Sen är det så att kroppen förbränner olika mycket beroende på vad man äter. Det är komplicerat helt enkelt. Tycker du ska sluta fundera på det och testa dig fram vad som funkar på dig. Börja med att ta bort onödiga kolhydrater och lägg till mer fett istället.

• Like 3

Man kan äta hur mycket fett man vill och ändå gå ner i vikt!!

Det är typ sådant du läst va?

Grejen är att viljan att äta hur mycket fett som helst regleras av aptiten.. och den i sin tur regleras av energibehovet som regleras av tillgång på energisubstrat.. osv!

Merparten av vad du äter lagras hur du än gör, sen lever man på depåerna, mellan måltiderna, energinivåerna i blodet efter måltiden reglerar magsäckens tömningshastighet till tolvfingertarmen och även det gör att man håller sig mättare längre på energität mat.

Man blir inte fet av fett.. man blir fet av att äta mer än man gör av med.. oavsett energiråvara.

En finess med fett är att det regleras på ett mer robust sätt.. det är lite äkligt med för mycket fett, man kan bli lite illamående osv.

Men det blir man även på socker och kolhydrater.. men såfort blodsockret är normalt igen blir man vrålhungrig.. blodsocker skall ligga stabilt om vi skall fungera på ett bra sätt.. därav känsligheten mot hypoglykemi.

Och hur man då när man äter LCHF.. jo man dränker all mat i smör och grädde.. näe det gör man inte, det är nybörjarmisstag.

Ponera att du är van att äta ett halvt kilo potatis om dagen.. det blir cirka 40 gram smör om du ersätter rakt av.

Men.. i själva verket så ökas sällan smörkonsumtionen utan man använder det som behövs för matlagningen.. och man går från fettsnåla matvaror till fullfeta.

Och isåfall, hur kan jag då gå ner i vikt om jag stoppar i mig mer energi än jag gör av med? 

/C

Om du vill gå ner i vikt ska du fortfarande äta färre kalorier än du gör av med.

Med LCHF-fördelning av fett, protein och kolhydrater kan det ske automatiskt - man bli mätt av fett och inte hungrig som man blir av kolhydrater. Om det inte sker automatiskt kan du använda någon matdagbok eller liknande eller bara vänta på att kroppen känner efter och ställer in sig.

Altså.. går man ner i vikt så har det varit ett energiunderskott, antingen att man stoppat i sig mindre eller gjort av med mer!

Har man gått upp i vikt så har det således varit ett energiöverskott.. antingen att man stoppat i sig mer eller att man gjort av med mindre.

Grejen är att det inte är oberoende faktorer, en del kan vi göra något åt.. tex äta riktig mat och lägga oss till med goda matvanor.

Annat är genetiskt betingat.. och bara för att du tex, kan äta på ett visst sätt så innebär inte det att alla kan göra likaledes.

Man menar att fetma, metabolt syndrom och diabetes har starka genetiska kopplingar.. det finns de som menar att det står för mer än 50% av orsaken.

Summa sumarum;

Grejen är att om man inte är hopplöst fördärvad utan hyfsat frisk under späcklagret så kan man reversera förloppet.. dvs kroppen har en förmåga att hitta sin vikt om man tar bort det som gör att den vill lagra allt och inte använda det som energi.. för egentligen så borde det vara som så att oavsett vad vi äter så borde vi vara proppmätta om vi ätit tillräckligt och inte vilja ha mat fören proppmättnaden är borta.

Så fungearar det för många, speciellt om man är ung och frisk.