Jump to content

Mejeri?

Recommended Posts

Jag skulle hålla mig till smör eller helst gee (dvs smör utan protein och mjölksocker).

Mejerier innehåller mjölksocker laktos, det är mycket lätt att det blir för mycket socker på en dag eftersom många får i sig mycket mejeri på en dag. 

Mejeri innehåller vassle (protein) som är insulinogent (tror jag det heter) dvs det ger oss en förhöjd insulinutsöndring som inte står i normal proportion till mängden socker/glukos. Insulin hindrar fettförbränning bla. 

Grädde är ganska vanligt i LCHF, jag undviker dock allt komejeriprotein men det är en annan historia ;-) 

• Like 3

4 timmar sedan, Maria Rosenqvist sade:

Kan man äta mejeriprodukter vid strikt Lchf?!

Ja det kan du!:)

Grejen är.. tada du har säkert läst en del varningar för mejerier på LCHF och annat?

Den andra grejen är att vissa tror att mejerier är fett, det är det inte.. nåja smör är cirka 82% fett.. så då går det in under fett!

Iallafall så finns det de som börjar leva på allehanda feta mejeriprodukter.. det var lixom inte själva tanken med LCHF.. utan en av huvudtankarna är att du skall äta fet mat från bra råvaror.. dvs vi pratar då om kött, fisk, avocado osv.. och mejerierna är och förblir då tillbehör och del av din matlagning!

Såå.. stek i smör, slå grädde i såsen, ätt fet youghurt till frukost.. om du behöver äta frukost, annars så föreslår jag äggobacon!

• Like 3