DRAKULLA Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Vid frukostbordet idag redovisar min man för mig de senaste rönen om olika dieter fettsnålt / kolhydratsnålt. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/lite-kolhydrater-eller-fettsnalt-spelar-ingen-roll-menar-ny-forskning Försvaret gick igång här, haha.... Det är svårt att uppnå pondus vad gäller att förorda LCHF för bästa viktminskning när man själv har en viss övervikt. Min man retar mig (med glimten i ögat) 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Det var den studien där båda grupperna instruerades att låta bli socker och snabba kolhydrater, och lågkolhydratgruppen åt lågkolhydrat I några veckor, och sedan höjde kolhydratintaget till typ 130 g/dag...väl? Och lågkolhydratgruppen gick ner mer I vikt, fast inte mycket. Ja, jag har också ditt problem; LCHF är väldigt effektivt för att gå ner I vikt... :-P 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Lite läsning på ämnet: https://www.dietdoctor.com/se/ny-studie-ar-inte-lchf-overlagset-nar-det-galler-att-ga-ner-vikt 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Det här är Christopher Gardners studie, jag länkade till en intervju med honom angående den här studien för någon dag sedan i en annan tråd. Christopher Gardner är känd för studien A to Z som visade att Atkins var bättre än Traditionell, Ornish och Zone. Här en presentation av studien https://youtu.be/eREuZEdMAVo Gardner som själv är vegetarian har blivit kritiserad för studien av framförallt vegetarianer och veganer för att de som följde Ornish inte åt tillräckligt fettfattigt och att det skulle ha missgynnat Ornish dieten. Ambitionen med studien DIETFITS verkar ha varit att se om vissa kända genetiska variationer (SNP) kan kopplas till utgången men det kunde man inte se. Det hindrar ju inte att det finns okända eller inte studerade genetiska faktorer som påverkar. En annan del av studien verkar vara att se eventuell inverkan på microbiomet men jag har inte sett om det har publicerats. Både low-carb och low-fat grupperna åt en strikt diet i 8 veckor och fick sedan instruktion att öka på kolhydraterna respektive fettet till en nivå dom de själva tyckte var rimligt. ”Samma” instruktion till båda grupperna. Alla utbildades i att äta nyttigare, dvs mindre socker och mycket grönsaker. Efter ett år verkar alla ha ätit nyttigare än tidigare dvs mer grönsaker, mindre socker och andra snabba kolhydrater men ingen åt längre varken low-carb eller low-fat. Viktnedgång på 5-6 kg i båda grupperna. Det här är en stor, känd studie och många har väntat på resultatet. Den kommer att diskuteras och tolkas av många. Förut var Gardner en favorit hos många inom low-carb. Nu blir han favorit hos alla som förespråkar ”nyttig kost, men inga extremer”. Här är en analys av studien av Mike Mutzel, High Intensity Health https://youtu.be/q9rvQv4REwo 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Jag läste om den här studien igår och också tyckte att 130 gram kolhydrater per dag var ganska mycket. För att man ska kunna sänka insulinet så pass att kroppen kommer åt fettreserverna ordentligt måste man nog minska mangden av kolhydrater ytterligare. De mätte ju insulinnivåerna och såg ingen stor skillnad mellan dieterna. Här saknar man en definition för en lågkolhydratkost. Hur lågt är tillräckligt lågt? Om man börjar jämföra olika dieter med varandra och mäter dessa i kalorier går man miste om den bästa insikten som LCHF:are drabbas av. Dvs insikten att man måste släppa den moderna myten/vanan/seden att en människa ska äta tre måltider per dag. Den övertygelsen är mycket svår att släppa om man äter fettsnålt. Många av oss här på forumet har upplevt att det går visst att hoppa över måltider med LCHF. Man känner sig helt enkelt inte hungrig. MEN för att kunna göra detta måste man börja känna efter och man får inte låta sina vanor gå före. Många av oss är vanemänniskor, man följer sina rutiner, man äter vid vissa klockslag, vill inte ramla ur sociala sammanhang (som till exempel lunch på jobbet med gänget). Det krävs mod för att bryta dessa mönster. Vem vill svika kamraterna eller vara annorlunda och sitta där på lunchen med ett glas vatten. Har man i den här studien tagit hänsyn till dessa faktorer, till exempel att en näringstät stärkelsefri kost kan innebära att man såsmåningom minskar mängden mat per dag (och tar resten från fettreserverna)? Fick deltagarna göra det? Jag skulle lätt kunna överäta på en kost som tillät 130 gram kolhydrater per dag. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Det var bara under de 8 första veckorna som man coachades till low-carb eller low-fat. Sedan fick man på egen hand successivt anpassa sitt intag av fett och kolhydrat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted February 22, 2018 Popular Post Share Posted February 22, 2018 Mm.. fast nu kan vi stänga den här tråden.. för det har uppdagats vad som gör vad! "Forskarnas oväntade upptäckt: Därför blir vissa över 90 år" "Forskarna har tittat på "superagers", alltså personer som har levt tills de är över 90 år, och vilka livsstilsfaktorer som har haft betydelse för deras hälsa. De identifierade fem olika faktorer som alla verkade spela roll för att man ska leva ett långt liv; att ha en hobby, motionera, dricka ett eller två glas vin om dagen, ha några extrakilon och dricka kaffe. Detta skriver Independent. " https://www.expressen.se/halsoliv/forskarnas-ovantade-upptackt-darfor-blir-vissa-over-90-ar-/ Jag dricker vin, check! Jag dricker kaffe, check! Jag har en hobby.. mest vinprovning då och ofta samma sorts vin men jag kollar om det fortfarande är lika gott, check. Jag har några extrakilon, check! 4 utav 5 borde iallafall göra att jag kan leva till 85? 3 1 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 23, 2018 Author Share Posted February 23, 2018 Haha, ja ett långt liv har du att förvänta dig Zepp 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 On 2018-02-22 at 13:22, Katerina sade: Jag läste om den här studien igår och också tyckte att 130 gram kolhydrater per dag var ganska mycket. För att man ska kunna sänka insulinet så pass att kroppen kommer åt fettreserverna ordentligt måste man nog minska mangden av kolhydrater ytterligare. De mätte ju insulinnivåerna och såg ingen stor skillnad mellan dieterna. Här saknar man en definition för en lågkolhydratkost. Hur lågt är tillräckligt lågt? Om man börjar jämföra olika dieter med varandra och mäter dessa i kalorier går man miste om den bästa insikten som LCHF:are drabbas av. Dvs insikten att man måste släppa den moderna myten/vanan/seden att en människa ska äta tre måltider per dag. Den övertygelsen är mycket svår att släppa om man äter fettsnålt. Många av oss här på forumet har upplevt att det går visst att hoppa över måltider med LCHF. Man känner sig helt enkelt inte hungrig. MEN för att kunna göra detta måste man börja känna efter och man får inte låta sina vanor gå före. Många av oss är vanemänniskor, man följer sina rutiner, man äter vid vissa klockslag, vill inte ramla ur sociala sammanhang (som till exempel lunch på jobbet med gänget). Det krävs mod för att bryta dessa mönster. Vem vill svika kamraterna eller vara annorlunda och sitta där på lunchen med ett glas vatten. Har man i den här studien tagit hänsyn till dessa faktorer, till exempel att en näringstät stärkelsefri kost kan innebära att man såsmåningom minskar mängden mat per dag (och tar resten från fettreserverna)? Fick deltagarna göra det? Jag skulle lätt kunna överäta på en kost som tillät 130 gram kolhydrater per dag. Läste precis en DN-artikel angående studien, de citerar Gardner och hans slutsats är precis i linje med din. De som verkligen ändrat sina vanor gick ned mest i vikt. https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/stridande-bantningskurer-lika-effektiva/ Från DN-artikeln: ”Enligt Christian Gardner är den främsta lärdomen av studien, vars resultat publiceras i tidskriften Jama, att den grundläggande strategin för att gå ner i vikt egentligen är densamma i de båda dieterna: ät mindre socker, mindre vitt mjöl och mer frukt och grönsaker. – I båda grupperna så hörde vi från dem som hade minskat mest i vikt att vi hade hjälpt dem att förändra deras förhållningssätt till mat och att de nu tänkte mer på vad och hur de åt, säger han.” 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 On 2/22/2018 at 8:21 PM, Zepp said: Jag dricker vin, check! Jag dricker kaffe, check! Jag har en hobby.. mest vinprovning då och ofta samma sorts vin men jag kollar om det fortfarande är lika gott, check. Jag har några extrakilon, check! 4 utav 5 borde iallafall göra att jag kan leva till 85? Gå till affären nästa gång så får du motion också och lever till 90. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 25 minuter sedan, Skymning sade: Gå till affären nästa gång så får du motion också och lever till 90. Jag är lantis.. och det är skitjobbigt att släpa bilen till affären. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted March 22, 2018 Share Posted March 22, 2018 DIETFITS är till del sponsrad av NuSI som startades av bl.a. Gary Taubes och Peter Attia. NuSI har ambitionen att sponsra bra forskning inom nutrition, jfr Kostfonden, men verkar ha tappat i fart efter de något märkliga slutsatser som Kevin Hall drog efter en kort studie som NuSI varit med och sponsrat. Den registrerade studien DIETFITS https://clinicaltrials.gov/show/NCT01826591 Länk till studien på NuSI.org http://nusi.org/science-in-progress/stanford-university/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts