Popular Post Nils Engström Posted February 22, 2018 Popular Post Share Posted February 22, 2018 Fördelar för alla med att växla från konventionell- till ketogen kost Nedan upptagna fördelar uppnås när man växlar energimedium från glukos till ketoner. Helst bör detta ske genom begränsning av intaget kolhydrater till i storleksordningen 20-30 gram per dag. Fördelarna innefattar vad som finns belagt i studier, under vilka människors metabolism i ketos jämförts med tillämpningen av konventionell diet. Sådan, som under de senaste 50 årens utgått från felaktiga kostråd, initierade i USA och som utan tillräcklig eftertanke förelagts och accepterats av läkare jorden runt och befolkningen i flertalet länder, däribland Sverige. Den ketogena kostens fördelar kan kortfattat sammanfattas enligt följande: Ett suveränt sätt att generellt hålla vikten normal eller minska den med ett minimum av muskelförlust Fettet som energikälla (till skillnad från vid glukosdrift) utnyttjas vid ketosen mycket snabbt och effektivt. Särskilt intressant är att fettförbränningen sker målinriktat till buken runt tarmar och inälvor i övrigt det som skapar putmage. Detta är till stor fördel då fettet i bukinnehållet utgör centrum för de inflammatoriska processer som ligger bakom det metabola syndromet dvs.: Bukfetman Höjt blodtryck Höjd nivå på fasteblodsockret Höga triglycerider Lågt HDL (proteinet som transporterar kolesterolet) Fel förhållande mellan LDL partiklar med stor/liten diameter Stort antal oxiderade LDL-partiklar med kolesterol i blodet. Dessa riskfaktorer är förbundna med funktioner som ligger bakom uppkomsten av hjärt/kärlsjukdomar, som kraftigt minskas (=normaliseras) vid ketogen kost. Blodtrycksmediciner kan oftast sättas ut och STATINER. Det senare av mycket stor betydelse med tanke på den stora mängden allvarliga biverkningar som relateras till statiner, felaktigt negligerade av läkare/patient. I övrigt kan följande punktas: 1. Anti-åldrandeeffekt genom minskat genomsnittligt behov av insulin 2. Kontinuerligt lågt blodsocker hindrar uppkomsten av- eller botar diabetes 2. Genom den ketogena kosten visar sig långtidssockret (HA1c) sjunka till stabila nivåer dvs. med en jämn, ren förbränning av fett, vilket ger effektiv kontroll av blodsockret, som vid ketos produceras av levern efter behov – inte stötvis. 3. Bättre sömneffekt. Förhållandet djupsömn/remsömn ökas 4. Minskad risk för uppkomsten av njursten och gallsten 5. Förbättrad insulinresistens 6. Mindre gasbildning, uppblåsthet 7. Polycystiskt äggstockssyndrom (PCOS) hindras uppstå 8. Förbättrad hjärnfunktion med minst (25%) vid ketogen kost. Detta gäller jämförelsen med glukos som energimedium och omfattar såväl den kognitiva funktionen som kort/långtidsminnet. Ett av skälen till att intresset är stort för ketogen kost, har just med förbättringen av hjärnans funktion att göra. Studier på råttor som visar ökad koncentration av ATP (del av kroppens energifabriker) i hippocampus och ökad produktion av nervceller ger 50 % ökning av minnesfunktionen. Detta bekräftats i studier överensstämma med förbättrat minne hos äldre på ketogen kost. Människor, som tidigare drabbats av hjärt- eller hjärninfarkt, kan i hög grad genom att växla från glukos till ketoner som energimedium, minska risken för återfall (se även pkt. 19). 9. Irritabelt tarmsyndrom (IBS) uppstår inte eller förbättras kraftigt. 10. Ökad mitokondriell funktion – stabila energinivåer 11. Uthållighet prestanda: Fett = 10-100 gånger eller mer lagrad energi jämförd med lagrad mängd glykogen. 12. Lägre smärta och generellt sänkt inflammation i hela kroppen 13. Stabila energinivåer under hela dygnet utan hunger- eller sötsug 14. Halsbränna undviks, ev. tidigare tendenser försvinner 15. Fettleversjukdom hindras (speciellt med lågt fruktosintag) 16. Effektiv migränbehandling och mindre tendens till huvudvärk 17. Förbränning av fett = ren energiform som kroppen föredrar. Detta till skillnad från glukos som energimedium, numera betraktad som oren form av energi. Skälet ligger i att glukos medför oxidativa effekter som bl.a. medför ökad risk för skador på hjärnceller. Ketonernas rena energiförbränning innefattar produktion av antioxidanter och minskning av produktionen fria radikaler (fritt syre i blodet). Detta hindrar skadliga oxidativa processer och därmed också risken för hjärnceller att skadas (visas annars genom uppkomsten av plack i hjärnan som har direkt samband med demenssjukdomar och åldrande). 18. Stabiliserande funktion vid autism och biopolär sjukdom 19. Minskad cancerrisk – även i förebyggande syfte (cancercellen kan inte utnyttja ketonerna för sitt energibehov - cancercellerna svälts ut). 20. Multipelskleros (MS) bromsas eller hindras uppstå - effektiv behandling också av RA (reumatoid artrit) 21. Acne rensas eller hindras uppstå 22. Allmän förbättring av hälsan. En rad kultursjukdomar reduceras eller uppstår aldrig som cancrar, Alzheimers, Parkinson, epilepsi och fettsleversjukdom. Anmärkning: För den som vill reducera sin konsumtion av sockerbildande kolhydrater men inte så långt som till ketos (dvs. fortsatt tillföra mer än 20-30 g kolhydrater per dag), kommer en del av fördelarna ovan ändå i viss utsträckning att kunna utnyttjas, dock inte de som har direkt samband med den önskvärda andelen ketoner. De tunga medicinska beläggen som finns för den stora mängden fördelar vid växling till ketogen kost, är mycket imponerande. Det talar för att människans överlevnad under evolutionen måste ha haft samband med optimalt utnyttjande av kost, som ledde till ketos. Ingen medicinsk terapi har någonsin kunnat uppvisa liknande bredd på effekter. Ovanstående sammanfattning representerar sannolikt en mycket liten del av det som kan sägas om ketosens fördelar. Det vore intressant att höra forumets medlemmar tillägga personliga upplevelser av liknande slag eller ytterligare detaljer i den personliga upplevelsen. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Fast jag tror nog att du drar allt för stora växlar av olika studier samt enskilda fall? Såå, jag skulle i stället vända lite på det.. man blir tvungen att handla, laga till och äta riktig mat! Man orkar som regel inte äta mer än 1-3 gånger per dag för man är mätt.. och det blir sällan lika kritiskt om man skulle missa en måltid. Oså är jag inte säker på att det är Ketosen som är själva fördelen, snarare en metabol konsekvens.. som man då inte ens varken behöver undvika eller hålla stenhårt på! För kroppen har en förmåga att anpassa sig till vad man äter.. men den har oxå diverse tillkortakommanden, tex en rätt dålig förmåga att lagra och hantera överskott av glukos. "Banting Lecture 2011 Hyperinsulinemia: Cause or Consequence? "In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes" http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 22, 2018 Author Share Posted February 22, 2018 Jag citerar dig ZEPP! De generella fördelarna med LCHF-kosten, som du sannolikt delar min uppfattning om, är att den utvunna energin ur kosten huvudsakligen utvinns genom förbränning av fett genom ketoner men att även glukos finns med i energiutvinningen. Eftersom ren ketos är mindre vanlig, får man se kroppens energiutveckling delvis ske genom både glukos och ketoner. Vid tillämpning av någorlunda strikt LCHF-kost, sker all fettförbränning via ketoner, eftersom de små mängderna kolhydrater förbränns på normal väg - någon fettförbränning via utvinning av glukos ur fettet (en komplex process jämfört med ketonernas) blir det aldrig fråga om. För att den ideala fettförbränningen skall kunna ske måste den alltså administreras via ketoner. Dessa produceras när kolhydrater saknas för energiutveckling. Med utgångspunkt från fettförbränning via ketoner som representerar idealet, kan man se de fördelaktiga effekterna som en slags dose-responseeffekt - ju större andel energi via ketonernas fettförbränning, desto större fördelar - den renaste formen av energiutvinning. Enligt den erfarenhet som samlats genom senare decenniers studier kan man tveklöst se stora fördelar med fettförbränning via ketoner - inte minst viktig till att uppnå renast möjliga förbränning i hjärnan. Effekter som leder till en rad viktiga förbättringar jämfört med glukosen som energimedium. Med tanke på de oerhörda fördelar som ketonerna ger (antioxidativ funktion och betydelse för hjärnans funktion) vid sidan av påverkan på det metabola syndromet, kan jag inte se mig ha dragit särskilt stora växlar av befintliga studier. Vore intressant att höra vilka av uppräknade fördelar du anser tveksamma att hänföra till ketonerna? Vad gäller den metabola konsekvensen ser jag den i ordningen: 1. ketonerna 2: uppnådda stora fördelar dvs. att ketonerna är förutsättningen som medger effektiv, ren förbränning av fett mest effektivt om man befinner sig i tydlig ketos. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 On 22-02-2018 at 10:17, Nils Engström sade: De tunga medicinska beläggen som finns för den stora mängden fördelar vid växling till ketogen kost, är mycket imponerande. Det talar för att människans överlevnad under evolutionen måste ha haft samband med optimalt utnyttjande av kost, som ledde till ketos. Ingen medicinsk terapi har någonsin kunnat uppvisa liknande bredd på effekter. Ovanstående sammanfattning representerar sannolikt en mycket liten del av det som kan sägas om ketosens fördelar. Det vore intressant att höra forumets medlemmar tillägga personliga upplevelser av liknande slag eller ytterligare detaljer i den personliga upplevelsen. Detta är den bästa sammanfattning jag har sett om LCHF´s verkningar. Verkligen en tänkvärd text. Jag kan för egen del bekräfta ett flertal punkter: - min diabetes (T2) är under kontroll utan medicinering (tar metformin ibland när jag medvetet tar en "paus" i samband med familjär festmiddag) - min hjärthälsa är i topp. Alla värden är normala och min ork är i topp helt utan medicinering (hade en hjärtattack för 6½ år sen; fick en stent insatt) - min vikt (83 kg till mina 182 cm), fett% (13,5%), muskel% (81 %)och visceralt fett (9) är ideella med tanke på kön & ålder(66). Siffrorna visar till mätning med kroppsanalysvåg. - upplevd hjärnhälsa svarar absolut till din uppsummering och siffra. - magen är totalt lugn och ytterst välfungerande - upplevt allmänmående är helt i topp. Inga smärtor eller andra krämpor De övriga punkterna på listan har jag inte så många personliga erfarenheter med, men jag har läst mångas berättelser om stora förbättringar. Detta har stor betydelse för min förnimmelse av säkerhet - känslan av "att vara på rätt väg" - känner mig förvissad om att jag kan räkna med liknande insjuknads-skydd som andra berättar om. Vetskapen om att jag gör det bästa jag kan för min hälsa är mycket viktig för mig. - en punkt vill jag lägga till listan: Ketosen har gett mig en starkt förbättrad förmåga att kunna dricka alkohol utan risk för oönskad berusning. Jag äter strikt LCHF (< 20 g/kh/dag) Jag ser framemot att läsa andras kommentarer och tillföjelser till din uppsummering 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 23, 2018 Author Share Posted February 23, 2018 Citerar Carl August Arge I fall efter fall, om man löper igenom nätet, ser man liknande positiva effekter, som dina. Efter hundratals timmars avlyssning av beundransvärda forskare, som kämpat för sanningen, varvat med genomgången av studier som refererats till, har min begränsade sammanfattning kommit fram. Begränsad, eftersom så många följdverkningar av positivt slag ligger i potten. Det räcker med att koncentrera studierna enbart till ketosens inverkan på hjärnans funktioner för att inse vilken fantastisk skillnad som växling av energimedium till ketoner innebär. Framför allt vad gäller att undvika de oxidativa processer som glukosen medför i form av accelererande mord på hjärnceller, som så småningom leder till demens/Alzheimer etc. Det är märkligt att den "fettsnåla gruppen profeter" inte kan ta efter Tim Noakes och inse att de otvetydiga bevisen nu finns för en omedelbar förändring av kostråden. Vad gäller antalet timmar man kan lägga ner på studier, skall man veta att några hundra timmar inte är mycket jämfört med vad Nina Teichholz lade ner på sin bok: The Big Fat Surprise - nio år! Hon lyckades dock avslöja läkemedelsföretagens bluffmetoder på liknande sätt som i serien bevis som dokumenteras i: Statin Nation: The Great Cholesterol Cover-Up, väl värda besök i såväl i bok- som videoform 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Realisten Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Suverän sammanfattning av fördelar med LCHF! Det som jag som T1 diabetiker kan bidra med är: - Suveränt HBA1c. (Till och med bättre än min diabetesläkares som inte är diabetiker) -10 kg viktnedgång på 6 år. Nu viktstabil. -Lägre blodtryck (fast det tog tid men när det väl sjönk så gick det undan) -Mycket mer muskelmassa (betydligt bättre än när jag var i 20-25 års åldern. Är man i 50+ åldern). Moderat träning både på gym och privat. -Kan hantera lågt blodsocker betydligt mycket bättre eftersom hjärnan skyddas av ketoner. Inga insulinkänningar alls. MEN det här är känsligt och till alla T1 säger jag KOLLA BLODSOCKRET REGELBUNDET! Och till sist en OT. En hälsning till Carl August, hustrun och jag var på Färöarna sommaren 2012 och det var där som LCHF tog sin början för oss. Med en frukostbuffé med mycket från fisk, får och lamm så stod vi oss mätta hela dagen. När vi kom hem fortsatte vi och sedan är vi fast. Till alla svenskar som älskar spännande och vacker natur - åk till Färöarna! (Ta med regnkläder och varm tröja bara ). Helt fantastiska öar! Förlåt för OT. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 23, 2018 Author Share Posted February 23, 2018 Citerar REALISTEN Vilka doser insulin använder du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Realisten Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Omkring 20 enheter Basaldos per dygn. Ytterst sällan behöver jag någon Bolus dos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 18 timmar sedan, Nils Engström sade: Jag citerar dig ZEPP! De generella fördelarna med LCHF-kosten, som du sannolikt delar min uppfattning om, är att den utvunna energin ur kosten huvudsakligen utvinns genom förbränning av fett genom ketoner men att även glukos finns med i energiutvinningen. Eftersom ren ketos är mindre vanlig, får man se kroppens energiutveckling delvis ske genom både glukos och ketoner. Vid tillämpning av någorlunda strikt LCHF-kost, sker all fettförbränning via ketoner, eftersom de små mängderna kolhydrater förbränns på normal väg - någon fettförbränning via utvinning av glukos ur fettet (en komplex process jämfört med ketonernas) blir det aldrig fråga om. För att den ideala fettförbränningen skall kunna ske måste den alltså administreras via ketoner. Dessa produceras när kolhydrater saknas för energiutveckling. Med utgångspunkt från fettförbränning via ketoner som representerar idealet, kan man se de fördelaktiga effekterna som en slags dose-responseeffekt - ju större andel energi via ketonernas fettförbränning, desto större fördelar - den renaste formen av energiutvinning. Enligt den erfarenhet som samlats genom senare decenniers studier kan man tveklöst se stora fördelar med fettförbränning via ketoner - inte minst viktig till att uppnå renast möjliga förbränning i hjärnan. Effekter som leder till en rad viktiga förbättringar jämfört med glukosen som energimedium. Med tanke på de oerhörda fördelar som ketonerna ger (antioxidativ funktion och betydelse för hjärnans funktion) vid sidan av påverkan på det metabola syndromet, kan jag inte se mig ha dragit särskilt stora växlar av befintliga studier. Vore intressant att höra vilka av uppräknade fördelar du anser tveksamma att hänföra till ketonerna? Vad gäller den metabola konsekvensen ser jag den i ordningen: 1. ketonerna 2: uppnådda stora fördelar dvs. att ketonerna är förutsättningen som medger effektiv, ren förbränning av fett mest effektivt om man befinner sig i tydlig ketos. Mnja.. där skiljer våra uppfattningar åt.. fettförbräning vid LCHF/ketogen diet är främst "fettförbräning", ketos är i princip sekundärt och ersätter främst glukos för de celler som inte har samma förmåga att använda fett direkt! So what happens.. jo olika celler reagerar olika på den nya metabola situationen.. en rätt radikal omställning faktist och "vissa" får jävelusiga omställningsbesvär, de flesta är mentala och kopplade till dopamin/andra mentala tillstånd.. typ kaka till kaffet, skölja ner måltiden med läsk, osv! Grejen är att det främst är stora delar utav hjärnan och hela hjärtat, en liten del av njuren som har/kan uppreglera ketolysensymerna, för att ersätta glukos med ketonkroppar! Andra celler har inte samma förmåga.. och här vill jag först o främst nämna röda blodkroppar, de använder exklusivt glukos.. i en anaerob process! Det andra jag vill nämna är våra muskelceller.. de har oxå en rätt dålig förmåga att använda ketonkroppar, så de går i stället över till ökad fettförbräning/betaoxidation. Men iomed att muskelceller hur som helst är en relativt stor del av vår kroppsmassa, så förbrukar de hur som helst en del ketonkroppar.. framförallt om man faktiskt änvänder dessa! Och cirka 10E% av triglyceriderna/fettet är glycerol, det går i första hand till glukoneogenes, som omvandlar dem till glukos! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 23, 2018 Author Share Posted February 23, 2018 ZEPP Mnja.. där skiljer våra uppfattningar åt.. fettförbräning vid LCHF/ketogen diet är främst "fettförbräning", ketos är i princip sekundärt och ersätter främst glukos för de celler som inte har samma förmåga att använda fett direkt! Som jag påpekat, i den mån kolhydrater tillförs via födan, sker förbränning av de senare i första hand tills glukosen nått låga nivåer. Om hög nivå av ketos föreligger (mycket liten yttre tillförsel av kolhydrater), kompletterar levern behovet av glukos till den nivå som krävs för vissa celler (bl.a. kanske till 30 % av hjärnans behov). F.ö. visar de tester som gjorts på idrottsmän, som gått över till ketos inom uthållighetssporter, med önskvärd tydlighet att mycket stor andel av kroppens förbränning sker via ketonerna med god effekt, som överträffar energiutvinningen på glukos. Även för vissa intensiva sporter som utövas relativt kortvarigt visar sig ketosen ha fördelar i varje fall om den tillämpas under träningspassen, under förutsättning att idrottaren laddar upp med kolhydrater kort före tävlingsmomenten. Då kan fördelarna i båda lägren tillgodogöras. En av de stora fördelarna med ketosen är att kroppen därigenom har tillgång till nästan oändlig mängd lagrad energi som lätt utvinns via ketonerna, jämfört med utvinning av glukos ur fett, när kolhydraterna utgör basen för energiförbränningen. I det senare fallet en omständlig process - en av detaljerna i bakgrunden till svårigheten med bantning vid högkolhydratkost. Min sammanfattning av fördelarna med LCHF som drivs till ketos representerar bara en del av de som kan konstateras. Det vore intressant att få exempel på fördelar med ketogen kost som du ansåg innebar: "allt för stora växlar av olika studier samt enskilda fall"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 16 timmar sedan, Nils Engström sade: ZEPP Mnja.. där skiljer våra uppfattningar åt.. fettförbräning vid LCHF/ketogen diet är främst "fettförbräning", ketos är i princip sekundärt och ersätter främst glukos för de celler som inte har samma förmåga att använda fett direkt! Som jag påpekat, i den mån kolhydrater tillförs via födan, sker förbränning av de senare i första hand tills glukosen nått låga nivåer. Om hög nivå av ketos föreligger (mycket liten yttre tillförsel av kolhydrater), kompletterar levern behovet av glukos till den nivå som krävs för vissa celler (bl.a. kanske till 30 % av hjärnans behov). F.ö. visar de tester som gjorts på idrottsmän, som gått över till ketos inom uthållighetssporter, med önskvärd tydlighet att mycket stor andel av kroppens förbränning sker via ketonerna med god effekt, som överträffar energiutvinningen på glukos. Även för vissa intensiva sporter som utövas relativt kortvarigt visar sig ketosen ha fördelar i varje fall om den tillämpas under träningspassen, under förutsättning att idrottaren laddar upp med kolhydrater kort före tävlingsmomenten. Då kan fördelarna i båda lägren tillgodogöras. En av de stora fördelarna med ketosen är att kroppen därigenom har tillgång till nästan oändlig mängd lagrad energi som lätt utvinns via ketonerna, jämfört med utvinning av glukos ur fett, när kolhydraterna utgör basen för energiförbränningen. I det senare fallet en omständlig process - en av detaljerna i bakgrunden till svårigheten med bantning vid högkolhydratkost. Min sammanfattning av fördelarna med LCHF som drivs till ketos representerar bara en del av de som kan konstateras. Det vore intressant att få exempel på fördelar med ketogen kost som du ansåg innebar: "allt för stora växlar av olika studier samt enskilda fall"? Mnja.. jag skall svara senare så jag lägger här ett svar bara för att det inte skall försvinna/jag glömmer! Iallafall.. no problemas med din sammanfattning per se.. men den kan betraktas som en extrapolering, dvs man sammanställer alla argument som pekar i den riktningen som man menar är själva lösningen.. oså struntar man i alla som pekar på att det kan vara betydligt mer komplicerat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 24, 2018 Author Share Posted February 24, 2018 4 timmar sedan, Zepp sade: Mnja.. jag skall svara senare så jag lägger här ett svar bara för att det inte skall försvinna/jag glömmer! Iallafall.. no problemas med din sammanfattning per se.. men den kan betraktas som en extrapolering, dvs man sammanställer alla argument som pekar i den riktningen som man menar är själva lösningen.. oså struntar man i alla som pekar på att det kan vara betydligt mer komplicerat! Det ligger i sammanfattningens natur att bara skrapa på ytan - då kan man göra en punktlista på en sida. De mer djuplodande funktionerna som leder till vart och ett av raden fördelar, kan kräva allt mellan tio och hundra sidors förklaring. En kort sammanfattning som utgångspunkt kan göra underverk, för den som själv vill gå vidare. De hundratals timmar som var och en kan avnjuta skickliga forskare och pedagoger som muntligt och visuellt visar upp sin och andras forskning, är något man önskar alla. I övrigt vore roligt att den som ytterligare vill fördjupa sig i befintliga studiers upplägg och resultatanalys kunde ta sin utgångspunkt i den kortfattade information som forumet är anpassat för. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 19 timmar sedan, Nils Engström sade: Det ligger i sammanfattningens natur att bara skrapa på ytan - då kan man göra en punktlista på en sida. De mer djuplodande funktionerna som leder till vart och ett av raden fördelar, kan kräva allt mellan tio och hundra sidors förklaring. En kort sammanfattning som utgångspunkt kan göra underverk, för den som själv vill gå vidare. De hundratals timmar som var och en kan avnjuta skickliga forskare och pedagoger som muntligt och visuellt visar upp sin och andras forskning, är något man önskar alla. I övrigt vore roligt att den som ytterligare vill fördjupa sig i befintliga studiers upplägg och resultatanalys kunde ta sin utgångspunkt i den kortfattade information som forumet är anpassat för. Prexis.. och den typen av sammanfattning faller som regel i god jord på detta forum och liknande! Iallafall.. det som främst fick mig att reagera var den något överdrivna inverkan av metabol ketos.. det är fortfarande inget man bör undvika.. och det viktigaste kanske för de flesta är att man befinner sig i mental ketos? Och förklaringen är.. inte alla celler i vår kropp har tillräcklig kapacitet för att uppreglera ketolysensymer.. så att de kan använda ketonkroppar som främsta bränsle! Utan det är främst hjärtat och stora delar utav hjärnan som har hög kapacitet för att använda ketonkroppar, de andra går i princip över till fettoxidation fullt ut, främst muskelceller! Såå.. muskelcellerna har dålig förmåga att använda ketonkroppar, de brukar antingen glukos eller fett.. så det är lixom förklaringen till den sk riddarrustningen som är en del av omställningsbesvären. Iallafall så leder det till en ökad syreupptagningsförmåga.. dvs fett kan bara förbrännas med syre.. dvs det som de flesta betraktar som ökad kondition.. fast egentligen är det en anpassning till kosten. Dvs glukos kan förbrännas anaerobt.. det är en av fördelarna med glukos i sportsammanhang. Meeen.. litta beroende på vikt/metabolt tillstånd samt motionsvanor.. tillhör man inte eliten så tjänar man mer på att äta ketogent.. för daglig förbränning av fett.. speciellt om man har överskott av sådant.. och inte tänkt sig att börja med helt nya motions/träningsvanor/ändra hela sitt livsmönster! Och som en Brasklapp så att du/andra/Mr B/Jason Fung inte missförstår mig, de som har metabola problem får lov att betrakta det på ett litet annat sätt, mer som Fung, en medicinsk behandling, de kan behöva vara väldigt strikta och på det oxå fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 25, 2018 Author Share Posted February 25, 2018 2 timmar sedan, Zepp sade: Prexis.. och den typen av sammanfattning faller som regel i god jord på detta forum och liknande! Iallafall.. det som främst fick mig att reagera var den något överdrivna inverkan av metabol ketos.. det är fortfarande inget man bör undvika.. och det viktigaste kanske för de flesta är att man befinner sig i mental ketos? Och förklaringen är.. inte alla celler i vår kropp har tillräcklig kapacitet för att uppreglera ketolysensymer.. så att de kan använda ketonkroppar som främsta bränsle! Utan det är främst hjärtat och stora delar utav hjärnan som har hög kapacitet för att använda ketonkroppar, de andra går i princip över till fettoxidation fullt ut, främst muskelceller! Såå.. muskelcellerna har dålig förmåga att använda ketonkroppar, de brukar antingen glukos eller fett.. så det är lixom förklaringen till den sk riddarrustningen som är en del av omställningsbesvären. Iallafall så leder det till en ökad syreupptagningsförmåga.. dvs fett kan bara förbrännas med syre.. dvs det som de flesta betraktar som ökad kondition.. fast egentligen är det en anpassning till kosten. Dvs glukos kan förbrännas anaerobt.. det är en av fördelarna med glukos i sportsammanhang. Meeen.. litta beroende på vikt/metabolt tillstånd samt motionsvanor.. tillhör man inte eliten så tjänar man mer på att äta ketogent.. för daglig förbränning av fett.. speciellt om man har överskott av sådant.. och inte tänkt sig att börja med helt nya motions/träningsvanor/ändra hela sitt livsmönster! Och som en Brasklapp så att du/andra/Mr B/Jason Fung inte missförstår mig, de som har metabola problem får lov att betrakta det på ett litet annat sätt, mer som Fung, en medicinsk behandling, de kan behöva vara väldigt strikta och på det oxå fasta. Utvinningen av av glukos ur fett är en omständlig procedur medan ketoner som medium med större effektivitet kan göra detta - det viktiga skälet till effektiv viktminskning. Så länge energi finns att utvinna direkt på annat sätt vid kolhydratdrift förblir fettet intakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts